goed om te weten, heb mijn hond voor alle zekerheid hier een aantal maanden geleden al een paspoort gegeven en ga nu voor 2 katten kijken, en wilde gaan sparen om voor hun hetzelfde te gaan doen ( je weet maar nooit en 6 maanden is lange tijd, dus met de andere regels heeft het dus geen haast.) bedankt voor de info!!!
groetjes esther
Ik zie nu pas dat Careertrotter hier wordt besproken. Had hier veel eerder op in moeten springen. Allereerst wij zijn te vinden op www.careertrotter.eu (nieuwe website komt snel) en op www.facebook.com/careertrotter
Mocht met vragen hebben over werken in Ierland bel mij even op +35315242420 of email naar herbert[a]careertrotter.eu
leuk om iets te lezen van iemand die naar ierland is verhuisd.
Ik ga volgende week een week naar Ierland (Bannow) om bij een bedrijf te kijken of dat bevalt. Werk in de paarden. Als dat doorgaat wil ik daar gaan wonen en werken. Is het veel gedoe om een verblijfsvergunning aan te vragen? ik kon dit nog niet heel duidelijk vinden op internet. Als ik daar heen ga krijg ik een appartement tot mijn beschikking, dus dat scheelt weer woon ruimte zoeken.
Ken je toevallig de omgeving in Bannow een beetje?
Hey, leuk werk en goed plan. Ik begrijp dat gezien ierland europa is, er geen visa oid voor nodig is voor werk en wonen, aankomend weekend is de emigratiebeurs, daar kan je ook even je licht opsteken, ook op de site van carreertrotter staat info. succes. en have fun. Cathr
Betse esther,
Wat leuk om je verhaal te lezen, mijn man is gevraagd voor een baan in ierland en we denken er serieus over na om dit te doen…
Door je verhaal te lezen zijn ook wat vragen beantwoord, echter we hebben er nog wel een paar… Hoe is de ziektenverzekering geregeld in ierland? En hoe is de levensstandaard ten opzichte van Nl? Ik begrijp duurder naar mate je dichter bij dublin zit? Hoe is het weer is dit vergelijkbaar of veel meer regen?
Gr carin
Hoe is het in he schonen Ireland, en met jou zelf?
Inmiddels alweer een stukje verder in de tijd,
Op de emigratiebeuers waren 3 grote hallen, met nu weer meer bezoekers dan voorheen, veel mensen hebben het hier wel gezien. Helaas was er maar 1 super kleine stand/ tafel van Ierland, waar een sympathieke Ierse jongen stond met voornamelijk stencils en kopieen van info mbt ’ useful websites/ and working in Ireland’. Hier dus eens goed in gaan verdiepen.
k’ Moet ergens beginnen en dat is vaak het probleem, waar ga je beginnen? ontslag nemen en vertrekken? en ter plaatse zoeken naar een job.?
Inmiddels wil ook een goede vriend van mij zijn job hier opzeggen en mee naar Ierland (is ook al jaren fan en komt er ook al menig jaar} hij zou zich graag zien in een whisky stokerij, dus voor hem uitzoeken waar deze zijn gevestigd en dan open sollicitatie zenden. maar is ook electrien, en ervaring in metaal.
Ik begrijp dat het inmiddels stukken beter gaat met de ierland, ze kruipen uit het dal van de recessie en scoren daarbij blijkbaar beter dan Nedeland. Goed nieuws waar je nu misschien nog niet zoveel van merkt, maar vast wel op langer termijn Esther.
Hoop spoedig weer iets van je te lezen, en ik ga mij verdiepen in de stencils.UIteraard blijven alle tips meeeeeeeer dan welkom. !!! het ga je goed.
Zijn er nog mensen recent verhuisd naar Ierland? Is de werkgelegenheid al een beetje beter geworden? Ik hoop met mijn gezin naar Galway te kunnen verhuizen.
Esther, wat is je ervaring met het solliciteren in Ierland? Kunnen we vanuit Belgie solliciteren of is dat geen goed idee?
Hoi Veronica,
Bedankt voor het lezen!
Ik woon nog steeds in Co Galway ( ong 30 km van Galway city) Als je hierheen komt krijg je het in Galway zeker naar je zin. Het is een bruisende stad met een goede sfeer “in the air”.
Ik heb eerlijk gezegt geen idee of er op dit moment nog mensen naar ierland komen, het enige wat je hier hoort is dat er ( vooral ierse jongeren) weg gaan. Maar dat zou ik me zeker niet tegen laten houden om het in elk geval te proberen als je het graag wilt. niet geschoten is altijd mis. Ik kan alleen adviseren dat je wel pas je boeltje in pakt als je zeker werk hebt. Ze zeggen wel dat we uit de recessie aan het komen zijn, maar daar is nog niet echt wat van te merken. Op alles word nog gekort en er zijn nog veel te weinig banen tov aantal werkelozen. Op de bonnefooi werk zoeken is op dit moment echt nog geen goed idee. Maar solliciteren vanuit het buitenland kan natuurlijk altijd. Sommige bedrijven zetten het ook in de omschrijving bv alleen mensen met eu paspoort, geen visum). Ow, en laat je niet ontmoedigen als je geen reactive terug krijgt, ook niet dat ze het ontvangen hebben ofzo, das heel normaal hier als ze geen interesse in je hebben. Gewoon door blijven solliciteren
Een paar jobsites zijn ergens aan het begin te vinden na mijn stukjes tekst. ( bij cath) en weet niet of je alles hier hebt gelezen, maar is sommige reacties zijn mischien ook nog antwoorden te vinden .
Veel success, hoop dat je je droom waar kan maken, je hebt waarschijnlijk wel wat geduld nodig, maar opgeven brengt je ook nergens toch?
Groetjes Esther
Hoi Catherine,
Ik zie nu net pas dit bericht, 3+ jaar na dato, sorry…Heb je intussen al de stap kunnen zetten?
Ik zie dat je schrijft dat het stukken beter gaat hier, maar tot nu toe is daar nog steeds niks van te merken als je ondertussen hier woont dan zal je dat ook al wel door hebben.
Hoop dat je emigratieplannen door zijn gegaan en je nu net als ik van het frisse voorjaarsweer kan genieten ( in januarie!!! )
Je kunt zeer zeker solliciteren vanuit Belgie. Ik ben zelf Nederlandse maar ik woon ook in België. Waar woon je?
Ik wil al een tijdje naar Ierland verhuizen, maar ik vond eind vorig jaar niet meteen iets wat ik wilde, en ik kreeg een baan aangeboden in Lissabon. Gewoon Nederlandstalige Customer Service (voor Philips) en dat werk is prima te doen (ik wist dat van tevoren ook niet). Ik ben er uiteindelijk 3 maanden gebleven omdat ik het ongelofelijk duur wonen/leven vond daar! Ik ben nu even terug in België, ik ga hier voor een maandje of 3 werken voor spaargeld en dan ga ik opnieuw werk zoeken in Ierland.
Het maakt voor mij persoonlijk niet uit waar in Ierland het gaat zijn, voor mij is het werk het belangrijkste. Maar de beste site die je kunt gebruiken voor werk te zoeken is http://www.toplanguagejobs.co.uk/ Je kunt daar kiezen voor een speciale taal (Nederlands of wat je ook kiest) Je kunt dan aan de rechterkant allerlei criteria invullen. Je moet dat ook meteen doen, want hij staat standaard ingesteld op alleen werk in de UK. Nog een tipje. Als je criteria hebt aangeduid, klik dan NIET op search maar even willekeurig naast de kolom en dan krijg je een tabje met “update” klik daarop en jouw criteria worden geladen.
Op deze website zie je ook regelmatig staan dat ze speciaal Vlaams sprekende mensen zoeken. De meeste soort banen die erop staan zijn in Customer Service, Sales of Telesales (dus dan moet je mensen bellen en zeggen “kijk eens wat ik u kan aanbieden om te kopen”) Er zijn ook andere banen hoor, maar deze staan er het meeste op. Je hebt ook de meeste kans als je gaat voor je eigen taal, juist die mensen zoeken ze veel!
Waar je wel rekening mee moet houden als je solliciteerd op een baan in het buitenland is dat je vaak binnen 2 a 3 weken al moet beginnen! Ik heb het geluk dat ik even thuiswoon nadat ik uit Lissabon ben terug gekomen dus ik kan ten alle tijde vertrekken (na mijn uitwerk periode natuurlijk) maar als je dus echt zit met andere mensen die werken, kinderen die naar school gaan, koop/huur huis waar je aan vast zit, moet je daar goed mee uitkijken.
Je mag me, als Moderator van Ierland, ook zeer zeker prive contacteren voor meer informatie of gewoon een praatje over verhuizen e.d.
Ik woon in Schoten, Nathalie, vlak bij Antwerpen. Waar woon jij? Zo leuk dat je door Europa werkt en reist! Ik zou wel graag je verhalen horen!
Bedankt voo rje reactie Ester. Ik zou eigenlijk mijn eigen praktijk starten daar. Ik ben psycholoog en heb hier ook een praktijk. Ik ben ook aan het werken aan een online praktijk Nu moet ik mijn diploma nog laten erkennen in Ierland, maar ik denk dat ik zo en zo iets kan opzetten daar.
Als ik naar de vacatures kijk in Galway, zijn het vooral dingen die min man zou kunnen doen. Hij is een Amerikaan en kan in Belgie moeilijk werk vinden (lees = nada).
Maar ale, eerst eens een bezoekje brengen en dan de rest.
Ik woon vanaf zaterdag in Wechelderzande (Lille) dus dat is niet zo ver weg Ja ik ben een reisgek, maar mijn bankrekening denkt er vaak anders over Maar ik kan niet wachten tot ik genoeg geld heb om te vertrekken naar Ierland hoor
Goh, ja, heel die streek spreekt me enorm aan. Westport ook, of bijna meer zelfs, maar daar is het niet zo eenvoudig werk vinden. Er is net wat meer in Galway.
Lille is inderdaad niet zo ver! Dit roept om een koffie
Leuk om andere ervaringen te lezen.
Ik ga ook binnenkort, mid juli vertrek ik. Ik ben dus langzaam aan op zoek naar een baan en hou m’n ogen en oren open. Ook contacten van m’n vriend zullen tzt aangesproken worden waar nodig. Ik heb nu al een vacature om op te solliciteren, maar waarschijnlijk nog 70 anderen met mij.
Ook is het wat lastiger omdat ik niet in de drukke regios zoals Dublin zoek, maar in Waterford City. Maar het blijft spannend Ik ga hoe dan ook en de reis zelf zal binnenkort geboekt worden.