Interview met Charel: Het geluk gevonden op de Filipijnen

Interview met Charel: Het geluk gevonden op de Filipijnen

Charel, BAKKER1957, woont nu sinds twee jaar in de Filipijnen samen met zijn vrouw. Ze zijn daar heel gelukkig en hopen niet meer weg te hoeven. Wat maakt het dat hij daar niet meer weg wil? Wereldwijzer vroeg ernaar en naar zijn andere ervaringen.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon in de Filipijnen nu sinds twee jaar.

2. Met wie woon je daar?
Ik woon daar met mijn vrouw waarmee ik al 16 jaar gehuwd ben we hebben geen kinderen. Er wonen nog 3 familieleden bij ons in.

3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
Ik wou altijd al naar een ander land gaan wonen en ben dan met een filipijnse getrouwd zodoende. Ook mijn vrouw heeft 16 jaar in een ander land gewoond en nu doe ik dat voor haar. Ook omdat het leven hier veel eenvoudiger is en veel goedkoper in alle opzichten.

4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
De voorbereidingen neem je al jaren ter voren met andere woorden we hebben grond gekocht een huis gebouwd en alles geregeld wat we nodig hadden voor de toekomst zodat ik niets meer moest doen alleen de koffers pakken en weg wezen. Wat betreft papierwerk heb ik een vreemdelingenpaspoort van de filipijnen en dat is genoeg hier.

5. Hoe bevalt het leven daar?
Mijn mening is ik had dit al eerder moeten doen. Het leven is hier eenvoudiger en rustiger en relaxer. Ik moet wel zeggen dat ik niet meer moet werken. Dat maakt wel een verschil en hier is het altijd ZON ook in het regen seizoen. Dat maakt een mens blij hier moet niets en bijna alles mag.

6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Dat ik de filipijnse eilanden mag bezoeken en heb er al een paar gedaan maar er zijn er nog 3000te doen. Ook de vriendelijkhied van de mensen hier dat zijn leuke ervaringen.

7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Dat is dag en nacht verschil. De mensen zijn zeer katoliek zeer gedienstig doen veel voor elkaar en hebben nog respect voor een ander. Maar er is ook een keerzijde; de coruptie is er zeer groot, ze zijn zeer jaloers en het is een arm land. Ze hebben hier alles maar kunnen bijna niets kopen. We kunnen ook het werk ritme van bij ons niet opleggen. Ze zijn veel trager en luier dan wij. Het komt ook door de warmte maar ook door we zullen vandaag wel zien morgen is het een andere dag.

8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Nee eigenlijk niet. Als ik toch iets mis is het wel de stilte soms en soms ook de echte koude maar voor de rest nee hoor niets.

9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Ik moet niet meer werken maar het is niet zo gemakelijk om werk te vinden. Als ge iets wilt doen is het best op zelfstandige basis. Als je goed opgeleid bent dan is er wel werk in de grootte fabrieken maar de lonen zijn hier niet zo hoog.

10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Ik ga niet meer naar een ander land. Ik hoop dat ik hier nog lang en gelukkig kan leven en vredig kan sterven.

11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Dat ze vooral de europeese mentaliteit achter hun laten en proberen van de filipijnse gewoontes aan te leren. Geef geen show met het geld want zij hebben niets. Leef eenvoudig en laat de wereld maar draaien. Let vooral op als ze ne witte zien dan zien ze geld. Altijd oppassen is de boodschap.

Links bij dit artikel:

Leuk interview. Opvallend dat je eigenlijk weinig mist uit nederland.
Ik woon hier zelf nu 2 maanden in Filippijnen en mis ook weinig. Hoewel het eten heel anders is, zo begon ik in Nederland de dag met yoghurt te eten, dat is hier waar ik nu woon helemaal niet te koop. Ook mijn gewoonte om wekelijks wel enige kiloos drop te snoepen mis ik gek genoeg niet.
Enigste wat ik mis uit nederland is een snelle internet verbinding, dat is wel een dagelijkse ergernis hier. Internet is zo tergend langzaam dat je niet kan inloggen of fotoos kunt uploaden. :zon02:

1 like

hey korikong,zoals je weet is hier alles te verkrijgen in de grootte supermarkten maar we missen het niet en ja het internet is traag als het werkt en zeker 7 dagen op de maand geen verbinding maar ja het is fillipins he en ook de tele mis ik niet al geen jaar naar het bakje gekeken als ik in palawan kom meen ik contakt met je op groetjes

1 like

Zeker doen Charel, een keer naar Palawan komen , Groetjes

1 like

Wat ik hier al geschreven heb. Ik heb de pech gehad beroofd te zijn en neergeschoten. Ik weet wie het heeft gedaan en toch maak ik er geen werk van en zal uitleggen waarom. Als je ze aangeeft dan ga je zeker 2 a 3 jr procederen. Verder is iedereen arm dus geld zie je nooit terug. De verdachten komen in de gevangenis maar daar zit ook gelijk het gevaar. Grote kans dat de family achter je aan komt en de kans is dat je dat niet gaat overleven. Plus in die 2 a 3 jr van procederen kost het je een vermogen aan je advocaat.

Toch ondanks mijn slechte start en mijn verzoeken van mijn familie ben ik toch niet van plan om terug te keren naar Nederland.
Over het internet… wel ik woon nu dicht bij een grote stad en mag niet klagen. Ik heb globe 3 GB en dat halen ze ook. Ik heb tot nu toe weinig problemen gehad dat er geen verbinding is.
Hier zijn nu 3 hele grote Malls en de 4de is in aanbouw. In de SM-market kan ik bijna alles kopen tot yoghert toe. Allerhande chocolade maar drop nee die stuurt mijn familie zo af en toe op.
Je kan hier dus bijna alles krijgen maar dan is het leven wel duurder dan in Nederland.
In het begin lijkt het hier erg goedkoop maar dan ben je nog op de chinese markt aan het kopen met garantie tot de deur. Dat spul is echt bagger.
Dus wil je goed spul dan is het hier duur.
Voorbeeld , ik wilde vanwege de warmte een nieuwe laptop en wist welke Asus ik wilde met geweldige koeling maar ja de prijs. 110.000 pesos terwijl ik die in Nederland kan kopen voor 65.000 pesos. Voor het verschil heb ik een retourtje Nederland en kan ik hem in Nederland kopen.

Je moet hier echt op je hoede zijn en geluk hebben dat je trouwt met een vrouw waarvan de familie aanzien heeft en die je beschermen.
Voor hen is iedere blanke een rijke “jo”. We zijn hier allemaal rijke Amerikanen. Lenen doe ik alleen voorzichtig aan directe family want iedereen wil bij je lenen maar je kunt wel fluiten naar je centen.

Er zijn wel enkele dingen die ik mis. Gezellig terrasje met goede cappuccino, lekkere Leffe en mijn bitterballen maar die ga ik hier zelf maken.

Al om al wil ik hier nog steeds niet weg.

1 like

Heftig wat je hebt meegemaakt Virago. Ben ik gelukkig nog niet overkomen. Mag ik vragen waar je woont ?
En verder snap ik het niet zo goed waarom zou je procederen tegen mensen die jouw hebben overvallen, is dat niet de taak van het openbaar ministerie dan ?
Als die het niet oppikken zou ik er inderdaad zelf geen werk van maken, want zoals je zegt ben je handen vol geld kwijt, en loop je zelf risico.

Tis hier in Palawan heel peacefull en ik leeft met iedereen in de omgeving in vrede.
Veel arme mensen hier in de omgeving die soms vragen of ze mogen meerijden met de auto naar de stad omdat ze zelf geen geld voor de bus hebben, promt komen ze paar dagen later aanzetten met een joekel van een ananas of een tros bananen of wat ze ook maar hebben. Om te bedanken dat ze mochten meerijden, geeft wel goed gevoel als je wat voor elkaar kan betekenen.

1 like

hey virago, ik zou er ook niet achterna gaan leef gewoon verder en laat de wereld maar draaien ik weet niet waar je woont maar anders moeten we maar eens afspreken als je dat goed vind en dan kunnen we eens wat bijpraten laat maar iets horen groetjes

Ja ik heb wel een moeilijke start hierdoor. Ik ben nog steeds aan het revalideren maar gelukkig had ik een eigen praktijk in natuurgeneeswijze en massage in Holland dus kon ik mezelf goed helpen. Fysio is hier waardeloos heb ik geprobeerd maar die verergeren het eerder en weten niet goed wat ze doen.
Het scheen een inside job te zijn naar waar het schijnt mijn toenmalige vriendin bij betrokken was. Het schijnt dat zij nog steeds een relatie had met haar ex. Moet toegeven nooit iets van gemerkt.
Nadat ik haar naar huis had gestuurd nadat mensen mij over haar tipte heeft ze nog een tijd achter de farm aangezeten. Gelukkig had ik alle contracten en ook een volmacht dat ik zonder haar toestemming de farm kon verkopen. Na dat geregeld te hebben werd het rustig en heb ik nooit geen last meer van haar gehad. Dus mensen oppassen !

Ik woonde in Gingoog city Mindanao. Ik woonde daar altijd erg fijn en had veel vrienden maar ben vanwege mijn ex-vriendin verhuisd naar Cagayan de Oro city. Ik woon z`n 20 min. van de stad op een prachtige plaats met mooi uitzicht op de vallei. Is hier erg rustig en ook minder regen. Schone lucht en veel bloemen.

Na mijn herstel, als ik weer goed kan lopen wil ik toch naar Bohol om te kijken of ik niet liever daar wil wonen.

Maar ondanks mijn nare tijd zou ik niet terug willen naar Nederland. Ik vind het heerlijk om met de mensen in contact te zijn en de meeste zijn erg vriendelijk…maar na wat er gebeurd is ben ik wel meer waakzaam.

1 like

Hallo Bakker1957. Bedankt voor je aanbod. Je was mij net voor. Ik woon nu in Cagayan de Oro city maar na mijn herstel ( gaat nu snel de goede kant op) dan wil ik Bohol bezoeken. Aan de foto`s van je verslag maak ik op dat jij ergens in Bohol woont?
Bohol heeft voor ons schijnbaar meer te bieden. Mindanao blijft toch een onzekere factor met die moslims.

1 like

hello virago dat is leuk te horen dat je in cagayan woont ik zelf woon niet in bohol dat waren uitstappen maar woon 10klm buiten iligan in samburon aan de zee juist op de lijn van de moslim maar ik heb tot hiertoe nog nooit last gehad met de moslimen doe soms zelf handel met hen mijn vrouw zegt wel dat ik toch moet oppassen maar ik kom hier al 16 jaar en tot nu toe geen problemen virago ik kom elke maand in cagayanen als je wilt spreken we eens af in je plaats of aan de limketkaai ofzo ik hoor het wel anders mailt je maar eens dan geef ik je mijn adres mijn mailadr bakkercharel@hotmail. com je kan ook altijd langs komen mijn deur staat voor iedereen open van cagayan naar iligan is het 2 uur met de bus en ik pik je op in iligan de prijs van de bus 130 zonder aircon en 160 met aircon hier kan je blijven slapen of je kan hier bij mijn gebuur voor 800 peso een mooie kamer aan het water huren laat maar iets horen groetjes ps bohol is een zeer mooi eiland ik heb er 3 maal geweest en als ik zou verhuizen is het naar daar denk ik

Geweldig dat het zo goed gaat , ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met aow en pensioen gaat behoud je daar alles van of is dat ook inleveren ?

Tevens wat is beter een huis huren en waar je op moet letten en of kopen ik weet dat de grond niet je eigendom is en wat kost het een gewoon huis ik wil in pampanga Malacabat iets gaan doen ?

hoor wel groet huppeldoos 46

1 like

Kumusta na kayo? Leuk om wat te lezen over Nederlanders in de Filippijnen. Ik heb er zelf 6 jaar gewoont… van 1997 tot 2003. Ik werkte voor VSO en sprak vrij goed Tagalog. Daardoor heb ik echt heel veel vrienden gemaakt en een Filippijnse vriendin is me zelfs komen opzoeken waar ik nu woon; in de Braziliaanse Amazone. Ik heb af en toe nog wel een beetje heimwee naar de vrienden… Ik heb in Sapang Bato gewoont (met de Ayta’s uit Pampanga gewerkt), een tijdje in Manila (straatkinderen) en in Zamboanga (straatkinderen), waar ik moest vertrekken vanwege de vele kidnaps en Davao (Upland Development Project). De laatste was echt fantastisch!

Groetjes at ingat kayo palagi,

Bettine

1 like

Hoi Charel,
Ik vestig me als gepensioneerde in september/oktober in Tagaytay. Ik heb daar in MonteLuce een apartement gekocht.
Ik zit alleen aan te hikken tegen het zg PRA visum. PRA is Philipinne Retiree Authority. Het is me allemaal niet echt duidelijk. Ook het meennemen van mijn hond kost me hoofdbrekens, Ik ga nu in mei daarheen om te zien hoe ik e.e.a. moet regelen. Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee ?
Trouwen is voorlopig geen optie, ik ga samenwonen
Ik vind het wel erg leuk om al die enthousiaste verhalen te horen. Ik heb zelf 7 jaar in Tanzania gewoond en ook dat is me goed bevallen

1 like

hey huppeldoos 46, ik ben niet op pensioen ik ben 40 jaar bankerbakker geweest en te veel gewerkt daar mede ben ik nu invalide tot aan mijn pensioen ik ben nu 54jaar jong zodoende storten ze elke maand mijn invalidetijdsgeld op de bank in ik pin hier wat ik nodig heb en ik moet daar niets bij in leveren ik weet je relatie niet maar ik heb gekocht en dat was in het jaar 2000 en heb er een huis opgezet hoeveel kost zo een huis dat hangt van jou af hoeveel je wilt uitgeven het kan al van 50000peso voor een klein houten huis of je kan naar iegen smaak laten bouwen in steen of hout en dat kan al van 250000peso en veel meer waar je moet op letten zien dat er een tittel op de grond is en zie dat de tittel niet van drie generatiegeleden is opgemaakt anders moet je al het papier werk doen om de tittel op de juiste naam te krijgen en ook zien of er geen hypotheken op zijn ik doe alles met een advokaat hier en alles in het engels opgemaakten het is zo je kan hier niets bezitten maar ik ben al 16 jaar gelukkig getrouwd en mijn vrouwheeft het al 16jaar uitgehouden met mij zodus ze mag alles hebben van mij nog de warme groetjes van hier 33 gr s’nachts

hello aadmulders, het visum als je het aan 10 mensen vraagd is het 10 maal anders bij mij is het zohet eerste jaar ben ik met mijn vrouw hier binnen gekomen en heb dan een balik bayan gekregen voor een jaar dan ben ik terug geweest naar nederlandvoor 3 weken voor het papierwerk te doen dan terug naar de filipijnen zonder een visum zogezegt voor 21dagen ben dan naar het bureau van de imigratie geweest en heb daar een imigratiepaspoort aangevraagd en ook gekregen en die is goed voor vijf jaar wat kost dat 50 dollars voor de paspoort een paar foto’s en een bewijs dat er alle maanden een 600 binnen komt op uw rekening om van te leven zo simpel is dat bij mij gegaan kwestie met de hond ik zend al 9jaar honden naar de filipijnen want ik doe africhting van honden ik zend ze op met de vlieger en dat duurd officieel 3 maanden maar eens ze daar zijn kun je ze vrij vlug vrijkopen normaal moeten ze in qarantaine maar deze honden zijn sporthonden en die hebben al het mediche doorstaan je moet wel alles betalen he en voor een grootte hond kost dat ongeveer 350euro zo als je iets meer wilt weten laat maar horen groetjes

1 like

hey korikong, ik zou midden mei voor een week naar palawan komen is er daar nog plaats bij jullie kan ik daar zonder reserveren een huisje hebben of is het beter te reserveren want ik kan niet op twee dagen na zeggen waneer ik kom ik hoor wel iets van je groetjes

Dag Charel, bedankt om het forum door te geven. Heb al een en ander gelezen. Ben al geregistreerd maar moet nog een beetje mijn weg zoeken om even voor te stellen, de mensen te laten weten waar ik woon, hoe ik me voel enz. Zal wel een vaste bezoeker worden denk ik. Kijk al uit naar meerdere kontakten. Ben al enthousiast. Hou je goed, groetjes aan Leeni van Judy en kleine Keanan

1 like

Hallo Virago, in augustus gaan wij ook voor een week naar Bohol en blijven ook een paar dagen in cebu. Nu begin juni komen we naar CDO in verband met verlenging van mijn visum en dan gaan we eens Malaybalay bezoeken, schijnt dat het daar iets minder warm is. Dacht eerst om te verhuizen naar Baguio of naar Tagatay omdat het daar frisser is maar ga nu eerst eens Bukidnon bezoeken. Ondertussen bezoeken we Charel en Leeni eens.

1 like

Hey aadmulders, was van plan om eens Tagaytay te bezoeken omdat het daar blijkbaar frisser is. Laat me eens iets weten dienaangaande. I.v.m. visum, kom enkel met je paspoort naar hier en laat je vriendin een Balikbailan aanvragen op de luchthaven is goed voor een jaar en verleng dan hier na 11 maanden in de immigratiedienst.

2 likes

hey ronan blij je hier aan te treffen en veel plezier met het lezen en de contacten en dinsdag ben ik terug in jou geburen groetjes