Wat neem ik mee?

Goede dag,

Over twee weken gaan wij, ik en mijn gezin, naar Java/Bali. Overal wordt aangegeven om wat mee te nemen voor de bevolking daar. Alle andere landen worden tips gegeven zoals naar Nepal geen snoepgoed maar tandenborstels en tandpasta of naar Egypte pennen en schriften. Nu is mijn vraag, wat neem ik mee naar Java/Bali? Iemand enig idee?

Groeten fam Beltman

x

Hangt af waarheen jullie willen .
Als jullie naar Panti Asuhan (weeshuis) gaan of naar een dorp met veel arme mensen kan je wel nuttige dingen geven .
Aan de andere kant kan het ook verkeerd overkomen als je zo maar iemand " aanklampt" en iets geeft .
In principe hebben de mensen in Java en Bali het gemiddeld nog beter dan in andere eilanden .

Je kan ook een plaatselijke weeshuis bezoeken en aan de leiding vragen wat ze nodig hebben.
En het is beter dat je daar de goederen koopt ipv in Nederland.
daar zijn de potloden , snoepjes , schriften vaak goedkoper, en je helpt de plaatselijke middenstand ook . Dus 2 vliegen in 1 klap.

He Mas,

Is dit een hint?

Ik dacht dat ze op Bali kinderen pennen (en misschien ook blocnotes) lieten verkopen aan toeristen. Ja lekkere snoep uit Holland is ook goed, vooral die kersenbonbons.:slight_smile:

Ik ben ook geporteerd voor het antwoord van Jaak.
Geld, daar kom je heel ver mee. Voor elke service moet je betalen en vooral op Bali zijn er veel bedelaars.
Alleen vrees ik dat de personen achter de bedelaars (of de bedelaars zelf?) in grotere huizen wonen dan de gulle geldgevers.

stroopwafels doen het altijd goed bij mijn familie en kennissen. nadeel is dat zo’n pakje van 10 koekjes al snel een pakje met een grote koek wordt als de stroop smelt, maar dat mag de pret niet drukken.

voor mijn leerlingen heb ik ooit vingerverf meegenomen, en ook wegwerkcamera’s (ik heb in de stad de foto’s laten afdrukken) waren een groot succes.

Stroopwafels verkopen ze daar ook .
En smaakt niet onaardig.

Ik heb nog nooit stroopwafels in Indonesie gezien, en ook geen Nederlandse kaas. (De mensen daar kennen ze ook niet…) Misschien reis ik in andere gebieden waar ze die niet hebben? :stuck_out_tongue:

Stroopwafels nog nooit, zal wel een Indonesische variant zijn. Maar oude Edammer kaas wel, met een rode buitenkant, op de gekste plaatsen, zeker in Bali te verkrijgen. Deze oude Edammer wordt altijd gebruikt voor de zogenaamde kastengels, een Indonesische lekkernij. Net zoals Wijsman boter uit blik, zie je toch nooit in NL, is voor de Martabak.

http://www.asiaathome.nl/metaga%20wijsman%20(boter).jpg

Toen mijn moeder nog leefde vroeg ze soms de “echte” Hollandse stroopwaffel , desnoods van de Hema.
Want ze vond de " Indonesische" niet lekker.
Kennelijk heeft dat te maken met de gebruikte ingredienten.
Vandaar dat ik " het weet" dat je het ook in Indonesia (in dit geval Jakarta ) ook kan krijgen.
Dat " particulieren" het wel maken .

Heb alsnog gegoogled om mijn bewering te kunnen ondersteunen . (mag toch wel deze keer ?)
Het is sinds 2004 te verkrijgen in Indosenia.
Of ze het nu nog verkopen is het de vraag , wel weet ik dat de Indonesiers vaak dingen overnemen (jiplak) als er een markt is.
Wat ook populair is zijn die crepes (?) , die dun wordt uitgesmeerd , en het ruikt lekker.

Ik denk dat ik van het bedrijf % moet vragen omdat ik hun naam hier heb geplaats .
http://www.molen-indonesia.com/history.html

Kaasstengels en kattetongen (lidah kucing) zijn oud Nederlandse recepten .
Mijn oude moeder was ooit “HOPleperancier” van de 1ste Dept. Store van Jakarta , in de jaren 60.
Wij leveren ook “Ollandse” koeken aan Sarinah .

Voor martabak telor/daging gebruiken die PKL-ers meestal “minyak samin” .
In 5 liter “grote blikken” .
Voor de martabak manis weet ik het niet. Kan ook gewone boter.
Trouwens er is ook een een variant , Martabak Mesir.
In Jakarta is Martabak bangka (van Tjina bangka) het populairste, te vinden o.a bij jalan Sabang.
In bandung was vroeger bij de alun alun .

Terima kasih atas perhatian anda.

Misschien moet u dit bericht even uitprinten en meenemen als u weer naar Jakarta gaat, krijgt u misschien zo een stroopwafel, kan u dan naderhand hiero over vertellen. Klapertart is ook zo een vreemde lekkernij, en ontbijtkuk kom je ook nog wel tegen, ik kan me alleen de Indonesische schrijfwijze niet meer herinneren.

Wat ik ook graag meenam voor bepaalde muslimpartners (geen vrienden:D)die nogal streng in de leer waren was een blik jodenkoeken. Vonden ze vaak erg lekker.

Even off topic tussendoor met een praktisch vraagje. Welke supermarkt keten kom je veel tegen in Indonesie? In Thailand staat er zowat op elke hoek een 7 Eleven store, grote filialen en veel kleine voor o.a. de snelle hap, water en sigaretten.