Begin mei wil ik met de motor op reis naar centraal azie,
De route route gaat door de volgende landen:
Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Roemenie, Moldavie, Oekraine, Rusland, kazachstan, Oezbekistan, Tadzikistan, Kyrgistan, Kazachstan, Rusland, Oekraine, Slovakije, Tjechie, Duisland.
Op de heenweg wil ik langs Odessa en Krim en dan via een stukje Kazachstan naar Oezbekistan waar ik via de plaatsen Kiva, Bucchara en Samarkand wil gaan, daarna in Tadzikistan de Pamir route door de bergen. Kyrgystan met nog meer bergen en meren, via Kazachstan weer terug langs Almaty, Turkestan, Aralsk en Uralsk.
De voorbereidingen zijn in volle gang, de motor Yamaha XT600Z Tenere wordt geprepareerd, hierbij ook volledige revisie.
Voor Rusland ik wil een jaarvisum aanvragen, dat lijkt me makkelijker en kan ik later in het jaar nog eens een weekendje Moscow of st petersburg pakken zonder gedoe.
Voor Oezbekistan ben ik bezig met een reisbureau om zaken als uitnodiging en visa enzo te regelen, ik boek dan meteen wat hotels omdat de prijs erg meevalt.
Ik heb begrepen dat je tegenwoordig voor kazachstan makkelijk een double entry visum kan krijgen, voor Tadzikistan is ook een aparte Permit voor de pamir vereist.
In de bergen wil ik overwegend kamperen en eventueel een Homstay in Murghab of in yurts slapen als de gelegenheid zich voordoet.
Voor de Motorverzekering ben ik overgestapt naar Unive, de enige die ik ken die Rusland op de groene kaart heeft staan.
Tot zover de definitieve plannen, heb al vaker wat gepost hier over de reisplannen maar het begint langzamerhand nu meer concreet te worden.
reisduur is 6 weken
hoewel al veel is voorbereid en uitgezocht zijn tips welkom, bijvoorbeeld kampeerplaatsen in Oekraine.