Zou kunnen hoor!! Geen idee verder
DTP Staat bij ons nog steeds op 10 jr(en we zijn 2 mnd geleden geweest) alleen de HepA is na herhaling nu 25 jr geldig!!
Er is wel sprake om ook de DTP te ‘tyteren’ waardoor gekeken kan worden of je nog genoeg anti stoffen hebt.
Tot nu toe is alleen de HepA(en HepB) dus 25 jr
Ik ga toch maar eens contact opnemen met GGD… wellicht verkeerde stempel geplaatst?? Geen idee!!! Jullie horen het nog wel!
Er wordt in dit topic nogal licht gedacht over hepatitus. Dat je geen Hepatitus A oploopt in een hotel of dat je dat alleen krijgt als je ‘richting Syrie’ reist is werkelijk waar grote onzin. Je kunt HepA heel gemakkelijk oplopen. Juist het eten wat je in toeristengebieden krijgt is vaak kwalitatief niet denderend, en Hepatitus A komt overal voor en zeker ook in de toeristengebieden. Je gezonde verstand zal je daar niet bij helpen. Als iemand met Hep A naar de wc gaat, zijn handen daarna niet wast en jouw eten bereidt in je 5 sterren resort is de kans groot dat jij het ook oploopt. Dus het is absoluut niet waar dat je in toeristengebieden daar geen of minder risico oploopt.En dat is niet niks, het is een ernstige aandoening, namelijk leveronsteking die uiteindelijk kan leiden tot leverkanker wat weer kan leiden tot overlijden. En: er bestaan geen medicijnen tegen.
De inentingen moet je 2 keer binnen een jaar halen, dan ben je voor 10 jaar beschermd en dat bespaart je een hele hoop mogelijke ellende.
het komt zelfs in Nederland voor dus eigenlijk zou iedereen zicht daarvoor moeten inenten.
Ik heb 3 prikken gehad ik ben voor 25 jaar beschermd nu.
gr van Moira
Zelfs 25 jaar tegenwoordig als je de havarix(herhaalde prik 2 keer binnen 1 jaar) haalt!
Veel ziekenfondsen vergoeden de prik, en als dit niet zo is…wat let je om voor zo een periode wat geld uit te geven. Je gezondheid is onbetaaltbaa!!! :nod::nod::nod:
Heb ook de prik gehaald, moet in februari voor de 2e prik, het kost geen drol…70% wordt vergoed door de ziektenkosten verzekering 100% als je naar een door hun aangewezen instantie gaat. Mijn huisarts heeft de prik gegeven kostten voor DTP en Hep. A samen 15 euro.
Daar kun je niet ziek voor worden.
Ik mag van mijn verzekering 1 keer in de 2 jaar inentingen voor de vakantie laten vergoeden dus ik was helemaal geen geld kwijt. En ook al had het me geld gekost…dan nog. Je niet laten inenten is echt het domste wat er bestaat als je naar Turkije gaat. Gezondheid is inderdaad, onbetaalbaar
Helaas gaat het hier alleen maar om de standaard vaccins. Mijn dochter was dus door een kat aangevallen en flink gebeten en gekrabt. (zomaar uit het niets, dus niet door er mee te spelen oid) Terug in nederland hebben we bij de ggd nagevraagd of de inentingen (DKTP en Hepatitus) die ze al had en de antibiotica die ze gekregen heeft ter plaatse voldoende waren.
Dus niet! Ze moest met spoed ingeent worden tegen Rabies, wat dus in Turkije voor blijkt te komen. Ook omdat die kat zonder aanleiding haar aanviel was een reden. Ze moest in totaal 7 prikken hebben dwz 2 prikken met een bepaalde stof en daarna een aantal prikken met rabies om antistoffen aan te maken (op dag 0-3-7-14-28) kostenplaatje was ook iets hoger dan hierboven omschreven : €1500,-
De kans dat je het oploopt is klein, maar als je het oploopt is het met je gebeurd. Ik wil hiermee niemand bang maken, wij komen al jaren tot volle tevredenheid in turkije. Dit zal ons ook niet weerhouden om er weg te blijven, komende zomer gaan we weer!
Ja en daarom heb ik de Rabies prik wel gehaald het kan je zomaar overkomen inderdaad.
Als je vooraf Rabies laat prikken hoef je alleen die antistof nog maar. Wij hebben 3x 30 euro betaald dus waarom zou je het niet doen. Dit via Leids ziekenhuis.
gr van Moira
Ja moira idd, het is een kleine moeite om het te laten doen!
Helaas word je over rabies niet geinformeerd, alleen over hepatitis en Dtp. Ik denk dat het verstandiger zou zijn dat mensen hiervan ook op de hoogte zijn.
Ik sluit me helemaal bij Beppie aan
Je gezondheid is onbetaalbaar!!!
.
Dus als ik het goed begrijp, moet je je ook voor Rabies in laten enten als je naar Turkije gaat? Dat is nieuw voor mij. Zal het eens navragen.
Hallo,
Je moet niets het zijn adviesen je kunt heel veel ziektes ook gewoon in Nederland krijgen alleen de onbekendheid ervan is zo klein.
gr van Moira
ik ben van 19 aug. t/ m 2 sept. vorig jaar naar turkije geweest en heb een darminfectie opgelopen niet eens door het eten maar waarscheinlijk door een openbare besmette wc. Ik heb daar in het ziekenhuis gelegen zonder mezelf ingeënt te hebben ben terug naar holland geweest voor check up niets aan de hand alleen de volgende keer moet ik me in laten enten voor geelzucht
Beste Emmel: Het fabeltje van darminfectie van een besmette wc… dat is toch wel achterhaald, het betreft hooguit slechte hygiëne na toiletbezoek, zoals handenwassen, waardoor je van een toillet een besmetting zou oplopen!
De enting voor/tegen geelzucht is Hep A(en eventueel Hep B die soms ook geadviseerd wordt) Darminfectie is geen enting tegen, wel een combi DTP welke wordt aangeraden: Difterie, Tetanus en Polio: Difterie is een luchtweginfectie, Tetanus is straatvuil en polio is verlamming!
Vergeet je ook hiertegen niet te enten!
Nogmaals kijk op sites van GGD of op http://www.lcr.nl/ Waar je per land een advies kan krijgen
Iemand die aan de sjees is en met vieze handen aan kranen. deurklinken enz heeft gezeten kun je een darminfectie van oplopen. Geldt ook voor de lepels enzo die je bij buffetten tegenkomt. Kortom je kunt zelf er alles aan doen om het te voorkomen, maar als anderen het niet zo nauw neemt, kun je nog de sjaak zijn. Meestal is zo’n darminfectie onschuldig, je kunt je er niet voor laten inenten en het is iets heel anders dan hep
Bij ons komen ze binnenkort de inentingen doen.in Heb eerst een heel medisch dossier en wat info in moeten vullen en laat me verrassen waar ze zoal mee komen om de enten.
Aangezien ik over 3 weken een cruise zal gaan maken en hierbij landen als Turkije en Egypte aan zal doen heb ik mij door de Travel Clinic in Rotterdam mij voor laten lichten en zij raade mij aan om 2 vaccinaties te komen halen. Hepatitis A (25 jaar geldig) en DKTP (10 jaar geldig). Misschien is dit overbodig, maar ik heb toch liever zekerheid. Uiteraard moet je zelf op blijven letten (eten van (gewassen) groente en fruit, kopen bij stalletjes ec).
Welkom Renate ik hoop dat je veel leesplezier hier zult hebben, en je de info zult vinden die je nodig hebt
Wat je inentingen betreft:
Goed plan: Beter safe than sorry tenslotte!!!(en de meeste verzekeringen vergoeden het, dus waarom zou je het laten!)
En een fijne vakantie vast!