Interview met Charel: Het geluk gevonden op de Filipijnen
Charel, BAKKER1957, woont nu sinds twee jaar in de Filipijnen samen met zijn vrouw. Ze zijn daar heel gelukkig en hopen niet meer weg te hoeven. Wat maakt het dat hij daar niet meer weg wil? Wereldwijzer vroeg ernaar en naar zijn andere ervaringen.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon in de Filipijnen nu sinds twee jaar.
2. Met wie woon je daar?
Ik woon daar met mijn vrouw waarmee ik al 16 jaar gehuwd ben we hebben geen kinderen. Er wonen nog 3 familieleden bij ons in.
3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
Ik wou altijd al naar een ander land gaan wonen en ben dan met een filipijnse getrouwd zodoende. Ook mijn vrouw heeft 16 jaar in een ander land gewoond en nu doe ik dat voor haar. Ook omdat het leven hier veel eenvoudiger is en veel goedkoper in alle opzichten.
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
De voorbereidingen neem je al jaren ter voren met andere woorden we hebben grond gekocht een huis gebouwd en alles geregeld wat we nodig hadden voor de toekomst zodat ik niets meer moest doen alleen de koffers pakken en weg wezen. Wat betreft papierwerk heb ik een vreemdelingenpaspoort van de filipijnen en dat is genoeg hier.
5. Hoe bevalt het leven daar?
Mijn mening is ik had dit al eerder moeten doen. Het leven is hier eenvoudiger en rustiger en relaxer. Ik moet wel zeggen dat ik niet meer moet werken. Dat maakt wel een verschil en hier is het altijd ZON ook in het regen seizoen. Dat maakt een mens blij hier moet niets en bijna alles mag.
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Dat ik de filipijnse eilanden mag bezoeken en heb er al een paar gedaan maar er zijn er nog 3000te doen. Ook de vriendelijkhied van de mensen hier dat zijn leuke ervaringen.
7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Dat is dag en nacht verschil. De mensen zijn zeer katoliek zeer gedienstig doen veel voor elkaar en hebben nog respect voor een ander. Maar er is ook een keerzijde; de coruptie is er zeer groot, ze zijn zeer jaloers en het is een arm land. Ze hebben hier alles maar kunnen bijna niets kopen. We kunnen ook het werk ritme van bij ons niet opleggen. Ze zijn veel trager en luier dan wij. Het komt ook door de warmte maar ook door we zullen vandaag wel zien morgen is het een andere dag.
8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Nee eigenlijk niet. Als ik toch iets mis is het wel de stilte soms en soms ook de echte koude maar voor de rest nee hoor niets.
9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Ik moet niet meer werken maar het is niet zo gemakelijk om werk te vinden. Als ge iets wilt doen is het best op zelfstandige basis. Als je goed opgeleid bent dan is er wel werk in de grootte fabrieken maar de lonen zijn hier niet zo hoog.
10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Ik ga niet meer naar een ander land. Ik hoop dat ik hier nog lang en gelukkig kan leven en vredig kan sterven.
11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Dat ze vooral de europeese mentaliteit achter hun laten en proberen van de filipijnse gewoontes aan te leren. Geef geen show met het geld want zij hebben niets. Leef eenvoudig en laat de wereld maar draaien. Let vooral op als ze ne witte zien dan zien ze geld. Altijd oppassen is de boodschap.
Links bij dit artikel: