Indonesische producten meenemen

Hallo!

Welke ervaringen hebben jullie met het meenemen van Indonesische lekkernijen naar Holland? weet wel dat er geen doerian mee mag…
maar Azie is een kei in het drogen van fruitchips, groente, vis en dergelijks…
kan maar geen zinvolle informatie vinden op de site van de douane en daar kunnen ze me niet veel helpen.
Wie weet wat me te vertellen?
groeten,
Kendal:INDONESIA

Zinvolle informatie is moeilijk, er is een hoop verboden en ik denk wel terecht. Voor je het weet komen er allemaal vreemde ziektes en beesiies het land in. Ik heb wel zendingen gehad, waar ondanks de giftige gassen de kakkerlakken vrolijk neukend uit de zending kropen. Wat betreft meenemen als oleh-oleh, ik moet voor een vriend in NL altijd tape singkong meenemen, dan neem ik 1,5 kilo mee, goed verpakt, ik zorg wel dat het vers is. Lukt wel, maar ik kijk er niet van op als de douane het in de vuilnisbak gooit. Fruit en zo komt niet goed aan, dat rot als een gek, de omstandigheden zijn niet gunstig.

Het is gewoon risky bisnis door de bepalingen, ik begrijp die bepalingen, want de hygiene in Indonesie is laag, dat mogen we niet importeren.

Het is risky-business. Ik ken wel een paar truukjes, die het** zeer goed** doen. Uit eigen ervaring. Maar wie weet leest de Nederlandse douane mee.
De douane te singapore, is heel streng. Maar die kan, bij wijze van spreken, alles behalve bommen en granaten, doorlaten. Immers, de gehele zwik moet toch Nederland in, en dat is het probleem van de Nederlandse douane toch?

Stay cool :slight_smile:

hoi Boomaap,

Dank voor je reactie… ben wel nieuwsgierig naar jouw tips…
als de douane mee leest… misschien dat die zelf ook van jouw tips gebruikt.
groeten,
kendal:beef:

Hoi Bule en Boomaap…
weet dat het altijd riskant is om vers food mee te nemen…was ik niet van plan… maar wel zakjes lekkers… bv doerianchips. of dodol… dat mag toch wel???
is zo lekker daar… en mijn familie weet wel wat daar lekker is…
anders had ik die lekkere dingen ook hier kunnen krijgen…
maar het gras bij de Indonesische buren is veel groener dan hier …
kendal :wereld:

Het meeste kun je hier tegenwoordig ook kopen.
Maar, ik kan het niet laten om toch vanalles mee te nemen zoals geconfijte manga, de zakjes bumbumixen van o.a. Indofood, ikan teri, miniverpakkingen terasi, miniverpakkingen sambal, sambal in kleine tafelflesjes van ABC en Indofood, Torajakoffie, Extra Joss, Sosro thee (melati om ijsthee te maken) pandan jam en zoveel mogelijk potten lulur mandi (is alleen een beetje zwaar…) en (v)cd’s (!) etc etc

gr
Anne Mieke

Wij “importeren”, dendeng en gezouten vis. Dat is “different cook”.
Kun je hier niet krijgen in de door ons gewenste specialiteit. Maar koekjes en chips dat is toch geen probleem?

Itu dia . ik neem ook veel mee.
Naast de spullen zoals in de lijst van A.M neem ik ook Kue Lapis Legit.
Van de toko’ s lapis legit( spekkoek) is de " beste" is van Holland Bakkerie of Maison Mon Ami (jakarta) .
Ook neem ik echte Rendang , speciaal van Dapur OmSid , zoniet neem ik van Natrabu .

Daarnaast allerlei obat gosok (smeersels) , kayu putih .
En ikan asin , jambal goreng keting.

Waduh enak sekali .
Niet te vergeten rokok kretek .

Jaja, ik was nog niet klaar… Ik wilde jullie ook een kans geven :smiley:

Vroeger ook een fles arak (in zo’n Aquafles bedoel ik) mja dat gaat tegenwoordig niet meer met de liquidbepalingen. (en in mijn koffer stoppen zie ik niet zitten) Ik heb ook wel eens peteh meegenomen en pisang mas vroeger voor mijn moeder. Oh ya en een keer geprobeerd om andaliman mee te nemen, da’s een speciaal specerij om saksang (Batak) te maken maar dat was niet zo goed gelukt. Heb het uiteindelijk maar in gedroogde vorm (door de zon) meegenomen maar dan is de typische smaak toch minder.

Dank je , zeer vriendelijk van je .:kus:

He Buddy

In Nederland koop ik ook bumbu /bubuk kedelai .Lekker voor bij de lontong.
In poedervorm , in Amsterdam koop ik het bij de zgn groothandel Wah Nam Hong of Oriental , tegenover Makro Amsterdam.
1 euro per 100 gram (?) , in zo’n plastik zakje .

Koffie meenemen?? hoe dan?? dat ruiken die douanehonden toch?? Ik zag op de tv dat er op vliegvelden honden worden ingezet alvorens de koffers op de bagageband worden gezet…
nou zo te lezen hier zijn er zeker liefhebbers die lekkere dingen meenemen…
En hoe zit het met obat?? Doe je met al die verpakkingen in de koffer? en vitaminen ( voedingsupplementen) ?? en stel dat de familie of vrienden zulke leuke muziek heb, je deze gaat branden en met giga cd’s naar huis ga?
Ik zag op de tv een docu over rode en groene douanegangpaden op vliegvelden: weet niet meer welke de juiste was, maar de groene gangpad was voor als je niets aan te geven heb… en de rode gangpad als je iets aan te geven heb en dat je het niet weet of de producten wel of niet mag invoeren.
Weet iemand daarover iets te vertellen? Lijkt me zo verwarrend al die vage regeltjes!
En hartstikke bedankt voor jullie bijdrage!
groeten,

Kendal

Koffie neem ik altijd mee, om het Douwe Egbert moment even voor me uit te schuiven, nooit moeilijkheden gehad. Cap Jangkrik dari Solo. Vitamines gaan ook mee, gewoon in de verpakking. Laatste keer heeft de douane uitgebreid gekeken en geteld, maar kwam verder niets van. Ik ben een keer goed genaaid, dat was met een slangenleren riem die ik had meegenomen voor iemand. Daar ik het niet leuk vind dat die beesten opgeofferd worden zou ik zoiets niet kopen. Ik weet echter ook dat die dingen gekweekt worden voor dit soort doeleinden en kocht ik twee riemen bij warenhuis Sarinah, dat is van de overheid. Was er een controle op dit soort spullen, iedereen moest ze koffer openen, wat er allemaal tevoorschijn kwam niet te geloven. Nou mijn riem bleek van een uiterst zeldzame soort python te zijn, dat zei het bioloogje, dat nog onder de jeugdpuistjes zat, hij leek me ook een zeldzame soort. Ik vertrouwde zijn analyse slechts half, maar ik heb er helemaal geen verstand van. Tevens moest ik ruzie maken met een cameraman die onbeschoft dichtbij met zijn enge ding kwam. Ik kreeg 250 euro boete en was de riem kwijt, naar de riem die ik om had werd niet gekeken. Ik zag twee meisjes armbandjes kwijtraken die ze op Lombok hadden gekocht, er waren van die bioloogjes die elke schelpje nakeken. Hoe jong ze ook waren ze leken alles van dat verre land te weten. De man die 5 opgezette zeeschildpadden in zijn koffer had mocht meekomen. Ik heb nooit meer iets bij Sarinah gekocht.

Oooohhhhhh, ik denk er nooit zo over na. In mijn ogen zijn dit toch allemaal onschuldige dingen. Obat neem ik bijna nooit mee hooguit wat overgeblevenpillen van een of ander kuur. Verpakkingen gooi ik zoveel mogelijk weg maar dat is meer om ruimte en gewicht te winnen. Toen ik in januari terug uit Ambon kwam had ik denk zo’n 50 cd’s en vcd’s bij me, allemaal met Indonesische/Amboneser muziek, legaal en illegaal (soms kun je niet anders dan illegaal kopen) en met koffie is toch niks mis mee?
Ik zit altijd meer in mijn rats als ik weer eens een mooie grote schelp in mijn koffer heb zitten. Verder een “nader onderzoek” gehad zowel in Denpasar als Singapore omdat ik een lege fles aqua gevuld had met strandzand van Kei Kecil maar da’s toch allemaal wel goed gegaan.
maar inderdaad ik vind de regels ook niet altijd even duidelijk. Heb het idee dat vooral gekopieerde dingen zoals nephorloges en illegale cd’s ergere overtedingen zijn.

gr
AM

Ik neem altijd obat obatan mee .
Jamu . pil obat gosok dsb (etc).
Voor eigen gebruik .
Dat mag , wordt verschillende keren bekeken op Schiphol.

Terwijl ik ooit een postpakket kreeg van moeder met dezelfde obat2an (“medicijnen” ) .
Werd geconfisceerd door de douane , en toen ik protesteerde kreeg ik schriftelijk antwoord dat het als " medicijnen" worden gezien omdat het **niet **in de lijst zitten ( een dikke lijst gekregen) van toegelaten medicijnen.
Weer brf gestuurd , omdat al die obat gosok **WEL **bij de toko’ s in Ollanda worden verkocht .
Kreeg antwoord , het kan zijn , als u niet eens bent , ga naar de rechter.
Gelukkig heb ik 2 rechtsbijstandverzekeringen (prive-vakbond) , die wil wel mij helpen , maar dan besef ik dat ik tegen een overheidsinstanties moet vechten.
Dus dat pakketje van ong 20 euro (Indon.prijs) is niet de moeite waard om een rechtzaak van te maken.
Voor de overige producten zoals CD-dvd (al dan niet illegaal) en etenswaar (koffie thee ,etc) doe ik gewoon volgens de regels (behalve voor rendang -vlees) en kretek , neem altijd te veel :biggrin:.
De regels zijn duidelijk beschreven.

Hi Buddy ,
dat doe ik ook .
Hun assortiment hoeft niet onder te doen voor Carrefour Indonesia en of Hero.

10 - 20 flesjes “Pi Yen Chin”, nooit iets over gehoord, is obat Cina :smiley:

Die koffie gebruik ik wel eens om rare luchtjes te verdrijven (behoort tot een van de truukjes)

Vrienden van mijn namen eens pete mee uit java, die zijn er volop te krijgen in oktober/november. Kregen ze opeens controle van de douane op schiphol. Wat of wie schetste ieders verbazing, daar kwamen wormpjes tevoorschijn. Ja, vlees importeren dat mag dus niet.

Nou Buli dat is dan behoorlijk stom van je, sori dat ik het zeg. Maar les 1 bij het kopen van Peteh (stinkbonen) is dat je kijkt of er bij de bonen gaatjes zitten, zoja, di apkir.

Andere vrienden van mij namen ooit eens 100 cd’s mee. zo’n 90 daarvan waren illegaal. Ze deden dat alle in zo’n cd boek/album. Handig toch. En alles zou lijken alsof het hun eigen muziekcollectie was.

Kregen ze controle. De douaniere bekeek de boeken zorgvuldig en gaf ze vervolgens aan hen terug.
Vroeg die vriend van me: waar zij op lette,.
Ze lette op toptitels. En wanneer dat het geval was, werden ze in beslag genomen en zouden ze nog een boete krijgen ook.
Waarschijnlijk wist ze wel wie de Beatles waren of de Stones of misschien Andre hazes, maar niet Inul en dergelijke.