Reizen door Kazachstan-Uzbekistan-Turkmenistan-Kirgyzistan

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier want ik ben opzoek naar mensen die door Kazachstan, Turkmenistan, Uzbekistan en Kirgyzistan zijn getrokken.
Mijn eerste vraag is: zit ik hier dan goed? Ik zag geen forum over Centraal Azie-je.:wink:

Vrolijke groet, Ellen:zon02:

ik denk niet dat je hier zo zeer fout zit, maar dat er erg weinig mensen zijn die door die landen hebben gereisd en hier af en toe langskomen, maar ik ben benieuwd.

weet wel dat de reizigers van enkeltje bangkok die kant op willen, na iran, waar ze nu zijn
dus allicht over een maandje of 1 a 2 kun je meer info vinden bij http://www.enkeltjebangkok.nl

Hoi Bloem,

Bedankt voor je reactie…Ik zal ‘‘enkeltjebangkok’’ blijven volgen. Heb nog een paar maanden de tijd.
Aankomende januari ligt in de planning.
Ben ook erg benieuwd naar verdere reactie’s.

Vrolijke groet van Ellen:zon02:

Hoi Ellen en andere reislustigen,

ook ik ben (volgens mij net als jij Ellen), op deze website terechtgekomen omdat ik informatie zoek voor mijn plan om naar Kazachstan, Kirgizie en Uzbekistan.
Mijn plan is om begin februari te starten in Kazachstan en van daaruit de omringende landen te bezoeken. Ik wil vervolgens naar China gaan en dan naar de himalaya’s. Dit alles in een half jaar tijd.

In China en de Himalaya’s ben ik eerder geweest, maar van Kazachstan etc. daar weet ik nog niet wat ik kan verwachten.
Ik heb e-mailcontact met een engels meisje dat ik 3 jaar geleden heb ontmoet. Zij heeft er rondgereisd en ik begreep van haar, dat het in die landen een heel gedoe was om visa te krijgen. Dus ik dacht zelf dat het handig is om dat in Nederland te regelen.
Verder heeft ze me mooie foto’s gestuurd. Ik heb haar laatst nog een boel vragen gestuurd en ik wacht nog op antwoord.
Maar als ik meer weet meld ik dat.

Ik vraag me vooral af of het goed te doen is om daar als vrouw alleen te reizen, of dat het toch wel verstandiger is om van te voren reisgenoten te zoeken.

Verder ben ik heel benieuwd naar het altaygebergte en hoop dat ik die in Kazachstan kan bezoeken. Ligt er aan hoe koud het daar dan is.

Nou ja, ook ik ben heel benieuwd naar reacties.

groetjes van Meta

op 4 september komt liubi trouwens terug. die is op dit moment richting kazachstan aan het vliegen, maar zij gaat toch min of meer op familiebezoek, samen met haar man dus naar zijn familie daar. ze gaan ook nog rondreizen, dus ze kan jullie vast veel moois vertellen over het land enzo.
ze wilde geloof ik ook een dagje naar kirgizie maar omdat ze maar een single-entry visum voor kazachstan had aangevraagd gaat dat nu niet door.
dus ik zou zeggen, wacht het ff af, de info komt vast vanzelf wel!!

Hoi Meta,

Bedankt voor je berichtje…ik ben idd net als jij…terecht gekomen op deze site omdat ik diverse vragen heb omtrent het reizen door de bovenstaande landen.
We gaan met een 4x4-camper reizen en we willen niet door Pakistan en India naar China gaan (de ‘‘onder-route’’) omdat we denken, na veel gelezen te hebben, dat dit niet ‘‘de’’ landen voor ons zijn. Deels wel nieuwsgierig natuurlijk, maar we hebben toch besloten om voor de ‘‘boven-route’’ te kiezen.
Maar, surfend over het internet komen we weinig mensen tegen die ook die route hebben gereden, die wij willen. Ja…Dirk en Marieken, maar dat was in 2005 en wij willen graag wat recente informatie…
Dus…we blijven nieuwsgierig.

Heeej, stoer hoor dat je zo’n reis alleen wilt gaan maken.!! Bepaalde delen van die landen zijn onveilig zegt de Buza…da’s alles wat ik weet.

Ben benieuwd naar de reatie met dat Engelse meisje, wil je dat dan weer met mij delen ook al reizen we op 'n verschillende wijze?

vrolijke groet, Ellen.

Hoi Bloem,

Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik weet niet wie Liubi is, maar ik ga wachten.

Leuke website heb je trouwens, je schrijft leuk hoor.!
Een schander idee om na je scheiding eens verder te kijken in de wereld.!!

Ik had je een mailtje gestuurd op je link in je website, maar die kwam terug…'t is maar dat je het weet dat dit (bij mij) werkt.

dag, vrolijke groet van Ellen.

@ zonnestraaltje, owh wat vreemd… ik krijg via die weg toch best wel vaak mail… heb het ff gecheckt en het mailadres klopt gewoon… weet het dus echt niet? maar bedankt!!

Hoi Bloem,

Ach, ik schreef je niet zoveel hoor, maar ik ging je complimenteren met je weblog, want je schrijft bijzonder leuk. En ik hou van ‘dappere-stappen’.:wink:

vrolijke groet, Ellen:zon02:

:redface:

owh!!
zie net dat pam en ries van de enkeltjebangkok een nieuwe update hebben geplaats

turkmenistan: http://www.enkeltjebangkok.nl/C14/Turkmenistan/default.aspx

Uzbekistan:
http://www.enkeltjebangkok.nl/C15/Uzbekistan/default.aspx

ga het zo ff zelf ook lezen, dus hou me niet verantwoordelijk voor de info, maar het leesd altijd lekker weg (over leuk schrijven gesproken!!)

Oei, ik zie dit topic nu pas.
Beetje laat…
Maar als jullie nog tips willen hebben…

Ik wil in de 2009 met de motor naar Kazachstan en Kyrgistan, gaarne tips!

vooral overnachtings adressen, wildkamperen en slapen bij nomaden.
Verder ben ik vooral ook benieuwd naar een route van de kaspische zee naar Aralsk, van Aralsk naar Almaty loopt volgens mij wel een redelijke weg.

de reis zal rond de 5 a 6 weken duren, zou wel langer willen maar…

Hoi biker.
Ik zou zeggen een biertje kan wonderen doen bij controleposten,en geduld mirakels.
Een mondje russisch of de lokale taal.
Mijn kennis van kazakhstan is te beperkt,ben er twee dagen geweest.
Ik weet een leuk adresje in Bishkek,b&b rond de twintig euro vlakbij het centrum.
Verder weet ik nog enkele adresjes rond het yssik kul meer.
Wildkamperen mag maar doe het liefsts uit het zicht van de rijweg.
Ik zou gewoon proberen te logeren in een yurtkamp,waar mogelijk.
Je leert de mensen kennen en je zit veilig.
Ik heb altijd goede herineringen gehad aan deze contacten.
Groetjes en veel plezier komend jaar
Flipovitsj

bedankt voor de info, adresjes zijn altijd welkom.
we willen in kirgystan vooral over de hoge bergpassen trekken, denk dat daar veel van die Yurt kampen zitten…lijkt me inderdaad het leukst om daar te overnachten.

Hoi Biker ga eerst die contacten doorsturen.
Voor Bishkek Abdoemamoenoba 254 haar telefoonnummer is 00996/0312/611945.
Haar naam is Galina ze kan russisch en ze zou wat Duits kunnen,en ze oefent dat ook graag.
Haar kinderen kennen engels.
Als je even van tevoren belt is er meestal wel plaats,voor het vinden van het adres vraag naar spartak stadion of kyrgyz national bank.
Voor die andere adressen moet je naar Mars toktogonov bellen hij woont in Bosteri vlakbij cholpon atta zijn nummer is 00996/772298587,zijn Amerikaanse contacten hebben trouwens een site voor hem gemaakt,gemakkelijk te vinden via google.
Hij kan je altijd wel verderhelpen met een slaapplaats rond het meer.
Zijn vrouw is afkomstig van Kadjii say aan de zuidoever van het meer,ik heb daar van de zomer bij zijn schoonouders gelogeerd.
Zij heeft ook veel familie in Barskoon daar is de derde grootste goudmijn en wat nog belangrijker is een vrij goede weg om diep de bergen in te rijden.
Heb ik van horen zeggen.
Ben je van plan van ook te backpacken ginder?
Die typische yurtcampen vind je in de alpenweiden op een dikke 2000m,halverwege de berg:)
Groetjes,Filip

  1. Koop het boek: Kasachstan Entdecken als je een beetje Duits kunt. Veel beter dan de LP
  2. Als je geen Russisch/Kazachs spreekt, kun je het beste uitstapjes via een touroperator doen
  3. Let op sneeuwstormen in de bergen
  4. Van Almaty naar Bishkek moet je ‘omrijden’ als je over de gewone bergpasweg wil gaan. Neem voldoende kleingeld mee voor eventuele Kirgizische ‘politieposten’.
  5. Via de bergen kun je van Almaty naar Issyk Kul via de pas Zailijskij Alatau (per motor waarschijnlijk geen aanrader)
  6. Hoofdweg van Aktau naar Aralsk gaat over Beineu/Schalkar/Aralsk (even op de kaart kijken)
  7. Hoofdweg van Aralsk naar Almaty gaat over Baikonur (pas op: deels verboden zone want Russisch)/Kyzylorda/ Schymkent/Taraz/Schu/Kaskelen/ Almaty
  8. Pas op: in de grote steden als Almaty zijn motorrijders een zeldzaamheid en veel automobilisten kunnen niet rijden
    9.Stoplichten bevinden zich aan de overkant van de straat.
  9. Schrijf een korte email aan de NL-ambassade om te zeggen wat je plannen zijn.
    11.Wildkamperen mag. In een nationaal park kamperen kost 300 Tenge
  10. Wil je in de buurt van nomaden kamperen, moet je eerst met het hoofd overleggen.
  11. Reizen in het grensgebied met China is verboden. Dit kan alleen met een touroperator.
  12. Mogelijk in konvooi reizen en genoeg water meenemen
  13. Binnen 3 dagen na aankomst in het land melden bij de OVIR
  14. Altijd wcpapier mee
  15. Niet in het donker over de steppe rijden

Bedankt voor deze nuttige bijdragen!
dan nog een paar vraagjes

Hoe is de weg Aktau-Aralsk? ik had begrepen dat een groot deel onverhard was en dat je beter over Uralsk kon gaan. Wij komen vanaf Volgograd dus het maakt niet zo veel uit kwa afstand.

voor welke gebieden geldt konvooi rijden?

Tja dat in het donker rijden had ik al meer gehoord, vanwege de fantastische rijvaardigheid van die mensen daar? en dat ze vaak zonder licht rijden…

Baikonoer: Het is dus onmogelijk om dat bezoeken denk ik…
wel jammer want daar had ik best wel graag heen gewild.
je kunt toch wel probleemloos over de M32 rijden neem ik aan? die gaat er namelijk vlak langs.

Hoe groot is het grens gebied met China?

Als je vanuit Wolgograd komt neem je het best de weg Atyrau/Aktöbe/Aralsk. Je kunt ook de grens over bij Saratov/Oral. Het jammere is dat er tussen Atyrau en Aralsk geen harde wegverbinding is.
Konvooi rijden werd ons overal aangeraden. Wij hadden het plan om naar Astana te gaan, maar dat is er ook niet meer van gekomen. En in het donker kun je dus echt beter niet rijden.

In Baikonur zelf en in de kosmodrom kun je alleen komen met een speciale vergunning die je alleen via speciale gelicenseerde reisbureau’s krijgt. En als je een vergunning krijgt, dan mag je tijdens je verblijf je hotel niet verlaten zonder een medewerker van het reisbureau. Je kunt dus het beste gewoon om Baikonur heen rijden. Baikonur is een Russische enclave en dus gesloten voor ‘pottenkijkers’. Reisbureau’s die touren organiseren zijn Turan Asia en Silk Road Adventures. Aanmelding moet je minimaal 3 maanden van te voren doen.

Ik zou dus de weg die regelrecht de stad in gaat vermijden en er omheen rijden. Er gaat vast wel een weg die daar aangegeven staat.

Het grensgebied met China is de strook vanaf Ridder in de Altaj via Ayakoz/Uscharal/Zharkent tot aan de grens met China in het Zuiden.

Nogmaals bedankt voor de reactie (hmmm wel wat laat…)

De route door Kazachstan hebben we nu als volgt bepaald:

Via Saratov naar Uralsk-Aktobe-Aralsk-Bishkek (M32 - M39), daarna touren door het berggebied (Kytgistan) en dan via Charin canyon-Alamty-Astana-Rusland.

In Rusland willen we in Irbit nog even de Ural fabrieken bezoeken en daarna de kortste weg naar Moscou nemen, daarnaa via Minsk naar huis.

tocht is zo’n 15000Km

Wat Baikonoer betreft: de M32 gaat langs het stadje dat aan de rechter kant ligt, linksaf loopt een weg naar de diverse lanceerinstallaties en andere geheimzinnige zaken. Dit na wat onderzoek met googlemaps die gelukkig hires plaatjes heeft in dit gebied, het blijft toch boeiend…