Hoi,
Ik vertrek in april voor een reis door Oezbekistan.
Ik reis alleen en ben benieuwd of iemand nog tips heeft vwb bezienswaardigheden, restaurants en andere zaken die ik niet mag missen.
Hoor het graag.
Groet,
Ton
Hoi,
Ik vertrek in april voor een reis door Oezbekistan.
Ik reis alleen en ben benieuwd of iemand nog tips heeft vwb bezienswaardigheden, restaurants en andere zaken die ik niet mag missen.
Hoor het graag.
Groet,
Ton
Hoi Jerbas,
Vorig jaar ben ik met mijn vriendin in juli in Oezbekistan geweest. De echte hoogtepunten vond ik Khiva en Buchara. Samarkand heeft ook veel moois, maar de stad zelf is een beetje lelijk. Op onze website kan meer lezen in de verslagen, onder Oezbekistan.
Als je veel tijd hebt, kun je ook bij de Aralzee gaan kijken, duurt wel lang voor je er bent, maar het schijnt er indrukwekkend te zijn.
Veel plezier,
Andries
Hoi Andries,
Ik doe in ieder geval de plaatsen aan die jij noemt en daarnaast Tashkent en eventueel Shakhrisabz.
De Aral zee zal ik niet redden denk ik.
Ik ga jullie site bekijken.
Bedankt alvast,
Groet,
Ton
Hoi Andries,
Ben ik nog even.
Mooie reis hebben jullie gemaakt zeg. Ik heb nog wat meer gelezen dan alleen Oezbekistan, want in een aantal bestemmingen ben ik geweest en een aantal andere hoop ik nog te bezoeken.
Je staat dus bij de favorieten:)
Nou nogmaals bedankt en groet,
Ton
Hoi Jerbas,
Als je nog specifieke vragen hebt, kun je altijd een mailtje sturen, wij zetten niet alle details hoe we iets regelen op de site - we zijn de Lonely Planet niet - maar het meeste weten we nog wel.
Andries
Hallo Ton,
ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Ook met het regelen van je visum.
Ik ga er aankomend jaar naar toe en zit nog te kijken wat ik aan wil doen.
Groet,
Mriek
Hoi Mriek,
Het was echt in een woord geweldig. Het is een prachtig land met ontzettend vriendelijke mensen.
Ik heb Tashkent, Khiva, Buchara en Samarkand en Hoja Ismail bezocht en tot slot weer Tashkent.
Ik ben begonnen in Tashkent, heb toen een binnenlandse vlucht genomen naar Khiva en ben vervolgens via Buchara naar Samarkand gegaan.
De trajecten tussen Buchara en Samarkand en Samarkand en Tashkent heb ik per trein gedaan.
De steden zijn stuk voor stuk prachtig en kennen genoeg bezienswaardigheden om enkele dagen te verblijven, alleen al daarvoor.
De treinreizen gaan per snelle treinen, in mijn geval de Sharq. Je kunt ook met de Afrosiab.
Je moet in Tashkent wel oppassen in de metro. Ga daar niet zonder je paspoort naar toe, of tenminste een kopie. Ik was al voor corrupte politiemensen gewaarschuwd, maar had mijn paspoort in het hotel laten liggen.
Ik werd prompt gecontroleerd en er werd om mijn paspoort gevraagd. Ik ben door zeker vier politiemensen aangesproken, die steeds hoger in rang werden.
De laatse was een chef van de anderen en uiteindelijk heb ik hem kunnen laten geloven dat mijn paspoort in het hotel was voor de registratie.
Normaal kan het je veel geld kosten als je zonder paspoort in de metro reist.
Nergens anders ben ik lastig gevallen.
Overigens moet je wel je hotelregistraties in je paspoort hebben.
Op www.zoover.nl heb ik bij Oezbekistan reviews en foto’s geplaatst, kun je een indruk opdoen.
In Khiva ben ik denk ik meer op de foto gezet dan dat ik foto’s van mensen heb gemaakt.
Ik was daar zelf een soort bezienswaardigheid, als alleenreizende, niet Oezbeeks / Centraal Aziatisch uitziende man.
Dus als je daar naar toe gaat, hou daar rekening mee:).
Je wordt sowieso veel aangesproken, vaak met handen en voeten en soms met een beetje Engels of zelfs Duits.
Mijn visum heb ik op voorhand geregeld via de Nederlandse Visumdienst, www.visuminfo.nl
Ik weet zeker dat je het geweldig gaat vinden, het is een avontuurlijke bestemming, maar bijzonder goed te bereizen.
Veel plezier,
Groet,
Ton
Ik ga in mei naar Oezbekistan. Bedankt voor de informatie!
Heb je de treinkaartjes op het treinstation gehaald, of vanuit Nederland al geboekt?
Heeft de visumdienst ook een uitnodigingsbrief voor je verzorgd?
Hoi Jenny,
Alvast veel plezier. Je zult het ongetwijfeld prachtig vinden. De treinkaartjes heb ik daar gehaald, maar als ik in het hotel waar ik verbleef zei dat ik met de trein naar de volgende bestemming wilde, boden ze mij aan om de kaartjes te halen. Dit tegen een kleine vergoeding. Ik geloof dat ik de jongen van het hotel in Samarkand drie euro heb betaald voor het halen van een ticket.
Ik heb de uitnodiging laten verzorgen door Dim Sum reizen en vervolgens hebben zij ook het visum via visuminfo geregeld.
De treinreis was op zich al een belevenis, tussen alleen maar Oezbeken en televisies in de wagons, waarop Russische C vechtfilms verden gedraaid.
Groet,
Ton
Kan iemand advies geven over hoe ik het beste contact geld mee kan nemen?
Mijn hotelsovernachtingen zijn al betaald, ik heb dus alleen geld nodig voor mijn eten en drinken, evt. souveniers en een aantal keer voor het transport ter plaatsen (bus en trein).
Is het het beste om gewoon grote copures mee te nemen en deze te wisselen in Som? Of kun je sommige dingen juist beter betalen in euro’s of dollars?
Je kan in verschillende steden ook dollars opnemen met je creditcard via pinautomaten en in banken. Dat is misschien fijner dan met een grote zak geld rondwandelen.
Omdat de hotels al betaald zijn zal ik niet echt een grote zak geld nodig hebben Maar bedankt voor de tip!
O, en wissel je geld op de markt, niet bij een officieel kantoor. Dan krijg je 40% meer.
Hoi, ik zou gewoon contant geld meenenem, Amerikaanse Dollars, en voor de zekerheid een creditkaart.
Het wisselen moet je inderdaad “op straat doen”.
Ik heb diverse keren geld gewisseld en al in de taxi van het vliegveld naar het hotel “zeurde” de taxichauffeur mij continu aan het hoofd.
Ik kreeg bij hem voor $1, 2000 SUM. De officiele koers was iets van 1.800 Sum.
Ik heb toen vijftig dollar gewisseld. Ik dacht dat ik wel belazerd zou worden en heb dit nageteld, het klopte tot op de Sum:).
Ook later ben ik niet één keer genept. Je krijgt wel pakken geld, hou daar rekenig mee.
Toen ik incheckte in het hotel, was er een bagagejongen die mij 2200 SUM bood voor een Amerikaanse Dollar en uiteindelijk heb ik later in Khiva of Buchara 2.600 SUM gekregen voor een Dollar.
Ik zou dus gewoon geld meenemen, gewoon vragen waar je kunt wisselen (beetje vragen in een hotel of in een winkel) en niet te snel tevreden zijn.
Ik zou ook niet meer dan $ 50,-- per keer wisselen, hooguit honderd als dat nodig is.
Zoals jezelf ongetwijfeld ook weet moet je niet te veel met groot geld wapperen.
Met de SUM 2600 kon ik echt een hele tijd uit de voeten.
Veel plezier en groet,
Ton