Indonesische Muziek

De essentie is te vinden in de vaak plaatselijke invloeden , de plaatselijke cultuur (in dit geval is Mid.Javaans - omgeving van Yogyakarta - Bantul- Gunungkidul) .
Het is basic , m.a.w voor de gewone volk (zoals dangdut) .
Is ook bij de gewone volk (de massa) populair.

Dat wordt ook indirect gezegd in de site .

Persoonlijk zou ik zeggen het een Campur Aduk muziekgenre noemen .
Gezien de vele invloeden van dangdut , disco , pop , house etc .

De enige SARI (essentie) is de boodschap , het verhaal in de tekst van de liederen (tembang).

Dat is gezegd over de stagnatie van de oude kroncong muziek als ze niet gemoderniseerd worden .(Heb 2 oude MC van kroncong reggae) .
De oude kroncong is niet meer zo populair omdat het te “pakem” is , geldt ook bij de (semi)klassieke Javaans en Sundanese muziek.
Dat is ook de reden dat dang ndut echt populair wordt en zeker als men ook begint te dansen (Nge-dangdut) .
In het bijzonder de zangeressen .

**Sari **=
1.kern
2.uittreksel ; hoofdzaak
3.stuifmeel (serbuk,tepung)

Bron; Kamus Indonesia- Belanda
A.Teeuw.

Smaak = **Rasa **
A.Teeuw.

De keuze van Campursari ( je koopt het , beluistert etc) is smaak , een keuze .

*Stom dat je de KBBI niet heb, want had je kunnen lezen “pokok isi”, “bagian terpenting”. Jij hoeft mij niets te leren, daar heb ik betere voor… door je opleiding aan de Sosak ontbeer jij creatief denken, je bent een soort robot :smiley: Dat bewijs je hiero wel weer door dit topic te verzieken met je stompzinnige theorietjes, het gaat over Muziek en niet over Zieken *

Even een kanttekening
Pokok isi en bagian terpenting betekent als ik me niet vergist* Hoofd(zakelijk) inhoud en de belangrijkste deel.
Kern , hoofdzaak zoals A. Teeuw geschreven heeft.

• Ik woon al meer dan 40 jr niet meer in Indonesia .mijn “bahasa” is ook niet goed genoeg meer

Over de rest van de posting : Geen komentaar :dag:

Geen komentaar , ik ga niet de topic van Bule verpesten .

:dag:

Na bovenstaande theorisch intermezzo, hier wat muzikale voorbeelden van vermenging - muzikale variaties op het liedje gambang suling

Welke jullie het mooist vinden is een kwestie van smaak :slight_smile:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“DekHUnmwuk0” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“i24hSv1cG_4” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“BGpIV9341fA” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

(Vermenging Bali / Oost java)

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“78rbqOI1Caw” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

De Molukkers heben toen ze naar Nederland gingen hun gehele cultuur, die schier onveranderlijk is gebleven , meegenomen. Weliswaar antik anno 2009 maar toch. Peci (petje) af. Ook hun islam is anders.

Hun basis was en is nog steeds die eilandengroep in Nusantara (taal, cultuur)

Hier krontjong uit Capelle aan de IJssel

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“IxMDT8reAT0” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Wanneer de enige binding met Indonesie een paspoort is, dan is dit wel magertjes.

Er is overigens een javaans/surinaams - nederlands woordenboek in de handel te krijgen. Leuk om dit te vergelijken met het javaans-nederlands woordenboek (van het KITLV).
Ik ben niet thuis in die taal, maar de surinamers hebben in de loop der eeuw er hun eigen woorden aan toegevoegd.
Het probleem met de jonge surinamers van Javaanse afkomst hier is dat men het javaans niet beheerst. Tijd om daar iets aan te doen.

Want samen met de Molukkers en de Toegoenezen in Nederland, zijn ze de hoeders van een oude traditie, rechtstreeks uit nederlands-indie.

Oh. maar goed, maar volgens velen is de krontjong daar (in kampung Toegoe)ontstaan toch?
Dat is wel vermeldenswaardig.

Hun toegoe website

Einde jaren 60 begin 70 heb ik buren gehad die Pendjol heten .

Wie kan over deze muzieksoort iets vertellen?

De zanger is Jopie latul.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“W0CJ5KCxmgY” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Poco Poco is een muziek of dans (of beide) die afkomstig is uit het Oosten van Indonesia.

Een soort tari pergaulan bebas waar mannen en vrouwen samen met elkaar in groepsverband kunnen dansen.
Het lijkt op de Amerikaanse line dancing , is echt populair bij de Indische Nederlanders en sinds jaren bij de indonesiers.
Zie ook vaak dat ze de poco poco dans uitvoeren bij de Hari UlTah Kemerdekaan 17 Agustus (Proklamatiedag) in Den Haag , Wassenaar.
Daar zie jong en oud die poco-poco dansen.

Van oorsprong zegt men dat het een dans van de ABRI is ( Indonesische strijdkrachten) ten tijde vande Trikora (?) missie.
Sommigen zeggen dat de dans van de Papua’s zijn .
Velen gebruiken het ook als aerobic dancing.
Heb ergens een Poco2 vcd of dvd , waar men het gebruikt voor aerobic.