In oktober vertrek ik met mijn vriendin naar Nepal. We willen graag door Nepal trekken en vervolgens via Lhasa met de trein naar Beijing. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit zonder problemen? En we willen dit in kathmandu regelen is dit mogelijk?
Ik heb net ingechecked in Kathmandu voor een vlucht naar Llhasa. Dit is geboekt bij Asian Heritage Treks in Kathmandu. So far so good
Je moet er echter rekening mee houden dat Tibet nog altijd een ‘verboden’ provincie van China is. Je hebt een speciaal permit nodig, en je mag alleen als ‘tour group’ met een gids rondreizen Ook twee personen kunnen overigens een groep vormen Ook dit heeft Asian Heritage Treks voor me geregeld, maar dit is een los blaadje wat je krijgt en dus GEEN visum voor China. Op het vliegveld van Llhasa heb ik so de keus of ik mijn paspoort al dan niet laat stempelen (?). Het schijnt mogelijk te zijn om een visum voor China te krijgen via Tibet, maar dit visum is maar 14 dagen ofzo geldig. Houd hier dus ook rekening mee in je planning!
Ongemakkelijk via KTM? Mss als je verder wilt reizen in China, maar anders echt niet! Vrijdag geboekt en paspoort afgegeven, dinsdag zit ik in Lhasa…
Ja, soms gaat Tibet dicht, maar dan kom je er vanuit China ook niet legaal in. Illegaal gaan? Ik zou het risico niet nemen… Je hebt hoe dan ook een permit nodig als je je buiten Lhasa wilt voorbewegen.
Reizen in Tibet is sowieso duur, volgens mij maakt het nauwelijks uit of je uit Chendu of Nepal gaat. Overland is wellicht goedkoper dan vliegen, al kan de prijs van de trein ook nog wel eens tegenvallen. En tja, hoe groter de groep, hoe goedkoper. Maar als je dan ineens een groep van 30 Italianen tegenkomt dan ben IK (ondanks het prijsverschil) blij dat ik deel uit maak van een ‘groep’ van twee…
Tuurlijk komt het goed! En van Nepal zijn er volop andere mooie plekken waar je heen kan vliegen, mocht het niet lukken. Ook in China, mocht je daarvandaan je ticket naar huis hebben.
Wil je Tibetaanse cultuur buiten Tibet ervaren, dan is de Chinese provincie Yunnan een aanrader, met steden als Dali, Lijang, Litang, en Zjongdian. Mooie kloosters, prachtige landschappen en aardige mensen! Zie m’n site IkReis - China