3 weken Oezbekistan + Turkmenistan

Hallo,

ik heb vliegtickets geboekt H&T Tasjkent. Ik heb 3 weken de tijd om Oezbekistan en graag ook een deel van Turkmenistan te bezoeken.
Ik weet dat ik een LOI nodig heb voor Turkmenistan, Oezbekistan niet (ik ben Belg).

Veel vragen…

Zijn er mensen die deze landen ook voor ongeveer 3 weken bezocht hebben. Welke route raden jullie aan?
Tasjkent, Samarkand, Sachrisabz, Buchara, Nurata dan via Farab Turkmenistan binnen, Mary, Merw, Ashgabat, Darwaza, Konye Urgench, nukus, Dasogun, Khiva en dan terug naar Tasjkent. Zoiets of andersom?

Hebben jullie home/yurtstays gedaan bij Nurata?

Of moet ik ook West-Turkmenistan bezoeken: Karakala, Balkanabad, Yangikala, Turkemenbashi…

Hebben jullie een reisorganisatie betrokken voor bepaalde zaken te regelen of om onder begeleiding te reizen in Turkmenistan? Zo ja, welke, ervaringen?

Alvast bedankt!

Van wat ik begrepen had uit de Lonely Planet kun je niet zelfstandig reizen door Turkmenistan, behalve met een transitvisum van 3 dagen. Misschien is dit recentelijk veranderd, maar ik zou het even controleren!

Zelf heb ik in mei anderhalve week door Oezbekistan gereisd. Met het vliegtuig van Tashkent naar Khiva, en toen via Bucchara, de woestijn en Samarkand terug naar Taskhent. Deze route kán in principe sneller, maar ik ben niet zo’n snelle reiziger :wink: Hier mijn verslag IkReis - Rondreis Oezbekistan: 2 weken langs de zijderoute.

Vervoer en uitstapjes naar de woestijn zijn makkelijk ter plekke te regelen. Rondom Lyabi Hauz zitten veel reisbureautjes die je daarmee kunnen helpen, maar je hostel kan je uiteraard ook helpen.

Omdat ik als Nederlander ook voor Oezbekistan een LOI nodig had, heb ik mijn overnachtingen vast laten leggen via Battuta reizen.

1 like

Dag Jenny,

ik weet dat we in Turkmenistan onder begeleiding moeten reizen, ik ben offertes aan het opvragen bij verschillende reisbureaus.
Er is mij al aangeraden trein of taxi te nemen in Oezbekistan omdat de bus wel lang kan duren.

Heb je een homestay ergens gedaan?

Ik heb geen homestay gedaan, maar in een yurt geslapen. Zie m’n reisverslagen voor namen van de hotels waar ik zat.

Je kan bij de trip naar de woestijn aangeven of je homestay wilt of in een yurt wil slapen. Ik heb voor de laatste gekozen. Wel heb ik bij mensen thuis geluncht.

Ik heb in Oezbekistan met name per shared taxi gereisd. Zie m’n reisverslag voor prijzen. Alleen voor m’n woestijntocht had ik privevervoer.

Een eigen auto is sneller, maar dat vond ik te prijzig.