Tips voor rondreis Azie

Hallo allemaal,

Ik ga van januari tm april/mei voor de tweede keer naar Azie. Ik ben al in Thailand, Cambodja, West-Maleisie en (een gedeelte van) Indonesie geweest. Ik wil op mijn tweede reis andere landen zien. Ik zit zelf te denken aan Vietnam, Laos, China, Borneo… Mijn interesses gaan vooral uit naar de natuur en cultuur. Duiken, trektochten etc spreken mij ook aan.

Wat denken jullie… Kunnen deze landen in 4 maand gecombineerd worden? Heb ik daarvoor wel genoeg tijd, of houd ik juist tijd over? En wat zou een handige route zijn? Alle tips zijn welkom!!

Wat me ook super mooi lijkt, is om van India, naar Nepal en dan naar China te reizen. Ik heb zelf het idee dat dat heel lastig is ivm visa/permits voor het reizen in Tibet. Klopt dat?

Ik ben benieuwd!

Groeten, Judith.

Zelf ben ik net terug uit China. Over de andere landen durf ik niets te zeggen, want niet geweest. Ik denk alleen wel dat je je volgens mij in China alleen al 3 maand kan vermaken, dus je zal daar zeker een of een aantal provincies uit moeten zoeken die je graag wil zien. Dan raad ik je bij deze de Yunnan provincie aan. Mooie natuur, vriendelijke mensen ( waar niet in ZO-Azië ) en zeker de omgeving van Yangshuo vanwege het karstgebergte.

Weet alleen niet of het in die maanden daar goed te reizen valt wat betreft het klimaat. Voor China heb je iig een visum nodig.

Goede reis alvast!

Hey,

Bedankt voor je reactie! Leuk! Welke route heb jij genomen door China? Het was inderdaad ook niet het plan om door heel China te gaan trekken… Hoe is het om in China rond te reizen? Gaat het gemakkelijk (zoals bijvoorbeeld in Thailand) qua vervoer, hostels vinden etc? En weet jij toevallig ook iets over de mogelijkheid om vanuit China Tibet en dan Nepal binnen te komen? Ik vind het lastig om hierover duidelijke informatie te vinden op internet…

Groetjes, Judith.

Mijn route was : Beijing, vlucht naar Lijiang, bus naar Shangri-La,bus naar Dali, bus naar Kunming en vandaar nachttrein naar Guilin,bus naar Yangshuo, vlucht naar Shanghai en vanaf daar weer vlucht naar Beijing.

Reizen is supermakkelijk in China. Ik had verwacht dat het minder makkelijk zou gaan als in Thailand. Het kost soms iets meer tijd met de taxis omdat de chauffeurs nauwelijks of geen engels spreken. Maar gewoon op laten schrijven in je hostel waar je naartoe moet ( markt, busstation, vliegveld oid ) of aanwijzen in je reisgids en het komt altijd goed! In je hostel kan je al treinkaartjes/buskaartjes e.d. regelen zodat je niet naar het station hoeft wat veel tijd en gedoe scheelt. Het kost soms 20 yuan ofzo, maar dat zijn ook de kosten niet.

Normaal in andere landen ging ik op de bonnefooi gewoon op mn reisgids af wat betreft hostels. Maar in China boekte ik altijd een aantal dagen van te voren via hostelbookers.com omdat je dan het adres in Chinese karakters krijgt via de mail. Of het echt nodig was weet ik niet, want in de plaatsen waar ik was waren volop hostels aanwezig. Ik vond het zelf wel praktisch iig.

Voor Tibet schijnt het niet zo makkelijk te zijn hoorde ik daar her en der. Het schijnt dat je verplicht een gids moet hebben tegenwoordig en ik hoorde bedragen van 400-500 euro voor een week. Maar daar weet ik verder weinig vanaf. Er is idd veel onduidelijkheid.

Succes met je planning!!

als je wat pics wilt zien :

http://www.flickr.com/photos/36727291@N05/

Oh, en uiteraard kan je de Tiger Leaping Gorge trekking doen vanuit Lijiang! Ik heb em spijtig genoeg niet gedaan, maar schijnt erg mooi te zijn!

Hey,

Je route klinkt goed! Mooie dingen! Hoe lang heb je er over gedaan? Ik heb begrepen dat je een visum voor 30 dagen kunt aanvragen, als je ook kunt bewijzen dat je er daarna weer uit gaat? Hoe heb jij dat gedaan? Ik weet dat er al heel veel topics hierover gaan, maar een duidelijk beeld heb ik nog steeds niet.

Ik verwachtte eigenlijk ook dat het reizen in China best wel lastig is. Ik lees hier op het forum verschillende meningen. De één vind het heel moeilijk en voor de ander valt het heel erg mee. Misschien ook maar net waar je je op instelt…
Hm, Tibet is wel aardig prijzig inderdaad. Ik had zelf ook zulke bedragen gevonden en ik ben bang dat het niet veel goedkoper gaat worden. Ik denk dat ik het eerst maar “gewoon” bij China houd.

Super gave foto’s trouwens!

Groetjes Judith.

Inderdaad krijg je een visum voor 30 dagen. Ik heb dit laten verzorgen door Het Visumburo : http://www.visum.nl/ Aangetekend je paspoort,kopie ticket en een pasfoto opsturen en een week later heb je alles weer netjes terug. Het visum is dan 2 maand geldig wat dus betekend dat je dan binnen 2 maand het visum moet gebruiken. In totaal was ik hiervoor zo’n 70 euro kwijt ( dacht ik ) Naar DenHaag en terug ( 2x ) kost je in totaal hetzelfde en misschien wel meer.

Ja, tis inderdaad maar net waar je je op instelt en misschien een beetje ‘ervaring’ kan ook helpen. En het gebied zal ongetwijfeld meespelen. Ik heb toch een voorgekauwde route gevolgt en dan is het vaak makkelijker.

Jammer inderdaad dat Tibet wat lastiger is tegenwoordig. Maar in Shangri-La kan je wel een beetje Tibet ‘snuiven’ aangezien daar de bevolking 50% Tibetaans is. Er lopen yacks rond en het landschap is bergachtig met weinig bos maar ontzettend mooi! De busrit van Lijiang daarnaar toe is al super!!

Over alles heb ik 24-25 dagen gedaan.

Succes met alles!!

India en Nepal hebben een heel andere sfeer dan de landen waar je al geweest bent en de rest van die hoek. Natuurlijk is Laos anders dan Cambodja en Thailand maar niet zo anders als India/Nepal.
Het is allemaal mooi en bijzonder maar als je toe bent aan iets nieuws kan ik je India/Nepal zeker aanraden. Ik ben er ooit in januari-februari geweest, perfect. Alleen wordt duiken een beetje moeilijk. Daarvoor “moet” je naar de Filipijnen!

Oh, ik zie nu dat je post van 2 maanden geleden is. Wat heb je besloten?