Visum voor Tibet regelen in Nepal

Eind september vlieg ik naar Nepal. Graag wil ik ook een (georganiseerde) trip maken naar Tibet.
Is het mogelijk om zowel mijn China visa + Tibet permit in Kathmandu te regelen? Of moet ik mijn visum voor China al in Nederland aanvragen?

Hoor graag jullie reacties! Alvast bedankt!

Groetjes,
Lydia

Wil je alleen naar Tibet of ook naar de rest van China? Als je alleen naar Tibet wilt heb je alleen een permit voor Tibet nodig, en dat kan je makkelijk in Nepal regelen (samen met je trip).

Ik heb mijn trip door Tibet ongeveer 4 dagen voor vertrek geboekt.

Hallo Lydia,

De bovenstaande informatie van Jenny is niet helemaal correct. Als je vanuit Nepal ook een trip naar Tibet maakt, dan heb je zeer zeker een Chinees visum nodig. En daarnaast natuurlijk een aparte permit voor Tibet.

Dat Chinese visum moet je echter niet van te voren regelen in Nederland! Want je krijgt bij het regelen van je reis in Kathmandu niet alleen de permit voor Tibet maar ook een groeps-visum voor China. Dat is overigens een visum met een beperkte duur (dus niet voor 30 dagen). Als je dan al een visum voor China in Nederland hebt geregeld, dan wordt dat visum ongeldig verklaard. Ik weet niet precies hoe dat groepsvisum voor China werkt, maar volgens mij wordt een dergelijk visum voor totaal zo’n 22 dagen afgegeven. En je moet volgens mij ook als “groep” gezamenlijk uitreizen uit Tibet. Dat zou een probleem op kunnen leveren als je daarna nog in China wilt rondreizen.

Ik neem aan dat je weet dat je niet ongeorganiseerd naar Tibet mag reizen. Dus je moet met een groepsreis mee. Maar een groep kan (op dit moment) ook uit één persoon bestaan. Dus je kunt ook als solo-reiziger maar dan wel met een van te voren geheel georganiseerde reis naar Tibet. Alleen is Tibet duur om alleen rond te reizen. Dit houdt o.a. verband met de verplichte gids en eigen vervoer met chauffeur voor iedere dag. In de hoofdstad Lhasa heb je overigens geen eigen vervoer nodig maar wel nog steeds de verplichte gids. Een Tibet trip is vanuit Kathmandu te regelen. Maar zelf ben ik nooit vanuit Nepal naar Tibet gereis. Ik reis altijd vanuit Chengdu, China naar Tibet. Vindt ik veel eenvoudiger. Ik weet dan ook niet hoeveel tijd het kost om je trip inclusief het Chinese visum en de Tibet permit in Kathmandu te regelen. Maar daar kun je naar informeren bij een reisagent.

Succes met het plannen van je reis.

Hoi Jenny,

Dank voor je snelle reactie. Ik wil alleen naar Tibet, dus dat is dan makkelijk.
Nog tips voor een reisorganisatie voor de trip naar Tibet?

Groetjes,
Lydia

Lydia,
Het regelen van het Chinese groepsvisum zal in Kathmandu waarschijnlijk in 4 dagen kunnen maar naar mijn informatie kost het regelen van de permit voor Tibet momenteel zo’n 20 dagen. Informeer hier goed naar bij de reisorganisatie waarmee je je Tibet reis regelt!

1 like

Hallo Tibetlover,

Dank voor je uitgebreide info! Ik las op internet tegenstrijdige berichten, dus dit geeft duidelijkheid. Fijn!
Ik ben niet van plan om verder te reizen in China en ben ervan op de hoogte dat het niet mogelijk is om ongeorganiseerd te gaan.
Ik denk dat ik ongeveer een maand in Nepal verblijf voor ik naar Tibet wil gaan, ik ga ervan uit dat ik dan ruim voldoende tijd heb om alles te regelen.

Mag ik jou als Tibet kenner vragen wat ik absoluut niet mag missen in Tibet?

Nogmaals dank voor de info!

Groetjes,
Lydia

Hoi Lydia,
Ik neem aan dat dit je eerste reis naar Tibet is. Ik weet niet hoeveel dagen je in Tibet wilt rondreizen. Maar voor een eerste reis is de klassieke trip via de zogenaamde Friendship Highway van Nepal naar Lhasa of omgekeerd een aanrader. Dan kom je in Lhasa met zijn beroemde kloosters en het Potala paleis en in Gyantse en Shigatse met zijn prachtige kloosters. Gyantse is bovendien het stadje dat het best zijn Tibetaanse karakter heeft behouden. Ook de route die je aflegt is landschappelijk gezien prachtig met zijn hoge passen en blauwe bergmeren. Ook kun je op zo’n trip langs bij Mount Everest. Deze klassieke reisroute wordt ook het meest door reisagenten aangeboden. En zo heb je de meeste kans om je bij een groep te kunnen aansluiten. Het nadeel van reizen vanuit Nepal over de Friendship Highway is echter dat je eigenlijk meteen al boven de 4.000 meter komt (en hoger) en je lichaam dus niet op een goede manier aan de hoogte went. Je zou last van hoogteziekte kunnen krijgen en hoogteziekte kan erg gevaarlijk zijn. Het kan in ieder geval je reis op een vervelende manier beinvloeden. Je zou ook vanuit Kathmandu naar Lhasa kunnen vliegen en dan in Lhasa, dat op ongeveer 3.650 meter hoogte ligt eerst een aantal dagen kunnen acclimatiseren. En vervolgens via de Friendship Highway terug naar Nepal kunnen reizen. Nogmaals succes met je reis. Als je nog vragen hebt stel ze me dan. De komende 4,5 week kan ik die nog beantwoorden. Daarna zit ik zelf weer in Tibet.

1 like