Vorige week zaterdag heb ik zelf de ‘Colors of Bangkok’-fietstocht gedaan. Tijdens eerdere jaren kwam het er nooit van, maar dit jaar had ik eindelijk tijd om zelf eens mee te fietsen met een van de fietstochten van Andre Breuer (www.bangkokbiking.com). En aangezien ik altijd alleen maar positieve geluiden hoorde van deelnemers aan de fietstocht, moest ik het nu zelf maar eens aan de lijve ondervinden.
En eerlijk is eerlijk, ik had het veeeeeeel eerder moeten doen, want het is absoluut een onvergetelijke ervaring en ik kan het alleen maar iedereen aanraden. Wil je eens wat anders in Bangkok doen dan de standaard bezienswaardigheden bezoeken, boek dan zeker een fietstocht bij Bangkok Biking.
Ik stond op de ochtendtour geboekt, dus moest er om 8 uur verzameld worden bij het kantoor van Bangkok Biking bij Rama 3 Road. Op deze zaterdagochtend was het niet zo druk op de weg dus de taxirit van Sukhumvit Road naar het kantoor van BKK Biking duurde nog geen 20 minuten.
Totaal bestond de fietsgroep deze ochtend uit 8 personen + de gids/begeleidster. Acht personen is ook het maximum van deze fietstocht dus je fietst altijd met een klein groepje.
Voor vertrek worden er nog wat regeltjes uitgelegd, want fietsen in zo’n grote metropool als Bangkok is toch net iets anders dan fietsen hier in Nederland, en dan zijn we klaar voor vertrek.
Allereerst fietsen we door een sloppenwijk in Bangkok waar we een indruk krijgen van het dagelijkse leven van de arme Thai. De straatjes zijn smal, maar er is goed te fietsen. Helaas was het kleine schooltje in de sloppenwijk vandaag gesloten, dus ook geen kinderen aanwezig, jammer. Dit schooltje wordt overigens gesponsord door Bangkok Biking die op deze manier iets terugdoet voor de arme, lokale bevolking. Een zeer goed initiatief dus !!
We vervolgen onze weg naar de rivier waar we de eerste korte stop maken om wat te drinken. De fietsen worden ondertussen in een longtailboot getild en we worden naar de overkant van de rivier gebracht. Eenmaal weer aan land valt de stilte meteen op. Hier geen razend autoverkeer en lawaaierige tuk-tuks, maar vooral erg stil en een prachtige groene omgeving. Je lijkt in een andere wereld terechtgekomen. Is dit ook Bangkok ??? Ja, ook dit is Bangkok…een andere kant van Bangkok die bij de meeste toeristen niet bekend is.
We fietsen hier door een prachtige groene omgeving, onder weelderige palmbomen en andere tropische vegetatie die de warme zonnestralen goed tegenhouden en het fietsen zo erg aangenaam maken. En het ruikt hier ook heerlijk…eindelijk eens geen uitlaatgassen en nare geurtjes uit het riool !
Onderweg wordt er een aantal keer gestopt o.a. voor het voeren van grote vissen, bezoekje aan een tempel, en om nog wat te drinken en een Pad Thai voor de lunch te eten.
Naarmate de tijd verstrijkt en het later wordt, voel je de zon sterker worden en beginnen te branden. Het kan dan ook zeker geen kwaad om onderarmen en gezicht eventueel in te smeren met zonnebrand.
Na een aantal uur in deze rustgevende omgeving gefietst te hebben, is het weer tijd om terug te gaan naar het drukke, chaotische Bangkok en steken we met een bootje de rivier weer over. Hier moet er weer goed opgelet worden, want het is over met de rust en we moeten een 4-baansweg vol met auto’s, tuk-tuks en brommers oversteken. Veel Thai kijken naar die buitenlanders die in de hitte op hun fietsen door Bangkok rijden en zullen ongetwijfeld denken dat we niet helemaal goed wijs zijn…
Vlak voor we weer bij het kantoor van Bangkok Biking aankomen, stoppen we nog even bij een Muay Thai trainingsschooltje…helaas zijn ze net uitgetraind dus dat moeten we missen. Het is er wel een drukte van belang, want er is Thaiboksen op de televisie en dus zijn de aanwezige mannen druk bezig met gokken…een favoriete bezigheid in Thailand.
Onze gids Ann krijgt ook een grote pluim. Ze weet veel over haar stad en vertelt er op een leuke manier over en houdt alle deelnemers tijdens de ca. 5 uur durende tocht goed in de gaten.
Eindelijk na al die jaren heb ik dus een fietstocht van Andre Breuer gedaan en ik kan nu zelf ook zeggen: I SURVIVED BIKING IN BANGKOK !!!
Kan je fietsen, dan is deze tocht prima te doen. Je hoeft er zeker geen superconditie voor te hebben. Mijn conditie is de laatste jaren ook niet geweldig meer, maar heb het probleemloos volgehouden.
Ook oudere mensen hoeven zich geen zorgen te maken. Ook mijn vader heeft vorig jaar deze fietstocht gedaan (71 jaar) en had er geen moeite mee. Regelmatig wordt er even gestopt en de gids let goed op de deelnemers.
Dus ben je binnenkort in Bangkok, dan kan ik je alleen maar aanraden om deze fietstocht te gaan doen !!!