Sinds enkele weken ben ik me aan het inlezen over Nepal, Tibet en China. Het plan is om 15 juli naar Nepal te vliegen. Daar 5 weken te blijven en dan via Kathmandu naar Lhasa, Tibet.
Visums…Ik heb gehoord dat je een groepsvisum moet hebben om van Nepal naar Tibet te komen? Je individuele China visum is dan niet meer geldig?? Wie heeft hier ervaring mee??? Kun je ook Tibet permits regelen in Nepal? En zijn er naast de friendshiproute ook nog andere wegen vanuit Nepal naar Tibet?
De Lonely p. zegt dat het makkelijker is om van China (Tibet) naar Nepal te reizen. Is dit werkelijk zo?? Doe ik er verstandig aan de hele boel om te draaien??
In Tibet kun je alleen rondreizen met gids, dus niet zelfstandig. Als je een gids weet te vinden voor de tijd dat je door Tibet reist, en van nacht tot nacht plant wat je wilt gaan doen, dan is je idee om te gaan trekken wellicht deels mogelijk. Het gaat echter heel duur worden om een dergelijke privereis te regelen. Bovendien twijfel ik of je zomaar in kloosters mag slapen. Daar zijn beslist regels voor. Zelf heb ik nauwelijks gelopen maar met een auto rondgetrokken door Tibet. Tibet is echt heel mooi en ongerept.
De Chinese bezetter wilt niet dat mensen eerst naar Tibet reizen en dan naar China. Je Chinese visum is maximaal 14 dagen geldig als je uit Tibet komt, en moeilijk te verlengen. Nog los van je visum: kijkend naar het klimaat is het ook beter de reis om te draaien. Yunnan is in sommige opzichten meer Tibets dan Tibet zelf, dat vond ik heel confronterend. Dit omdat mensen in Yunnan meer vrijheid hebben. Zongdian, Litang en Kanding zijn erg mooi.
Er zijn standaard groepsreizen van Kathmandu naar Lhasa. Met bus heen en vliegtuig terug. Kosten incl alles rond de 750 euro. Indien je prive gaat reizen moet je minimaal met 2 personen zijn. En zoals de vorige schrijfster al schreef krijg je een gids en chauffeur aangewezen. Alleen trekken is niet mogelijk. De tijd dat je geen bezienswaardigheden bezoekt, heb je in Lhasa en de andere plaatsen die je aandoet uiteraard wel zelf de tijd om te gaan lopen waar je wilt, maar tijden het reizen kom je meerdere controleposten tegen.
De privetrip is echt stukken duurder, met 2 personen rond de 1250 euro per persoon. Je kan dan wel kiezen om te slapen in een klooster bij het Mount Everest basecamp. Je vliegt dan heen naar Lhasa en gaat per Jeep terug naar Kathmandu. Ik heb dit afgelopen oktober gedaan, alleen zowel mijn man en ik kregen erg last van hoogteziekte, hebben mount Everest basecamp overgeslagen en zijn eerder terug gegaan naar Nepal. Toen we bij de grens aankwamen en weer op 2300 km voelden we ons weer stukken beter.
De enige maar die ik zou hebben voor de periode die jij naar Tibet wil, is de moesson periode. De laatste km’s van de weg voordat je de grens met Tibet bereikt is zeer slecht. Ik reed daar eind oktober en zag wat de moesson had aangericht. Ik zou daar niet graag in de moesson periode rijden, maar misschien heeft iemand hier ervaringen met deze weg gedurende deze periode.
Ik was in juli/augustus in Tibet. Ik reisde in een ‘groep’ van twee.
Ik heb aardig wat regen gehad tijdens mijn trip, en vaak waren bepaalde uitzichten weg door de wolken. Dat is wel jammer, maar helaas kon ik vanwege mijn werk niet op een andere moment reizen. Desalniettemin een mooie en onvergetelijke reis gehad.
Ik ben net terug van een trip naar Nepal en Tibet.
Wij hebben een visum aangevraagd voor 12 dagen, maar hebben er 10 gekregen (waarom wel 10 en geen 12?!).
Ik heb ook samen met een bekende een Jeep gedeeld en was zeker de moeite!!
Zeker weten doe je het nooit met Tibet, maar toen wij er waren, vertelde onze gids dat er geruchten zijn, dat Tibet in juli gesloten zal zijn (was sprake van mei, maar misschien dat ze het op gaan schuiven).
Wij hebben Diamox geslikt en hebben totaal geen problemen gehad tijdens de trip en hebben in de buurt van Everest Base Camp geslapen op 5300 meter hoogte, in een tent, waar mijn water in de fles ijs was geworden en we in de damp van verbrandde schapenschijt sliepen, maar het had zo z’n charme !
Omdat china dat leuk vindt! Oke, dit is op zich sarcastisch maar als china denkt dat het moet, dan doen ze dat ook. Dus hoor je altijd rekening mee te houden en ja ze kunnen dit ook gewoon doen zonder reden. Al gebeurt het meestal als er opstand in tibet is.
En ik ben het Jenny eens dat soms yunnan meer tibetaans is. Ik weet niet precies waar je in china wil gaan reizen maar als je erg in tibet geinterreseerd bent. Dan zou ik naar sichuan/yunnan gaan.
Opstand is een groot woord natuurlijk. Geen enkel volk is zo vreedzaam als de Tibetanen!
Tibet wordt elk jaar wel een aantal keer gesloten. Zo waren de Olympische Spelen een paar jaar geleden aanleiding om Tibet dicht te gooien, maar ook rond de verjaardag van de Dali Lama is het elk jaar prijs. Ook rond 1 mei, de dag der arbeid, is Tibet regelmatig dicht.
Inmiddels is het zeker, in juli zit Tibet dicht. Er gaan geruchten (komen van bureaus in Kathmandu) dat ze ook in Augustus de grens gesloten houden, maar voorlopig kan ik geen bevestiging vinden daarvan.
** China weert opnieuw toeristen uit Tibet **
PEKING - China zal in ieder geval tot eind juli geen toeristen toelaten in Tibet. Dat hebben reisorganisaties in de Volksrepubliek maandag gemeld. Het is de tweede keer dit jaar dat China de opstandige provincie, die het in de jaren vijftig gewapenderhand inlijfde, sluit voor buitenlanders.
Een vrouw bidt voor een bloembed met de tekst ‘Tibetaanse vrede’ Foto: EPA
De Chinezen vieren dit jaar dat zij zestig jaar heersen over Tibet. Zij hebben naar eigen zeggen ontwikkeling en voorspoed gebracht in het bergachtige gebied in het zuiden. De Tibetanen zelf denken daar heel anders over en spreken van tientallen jaren van onderdrukking en vervolging.
Peking vreest dat de feestelijkheden aanleiding zullen zijn tot nieuw geweld. Eerder dit jaar kwam het tot schermutselingen bij de herdenking van een kortstondige opstand in 2008. Die werd met harde hand de kop ingedrukt. Er vielen volgens officiële cijfers 19 doden, maar volgens Tibetanen in ballingschap waren het er meer dan 200.
Nu ze eenmaal een datum bekend hebben gemaakt, en de datum hebben ze doorgegeven aan reisbureaus in Kathmandu die Tibet trips verzorgen, acht ik de kans groter dat Tibet in augustus weer open is. Maarrrrr, met die Chinezen weet je het nooit zeker. Wanneer ik meer weet geef ik het hier door.
Een vriend van me wilde vorig jaar in maart/april naar Tibet, en de sluiting van Tibet is in die tijd een aantal keer verlengd. Hij is toen regelmatig teruggekeerd naar het reisbureau (want vanaf dan gaat het weer!), maar hij werd steeds weer weggestuurd. Uiteindelijk is hij niet kunnen gaan.
Ik hield er vorig jaar serieus rekening mee dat ik Tibet wellicht niet in kon, en dat ik mijn hele vakantie in Nepal zou moeten doorbrengen. Gelukkig was dat echter niet zo (hoewel Nepal ook heel mooi is):cheer:
Hoi,
Wij zijn in 2007 van Kathamandu overland naar Tibet gereisd met Green Hill.
]http://www.greenhill-tours.com/tibet/overland_adventure_tour_to_tibet.php
Erg goeie ervaring met deze agency!! Alles uitstekend geregeld, zelf ervaren en ook van anderen gehoord dat ze erg betrouwbaar zijn. Wij moesten in 2007 in groepsverband (4 pers.met chaauffer en gids) reizen, individueel naar en in Tibet reizen Tibet was door China verboden. Het was nl. een periode met veel verzet in Lhasa.
Hoe de situatie nu is weet ik niet. succes met je voorbereidingen
ik wil ook graag via nepal naat tibet. ik vind het heel fijn om georganiseerd met een groep te gaan. Ik heb op de website hierboven geklikt maar dat was mij niet helemaal duidleijk. Weten jullie of ik vanuit Nepal zoiets kan organiseren of moet ik dat eerder doen?