Vaccinatie

:o Onder ons zijn er velen die voor langere tijd naar Turkije gaan.
Zeker als je er gaat werken kom je met allerlei mensen in aanraking.
Ziektes waar wij hier in Ned. de DTP inentingen voor krijgen komen daar nog regelmatig voor.
Onze inentingen werken echter maar 10 jaar. Is het dus langer als 10 jaar geleden dat je ingeent bent en je wilt langer dan enkele weken naar Turkije, neem ruim van te voren contact op met je huisarts. Heb je nl. het volledige inentingspakket nodig ( dat hengt van je leeftijd af)dan doen ze dat in 2x met een tussenpoze van 6 mnd. Verder is het niet onbelangrijk rekening te houden met TBC, dit kan dmv testen bij de huisarts, die geadviseerd worden bij een verblijf langer dan 3 mnd…Dit heet een Mantoux-test

Informatie is te vinden op www.minbuza.nl , bij de apotheek en ikzelf heb info ontvangen van mijn huisarts via TravelAlert Guide.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.

gr Dilek

Ik wil er nog even aan toevoegen dat deze vaccinatie’s niet door het ziekenfonds worden vergoedt.
Prijzen liggen bij de diverse huisartsen en GGD nogal uiteen.
Ik heb voor de DTP inenting, 1e en 2e prik, € 98,-- betaald, mijn vriendin bij haar huisarts voor dezelfde inenting € 128,-- en ik weet van een bevriend echtpaar dat zij in 2003 al € 135,-- betaalden bij de GGD.

Van te voren informeren is dus geen overbodige luxe.

Ok verschillen de meningen van de heren/dames huiartsen over wat nu noodzakelijk is.
Laat je voorlichten en neem zelf de beslissing!

gr. Dilek

Ik ben het niet helemaal met je eens, Dilek.
Wij hebben ons dit jaar laten enten(voor het eerst in 15 jaar!!), en wij zijn verzekerd bij Achmea. Als je daar aanvullend verzekerd bent krijg je het gehele bedrag( in ons geval 94 euro pp) terug.
Mijn ouders hebben dit ook terug gekregen. Het is dus zeker interesant het eerst bij je verzekering na te vragen, want het is een behoorlijk bedrag.

Annemiek

Klopt, ik ben bij de DSW verzekerd en ik krijg weer de helft terug. Ik moet wel zeggen dat ik de bonnetjes nog moet opsturen hoor, ben een beetje lax in dat soort dingen.

Ok, dat verschilt dus per maatschappij.

Ik ben bij CZ zorgverzekeringen ziekenfonds verzekert en deze vergoeden het niet, terwijl ik toch het zg. Top-pakket heb.
Zo kom je nog eens ergens achter.

gr Dilek

ik ging een weekje naa rutkrije toe en heb een inenting gehad voor hepetites. wie heeft het nog mee gehad.

ik heb ook een hepetistes prik gehad en ik moet nu binnen een jaar een nieuwe halenen dan ben ik 15 jaar vrij daarvoor. de prik heeft mij totaal 50 €gekost en dan moet ik er nu nog 1 halen maar heb geen idee hoeveel ik daar nu voor moet gaan nerlegen

weet iemand waarneer je ene tweede rpik moet ontvangen moet het binnen een jaar of minder.

Is overal anders. Wij hebben in september verleden jaar onze prikken gehad(GGD Flevoland), en moeten in september dit jaar herhalen. Mijn ouders(GGD Amsterdam) ook in september en die hebben al herhaald.

Je kunt het beste ff met je GGD bellen

Fijn weekend
Annemiek

Wij zijn verzekerd bij FBTO en daaris 1 reisvaccinatie per jaar inbegrepen.

ik heb vis huisarts gedaan maar die zij dat je vorig jaar pas moet. dus volgend jaar in januari ofzo moet ik weeer.

Oke, dus waar exact voor is het handig gevaccineerd te zijn?

Tetanus, DTP (wat is dat?) een test op TBC… Was dat het?

Ik ben 18, dus ik weet niet of ik dan alles al/nog heb…

DTP. Een verzamelnaam van de ziekten difterie, tetanus en polio. Difterie is een ernstige vorm van keelontsteking, die dodelijk kan zijn. Een besmetting met tetanus kan men oplopen door verwondingen. Polio, ook wel kinderverlamming genoemd, kan worden overgebracht via ontlasting en voedsel. Deze ziekten kunnen voorkomen worden door DTP vaccinatie(bron GGD Flevoland)

Hepatitis A (ook wel besmettelijke geelzucht genoemd). Een vorm van leverontsteking, veroorzaakt door een virus. Besmetting kan plaatsvinden door toiletgebruik en voedsel en/of drinkwater(bron GGD Flevoland)

Via GGd en je postcode kun je deze info vinden. Ze verwijzen ook naar www.lcr.nl, waar nog meer info is, en ook voor welke gebieden/landen welke vaccinatie aangeraden/verplicht is.

Ik heb de DTP en Hep A gehaald, Tetanus is altijd goed, als je eens flink valt ofzo. Hep A wil ik niet eens aan denken te krijgen, en je hoort steeds meer dat mensen hiermee thuis komen!

Ieder wat hij/zij zelf verstandig vind, succes met de beslissingen
Annemiek

hmm… ik wilde er eerst niet aan denken, ben als de DOOD :ph34r: voor prikken. heb er al iets te veel gehad in mn leven… maar als ik dit zo allemaal lees, ga ik het toch maar doen!

gr. :lol:

aaahhh! :blink: ik heb vandaag een afspraak gemaakt om me in te enten. de mevrouw van het ziekenhuis aan de telefoon was een beetje boos op me, ik heb veel te lang gewacht met een afspraak maken en ben dus nu te laat misschien voor bepaalde prikken… ik weet 't, zeker niet handig :wink: maar in ben PANISCH voor naalden en dat heb ik ook tegen haar gezegd…

ik vroeg aan haar hoeveel prikken ik moest hebben en welke dat zouden zijn… wilde ze me daar helemaal geen antwoord op geven! ze zei dat we dat allemaal wel zouden zien :huh:

maar ik heb op internet gekeken en daar komt Turkije (bij een langer verblijf dan 3 maanden) al in aanmerking voor zeker 5 prikken!!!

help, ik wordt volgespoten… ben zo bang! :frowning:

weet iemand of ze pijn doen???

gr. Magda :stuck_out_tongue:

valt wel mee vond ik, ook mijn hubbie had nergens last van.

Heel veel sterkte :wink:

Annemiek

Ik ben verpleegkundige in opleiding en ik zet veel spuiten en dan zeg ik tegen de zorgvragers: “ach dat stelt echt niks voor, even een klein prikje en dan is het over” maar zelf ben ik helemaal panisch voor spuiten… :slight_smile: Ik heb ze dus ook gehad, mijn ‘collega’ heeft hem gezet en het viel best wel mee!

Groetjes…
~Deniz~

En als je er 8 dagen op vakantie gaat? :o

Oh daar heb ik ook zo’n gloeiende hekel aan. Ik heb ze ooit moeten halen toen we naar de Dominicaanse Republiek gingen, en ja hoor, ik viel flauw :unsure: Was zo verschrikkelijk zenuwachtig vantevoren, alle spanning kwam eruit toen die spuiten éénmaal gezet waren. Wat een watje he :lol:

Groetjes, Diamond

zolang ze op schiphol nog een dependance hebben voor diegenen die toch nog willen, kun je dus ook proberen het nu nog te regelen, en anders dus op schiphol, Golden Trumpet!!!

Ach ja Diamond, de stress he!!! :smiley:
Ik ben ook geen held, maar mijn gezondheid gaat toch voor alles!!
Groetjes
Annemiek