Visa voor de 'Stan'landen

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort mezelf wat aan het orienteren op een leuke reismogelijkheid. Het enige dat ik zeker weet is dat ik tijdens mijn reis wil liften (Mijn ervaringen in Ghana en de baltishe staten waren uitermate goed).
Op verschillende sites heb ik al gezien dat liften in de verschillende 'Stan’landen ook goed mogelijk is (uitzonderingen daargelaten).
Nou zag ik echter dat er er qua Visa’s krijgen wel haken en ogen aan zaten.

Klopt het dat je alleen een visum kan krijgen als je een uitnodiging hebt van iemand (persoon,bedrijf of hotel) uit het land EN een vliegticket om het land weer uit te gaan?
Ik zou met mijn idee van reizen namelijk geen uitnodiding hebben nocht een vliegticket… Iemand hier ervaring mee?

Groet,

Tim

Ik ga over een paar weken naar Oezbekistan. Ik heb via een Nederlands reisbureau al mijn overnachtingen vast laten leggen, en via hen heb ik ook een uitnodigingsbrief gekregen. Niet de goedkoopste manier van reizen en zeker ook niet de manier met de meeste vrijheid, maar aangezien ik maar twee weken heb wel de makkelijkste manier…

Ik heb overigens geen vliegticket moeten overleggen, wel heb ik de datum van aankomst en de dag van vertrek door moeten geven aan de ambassade.

Hallo Jenny,

Bedankt voor je reactie.
Ik hoop dat je een hele leuke tijd tegemoet gaat en ik ben erg benieuwd hoe je het daar vindt.
Voor mijzelf heb ik wat meer vrijheid nodig tijdens het reizen. Alles vastleggen zit daar dan niet bij. Ik ga juist ook een beetje op reis omdat ik vind dat ik hier in NL juist wel zo ‘vast’ zit aan dingen.

Dat ligt eraan naar welk land. Over het algemeen is een visum voor Kazachstan vrij makkelijk te verkrijgen, maar het gaat wel op uitnodiging. Neem contact op met het visumbureau voor Kazachstan. Je moet in ieder geval je inreisdatum en uitreisdatum vastleggen en volgens mij ook je overnachtingen, maar dat weet ik niet zeker. Wij overnachten altijd bij familie.

Dan moet je je afvragen of Uzbekistan de juiste bestemming voor je is…

Ik vind het den fantastisch land, maar je loopt wél tegen bureaucratie aan om er rond te kunnen en mogen reizen. Je paspoort tonen als je wisselt bij de bank. Controles op straat. Elke avond registreren en met een stapel papiertjes van die registraties in je paspoort rondlopen. Enzovoorts.

Je bent als toerist een gast in wen land, je kan helaas (?) de regels niet veranderen.

Na de reacties die hierboven staan geloof ik inderdaad dat de het wel erg veel geregistreer is en daarom inderdaad niet echt wat ik zoek.
In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Zo’n vaart loopt het niet.

Visum & Uitnodigingsbrief (LOI = letter of Invitation)
Voor Nederlanders en Belgen geldt een visumplicht. Er is helaas gaan ambassade/consulaat in Nederland, wel in België
De regelgeving verschilt al naar gelang de aard en de duur van je reis (zaken, toerisme, privébezoek of doorreis).
http://www.uzbekistan.be/visa%20regulations.html

Nederlanders moeten een uitnodigingsbrief (LOI) voegen bij hun aanvraag van een toeristenvisum (30 dagen). Belgische staatsburgers niet. Die LOI kan je ook online aanvragen, o.m. bij Stantours. Is betalend, maar zonder verdere verplichting om overnachtingen bij hen vast te leggen.

**OVIR (Office of Visas & Registration) registratie **
In Oezbekistan is het verplicht om iedere overnachting te laten registreren. Slaap je in een hotel of erkend B&B dan wordt dit voor je verzorgd. Bij vertrek uit het land hoor je van elke overnachting een bewijs te kunnen overleggen. Er staan hoge boetes op het niet geregistreerd rondreizen. De praktijk blijkt gelukkig soepeler te zijn. Er doen vele verhalen de ronde.

**Onze ervaring in 2011 **(individueel, met zijn tweetjes) :
Op het consulaat in Brussel toeristenvisum aangevraagd, zonder uitnodigingsbrief. Afgeleverd na 3 dagen.
Tijdens onze hele reis (kleine 3 weken) hadden we geen enkele politiecontrole.
De registraties van onze overnachtingen heeft men bij ons vertrek niet eens gevraagd.

Wij zijn ook al enkele keren nr /door Uzbekistan gereist/gereden, en inderdaad, het registreren “moet” nog gebeuren, maar is wel al véél versoepelt, bij het verlaten van het land wordt er soms wel en soms niet naar gevraagd, er gelden verschillende officiele regels; zoals 1x registreren, elke 70u registreren, wij sliepen meestal in ons eigen voertuig en hadden ook mr enkele registratiestempels, als je een hotel binnen gaat (zonder te overnachten) willen zij mits een kleine betaling,…soms gratis, je wel registreren, laat je hierdoor zeker niet afschrikken om door het land te reizen…véél plezier