We willen volgend jaar maart/april naar oezbekinstan kan iemand mij helpen aan informatie?
Hangt er vanaf wat voor info je wilt:
alvast een paar dingen:
Je krijgt niet zomaar een visum voor UZ, daarvoor heb je hulp nodig van een reisagent. Ik adviseer om hiervoor bij Battuta reizen te benaderen, je zal een paar hotel overnachtingen moeten boeken voor ca 20 a 30 euro/nacht maar dan krijg je alle medewerking om de uitnodigingsbrief te verkrijgen.
een gebruikelijke route is Nukus, Kiva, Bukara, Samarkand en Tashkent.
Je kunt met de trein reizen en dat is goedkoop, vooral als je 3e klas reist.
Als je een goedkope vluchtretour naar Tashkent weet te scoren dan hoeft de reis heleaal niet duur te zijn.
op www.easysidecarrider.nl zie je wat reisverslagen van mij.
Ik ben me aan het orienteren om volgend jaar naar Oezbekistan te gaan (of Iran), dus heel erg bedankt voor je informatie betreffende het visum!
Heb ik het goed begrepen dat je dus geen hele rondreis bij hen hoeft te boeken (alleen hotel)? Ik reis namelijk liever gewoon in mijn eigen tempo zonder gids, waarbij ik zelf dingen ontdek.
Heb je zelf ook met de trein door Oezbekistan gereisd? Ik kan op je site alleen een verslag per motor vinden, of kijk ik verkeerd?
In Oezbekistan heb ik inderdaad alleen per motor bereisd en dat doe ik nu dit jaar weer, ik heb wel met de trein van Almaty naar Moskou gereisd vorig jaar.
verder hoef je bij Battuta inderdaad geen hele rondreis te boeken maar volstaan een paar hotelboekingen, neem niet meer dan 2 sterren.
Dan heb ik het goed gelezen
Ik rijd zelf geen motor, maar heb wel al enige langere treinreizen gemaakt (Vietnam - Nederland, Bulgarije - Nederland). Ik overweeg voor volgend jaar om naar Oezbekistan te vliegen, en daar dan per bus/trein rond te reizen.
Ik ben van plan om 1,5 - 2 weken te gaan, dus per trein naar NL kost me net teveel tijd. Jammer, want dat lijkt me wel een hele mooi reis.
Goede reis alvast!
Ik heb twee jaar geleden een visum voor Oezbekistan gekregen zonder hotelboekingen e.d… Of het nog steeds kan moet je even uitzoeken, maar via Stantours kun je een uitnodiging kopen voor Oezbekistan. Die kost 30 dollar. Die uitnodiging gaat samen met je paspoort en wat formulieren naar Brussel en dan mag je een maand blijven.
De beste manier om te reizen in Oezbekistan is de shared taxi. Je guesthouse kan je vertellen waar je in kan stappen, of beter nog, kennen wel een mannetje. Je stapt in de auto samen met anderen die naar die stad willen (vreemden) en word bij je volgende guesthouse afgezet.
Treinen gaan lang niet overal heen en hebben regelmatig problemen. Tussen Samarkand en Tashkent gaan tegenwoordig zelfs express-bussen.
Als budget geen probleem is, zou ik proberen binnenlandse vluchten te krijgen, dan hoef je niet zoals ik 16 uur in een hobbelende bus door de woestijn.
Op mijn site kun je meer lezen over de plaatsen in Oezbekistan die ik bezocht heb :).
Als je nog vragen hebt, roep maar
Ik heb mijn ticket geboekt Volgend voorjaar ga ik 14 dagen naar Uzbekistan.
En hoe was het?
ik ga over 6 weken weer, nu dus voor de derde keer. Heb vorig jaar daar een vriendin leren kennen en daar ga ik nu een paar weken samen mee toeren, nu ook met trein/bus of wat er ook voorhanden is.
Treinjunk is niet meer actief op dit forum.
Misschien heb je wat aan het reisverslag van mijn trip door Oezbekistaneerder deze maand?
Leuk om te lezen, wat me opvalt is dat je euros wisselt. Mijn ervaring is de afgelopen jaren dat ze over het algemeen veel liever dollars hebben, leuk he dat geld wisselen op straat! Ik had altijd veel 10 dollarbiljetten bij me en wisselde meestal 20 dollar om.
Die Oezbeken kunnen ook bijzonder rap tellen.
Ze hebben inderdaad liever dollars. De koers van de dollars uit de ATM op Schiphol was echter dusdanig slecht dat ik gewoon euro’s heb meegenomen. Uiteindelijk was dat goedkoper…
Een volgende keer zou ik echter elders dollars vandaan halen, dat is beslist handiger en voordeliger.
Inmiddels heb ik de uitnodigingsbrief, dit keer geregeld via stantours. Die vragen daar 40 dollar voor en je hoeft geen hotels te boeken. Mijn vriendin heeft al de eerste overnachting geregeld bij vrienden en komt zelf naar het vliegveld om mij op te pikken, zij woont zelf in Khiva dus moet ook nog wel een stuk reizen naar Tashkent.
Wat een mooie foto’s maak jij Jenny! Maar ik heb ook met plezier je verslag van de Oekraine en Oezbekistan gelezen. Ik zal zeker je site bezoeken als ik van plan ben om iets te bezoeken. Leuk dat je alle bezienswaardigheden beschrijft.
Ik verhuis misschien binnenkort naar Kiev, dus ben blij om te lezen dat er voldoende is om te zien en dat de mensen best relaxed zijn.
Ik zit inmiddels in Buchara in Hotel Fatima, kost slechts 8 dollar per nacht en bevindt zich op een top locatie (bij de Madressas rond de vijver). Eerst 10 dagen in Khiva gezeten bij min vriendin in huis, reis van Khiva naar Buchara kostte 25 dollar met shared taxi en dat is inderdaad de beste keuze. Je moet wel registreren als je bij mensen thuis slaapt, mijn vriendin heeft dat prima voor mij geregeld. In een Hotel wordt registratie door het personeel verzorgd en heb je er geen omkijken naar, verder is het nu eigenlijk veel te heet maar dat begint eigenlijk ook te wennen.
In april/mei 2014 willen wij naar Uzbekistan en Tadjikistan. Bij voorkeur op eigen gelegenheid en met plaatselijk vervoer. Klopt het dat de visa voor beide landen nog steeds vooraf in Brussel gehaald moeten worden of is een visum “on arrival” mogelijk ? Verder lezen wij verschillende dingen over een uitnodigingsbrief. Is deze echt nodig ? Daarnaast lees je zaken over een vereiste planning van de route en het bewaren van de overnachtingsbewijzen. Nodig ? Allemaal zaken waar je soms tijdens het reizen tegen aan loopt. Wij zitten nog te denken over de aanvliegroute: via Moskou of via Istanbul ? Wij lazen over een treinreis van Moskou naar deze landen. Heeft iemand ervaring ? Met dank. Ruud
Eerst over de visa
Voor Oezbekistan heb je een uitnodigingsbrief nodig en die kun je op twee manieren verkrijgen, via Stantours of via een reisorganisatie in NL.
De reisorganisatie die voor mij diverse zaken heeft geregels is Battuta reizen in A’dam, het nadeel hiervan is dat je verplicht bent de overnachtingen te boeken maar dat is vrij goedkoop. Als je een beetje een vast plan hebt is dat geen probleem natuurlijk en iets aanpassen is ook mogelijk onderweg, ook wel handig als je in een taxi zit om een adres op te geven van een hotel ipv dat ze je naar het duurste hotel brengen.
Hotels die ik ken en goed bevielen:
Buchara: Hotel Fatima, Hotel Old City
Khiva: weet geen namen maar er zijn diverse leuke Hotels binnen de oude stadsmuren.
Samarquand: Hotel Zarina
Tashkent: Hotel Malika
Vervoer:
vliegen op Tashkent, via Baltic airways is vrij goedkoop maar houd rekening met bagagetoeslag van 30 euro
Trein vanauit Moskou is prima te doen, tot Shimkent in Kazachstan rijdt No7. Wel visum voor Kz en Rus nodig natuurlijk maar ook erg leuk om te doen
Tashkent Khiva: kun je het beste een binnenlandse vlucht nemen, deze kun je in NL alvast boeken(ca 75 euro).
Khiva Buchara: shared Taxi is redelijk te doen
Buchara- Samarqand-Taskent: hier rijdt dagelijks een bus en die kost geen drol
Tadjikistan:
Visum nodig (vergeet vooral de GBAO permit niet), kan verkregen worden bij de ambassade, ik heb de laatste keer (2012) het visum gehaald op ambassade in Bishkek.
Ik adviseer om van Oezbekistan via Kyrgistan te reizen, de grensovergangen tussen UZ en Tadjikistan willen nog weleens moeilijk of zelfs gesloten zijn. Daar heb je met vliegen geen last van maar dat kan ook alleen op de hoofdstad Dishanbe.
Kyrgistan:
geen visum nodig en ik vind dat je dit prachtige land niet over mag slaan.
De route die ik adviseer de volgende:
beginnen in Tashkent en een binnenlandse vlucht naar Khiva
Khiva naar Buchara
Buchara naar Samarqand
Samarquand Tashkent
Vliegen van Tashkent naar Bishkek
Van Bishkek richting Osh en Sary Tash, Als je tijd hebt kun je nog richting Issik kul gaan.
Van Sary Tash volg je de Pamir Highway naar Murghab en het mooist is daarna door de Wakhan corridor en dan richting Dushanbe.
In Kyrgistan en Tadjikistan kun je beste van de busjes gebruik maken, overnachtingen zijn hier altijd te vinden voor 10 a 15 dollar/nacht incl ontbijt en diner.
Geld:
Ik zou zeggen voldoende contant in Dollars meenemen, de laatste keer heb ik alleen in tashkent kunnen pinnen in het Grand Mir Hotel.
Dollars zijn overal geaccepteerd, in Oezbekistan doe je het geld wisselen op de Bazaar en niet bij een bank (koers was vorig jaar ca 2700 Sum/dollar).
Hoogte:
Als je de Pamir route volgt dan slaap je tussen de 3000 en 4000meter, houd rekening met hoogteziekte (zelf geen last gehad).
Hallo Dieselbiker !
Bedankt voor de tijd en de moeite.
-Weet je of je voor Uzekistan en Tadjikistan een visum "“on arrival” kan krijgen ? (Scheelt tee retourtjes Brussel).
-
Weet je of je in Bishkek een visum voor Uzbekistan en Tajikistan kan krijgen ? (Zelfde reden).
-
Weet je of je bij een visumaanvraag in Bishkek ok een uitnodigingsbrief en reisroute moet inleveren ?
-
Is de Pamir te bereizen in april/mei ivm de temperatuur (kou)?
Dank en groet,
Rudolph
Belgen kunnen voor Uzbekistan een visum on arrival krijgen, Nederlanders kunnen dat niet. Ik heb zelf mijn visum voor Uzbekistan door een visumbureau laten regelen, twee keer op en neer naar Brussel kostte me teveel tijd…
Waar je je visum ook regelt, je hebt voor Uzbekistan altijd een uitnodigingsbrief nodig!
Voor wat betreft Uzbekistan is het vandaag eigenlijk net omgekeerd :
géén ‘visa on arrival’ (toeristenvisum – 30 dagen) op Tashkent International Airport voor Belgen,
wél voor Nederlanders !
It is possible to obtain a visa at the international arrivals lounge of Tashkent International Airport, if both of the following conditions are met:
• There is no Uzbekistan Embassy or Consulate in the country, where you are originating your flight to Uzbekistan,
• Connecting flight to Uzbekistan, in the country where Uzbekistan Embassy or Consulate exists, does not provide enough time to obtain a visa.
Er is geen ambassade/consulaat in Nederland, wel in België.
http://www.uzbekistan.be/visa%20regulations.html
**MAAR …
**
Nederlanders moeten een LOI = uitnodigingsbrief (vooraf te regelen, niet ‘on arrival’) voegen bij hun aanvraag van een toeristenvisum (30 dagen).
Belgische staatsburgers niet.
Die LOI kan je ook online aanvragen, o.m. bij Stantours. Is betalend, maar zonder verdere verplichting om overnachtingen bij hen vast te leggen.
Hierna, twee doorgaans goed ingelichte websites omtrent visa verplichtingen voor reizigers naar de Stan-landen :
Hallo iedereen !
Bedankt voor de reacties.
Heeft iemand ooit in Bishkek een visum aangevraagd/gekregen ?
Dank en groet,