Wie heeft er ervaring met het verkrijgen van een transitvisum voor Turkmenistan?
Hoe kom ik aan een uitnodiging?
Ik wil er met eigen vervoer (motor) doorheen rijden en dan per boot van Turkmanbashi naar Baku, heeft iemend ervaring met de boot verbinding?
voor de andere stans lijkt allemaal geen probleem te zijn.
Turkmenistan is een speciaal land. Het is het enige land van de voormalige USSR (behalve de Baltische staten) waarvoor zelfs Russen een visum nodig hebben.
Ik heb geen persoonlijke ervaring. Mijn Belgische collega heeft enkele maanden moeten wachten op zijn visum. Mijn Russische collega ook, maar die heeft het wat vlugger gekregen.
Ik heb wel eens zitten zoeken naar info over visa voor Turkmenistan en toen begrepen dat je met een transitvisum in Turkmenistan niks anders mag dan via de kortste hoofdweg naar je bestemming buiten het land rijden. Wil je meer dan heb je een gids nodig.
In jouw geval lijkt me dat al een probleem gezien de vrachtboot! van Turkmanbashi naar Baku ongeveer eens per week op ongeregelde dagen vertrekt.
Je weet het vast al maar er gaat ook een vrachtboot van Kazachstan naar Baku, ik heb daar ooit eens over gemaild met de bikers van Unasvita en kreeg dit toen bevestigd (2010)
Ik ben op dit moment aan het kijken hoe het een en ander te regelen via Battuta reizen, dan zou ik ook een kontaktpersoon hebben (een soort gids) die niet meereist maar wel klaar staat als er problemen zijn.
Battuta heeft al eerder voor mij uitnodigingen en visa geregeld en wat hotelboekingen in Uzbekistan welke ik later door een iets gewijzigd reisplan eenvoudig kon veranderen.
Wat je ook kan proberen is een transitvisum. Dat is vijf dagen geldig. Het wordt afgegeven als je visa voor de buurlanden kan tonen. Er moet een logisch reisschema bij zitten van de plaatsen die je bezoekt. Het is wel zo dat je de data van dat visum exact moet aanhouden en dus zeker moet zijn van dag van aankomst en vertrek.
Transitvisum hebben ze afgeschaft, ik heb goede hoop dat Battuta alles goed weet te regelen. De Ferry vaart onregelmatig dus is het handig om wat extra dagen te hebben voor het geval je lang moet wachten.
Ik ben vorig jaar in juli samen met mijn vriendin in Turkmenistan geweest, op een transitvisum (zie ook verslag Turkmenistan).
Als je een transitvisum wilt hebben, werkt het als volgt:
Haal visa’s voor de landen waar je vandaan komt en heengaat, ik neem aan dat je uit Oezbekistan aankomt.
Voor Oezbekistan en Azerbaijan heb je uitnodigingen nodig. Wij hebben ze bij Stantours besteld. Je betaalt via een internationale overschrijving en je krijgt gescande geldige uitnodigingen per mail terug.
Dien je aanvraag in bij de ambassade van Turkmenistan of doe het via een visumburo, als je veel visa’s wilt, is dat handiger. Wij hebben Global Visa Services gebruikt Visacenter.nl. Deze mensen zijn heel erg behulpzaam, kijken je formulieren nog even voor je na en ze belden ons zelfs op toen ze dachten dat we wel een langer visum voor China konden krijgen. Hun dienstverlening is veel beter dan die van visum.nl.
Waarschijnlijk moet je een brief meesturen wat je te zoeken hebt in Turkmenistan. Zwets daarin over hoe je hun geweldige land wilt zien etc :).
Verder geldt de regel dat je met een transitvisum van te voren aangeeft waar je binnenkomt en vertrekt en grote afwijkingen op je route tussen de punten zijn niet toegestaan.
Voor zover ik het zie bij stantours kun je nog altijd transitvisa’s krijgen.
Als je een gewoon visum moet kopen, krijg je een verplichte gids, die in zijn autootje achter je motor aan gaat rijden. Alleen in Ashgabat mag je onbegeleid rondlopen.
Ik heb ooit de ambassadeur van Turkmenistan in Brussel gemaild. Bleek een hele aardige man, en als ik een toeristenvisum wilde, dan hoefde ik hem alleen wat spullen te mailen en dan zou hij wel voor een uitnodiging zorgen.
Wij hebben de boot in omgekeerde richting genomen, vanuit Baku naar Turkmenbashi. Officieel vaart de boot elke dag, maar ze verkopen de kaartjes pas de ochtend van vertrek en het komt veel voor dat er geen passagiers mee mogen op een dag. Zo hebben wij een week lang geen probleem gehoord, en op de dag zelf was er geen boot. We zijn ook mensen tegengekomen die zo lang hebben gewacht dat hun visum verlopen was. Zorg dus voor ruime visa.
Het is geen vaste ferry die overvaart, dus als je geluk hebt, krijg je net zoals wij een eigen kamertje op de boot en als je pech hebt moet je een stoeltje uitkiezen. Wij hoefden voor de kamer niet bij te betalen, zoals de planet en anderen beweren, kregen we erbij.
We zijn in Buchara in Oezbekistan een aantal motorrijders tegengekomen die via Iran erdoorheen gereden zijn. Wellicht kun je ook iets met hun verhalen. Zijderoute 2011.
Inmiddels terug van de reis.
de visa zijn geregeld via Battuta reizen in combinatie met de hotelovernachtingen en gids.
Bij de oezbeekse grens stond de gids ook netjes klaar die meereed tot Ashgabat, inderdaad was ik daar vrij om te gaan waar ik wilde. Het visum kreeg ik aan de grens, ik had alleen een uitnodigingsbrief mee.
In Ashgabat moest ik ook registreren en dat werd door de reisorganisatie verzorgd zodat ik die tijd kon besteden aan het verkennen van de stad.
De volgende dag naar Turkmenbashi met een andere gids, deze stopte af en toe bij een bezienswaardigheid en ook bij een familie waar ik een heerlijke maaltijd heb gekregen. De volgende dag heeft de gids ook geholpen met de boot want dat gaat daar behoorlijk chaotisch aan toe, kon dezelfde middag nog aan boord van de trein ferry. Ik moest wel iets bijbetalen voor een hut, deze was met douche en toilet.
kosten voor de overtocht ca 200 dollar zoals ook door de reisorganisatie was voorspeld.