Ik heb een beetje een vreemde vraag misschien, naïef ook waarschijnlijk. Maar toch. Sinds een paar weken denk ik (student, 22) erover om binnenkort, misschien na de zomer ofzo (zomervakantie kan niet) een verre reis te maken. Azië is de beste kandidaat. Mijn vriendin wil mee. We hebben geen behoefte aan iets vakantie-achtigs ofzo, maar zoeken een leerzame avontuurlijke ervaring. Hoe lang is moeilijk te zeggen, een paar maanden bijvoorbeeld. We zijn beide best avontuurlijk ingesteld, ikzelf ben al eens in Indonesië geweest, dus we zouden het in principe wel ‘aan moeten kunnen’. We hebben alleen weinig verstand van reizen, van wat wel en niet kan.
Het liefste zouden we bijvoorbeeld niet vliegen (idealisme, tja). Eerste vraag: zijn er voor echt verre reizen alternatieven voor het vliegtuig? Hoe realistisch is het om b.v. te proberen met een vrachtschip mee te kunnen? Is dat te doen of een echte afrader? Wat kost het? Of zouden we veel te lang onderweg zijn? Langer dan 3 weken heen is misschien niet echt leuk. En (nog veel gekker) is gewoon liften een idee, of echt niet te doen in verband met het moeten passeren van veel teveel grenzen?
En op welke termijn is zo’n reis eigenlijk te regelen? Moet je het, in verband met vaccinaties, visums enzo een halfjaar vantevoren regelen, of is dat ook in een maandje te doen? Iets daartussenin waarschijnlijk…?
Kan iemand met een beetje ervaring/verstand van reizen iets zeggen over hoe naïef we momenteel zijn? Wat is het best om te doen voor mensen zoals ons? Bedankt alvast
Hoe lang van te voren je je trip moet plannen, hangt heel erg af van je precieze bestemming. Van de hoeveel geld die je denkt kwijt te zijn in vergelijking totdat datgeen wat op je spaarreking staat. En ook van vaccinaties ja. Hepatitis A en DTP is gewenst voor alle niet-westerse landen. Je kan een schot nemen vlak voor vetrek, maar verstandiger is het een reeks te nemen (Hep A met Hep B), wat uiteraard langer duurt… Ook hangt de aan te raden voorbereidinsduur af van de reiservaring die je hebt. Wat voor jullie nog niet zo veel is zo te lezen.
Ik weet niks over reizen op een vrachtschip. Kan dat wel? Het zijn immers geen pasagiers schepen. Liften naar Azie moet (afhankelijk van de route) wel mogelijk zijn, maar hou er rekening mee dat je veel visa al vooraf aan moet vragen. En dat het wellicht niet altijd makkelijk (zoniet onmogelijk) is een lift te krijgen. Wat bemoeilijkt wordt als je de taal niet spreekt. Niet een reisje dus wat ik zonder goede voorbereiding zou doen…
Andere optie is om een auto/busje te kopen en met eigen vervoer op pad te gaan. Maar ook dit vergt een hoop werk qua plannen, behalve visa moet je ook speciale permits voor de auto regelen en je moet de nodige kennis hebben om onderdelen te vervangen als er iets kappot gaat. En is dit alles werkelijk zo milieu bewuster dan een vliegtuig?
Het alternatief is de trein. Ik ben zelf per trein uit China naar Nederland teruggekeerd, erg mooi! Maar wel een stuk duurder dan vliegen, zeker wanneer je onderweg af en toe wilt stoppen. Nadeel is ook dat je voor je touristen visum voor Rusland steeds aan moet geven waar je overnacht. Moeilijk dus! En zie je zo’n treinreis enkel als een alternatief voor vliegen, of is het een deel van je reis en wil je dingen zien… Voor mij was het duidelijk dat laatste!
Het valt me mee dat je liften niet meteen als onmogelijk bestempelt… Qua visa is dat ook niet eens zo ingewikkeld. Naar India hoef je alleen door Rusland, Kazachstan en China… das dus 4 visa, best te overzien (zal een paar honderd euro zijn). In het zomerhalfjaar zou slapen in een goede tent in de meeste gebieden moeten kunnen lijkt me. De kans is natuurlijk groot dat je qua vooruitgang op sommige plekken flink vast komt te zitten, maar als je toch de tijd hebt, is dat in principe niet zo erg.
Wat zouden de grootste gevaren/de grootste valkuilen zijn als we zoiets proberen?
Niks is onmogelijk, toch? Al denk ik dat je iets te optimistisch bent nu… Op zich niks tegen principes, maar het moet niet ten koste gaan van jezelf (je humeur) en je omgeving. Beter langer sparen dan mensen uitbuiten omdat jij zo nodig op vakantie moet. Sorry voor mijn cynisme, maar ik het reizigers ontmoet in Myanmar die dagen niet aten om een paar euro te sparen. Die 25 km gingen reizen om een tempel te zien, maar er dan niet inwilden omdat het 10 cent kostte. Ik overdrijf niet
Het visum voor Rusland is lastig te krijgen voor individuele reizigers. Deze info komst van http://www.visumdienst.nl.
**Het originele paspoort **geldig tot 6 maanden na verblijf
Aantal aanvraagformulieren1 Kopie aanvraagformulier toegestaan?ja downloaden aanvraagformulier
Aantal pasfoto’s 1Voor een zakelijke reisuitnodiging via OVIR ( Binnenl Zaken Rusland) of V&V Rotterdam
Voor een toeristische reishotelvoucher + visasupport (van dat hotel) bij bezoek aan privë-persooon: ORIGINELE toesteming van OVIR
NB toeristenvisa moeten uiterlijk een week voor vertrek zijn ingediend
Verdere voorwaarden bij visum langer dan 3 maanden: niet-aids verklaring (laboratoriumuitslag!) verplicht: kan V&V Rotterdam verzorgen
kopie van polis of pasje van ziektekostenverzekering met werelddekking voor iedere visumaanvraag
Opmerkingen V&V Rotterdam kan -tegen vergoeding- zorgen voor een zakelijke en toeristsche uitnodiging
NB mensen die per auto reizen kunnen transitvisa voor de buurlanden nodig hebben!Visumkostenvariërend van 45 tot 340 Euro
Voor een touristen visum moet je ALLE hotels van te voren boeken. Wanneer je lift weet je niet altijd waar je 's avonds slaapt. Neem het risico niet, zou ik willen zeggen. Je krijgt nl een briefje met allemaal stempels van alle hotels in je paspoort, je valt door de mand als iets niet klopt!
Wat de visum regels voor Kazachstan zijn weet ik niet.
Het visum voor China is goed te doen, maar liften in China zonder Peking Express camera??? Communicatie is moeilijk. Bovendien verwacht degene die je een lift aanbiedt, dat je er voor betaalt. Liften in China is dus bijna hetzelfde als een taxi nemen. Kun je beter met de bus gaan…
En slapen in een tent met temperaturen boven de 40 graden lijkt me geen pretje!!!
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Jenny! Over visa voor Rusland: dat klinkt inderdaad wel heel lastig. Er zijn wel verhalen te vinden van mensen die Rusland doorglift zijn. Maar misschien waren ze toen nog minder streng. Ik zal nog wel wat meer info zoeken om te kijken of het mogelijk is. Misschien moeten we het inderdaad maar niet doen… :tssk:
Op dezelfde website vind je ook de regels voor Kazachstan. Ik ben er nu zelf mee bezig via de ambassade (ik woon in Duitsland) maar het is allemaal zo simpel niet.
ikke vertrek op 4 september over land naar nepal.
we vliegen het eerste deel naar st. petersburg, maar dat is ook goed met de trein te doen, dan het hele stuk door mongolie en china naar tibet. daar zullen we overland naar nepal toe gaan…
het kost bijna 2x zoveel als een retourticket, en we zijn natuurlijk veel langer onder weg… maar dat is juist onderdeel van de reis. ik doe het niet uit idealisma, want we zullen ook gewoon van nepal naar thailand vliegen en daar doorreizen, maar op zich is een groot deel dus wel te doen…
er zijn speciale projecten waar je wel vliegt voor meer geld en daar worden vervolgens bomen voor geplant of je gaat ter plekke vrijwilligerswerk doen, zodat je toch nog iets terug doet…
het meest ideale is om gewoon thuis te blijven, maar dan kom je nergens meer… het is een goede instelling, maar er zijn nog zat andere optie’s om je belastende vlucht alsnog goed te maken…
ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden…
Misschien het beste als ik volgende vragen hierover in dit topic blijf stellen, wel zo netjes. We zijn er wel uit dat we naar India willen, als we gaan, zodat we daar iemand kunnen opzoeken.
We zijn erachter dat het allemaal niet zo makkelijk is. Rusland-Kazachstan-China lijkt onvermijdelijk te zijn als begin. Via Turkije en Iran leek ons even leuk, maar bepaalde delen van Iran en Pakistan zijn helaas veel te onveilig. De eerste horde wordt dus al het Russische visum, wat lastig te krijg is, en in elk geval niet goedkoop.
Vanuit China zouden we de bergen over naar Pakistan kunnen (karakoram highway). Maar het is de vraag, of we vanaf daar de grens over kunnen naar India. Kan iemand ons meer hierover zeggen? Het lijkt tot daar redelijk goed te doen, maar kom je makkelijk vanuit Pakistan in India? Het is maar een kleine afstand die we dan nog moeten (Punjab is het doel), maar als we de grens niet over kunnen wordt het natuurlijk niks… We willen niet een eind door Pakistan moeten reizen, omdat het niet zo’n veilig land is.
Waar we ook aan gedacht hebben, is vanuit China door Tibet en Nepal naar India. Maar het schijnt vanuit China vrijwel onmogelijk om in Tibet te komen, helaas dus. Of heeft iemand andere informatie?
Laatste optie is heel China door, en dan via Myanmar naar India. Een enorme afstand, maar vast een mooie reis. Het meeste willen we in dit geval met de trein doen, omdat China vast geen makkelijk liftland is. Onze vraag hierbij is: hoe duur is reizen met de trein in China? Het is een ontzettend grote afstand, en we willen het wel kunnen betalen… Wat zou het kosten?
Het Russische visum is rond de 40 euro, voor Kazachstan ook. Kom net van de Kazachse ambassade waar ze nogal moeilijk deden omdat ik al een paar keer in Rusland was geweest.
Ik ken trouwens iemand die alleen door Turkije en Iran heeft gereisd (met de trein) en die heeft zich nooit onveilig gevoeld dus het kan wel. Liften door Rusland en Kazachstan zonder kennis van de taal lijkt me niet handig. Houd er rekening waar je de grens over wil. Bij Wolgograd, in de Altai? In het eerste geval kun je alleen met de auto, in het tweede geval pak je in Novosibirsk de trein naar Almaty. Treinkaartjes zelf kopen kost je zo ongeveer al je zenuwen en houdt er rekening mee dat de grenswachten een klein ‘douceurtje’ willen. De rit Almaty-Urumtsi is alleen moeilijk te bereizen vanwege ‘Sperrgebiet’ .Ga dan het best met een organisatie.
Voor een Russisch visum is het toch nodig om een uitnodiging (privevisum) of een bewijs van hotelinschrijving (toeristisch visum) te hebben? Die zijn respectievelijk heel lastig te krijgen, en behoorlijk duur als je niet echt in een hotel zit (30 euro ofzo erbij). Maar misschien is dat gedeelte nog wel te doen inderdaad
Ik heb in 2003 mijn visum voor Novosibirsk via het visumbureau geregeld en er zaten haken en ogen aan. Ik was ook in 2001 en in 2002 in Rusland maar dat werd geregeld vanuit mijn universiteit. In 2003 kreeg ik wel een visum maar ik moest me laten registreren bij de OVIR (gelukkig via connecties duurde slechts een uur) en ik moest ook een hotelkamer kopen. Dat kostte me 50 dollar extra omdat je ook nog eens moest ingeschreven staan bij een hotel. Ik had namelijk geen uitnodiging kunnen regelen binnen 3 weken. Dus je kunt wel alleen gaan, maar hou rekening met extra kosten. Als je een hotel van te voren regelt dan sturen zij de uitnodiging.
ik ga dus overland naar nepal, met de trein tot aan lhasa. we hebben de treintickets al gekocht en hebben de visum aanvraag rusland, mongolie, china ook de deur uit.
hotels hebben we al vanaf € 24 p.p.p.n.
treinticket beijing-lhasa is € 180 p.p. zonder permit overnachtingen gidsen or whatever… dus een grote gok! maar we nemen hem wel, want dat permit in tibet is echt niemand die ernaar vraagt of weet hoe het eruit ziet… we gaan gewoon dus, zonder permit!!
Klinkt als een geweldige reis Bloem29 . Ik heb gelezen dat permits op bepaalde plekken wel worden uitgereikt aan groepen toeristen, het moet vast kunnen (denk ik).
Wat jij doet is ons te duur, overnachten zal toch waar dat kan vooral kamperen en Hospitality Club worden. Momenteel hebben we nog een lastige vraag.
Het duurste voor ons lijken de visa te worden. Het zijn er maar liefst 5. Als we een visumbureau inschakelen wordt dat iets van 300 euro per persoon, als we dan niet doen waarschijnlijk iets meer dan de helft daarvan. Maar 5x naar Den Haag reizen voor steeds een ander visum zien we niet echt zo zitten. We hebben nu een ander idee: reizen naar een hoofdstad in Oost-Europa, en daar de visa proberen te krijgen. Of, Russische visa in Nederland regelen, dan twee visa in Warschau, en twee in Kyev, zoiets. Nu vraag ik mij af: kan dat zomaar? Of zou een visum in het buitenland duurder voor ons zijn? En zijn er nog andere problemen die zouden kunnen ontstaan op deze manier?
@ woteks, mijn reis is idd flink aan de prijs, maar dat komt door de vele stops en excursie’s en tijd die ik besteed. je kunt ook van moskou naar peking reizen in 10 dagen, zonder stops en dan na 3 dagen peking door naar tibet.
ter plekke willen wij het permit daar regelen.
ik zou eens informeren bij treinreiswinkel.nl of tiara tours wat het jullie zou kosten.
(tt geeft hogere prijzen voor de visum dan trw)
ik weet niet OF het mogelijk is om in die plaatsen die jij noemt je visum voor het andere land te krijgen, maar je loopt het risico dat je dan daar onnodig lang moet verblijven omdat er net een of andere feestdag is of de mensen ff een middag vrij hebben, kom over 3 dagen maar weer terug.
ik weet wel dat de visa voor mongolie en rusland vanuit andere landen dan NL erg moeilijk te regelen zijn. dat weet ik ivm orientatie op de Trans mongolie express andersom doen, en dat was allemaal erg lastig.
heb je al gekeken op de verschillende site’s van de ambassades? houd ook rekening dat je de meeste visa maximaal 3 mnd vantevoren ‘mag’ aanvragen.
ik persoonlijk denk dat 5x den haag goedkoper zal zijn (misschien kunnen bepaalde dingen samen) dan op de bonnenfooi en misschien ter plekke niet verder kunnen of tegen hoge extra kosten…