Indonesische Muziek

Enkele Molukse ouwe toppers

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“4lWFd8Zt6D4” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“uYvzhYhddWk” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Van deze weet ik het niet zeker

maar gezien de achternaam

Het is wel een schitterend nummer. De melodielijn lijkt op Simon & Garfunkel’s Are you going to Scarborough Fair

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“EnzJtti8hMo” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Even er tussen door

Dit nummer was in 2006 een hit. Niet dat ik het zo bijzonder vind. Het bijzondere is wel de vermenging westers indonesisch,. Weliswaar niet euraziatisch waar men tegenwoordig de mond vol van heeft maar Austraindonesisch. Beetje coldplay-achtig.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“SdfLPt424eQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Vreemdlopen dat kunnen ze ook goed die indo’s. Sorry Indonesiers

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“sJN1n8OifPA” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Alweer iets erbij geleerd .

Ik heb even nagevraagd waar die S voor stond

Franky Sahilatua

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“4b_BwpaDU80” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“gp8gkP6qANQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Dit is een voorbeeld van de samensmelting van dangdut en campursari.
Campursari, dat is de muziek van Midden-java.

Een voorbeeld van moderne populaire campursari.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“l6uregOT1Lg” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Zoek ook verder op Manthous

Nu we toch op Midden-java zijn.
met deze man maak je ook heel veel javaanse-surinamers blij

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“zgFABHpAy2Q” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

De link tussen Campursari en Kroncong (Tugu) .

http://www.gitaris.com/musisi/riwayatkeroncong.p

In het Indonesisch

Munculnya musik campursari yang pada awalnya berangkat dari musik keroncong asli dan langgam, yang merupakan kreativitas dan kebebasan berkesenian untuk senantiasa melakukan pengembangan. Campursari tetap menggunakan dasar-dasar keroncong. Ada yang cenderung ke musik karawitan, ada yang cenderung ke keroncong. Tetapi semua itu merupakan bagian dari perjalanan musik keroncong, sehingga apa pun bentuknya tidak masalah karena membuktikan bahwa musik keroncong tidak mandek. Tentu saja pengembangannya pakem dan kaidah dasar musik keroncong harus dicairkan atau harus lebih luwes. Kemerosotan musik keroncong antara lain disebabkan pakem dan kaidah yang dianggap kaum muda membelenggu.

mbt posting 174.

Als er behoefte is bij de lezers ben ik natuurlijk bereid om een korte samenvatting te geven .
De vraag is of de lezers het willen en ben ook huiverig om zo maar een vertaling te geven in verband met mijn beperkte kennis van de Bahasa Indonesia.
Ik ben van overtuigd dat er leden zijn die het beter kunnen doen .
Ik weet ook te weinig van de materie uit** You Tube** voorbeelden die door andere leden hier worden ingebracht , ik zelf spreek en begrijp de taal ook niet (Javaans of uit andere streken) .

Ik probeer alleen te laten zien dat er een link bestaat tussen Campursari (Midden Javaanse “beat” en dans ) en Kroncong Muziek .
In de site (3 bladzijden) werd verteld over de invloeden van Krontjong Tugu , de onstaan geschiedenis , de gebruikte instrumenten.
Men maakt ook verschil tussen de “europese”(Tugu) en de min of meer Indonesisch georienteerde kroncong die door de plaatselijke invloeden / streek worden beinvloedt.

De naam Kroncong is ook afkomstig van het geluid de instrument Ukulule , crong crong -crong crong .
Zoals de naam dangdut afgeleid is uit de “Irama Padang Pasir”( “Woestijmuziek”) , dang ndut , dang ndut.
Dangdut was namelijk beinvloed of afgeleid uit Orkes Melayu die weer een moderne variant is van die “Woestijn muziek” .
En campursari wordt ook min of meer beinvloedt door dangdut.

De cirkel is rond , elke genre heeft vaak invloeden van de andere .
Of er sprake is van duidelijke plagiaat (alles overgenomen) , dat kan men discussieren.
De deskundigen hebben ook verschillende meningen .

Even terug naar campursari. Het is samengesteld uit de woorden
campur = mengen
sari - essentie

Het is de vermenging van de essentie van bepaalde muziekvormen zoals keroncong, javaanse liedkunst, gamelan, etc. Maar het kunnen ook vermengingen zijn met dangdut, disco, pop en house, wat je maar wilt