Nepal - Tibet - Yunnan - Hongkong. Wie weet de weg?

Hoi

Sinds enkele weken ben ik me aan het inlezen over Nepal, Tibet en China. Het plan is om 15 juli naar Nepal te vliegen. Daar 5 weken te blijven en dan via Kathmandu naar Lhasa, Tibet. Een maand hiken in Tibet en dan over land naar Yunnan en Sichuan provincies in China. 10 november zou ik in Hongkong moeten zijn.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik me zorgen begin te maken over alle visums, reisbeperkingen etc. Ik hoop dat jullie me een kunnen helpen in het krijgen van een duidelijker plaatje! Daarom heb ik dit bericht ook bij het Tibet forum geplaatst! Heb info nodig!

Visumss… Het eerste probleem is het de ingangsdatum van mijn China visum. Ik wilde dit in DenH aanvragen maar het er schijnen veel “fouten” gemaakt te worden in het lezen van de afgiftendatum waardoor je 90 dagen al beginnen af te tellen in NL. Ik zou met mijn 5 weken Nepal, dus al 5 weken van mijn China visum verliezen. Daarnaast heb je een groepsvisum nodig vanuit Nepal? Ook is je eerder aangevraagde individuele visum dan niet meer geldig? en alle permits…Vraag je deze aan zodra je in Tibet aankomt? of moet dat eerder? Het zou daarnaast moeilijk zijn om van een groepsvisum weer over te gaan op een individueel visum voor de rest van China te komen?? Voor Hongkong is ook een speciaal visum nodig?? Of dubbel entrie visum China?
Wie weet hier alles vanaf??

Packpack…hiken…In tibet wilde ik graag gaan backpacken met tent etc. 1 maand om langs de kloosters te gaan en de Mt Kailash. Dit schijnt niet te mogen? Ook met permits niet?? Moet echt alles met organisaties?

Van Tibet naar Yunnan en Sichuan provincies…Ik hoopte rond oktober Tibet over land te verlaten richting Zuid-west China. Kan dit alleen met een tour? Of zijn er ook trein opties…omwegen?? Moet rond 10 november in Hongkong zijn.

De Lonely p. zegt dat het makkelijker is om van China naar Tibet - Nepal te reizen. Is dit werkelijk zo?? Doe ik er verstandig aan de hele boel om te draaien??

Need help! Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik heb geen ervaring met een Chinees Visum van meer dan 30 dagen en begreep dat double entry lastiger te verkrijgen is. Misschien dat ‘uitreizen’ en dan bij voorbeeld vanuit Hongkong een nieuw visum regelen een optie is. Kan wel een paar dagen kosten. Het window van 90 dagen begint inderdaad al op de datum van afgifte. Je moet bij het aanvraagformilier (nieuwe versie 2011) voor een visum voor China ook ticketreservering bijvoegen en een (globaal) lijstje met overnachtingsadressen (niet Tibet…) en telefoonnummers invullen. Zorg ook voor een marge van een maand voor vertrek bij de aanvraag, want de ambassade in Den Haag is al een tijdje niet echt snel.

Backpacken met tent in Tibet in je eentje kun je wel vergeten. De bezetters willen jou in de gaten kunnen houden, vandaar dat je met een groepje en een lokale gids en chauffeur met een groupspermit moet gaan.

Misschien sowieso handiger om de reis op te splitsen in delen waarbij de volgorde geografisch gezien niet helemaal logisch hoeft te zijn.

Bijvoorbeeld:

In China beginnen met de hogere delen in Yunnan. Hopelijk iets koeler. En hopen dat je niet meer last hebt van het regenseizoen.

Dan het westen van Sichuan, ook wel bekend als het ‘Tibetaanse’ deel van China, waar je geen groupspermit voor nodig hebt. Overigens lijkt me dit ook niet echt met een tent mogelijk, want ze hebben graag dat je je overal met je paspoort en visumnummer registreert (in hostels/hotels of anders politiebureaus). Dat registreren vergroot ook je garantie op hulp bij problemen.

Dan vanuit Chengdu (of eerst een binnenlandse vlucht naar Xining, dan ben je namelijk minder lang onderweg) per trein naar Tibet met een groep en dan de zo lang mogelijke tour kiezen. Informeer alvast bij een hostel (en zoek evt. een reisgenoot). Kijk op websites van de hostels in Chengdu/Xining voor mogelijkheden. Je komt anders namelijk niet in Tibet.

Een andere optie is Tibet vanuit Nepal en dan terug naar Nepal.

Denk aan extra drukte (en hogere prijzen) in de eerste week van oktober in China.

Waarom moet je op 10 november in Hong Kong zijn? (Voor een vervolg of de terugreis?)
En is juli/augustus wel een goede tijd voor Nepal?

Johan

He Johan,

Dank je wel voor de info! Betreft Hongkong, ik zou een vriendin van mij daar ontmoeten en zelf verder reizen naar Vietnam waarschijnlijk.

Het 90 dagen visum staat vermeld in de LonelyP. De vraag is of je dit daadwerkelijk ook krijgt. Het zou het makkelijkste te krijgen zijn in Hongkong. Geen idee of je naar Hongkong kunt vliegen zonder visum en daar dan een 90 dagen kan aanvragen? Stel dat je een 30 dagen visum hebt, dan kun je dit wel aanvullen met een groepsvisum?? bijvoorbeeld 30 en groeps 20 dagen??

Het hiken zit er dus niet in? Jammer want er staan mooie treks in LP. Niemand mag ze maken?? Goed advies om in iedergeval in de Yunnan en Sichuan te reizen.