Dat bedoel ik ook .Heb ook in punt 4 een verduidelijking gevraagd.
Kennelijk heb ik het verwisseld met het voorbeeld van de 20ste eeuw (vanaf 1900 t/m 2000 ?
In de jaren 60 (tussen 1960-1970 ?) zijn de Islam invloeden nog niet echt aanwezig.
Wel wordt de jaipongan “uitgevonden” door een Sundanees om de invloeden van de Westerse muziek tegen te gaan .
Zie geschiedenis van Jaipong(an).
Dit staat los van mijn ervaringen , van mijn tante en haar generatie.
Toen ik daar was (t/m 1968) heb ik dangdut " nog nooit " gehoord.
Ik volg namelijk de slechte westerse muziek.
Voor 1960 waren ook al diverse E.P(45 toer) meegenomen uit buitenland .
Dat weet ik van mijn SMP vrienden en van mijn eigen oom die kapitein was bij Pelni(GHV).
Hij vaart geregeld naar Europa en neem vaak westerse oleh2.
En omdat de TV nog niet bereikbaar is voor iedereen , kunnen de mensen buiten Jakarta de TV optreden niet zien .
Behalve in Bandung , met zo’ n relais station.
De eerste TV werd pas geintroduceerd in 1962 , bij de opening van Asian Games.
Alleen 10.000 toestellen kon men toen in Indonesia (Jakarta) beschikken .
(Wij hebben toevallig 1 :redface:).Tussen 1960 tot en met 62-63 komen ook geen westerse muziek op TV en radio
Daarom lachen we ook rot toen wij veel van de beginnende bands zien optreden op TV.
Dat is dan vanaf ongeveer 1965 , na de val van Soekarno .
Toen kunnen we ook vrij rondlopen met Levi yeans en lange haren , de gondrong stijl of de cepak stijl ( leger).
Tot de val van Soekarno worden in Jakartaanse straten vaak door politie+ militairen en linkse groepen " razia" gehouden om die verwesterse jongelingen op te pakken.
Wordt je dure Yeans geknipt en je kop ge-gundul ,met tondeuse of schaar .
Knip knip , een grote pluk weg.
Dus je moet daarna je kop kaalscheren bij nde nkapper.
Ben 2x ontsnapt geweest , snel uitstappen uit de beca , omdat we gewaarschuwd worden door anderen dat er razia werd gehouden.
*1962 en 1963 was de confrontatie jaren met Malaysia, Nederland en de
Westerse wereld .
Zelfs Koes Bersaudara heeft het moeten ontgelden .
Je moet gaan kijken naar de omstandigheden uit die tijd , op politiek(alles wat westers is slecht) en op economisch gebied .
Niet iedere Indonesische huishouding heeft toen al een radio .
De grote publiek , laat staan mensen in de wijken of kampung kunnen die muziek vaak niet vrij ontvangen.
Alleen mensen in Jakarta en andere grote steden die in “grote” huizen wonen met grote erven hebben toegang tot die verderfelijke westerse muziek.
Wij kunnen bijna onbelemmert radio Australia/ VOA beluisteren (voor muziek) . De meeste mensen die die klein behuisd zijn , in kampung wonen kunnen dat vaak niet.
Of ze hebben nog geen (transistor) radio of ze zijn bang dat ze verlinkt worden door de buren . En vaak kennen ze niet zo goed engels .
Als men dicht bij elkaar wonen kunnen je buren horen als ze kuchen of een scheetje laten.