Ik zit met een groot vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom. Ik hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen om het vraagstuk op te lossen.
Het gaat om visa voor Kazachstan en Oezbekistan. Voor die landen moet je ook een uitnodigingsbrief hebben alvorens je een visum aan kunt vragen. Heeft hier iemand eerder met dat bijltje gehakt? Zo ja, hoe kom ik aan zo’n brief?
Voor Rusland is het probleem minder groot. Het visumburo kan de uitnodigingsbrief namelijk voor je regelen.
Het zou echt heel erg fijn zijn als iemand mij kan helpen. Ik ga eind maart al die kant op en dan moet het wel allemaal geregeld zijn. Ik ga niet met een georganiseerd gezelschap naar die landen.
Ik heb nog nooit een uitnodiging nodig gehad voor een Kazachs visum en ik ga ook altijd zonder gezelschap. Ik ga gewoon altijd naar het consulaat met die ingevulde formlieren en een pasfoto, betaal m’n 32 euro en heb het visum een week later in m’n paspoort. Ik verblijf altijd bij mijn schoonfamilie en die hebben ook nog nooit een uitnodiging voor mij geschreven.
Oh en ik heb ook nog op je vorige vraag gereageerd.
Op de website staat deze info:
From the 15th of February 2004 Embassy of the Republic of Kazakhstan issues one-entry business and one-entry tourist visas without invitation letter.
For obtaining one-entry visas, foreign citizens should allow to the Embassy the following documents:
valid passport
a copy of the passport
written request from the company (or personal request in case of tourism)
Beste Sander, Hoe is het je vergaan met de uitnodigingsbrief voor Oezbekistan? Wij willen volgend jaar die kant op reizen. Kan je op eigen gelegenheid rondreizen?
Ik ben dit jaar voor de tweede keer naar KZ geweest en had geen uitnodiging nodig, wel vragen ze om een zelf getypte reis planning met adressen enzo.
Dat kun je gewoon verzinnen want dat wordt toch niet gecontroleerd dus als het plan uiteindelijk anders is dan is dat geen probleem.
in 2010 ben ik ook in KZ geweest maar had vanwege Oezbekistan een double entry visum nodig, hiervoor heb ik wel een uitnodigingsbrief nodig gehad dat werd verzorgd door Battuta reizen.
Voor Oezbekistan was ook een uitnodigingsbrief nodig, ook deze werd ook verzorgd door Battuta reizen. Om een uitnodigingsbrief te kunnen verkrijgen werd wel verlangd om een paar Hotel overnachtingen te boeken, Voor Oezbekistan heb voor elke stad twee nachten geboekt (nukus1x, Kiva 2x, Buchara 2x, en Samarkand 2x) het was lekker goedkoop en scheelde een hoop gezoek. De Hotels waren allen 2* en dat beviel prima, gezellige familiehotels met vaak gezellig terras. Ga niet voor meer sterren want dat voegt weinig toe en geeft minder gezelligheid, het luxe nivo voor 2* is prima (eigen toilet en douche + Airco,TV en minibar)
De boekingskosten hangen af van de lokale reisorganisaties, voor KZ vrij duur (heb twee overnachtingen geboekt) en voor Oezbekistan lekker goedkoop en ongeveer dezelfde prijs als dat je betaalt wanneer je bonnefooi gaat.