Visum Turkmenistan

Hello,

Aankomende zomer ben ik van plan om de zijderoute te reizen. De bedoeling is dan om via Iran in Oezbekistan terecht te komen, en dus door Turkmenistan te gaan.

Heeft iemand recent ervaringen met een Visum voor Turkmenistan? Ik lees hier en daar wat over gidsen en transitvisa. Het liefst zou ik wat langer in Turkmenistan blijven, maar als het niet anders is dan zou ik er gewoon doorheen willen reizen om in Oezbekistan te komen.

Wie kan mij hiermee helpen!

Groetjes,
Jef

Hoi!

Je bent waarschijnlijk nu onderweg, gave route! Ben benieuwd hoe het je bevalt :slight_smile: ik zie dat je geen reactie hebt ontvangen op je vraag, maar je zult vast een keuze hebben gemaakt mbt je visa. Omdat ik met mijn vriend dezelfde plannen heb, maar dan vanaf oktober, ben ik benieuwd naar je ervaringen met het aanvragen van de visa. De aanvraag voor de LOI voor Oezbekistan is nu in behandeling en nu twijfelen we of we een visumdienst in de arm willen nemen voor de verdere procedure in Brussel of dat het prima te doen is per aangetekende post. Voor Turkmenistan gaan we voor een transit visum, voor Oezbekistan voor een visum van 15 dagen.

Alvast bedankt voor je reactie!!

Groetjes,
Malou

Hoi Malou,

Ik ben nog niet weg! Ik ga 8 september naar Iran en dan dezelfde kant op dus. Turkmenistan transit visa ga ik in Iran regelen. Ik begreep dat je die kan aanvragen in Teheran en dan evt op kan halen in Mashad, vlakbij de Turkmeense grens. Dat klinkt praktisch. Mn LOI voor Oezbekistan ben ik ook nu mee bezig. Ik begreep dat je er ook voor kan kiezen om die af te halen in Teheran en dat dat vrij makkelijk gaat als je je LOI hebt. Dat scheelt weer ritjes naar Brussel, alhoewel t wel even wat spannender zal zijn als ik daar ben.

Iran ga ik een week of 3 blijven dus ik ga eind september naar Turkmenistan als alles volgens plan verloopt. Wie weet kom ik jullie nog tegen!

Ben nog wel benieuwd waar je de LOI voor Oezbekistan hebt aangevraagd! :slight_smile:

Dank alvast!

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer mobile app

Hey Jef,

Dank voor je reactie! Dan gaan we elkaar denk ik mooi opvolgen in alle landen, wij vertrekken 2 oktober :wink: Ons plan is ook 3 weken Iran, 3 dagen Turkmenistan en dan zo’n 2 weken Oezbekistan (en dan verder naar Kazachstan en China). En inderdaad, de optie van het allemaal in Iran aanvragen is er ook nog. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar tot nu toe ook meer over gelezen heb dan over ervaringen met Brussel. We hadden alleen bedacht dat het fijn zou zijn om wat we hier al kunnen regelen, ook alvast hier te doen. Ook met het idee dat als we het niet toegekend zouden krijgen, we nog wat meer tijd zouden hebben onze plannen om te gooien zodat we daar in Iran niet meer mee bezig hoefden te zijn. Maar goed, wellicht is het wel makkelijker om het toch gewoon daar aan te vragen en dan wel weer verder te zien. Ik denk dat wij die optie toch ook maar weer eens moeten overwegen :slight_smile:

Wij hebben onze LOI aangevraagd via Stan Tours, jij? Als het goed is krijgen we 'm volgende week binnen :slight_smile:

Heel veel plezier en succes met de voorbereidingen!!

Ps. Het had ook iets te maken met de viering van Onafhankelijkheidsdag op 27 oktober in Turkmenistan. We hadden begrepen dat naarmate deze datum dichterbij komt (en je rond die tijd in het land wilt zijn, wat voor ons het geval is), ze minder geneigd zijn toeristen toe te laten en dus visa toe te kennen. Onze lokale contactpersoon in Turkmenistan adviseerde een tijdje terug ook om het in Brussel aan te vragen, maar had daar eigenlijk niet echt een reden voor geloof ik. Hoe dan ook, we gaan er nog maar eens over nadenken :slight_smile:

Toch dit i.v.m. met die LOI (letter of invitation) voor Oezbekistan.
Ik neem aan dat jullie beiden, Malou en Jef, Nederlanders zijn en dan is die LOI inderdaad een vereiste.

Maar voor alle duidelijkheid, mochten er hier ook Vlamingen meelezen, Belgische staatsburgers hebben geen LOI nodig voor een toeristenvisum.

Vast een fijne reis !

@marloes

Dat is inderdaad dezelfde route, al ga ik denk ik ook nog naar Kirgizië.

Ik zit met dezelfde overwegingen als jullie idd, maar ga er toch gewoon vanuit dat het onderweg goed komt heb ik besloten.

Ik zat te twijfelen tussen 2 verschillende touroperators, maar ik kijk ook nog even naar de van jullie. Hebben jullie alle hostels/slaapplekken al gereserveerd? Was dat echt allemaal nodig?

En aangezien je ook naar China gaat :wink: Hoe heb je dat daar gedaan ivm je visum? Boek/reserveer je ook al alles? Ik vroeg me af of het echt zo streng is dat ik dat al vast moet leggen. Al is het natuurlijk altijd mogelijk om te annuleren! :slight_smile:

@lineC Klopt! Ik ben Nederlander en heb dus helaas wel een LOI nodig! :slight_smile:

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer mobile app

@LineC: voor mij geldt hetzelfde, helaas wel nodig.

@Jef: Ja Kirgizië zat ook in ons plan, maar vanwege de tijd van het jaar (richting winter) hebben we besloten dit voor een andere keer te bewaren. Zonde als we niet alles kunnen zien omdat wegen verspert zijn door sneeuw oid.

We hebben een formulier in moeten vullen voor StanTours en hier werd ook (globaal) gevraagd naar onze route. Wij hebben er voor gekozen wel alvast de hotels/guesthouses vast te leggen, maar gaan deze mogelijk nog annuleren als we goedkopere opties voorbij zien komen.

Voor China hebben we nog weinig gedaan. We wachten even af wanneer we onze paspoorten terug hebben met de visa van TM en UZ (als we deze in Brussel doen) of we nog genoeg tijd hebben China hier aan te vragen. Anders staat deze op de planning voor Iran. Ik denk dat we hiervoor hotels gaan boeken in de steden die we aan willen doen (en eventueel weer annuleren) - een week hier, een week daar. Ik geloof dat het wel meevalt met de strengheid, maar zeker weten doe ik dat nog niet :wink:

Top Malou. Thanks weer. Fijn om te horen dat jullie een beetje hetzelfde van plan zijn op het gebied van de visa en de reserveringen.

Kirgizië zal ik idd ook ter plekke beslissen gezien het weer. Ik reis dan wel een maandje eerder, maar het zal er nog steeds om hangen denk ik.

Fijne reis als ik jullie niet meer spreek!

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer mobile app

Ja dit is voor het eerst dat ik iemand “tref” die de route dezelfde kant op wil doen als wij! Ga je toevallig een blog bijhouden? Wij zijn op het moment bezig onze website gajemeeverdwalen.nl op te tuigen. Mocht je het leuk vinden :slight_smile:

Jij ook een hele mooie reis!

Top! Ik heb je even een privé bericht gestuurd!

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer mobile app