Indonesische producten meenemen

Ja, dat is waar. Bedankt voor de tip. Leuk gedaan :-)))

Over het algemeen neem ik weinig mee van daaro, je kan alles hiero toch kopen. Ik had de laatste keer 5 pakkies Jangkrik kopi, 10 flessies Pi Yen Chin, een slof GG Filter en 1,5 kilo tape Singkong. Op de kopi na allemaal voor een Indo die mijn zaken bij afwezigheid regelt en dat doet ie zeer goed. Ik neem veel meer daar naar toe, in Amsterdam is alles verkrijgbaar, zelfs sloffen kretek, impor gelap. Twee jaar geleden had ik beras merah meegenomen, 2 kilo, vind ik erg lekker. Op een gegeven moment zie ik zwarte beessies in de keukenkast rondlopen, ik denk verrek die komme uit de beras. Heb ik de beras een paar keer geschud en in een pot gedaan. Echter het werd steeds erger, ik kon al die beras wel weg flikkeren. Dat niet alleen, later zag ik dat die beessies overal in zaten, in de gewone beras, in de pasta, in de tarwebloem. Wat een ellende, alles heb ik weg kunnen donderen en de kast moest ik uitmesten. Dat voor twee kilo beras. Die kan ik zo hiero kopen, weliswaar uit Thailand, die is beter overigens. Veel van wat je in indo koopt is gewoon je reinste rotzooi. Dodol Garut, heerlijk als je daaro ben, neem je het mee probeer je het hier is het ineens geen vreten, smaakt anders. Naar daaro neem ik mee, chocolade zijn ze gek op, leuk zijn van die VOC-koekjes die ze bij Dirk van de Broek verkopen, jodenkoeken om aan moslims te geven, daar ben ik hiero echter over aangevallen, door leden zonder gevoel voor humor. Kwee yahudi, erreh lekker coba dong. Ook neem ik champagne mee, niet de Franse maar de Spaanse of Australische.

Ya, tuurlijk kan je hier alles koop. Ik zag straks nog die bumbu’s in de toko, voor 60 cent heb je al een goed merk. Maar alles wat van ver komt…
Ah, heerlijk, ik ben dus niet de enige die vanalles en nog wat mee “die kant” op sjouwt. Ik had vorig jaar eens kaneelbrokken meegenomen. Succes verzekerd! Jodenkoeken voor moslims… ik vind 'm wel leuk. Da’s net zo iets als die varkenskoppensnoepjes. Oh en champagne. Gaat dat wel goed in een koffer of koop je 'm op de luchthaven? Ik neem ook altijd een paar pakjes Drum mee (ja ik weet het ook te koop op Java en bali maar daar kom ik meestal niet tijdens de eerste weken) en zuurstokken en dadels voor moslims (is alleen een beetje zwaar) speculaas en peperkoek ook altijd goed.
Ik neem nu als cadeautje (vertrek over ruim 3 weken) het boek the Undutchables mee. En een zootje pennen van mijn werk voor de kids daar (de kids in Jambi, Papua en Maluku zijn vast nog niet zo verwend).

gr
AM

boomaap… ik heb me zo kostelijk vermaakt met jouw verhaal! Niet dat ik je wil beledigen maar ik vind het zo leuk om te lezen hoe jij jouw verhaal zo doorspekt heb neergezet!
ik moet wel die Indonesische woorden effe opzoeken want mijn Indonesisch ben ik helaas verleerd. Vroeger mochten de Indo’s nooit thuis Maleis praten… alleen gedwongen Bahasa Hollanda… zo ook ik… vind ik sneu! vanaf die ervaring ben ik altijd een voorstander geweest om kinderen meertalig op te voeden.
Ben bezig om de taal te leren, via het boekje van Harmani Jeanne Ham. Goed boek trouwens!
Hoe heb je de Indonesische taal geleerd?? Gewoon door jezelf in het diepe Indonesische water gegooid?
Wist niet dat je hier kretek kan krijgen… kom regelmatig in een van die twee supertoko’s in Amsterdam vlakbij de Makro.
Ben ook zo gek op boeboer itam ketan, die zwarte rijst met klappermelk… maar echt ik moest zo lachen om je verhaal over die beessies! zag het al voor me!

Ik vind je tip van de VOC koekjes bij Dirk van Broek een goeie… ben eigenlijk aan het rondkijken waar ik die familie van me blij kan maken… weet je wel van de makkelijke ronddelers…bij elke familiebezoek met giga familieleden en aanhang…
ja van die Dodol Garut kan ik ook hetzelfde beamen… zag een programma van Anthony Bourdain met Bali en de fabrik van dodol Garut… zag er zo lekker uit… kocht dit jaar die Garut op de pasar malam in Den Haag… ikke blij! Bij het nemen van een hapje, viel alle smaakpappilen uit elkaar… net alsof ik in een goedkope toffee hapte die ergens onderaan in een sofa was gevonden, die daar al jaren lag!
Ga toch wel die Garut proeven als ik daar ben.
dank voor je kostelijke verhaal!

Annemiek! dat is een leuk idee om kaneelbrokken mee te nemen en speculaas… mijn nichten kunnen de ontbijtkoeken van hun moeders en oma’s nog herinneren… zou het wel kunnen om ontbijtkoeken mee te nemen?
Ik hoorde van de douane dat men vanuit Nederland naar een niet EU-land onbeperkt dingen mag nemen zoals snoep, koeken en zo. Is dat zo? Niet dat de Indonesische douane daar dit alles gaat vorderen??

Nee hoor heb ik nog nooit meegemaakt. Mijn teveel aan electronica is veel vaker een discussiepunt (en dat gaat ook altijd goed)
gr
AM

@Anne Mieke

Kuk Yahudi zijn gewoon lekker, bijzonder en hunnie begrijpen er toch niets van, ik vind het wel leuk om te zien een Moslim die een Jodenkoek eet. Dadels zijn daar verkrijgbaar maar vijgen zijn een doorslaand succes, want die kennen ze niet, zeker als je gaat vertellen waarvoor vijgenbladeren bedoeld zijn. Witte rozijnen is ook zoiets. Speculaas is daar gewoon verkrijgbaar van Verkade, niet met amandelen maar cashewnoten.

@ Kendal

Als je over Indonesië schrijft mag er best af een toe een woordje van daaro tussen zitten. Volgens zeggen spreek ik vloeiend bahasa Indonesia, maar ik wil hier niet zo opschepperig overkomen als die SA, het moet blijken uit mijn stukjes of niet. Het interesseert me eigenlijk niet zo erg hoe ik op de mensheid overkom. Ik heb 19 jaar op Java gewoond, ben 3 weken geleden terug gekomen want ik was Java meer dan spuugzat. Ik heb ook medische behandeling nodig en je weet daaro nooit of de dokter wel voor dat vak heb gestudeerd, dus daarom maar terug en dat bevalt me zeer goed. Ik heb over het algemeen een goed leven daaro gehad, maar opeens was het afgelopen, de maatschappij is daar hard aan het veranderen, en ik vind niet ten goede. Het zijn domme consumptiedieren aan het worden. Zonde want Javanen zijn in principe leuke mensen. Ik heb de taal zelf geleerd, als je de taal spreekt wordt het land heel anders, zonder de taal ben je ergens, wordt je trouwens voortdurend geript. Die VOC koekjes van Dirk zijn echt lekker half koekje half chocolade, ik moet altijd oppassen dat ik ze zelf niet opvreet. Zitten ook goed verpakt, dat is belangrijk. Wel bij aankomst meteen in de kulkas. Ontbijtkoek ister daar ook. Je hebt van die kleverige repen met sukade en zo dr in, ben de naam even vergeten, die doen het ook goed. Etenswaar zal nooit en te nimmer door de Bea Cukai in Indo worden gevorderd, ze kennen zelf toch de tradisi van oleh-oleh, iets om te eten van ver meenemen. Misschien dat deze bedenkingen hebben over een gerookte varkenskop, er is bijna geen controle op je bagage, behalve via de X-ray. In Den Pasar wel, dat zijn echt teringlijers daaro. Ik kwam echter meestal via Batam of Solo het land binnen. Alcohol kunnen ze vragen over stellen.

Sekian

Gruces

http://seniorenmaastricht.web-log.nl/seniorenmaastricht/images/jodenkoeken.jpg

Dat is ook zo dat je uit Nederland (bijna) “onbeperkt” spullen mag invoeren in Indonesia.
Het is niet de zaak van de Nederlandse douane .
Vwb de Indonesische douane , je mag officieel aan bepaalde bedrag invoeren aan oleh2 .
Ik dacht dat je 75 Us Dolari / per persoon vrij mag invoeren .
En ook spullen voor “eigen” gebruik.
Boven dat bedrag moet je invoerrechten betalen.
Spullen worden pas ingevorderd als ze op een lijst staan op een lijst van verboden goederen .

Uit ervaring neem ik bijna 1 koffer mee (15 kg ) oleh2 voor familie per reis als we als gezin reizen.
Je weet wel , heb je een Keluarga Besar , dan is een aardigheidje van bv stukje kaas kan snel oplopen tot 2 kilo ( zeg maar 8 tante’ s of oom /vrienden.)
Dat geldt ook voor chocolade etc .
Voordat je het weet komt je met gemak snel tot ongeveer 15 kg.
En zeker als men vraag 1 pond van die harde spruitjes en harde witlof.

Als je in nood bent en toevallig in Jakarta , kan je ook Nederlandse spullen kopen bij Kemchik Jakarta Selatan.
Het is een soort soort veredelde Albert Hein .

Ik kwam gisteravond in de keukenla nog iets leuks tegen dat ik ooit meegenomen heb: Pledge furniture polish van Johnson “membersihkan & keindahan kayu” met sinaasappelgeur…dari Jakarta… Doe er soms ook nog een beetje kruidnagelolie door om mijn tafel en houtgesneden Buddha weer mooi te krijgen, schoon, glimmend en het ruikt lekker. Maar dit zijn dingen die ik gewoon toevallig tegenkom.

Ik neem veel huishoudelijke producten mee uit Indonesia.
Zoals die kamfer , obat nyamuk (heb je ook in Amsterdamse toko) , houten lepels voor in de keuken (eigenlijk van klapperboomhout) .
Allerlei sabun , shampoo , massageolie , adoeh te veel om op te noemen.
Wordt verlegen dese .

En kapoces natuurlijk, want die uit NL slobberen om je jongeheer, veels te wijd dese :smiley: :smiley: whahahaha

Er schijnen toch genoeg mensen te zijn die van alles willen meenemen uit Indonesie… ook al zijn de meeste hier in Holland verkrijgbaar. Of in Indonesie… misschien zijn hun verpakkingen de trekpleisters die ons doet kopen??
Ik ben helemaal zot van die buitenlandse supermarkten en markten… kan uren als Alice in Wonderland vergapen aan die zakjes en blikjes en verse dingen. kruiden en zo… kan echt zo van genieten…:wub: en dan wil ik ook echt alles weten wat er precies in zit.:nod:
maar hoe zit het met het eten van al die lekkernijen op de warungs en restaurants als je moet oppassen dat je geen menstret wil krijgen??
hoor hier en daar: wel diarreepillen tot helemaal geen pillen gebruiken… vind ik zo zonde om een week in bed te liggen… dan slik je toch beter pillen?? welke dan??
En hoe dan als je daar es avocado of es doerian of es klappa wil eten?? krijg je toch acute menstret van??
ik ben benieuwd of de Javanen zo veranderd zijn… ga naar mijn familie in Surabaya, Jakarta en Bali… heb wel hier en daar ook familie zitten… maar die ga ik niet echt allemaal opzoeken… dan zou ik een half jaar voor nodig hebben om de hele stamboom van me door te lopen :wereld:
weet wel dat de Indonesiers echt helemaal omgegooid zijn sinds de onafhankelijkheid van meer dan 50 jaar geleden…
ik ben er 35 jaar niet meer geweest… dus ben heel nieuwsgierig ernaar!
hebben jullie ook tips wat betreft de valutakoers… dus geld wisselen waar ik op moet letten?

Hey Kendal,

Ik slik nooit geen pillen. Ik ben best wel eens ziek geweest (en zelfs ooit in het ziekenhuis gelegen) maar als ik alles bij elkaar optel in al die jaren dan valt het nogal mee. Gewoon je ogen gebruiken. Ik denk zelf dat vervuild water een veel groter probleem is dan af en toe iets verkeerd eten.
En natuurlijk krijg je van jus apukat, durian of es kelapa muda niet meteen menceret. Je ligt niet zo gauw een week in bed…
Tja na 35 jaar zal er wel het een en ander veranderd zijn denk ik…

Geld wisselen? Ik neem altijd mijn bankpas mee (verademing na de tijd van de traveler cheques waarmee ik heel wat uren heb doorgebracht in de Indonesische banken…) altijd wat contant voor “you never know” (ATM rusak of “categorie onverklaarbaar”) Ik ben zelf geen voorstander van “op straat wisselen” (maar dat is eigenlijk alleen maar op Java en Bali, niet in die uithoeken waar ik altijd heenga) omdat je dan vast te maken krijg met “wisseltrucs” dus bankpas, beetje contant en een creditcard
Wanneer ga je precies Kendal?

gr
Anne Mieke

Ik gebruik geen pillen.

De reden daarvoor is simpel: je hebt iets verkeerds gegeten/een besmetting, en je lichaam wilt daar het liefst zo snel mogelijk vanaf. (Bij mij uit zich dat in een combinatie van kotsen en poepen, heel fijn wanneer je niet weet uit welk gat het het eerst komt! Gelukkig bijna nooit gehad, slechts een keer in Indonesie en een paar keer daarbuiten.) Op het moment dat jij pillen slikt, onderdruk je de symptonen en leg je je darmen plat. Ziekteverwekkers kunnen zo ongestraft doorgroeien, waardoor de gevolgen erger kunnen zijn. Een kennis van me is daardoor wel eens in een ziekenhuis opgenomen, waar ze een klisma kreeg omdat alles er toch uit moest :disgust:

Wat je uiteraard wel moet doen wanneer je aan de race bent: zorg dat je voldoende drinkt. Je bent in de tropen, je hebt een hoop vocht nodig, en wanneer je alles uit poept kun je al vrij snel in de problemen komen. Ik ben wel eens na een halve dag vrij ernstig uitgedroogd, en stond werkelijk op het punt me te melden bij een arts. Gelukkig ging het toen wat beter (zal wel angst voor de dokter zijn geweest ;)). Zorg verder dat je voldoende suiker en zout binnen krijgt. Dit kan door het innemen van ORS (in zakjes te koop in NL), of door zelf wat keukenzout en suiker met water te mengen. Je hebt hiervoor speciale maatschepjes bij de buitensport winkel. De meest smakelijke optie is echter het drinken van ISOTONE sportdrankjes. Het is uiteraard raadzaam om een arts te bezoeken wanneer klachten aanhouden.

Dat is waar , gewoon weg laten lopen , en zorgen dat je niet uitdroogt.

Het raadplegen van een arts en zelf een korte bezoek bij de plaatselijke ziekenhuis kan je gewoon vermijden door de eerste keer geen gekke dingen te doen .
Eten van es jalanan , zo maar eten bij PKL omdat je mss vroeger (35 jr geleden) dat gedaan hebt .
Voorkomen is beter , en zeker als je alleen maar 4 weken vakantie hebt .

Hoi Anne Mieke,

dank voor je verhaal en je ervaringen… ik lees regelmatig dat de darmsysteem van de belanda’s anders werken dan die van de Aziaten… vandaar dat de eerste dagen in hun vakantie wel last kunnen hebben van darmen… maar dan vroeg ik me af wat je moet doen omdat ik zoveel tegenstrijdige verhalen hoor: wel of niet Imodium slikken tot alles er uit poepen omdat het darmsysteem zich op die manier kan herstellen.
maar nu weet ik voldoende wat me te wachten sta mocht het me overkomen ( wat ik natuurlijk niet hoop) ik ga medio oktober naar Surabaya voor 3 weken… logeer alleen bij familieleden die natuurlijk wel weten hoe de horeca’s daar functioneren.
ga ook naar Bali… heb er giga veel zin in… kwartier maken daar zodat ik volgend jaar weer heen ga voor meer dan 3 weken.
ga je dit jaar ook weer naar Indonesie?? of ben je er al geweest?
Vanaf dit jaar wil ik me voornemen om vaker naar mijn geboorteland te gaan. De familiestamboom heeft in die 35 jaar veel zijtakken gekregen hahahaha en die vrienden van me vroeger… die heb ik nog steeds contact… is zo leuk!
Ik ben in Surabaya geboren en om op mijn leeftijd mijn geboortestad ontdekken is veel leuker dan toen ik op mijn 16e jaar daar was. Adoe zo senang!

Hoi Jenny,
dank voor je tips en uitleg! een enorme opsteker… van die ORS dat is me verteld… maar van de malariatabletten daar ben ik nog niet uit: de GGD zegt dat het niet nodig is en dat ik het daarom niet wat malariatabletten mee krijg… en mijn huisarts wil het ook niet geven want hij beredeneert zo dat huisartsen de richtlijnen van de landelijke GGD volgen en als die geen malariatabletten aan me geven dan geeft de huisarts me ook niet… klopt dat ? wat is jouw ervaringen hierin?
Mijn nicht uit Engeland heeft wel malariatabletten meegekregen toen zij naar Indonesie ging… was daar ook ziek geworden … en mijn neef en zijn zoon die daar wonen hebben malaria gekregen en hebben een tijdje in het ziekenhuis gelegen.
dus zo zie je maar dat zij ( inwoners van Surabaya) ook ziek zijn geworden… en ik krijg geen malariatabletten mee… vind ik zo kronkel van de GGD en de huisarts.
weet jij hier een oplossing voor?
ik moet in augustus een intenting halen voor buiktyfus.
en dank voor de verwijzingen van de websites! super!
groeten,
Kendal

Ik heb voor mijn reizen naar Java en Bali nooit anti-malaria pillen geslikt, dat is echt niet nodig! De kans op malaria is daar zeer zeer klein, zeker wanneer je je 's avonds in smeert met een insektenwerend middel wat het stofje DEET bevat (minstens 30%), je bedekkende kleding draagt, en evt slaapt onder een klamboe. Je kan bovendien (mitst het een dichte kamer is) ook in Indonesie zo’n groene spuitbus met anti-nyamuk kopen al alle muggen vermoorden :smiley:

Mocht je toch -hoewel het dus echt niet nodig is voor de gebieden die jij bezoekt- perse anti-malaria pillen willen slikken, dan kun je evt zeggen dat je een bezoek naar oost Indonesie (Flores, Sumba) overweegt. Daarvoor worden nl wel pillen aanbevolen door de GG&GD. (Maar ook daar heb ik ze dit jaar niet geslikt.)

Kendal,

Het is zoals Jenny zegt, als er iets verkeerd in je lijf zit dan moet het er zo snel mogelijk uit. Niet te snel naar “stopmiddelen” grijpen.
Ik ben eind januari uit Indonesie teruggekomen en in april/mei nog “even” 3 weken geweest. Over 3 weken weer (naar Jambi, Sumatera, Papua en Maluku)
Waduh, zeker senang.
Ik was vorig jaar met Kerstmis in Surabaya.
Wat malaria betreft. Ik ben ook geen voorstander voor het slikken van preventie malariatabletten. Je kunt het best hierover veel lezen alvorens een definitieve beslissing te nemen.
Kijk ook even hiernaar http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=69604 De aanhef gaat weliswaar over Flores en Lombok maar geldt in principe ook voor andere eilanden in Indonesie.

gr
AM

Daar kan ik echt niet concureren.
Arme ik , die alleen maar 1 of 1,5 keer per jaar de orang turis mag spelen.

Wordt haast jaloers dese .:kus: