Eerste gedeelte gepland en dan??

Goededag,

Ik wil met een vriendin graag 3 maanden gaan rondreizen in Azie en dan beginnen in Beijing (of denken jullie dat een andere start plaats beter is) en dan door naar Xi’an vanuit daar naar Tibet maar dan er zijn zoveel mogelijkheden qua stad we willen graag een goed uitgangspunt hebben om verder te reizen want we willen voor de rest eigenlijk niks vast leggen behalve dat we de laatste zeven dagen op bali in de zon gaan liggen. We nemen een lijst mee van bezichtigingen lijst van hotels en dan elke keer wel zien hoe we van a naar b komen of denken jullie dat dat niet verstandig is?

Groetjes Marscha

Je wilt van Beijing naar Tibet, dat houdt in dat je toch ergens (in Nederland, of in Chengdu) een tour naar Tibet moet regelen. Tibet mag je namelijk niet individueel bereizen, maar alleen als groepje. Met zijn tweetjes kun overigens ook een groep vormen en een gids in huren, maar je snapt wel dat de trip goedkoper wordt als je hem boekt met 10 personen ipv met zijn tweeen.

Wat wil je na Tibet doen? Je kan een paar dagen in de omgeving van Lhasa blijven, en dan terugreizen naar China en daar de grens oversteken met Vietnam of Laos. Of je kan vanuit Lhasa overland naar Kathmandu in Nepal reizen. Om echter vanuit Nepal naar Bali te komen, zul je moet vliegen. Zo kun je bv naar Bangkok vliegen, Thailand en Maleisie bekijken, en dan naar Bali vliegen.

Hoe eerder je een vlucht boekt, hie goedkoper deze meestal is. Met name met Air Asia kan het een hoop schelen!!! Echter, als je eerder een vlucht boekt, ben je wel minder flexibel.

Houd er rekening mee dat voor veel landen in ZO-Azie een visum vereist is (en voor Tibet een permit). Soms kun je deze tegen betaling aan de grens krijgen, soms moet je deze vantevoren aanvragen. Weet was de visumeisen zijn voor de landen die je mogelijk wilt gaan bezoeken (max verblijfsduur, ticket het land uit ja/nee).

Als rekening houd met dit alles hierboven, en zorgt voor voldoende budget op je rekening, dan kan er weinig fout gaan! O ja, drie maanden LIJKEN lang, maar dat is het niet… Succes met het maken van keuzes.

Echt super bedankt voor je informatie hier heb ik echt wat aan ik vind dat idee om via nepal door thailand en malesie heen te trekken echt super ik denk ok niet dat we veel meer in die reis moeten proppen want dat is gewoon zonde omdat ik alles wel echt bewust mee wil maken.

En ik heb nog 1 vraag wanneer is het de beste periode om zo een reis te maken??

Wat de visa betreft:

• China: kun je vooraf in NL regelen. zeg niet bij je aanvraag dat je naar Tibet wilt, dan is het moeilijker om een visum te krijgen

• Tibet: als gezegd, je moet met een groep. dit kun je vooraf in NL regelen, maar ook ter plekke in China. Chengdu is daarvoor de meest logische keus. begin meteen bij aankomst in Chengdu met het regelen van dingen, je kan niet meteen devolgende dag weg!

• Nepal: visum is aan de grens te krijgen. kosten +/- 30 US$ voor een single entry visum van 30 dagen. vergeet niet pasfoto’s mee te nemen!

• Thailand: je moet aantonen dat je het land verlaat (wat je niet kan als je overland naar Maleisie wilt) of vantevoren een visum aanvragen. vrees dat je dus ook je Thailand visum al in NL moet regelen. houd er rekening mee dat je de meeste visa binnen 3 mnd na aanvraag ook daadwerkelijk moet gebruiken. (vraag dit na.)

• Maleisie: visum voor 3 mnd aan de grens te krijgen, gratis.

• Indonesie: visum on arrival is 30 dgn geldig. te krijgen op het viegveld, kosten US$ 25. een ticket het land uit is vereist!!!

wat reistijd betreft:

Tibet wordt heel erg koud in de winter, de beste tijd is dus zo’n beetje onze zomer (juli-aug). Ik ben er net zelf geweest (vorige week ;)), en het weer was over het algemeen heel redelijk. Soms een buitje, maar meestal droog.

In Nepal en Thailand is het nu echter regenseizoen. Het regent echter niet continu, dus er is voldoende zon en kans leuke dingen te doen!

In Indonesie begint het regenseizoen rond oktober, dus daar zou je in principe droog blijven.

Ik zou dus vertrekken tussen maart en sept. Echter: rond maart wordt Tibet vaak gesloten voor buitenlanders, dus daarmee rekening houdend zou ik eerder vertrekken tussen april en september.

Zo echt super bedankt!! Ik wist dit echt allemaal niet ik denk dat het dan juli aug sep word het lijkt me echt helemaal geweldig om dit mee te maken zijn er nog echt dingen waarvan je denkt dat moet je echt niet vergeten?

Kijk eens op m’n website www.ikreis.net :slight_smile:

In het zuiden van Thailand ben ik niet geweest, maar op m’n site vind je wel reisverslagen van China, Bangkok en omgeving, Maleisie en Indonesie. Ik zit momenteel nog in Nepal, mijn reisverslag van Nepal en Tibet zal volgen zodra ik weer in NL ben.

Dingen waar je op moet letten… Zorg dat je een geldig paspoort hebt (minstens 6 maanden geldig na het eind van de reis), zorg voor een pinpas, een creditkaart als backup (of een pinpas van een andere bank) en de meeste andere dingen zijn allemaal wel te koop :slight_smile:

Neem wel op tijd (paar maanden voor vertrek*) contact op met de GG&GD voor de noodzakelijke vaccinaties en evt malariapillen (wss heb je geen malariapillen nodig, maar laat je even informeren!). O ja, en neem tampons mee, die zijn in Azie nauwelijks te krijgen.

• NB: sommige verzekeringen dekken geen vaccinaties, anderen slechts een bepaald bedrag per jaar. Het kan lonend zijn om in 2010 al te beginnen met bepaalde spuiten, en het pas in 2011 af te maken. Je krijgt dan meer vergoed.

In Tibet koelt 't vanwege de hoogte 's nachts nagenoeg altijd af. Vooral oktober is een bijzonder geschikte maand omdat er dan de meeste kans op zon is (droog weer dus). Juni is een mooie maand vanwege de vele pelgrimages.

Je kunt uiteraard in juli/augustus naar China gaan, maar over het algemeen is het er dan heter dan in Nederland (lekker zweten…) en er kan flink wat water vallen (overstromingen…). Ik vind zelf mei en september de beste maanden voor het hele land. Helemaal (diep) in het zuiden is de vroege lente en late herfst ook nog aangenaam.

Johan

Hoi,

Een ontzettend goed idee om zo’n Aziëtrip van een paar maanden te doen.
Om een trip door Tibet (eventueel naar Kathmandu) te regelen is Chengdu inderdaad de beste plaats, omdat veel andere backpackers het daar regelen, zodat je misschien je groep groter kunt maken dan twee personen. In Nederland zou ik het in ieder geval niet doen. Ik ben zelf nog niet in Tibet geweest (wel in Chengdu), maar ik meen dat ik ooit ergens heb gelezen, dat als je eenmaal in Tibet bent je nadat je georganiseerde trip is afgelopen daar zelf gewoon wel kunt rondreizen. Alternatief voor Tibet - goedkoper, want je hebt geen georganiseerde tour met permit nodig, en dat heb ik om die reden toen zelf gedaan - is om in West Sichuan of bij Xiahe/Langmusi rond te reizen: ook heel erg leuk en het is daar ook helemaal Tibetaans. Een alternatief in plaats van reizen via Nepal is om in China - eventueel na het verkennen van West Sichuan en ook de omgeving van Shangri La en Lijiang - in het uiterste zuidwesten de grens met Laos over te steken; je kunt daar aan de grens een visum voor 14 dagen krijgen. Als je over land vanuit Laos Thailand binnen gaat krijg je ook een visum; in de praktijk wordt daar niet gecontroleerd of je een vliegticket het land uit hebt, maar je zou voor de zekerheid van te voren een goedkoop Air Asia ticket kunnen kopen van Bangkok naar Penang of Kuala Lumpur (Maleisië), dat kan voor een paar tientjes.
Qua weer zijn mei en september waarschijnlijk de beste tijd voor de Chinese Himalaya / Tibet. Voor China maakt het vanwege het extreme landklimaat nogal wat uit in wat voor tijd je gaat: in het algemeen zijn april/mei en september/oktober de beste tijden, het uiterste zuiden vooral oktober (in HongKong is het in september nog erg warm). Voor Thailand zijn november tot en met februari/maart het geschiktst, want dan is het daar droog en relatief koel; voor Bali maakt het niet zo heel veel uit, want daar is het het hele jaar ongeveer dezelfde temperatuur, maar in de Nederlandse zomer (juli) heb je daar gemiddeld net wat minder regen dan in de rest van het jaar. Voor Maleisië maakt het echt helemaal niets uit wanneer je gaat: altijd warm en kans op regen.

O ja, en dan nog even over of Beijing een goede plaats is om te beginnen? Dat hangt ook af van in welke maand je begint en wat je planning ongeveer is (zie vorige reaktie). Het is een stad die zeker de moeite waard is. Je kunt er veel doen, er zijn leuke hostels waar ze je ook in het Engels kunnen helpen, en vandaaruit kun je heel China makkelijk bereiken; tegelijkertijd is het toerisme er absoluut niet dominant en je krijgt er misschien een behoorlijke cultuurshock. Op zich zijn Thailand, Maleisië en vooral Singapore misschien de ‘makkelijkste’ landen van Azië, omdat je daar minder taalproblemen hebt, ze daar veel backpackers gewend zijn en dus precies weten wat je wilt. Je hoeft bij wijze van spreke alleen maar ‘Ja’ te zeggen en die landen zijn erg ‘mellow’. Sommigen vinden die landen te toeristisch, na China. Begin je in China, dan gooi je jezelf wat meer in het diepe, als je er nog nooit geweest bent, maar ja, waarom ook niet…

Dit is absoluut NIET waar!

Als je vanuit Chengdu in Llhasa bent aangekomen, is het mogelijk om daar zelfstandig de stad en een aantal kloosters om de stad heen te verkennen. Buiten Lhasa ben je die vrijheid kwijt, en op weg naar Nepal is ons ontelbare keren om een kopie van onze paspoorten en permits gevraagd. Zowel bij controleposten langs de weg, om in te checken in sommige hotel, en om entreetickets voor bepaalde kloosters te kunnen krijgen.

Wanneer je Everest Basecamp wilt bezoeken (de Tibetaanse zijde van de Everest), dan heb je bovendien nog een extra permit nodig.

Volgens mij krijg je aan de grens met Laos een visum voor 30 dagen ipv 15 dagen (dat is een paar jaar geleden veranderd). Wanneer je Thailand overland binnenkomt, krijg je slechts een visum van 15 dagen. Dit is vrij kort om het land van noord naar zuid te doorkruisen - je kan in dat geval beter in Laos reeds je visum voor Thailand aanvragen.

Bij deze overigens het beloofde verslag van Nepal: IkReis - Rondreis Nepal: mijn route door de Kathmandu Vallei

Voor Tibet moet je nog even wachten :slapen: