Gamelan : De originele Indonesische muziek .
In het verleden was het niet populair , vooral de Javaanse gamelan en de Sundanese gamelan .
In tegen stelling met de meer populaire Balinese gamelan .
Tegenwoordig worden ze weer " ontdekt" , ook dankzij de inspanningen van de plaatselijke streekbesturen en de aandacht van buitenlandse studenten.
Het is een ensemble , de muziekbegeleiding van de wayangspel.
Er zijn verschillende soorten gamelan , de bekendste zijn Gamelan Jawa , Gamelan Sunda en Gamelan Bali.
De Javaanse gamelan is verfijnder en daardoor alleen populair voor de liefhebers van Javaanse (hof) cultuur , het is minder dynamisch als de Sundanese of Balinese gamelan.
Gamelan bestaat uit verschillende muziek instrumenten zoals de gong , liggend of opgehangen , met verschillende namen.
De Kendang , de ketjrek (hoor je duidelijk bij een wayang voorstelling) , de rebab = een soort “viool”, de siter = een soort “harp” , de suling = een soort “fluit” etc.
Bij de Sundanese gamelan spelen de fluit , siter/kecapi ,rebab een belangrijke rol in vergelijking met de Javaanse gamelan.
Er zijn verschillende meningen welke gamelan ensemble ouder is , en of ze elkaar beinvloeden .
Wat wel duidelijk is het verschil in de ritme , in de snelheid.
De Sundanezen kennen ook een modernere versie van hun oude gamelan.
Is bekend onder de naam Degung.
De thema van het music werd vaak gelinkt met het element water , terug te voeren naar de oude Sundanese Koninkrijk Galuh.
Het werd aangenomen uit het Sundanese woord nga-degung , uit 2 woorden ngadeg= staan of opstaan , en Agung = Groot , of van Pang-Agung (de Sundanese Aristocratie , de Menak’s).
Het kan ook verklaard worden doordat de eigenaren van de gamelan instrumenten meestal de Pang-Agung waren, de Regenten van Sunda.
In het Westen is de gamelanmuziek ook populair.
Hier heb je 3 voorbeelden van de gamelanmuziek.
Men kan horen het verschil en de ritme tussen de 3 gamelanmuziek.
Een andere voorstelling van Wayang golek , begeleidt door een gamelan enemble.
Hier kan je horen de dinamiek van gamelan , de duideljike aandeel van de verschillende instrumen , zoals de kecrek , de verschillende gong etc .
Ik heb ergens geschreven dat ik een sentimentele oprisping kreeg als er over de beginjaren van de Indonesische (" rock" ) bands werd gesproken.
Ik heb van een afstand gekeken ,zijdelings meegetrokken door mijn oude klasgenoten in jakarta .
Die in Menteng wonen en waar veel van die bandjes zijn opgericht .
Door mijn vertrek naar Nederland aan het einde van jaren 70 heb ik min of meer geen binding en kennis meer van de Indonesische muziekscene.
Toen hadden we nog geen internet.
En dan zie je ook dat de mensen met namen soms internationaal doorgebroken vaak tot de bepaaalde groep mensen behoren.
Dat kan je zien bijvoorbeeld bij Eros Djarot , studeerde in Koln en in Engeland.
Dacht dat hij in Duitsland ook in een band speelde.
Werkt ook samen met Guruh (GSP) .
Kroncong = krontjong .
Is van oorsprong een soort muziek van de zgn Tugunezen in Kampung Tugu (Cilincing ) , een wijk in Noord Jakarta.
De Toegoenezen(orang Toegoe) waren de nakomelingen van de Mardijkers.
Mahardhika(mensen die vrijgelaten zijn ). Afkomstig van of de nakomelingen van Portugezen en de mensen uit hun Indiase kolonien .
De gegevens staan in de 2 delige boek:
Oud Batavia Gedenkboek uitgegeven door het Bataviaasch Genootschap van Kunsten en wetenschappen n.a.v het drie honderd jaar bestaan der stad in 1919.
Uitgegeven in Batavia G Kolf & Co 1922.
(Nog) Geen ISBN nummer.
Ze zijn ook actief in Nederland , ze hebben hun eigen site en maken ook muziek (Kroncong Tugu- Morisko)en bij de PMB .
In de begin jaren van de VOC was Portugees lange tijd min of meer de voertaal in Batavia en omgeving.
Bij de Indische mensen in Nederland is een andere kroncongmuziek bekend , de zgn Kroncong Kemayoran (Krontjong Kemajoran) , werd gespeeld door de zgn Indische Sinjo’ s , de Indo Kemayoran in Jakartaanse volksmond.
In het verleden werd kroncong muziek en de beoefenaren vaak geassocieerd met oude Indo’ s .
Muziek uit het verleden , dus niet zo erg populair geworden.
Voorbeeld van Kroncong Kemayoran :
Wat men er op moet letten is niet aleen de ritme(?) van het muziek , maar de teksten .
Het is een soort pantun .
V.w.b** jaipongan** en de relatief jongere dangdut zijn het populair bij de bredere publiek.
Alleen heb je vaak uitwassen , die beide soort muziek en dansen een slechte naam bezorgen.
**Jaipongan **: Een Sundanese oorsprong , als antwoord op het verbod van de " verderfelijke" Westerse muziek.
**Dangdut **: was gebaseerd op arabische invloeden , met keroncong , degung , gambus , rock , pop zelfs house muziek.
De naam dangdut is mede gebaseerd door de sterk aanwezige Tabla( kendang ) , die geef dan een een geluid " dang ndut , dang ndut.
In de jaren 70 werd het als de " muziek van de kleine man " (kaum pekerja) gezien , dit naar aanleiding een cynische artikel van een krant .
En wat blijkt , val wel in de smaak van buitenlanders.
Bedankt voor de aanvulling.
Mijn kleine bijdrage , gebaseerd op eigen ervaringen en observatie heb ik in diverse Nederlandse site geplaats .
Wat interessant is , wat is de invloed van de oude Jakartanezen (Orang Betawi) , de zgn Budaya Betawi.
Heb ook ergens geplaats .
Dan kan men zien wat de link is tussen Budaya Jawa , Budaya Sunda en Budaya Betawi .
De dangdut-ers (?) hebben ook veel invloed van de Arabieren , 1 van de bevolkingsgroep in de oude Djakarta (Jakarta).
Over de Mooren : De Bataviase Mooren bewoonden al vroeg de buurt Pakodjan., heden ten dage (1919 ?) de wijk der Arabieren van Hadramaut.
Daarom zijn echter Mooren nog geene Arabieren.
Integendeel , men bespeurt de aanwezigheid dezer laatsten pas in 1809.
Het politiereglement van 1828 zegt uitdrukkelijk " Onder de Mooren zijn de Arabieren niet begrepen "
" Mooren" (het Portugeesche Mouro, Mohammedaan ) waren de Mohammedaanse " Clingen" ., de bewoner van Kalinga*.
Bron : Oud Batavia. Deel 1.
De Westerlingen gebruiken het woord Moor (Moren) als ze Arabieren bedoelen.
De Nederlanders bedoelen een andere bevolkingsgroep.
De Indonesiers noemen de Mooren Orang Keling ( afgeleid van Kalinga).
De Oorspronkelijke Mardijkers .
I.t.t de halfbloeds of Mixtiezen zijn deze Mardijkers , al dragen zij de zwierigste Portugeesche of de huiselijkste Hollandsche namen , volbloed Aziaten.
Een Bataviasche Domingo de Villa Nova heeft evenmin als zijn collega , de " inlandse burger " Jan Pietersen een druppel Europeesch bloed in zijne aderen.
In de loop der eeuwen zijn ze aan het vermengen met de Indische Nederlanders en de " Inlanders "
Ze zijn dan aan het ver-“inlandschen” en verdwenen in het niets.
Goed , jij je zin .
Het is gewoon een feit dat Marini veel met The Steps heeft gezongen , en in verschillende jaren .
Een vaste lid van the Step is ze niet , dat is waar .
Nogmaals ik ken de Steps niet , heb ook geen kennis over de jaren 80-90 .
Zit al in Ollanda .
En toch begint alarmbellen te rinkelen als men over de 60 en 70 jaren praat.
Dan zie ik al een paar oude namen, die gelieerd kan worden aan diverse bands.
Vaak met Jakarta als basis.
Kicir Kicir heb je ook in reggaestijl , heb toevallig 2 oude M.C .
Zoek nog steeds naar de CD of DVD uitgave.
En wat is een Orkes Melayu dan ?
Wat voor soort muziek en welke invloeden spelen bij de Orkes Melayu ?
Als je de dangdut muziek hoort , herken je ook de andere moderne invloeden.
Als ik (in mijn jonge jaren ) per ongeluk Orkes Melayu hoor op R.R.I en later ziet op TVRI (vanaf 1962 ) weet ik gelijk dat het anders is dan de " gemoderniseerde" versie.
PS : Een tip.
Zoek verder info over(Sejarah) Dangdut en (Sejarah) Orkes Melayu .
Over betrouwbaarheid van bronnen kan men gaan discussieren (of twisten).
Wat wel duidelijk is dat Dangdut ondank de populariteit een beetje negatieve stempel heeft .
Een beetje ordi (kampungan) , uiteraard over smaak kan men niet twisten.
Daar werd tientallen artikelen er aan besteedt.
Zie posting nr 5.
Als ik in naar de ontwikkeling bekijk , dan is dangdut (en jaipong-an) ook tot bijna dezelfde categorie moet zien.
Als men ook een beetje thuis is in de Nederlands Oost Indische geschiedenis , kan men de overeenkomsten tussen de " ronggengs" , en de " tandaks" ook ontdekken.
Ronggeng : zijn rondreizende danseressen , kwade tongen beweren ook dat de klanten (heren , soms ook " hogere" heren) de ronggengs bezoeken voor andere doeleinden.
Tandak : manier , soort dans .
Goed , laten we mijn bewering bekijken.
Het is verkeerd uitgedrukt , ik bedoelde ook dat de** huidige dangdut** diverse invloeden heeft gekregen.
Het is een proces geweest , het woord gebaseerd is in dit geval niet correct. Daar heb je gelijk in.
mbt 1. Dat zal ik ook niet doen, heb ook “nooit” gedaan .
Ik durf mee te praten omdat ik de begin jaren heb meegemaakt .
Heb Indonesia (Jakarta , de bron van Rockbands _) pas in 1968 verlaten.
Dus heb alleen de bekendste groeps meegemaakt.
Heb daarna op afstand gevolgd omdat ik music casettes heb gekregen , en je gaat ook om met Indonesiers(Indonesische studenten) .
Tot ongeveer 1980 .
Na 1979 kom ik geregeld terug , en elke keer neem ik een lading MC terug .
Meestal zijn dat van de artisten die populair zijn .
Heb eigenlijk geen specifieke voorkeur , de meeste zijn westerse artiesten tussen jaren 60-70 , en veel Sundanese MC.
mbt 2.
Gedeeltelijk waar .
Dat klopt wel dat na 1965 de Westerse muziek indonesia “overspoelt” .
Maar niet echt voor de grote publiek.
De reden is simple , de " gewone volk" , de grote massa vinden het (nog )niks . Zie muziek ngak ngik ngok , en 1 generatie Indonesiers werden jarenlang gehersenspoeld met anti westerse propaganda van de Orla regering. (Amerika kita strika , Inggris kita linggis) .
Uiteraard die weerbaarstige Blanda’ s , met ge- OH over Irian Barat .
Klimaks was de zwarte december in 1957 , toen de Nederlanders massaal werden uitgewezen. Ook de confrontatie met Malaysia , met Engeland ( The Beatles , Rolling Stones) en Australia.
Het was zelf verboden om radio Australia - VOA (Voice of America ) te beluisteren , kan je in de gevangenis terecht komen.
En wij maar keihard de radio aan laten staan om de verdrefelijke muziek te kunnen horen.
Alleen bij bepaalde kringen , mensen die toegang krijgen tot de platen (vaak 45er) , de bandrecorders etc wordt behoorlijk gefeest , gedanst (zelf Rock & Roll - Twist) , bij de zgn “illegale” feesten.
Zie de verhaal van Koes Bersaudara).
Toevallig kom ik ook een paar keren naar die feesten in Jakarta , meegetrokken door klas of schoolgenoten.
Ben wel gestopt omdat het gevaarlijk kan zijn , ondanks de speciale bewaking.
In 65 en 66 worden de platen van de Beatles etc in verschillende feesten , ook bij de Markas (" hoofdkwartier) van de scholieren grijs gedraaid. Tenminste bij de " markas" waar ik geweest ben.
Ik kan me nog heugen(sentimentele oprisping) hoe 3 liedjes Satisfaction , As tears go By ,Mr Moonlight gedraaid werden toen we de " markas" bewaken .
mbt 2b:
Daar heb ik vraagteken bij.
Bahasa Melayu , en de Orang Melayu waren hoogstens 7,5 % van de Indonersische bevolking.Hun kebudayaan/cultuur was ook niet zo populair bij de andere Indonesiers , in dit geval bij de Javanen en Sundanezen.
Voorzover ik weet wordt de Orkes Melayu tot ongeveer 1960 niet als een populaire muziek gezien . Een beetje “kampungan” beschouwd .
Als er orkest melayu zijn , dan hebben ze een zware leven , weinig optreden en inkomen.Geldt ook toen voor de Orkes Kroncong.
Dat geldt ook voor Indiase muziek en film .
Ook populair bij sommige Jakartanen (dus zal ook populair zijn bij de Javanen e.a) .
Dat zie je dan bij de (volks)bioskopen zoals Roxy , bioskopen in Tanah Abang (veel Arabieren) , bij Senen gebied .Of Jatinegara , Kramat etc.
Op bepaalde dagen , zie je hele volksstammen mensen , veel vrouwen die naar zo’ n matinee (vaak met diskon) voorstelling gingen .
Precies zoals in Nederland men naar de kermis gaan . Altijd druk .
Heb ik zelf tientallen keren gezien , kom namelijk bij bekenden die in zo’ n " volksbuurt" wonen , in een (kleine) gang ( steegje).
mbt 3:
Je hebt 100% gelijk .
Dat bedoelde ik ook .
mbt 4:
Wat bedoel je met jaren 70 ?
Is het tussen 1960 tot 1970 of vanaf 1970 ?.
Toen ik in SMP zat (1963) had ik de Jaipongan (in West Java ) al gehoord , werd geintroduceerd om de Westerse muziek/dans te bestrijden.
Men praat toen ook al “schande.” .
Wijlen mijn tante (1910) is namelijk een fan van de jaipongan , de muziek(niet de dans) .
Zij heeft ooit een klein band opgericht in Tasikmalaya.
Een flopje , omdat ze alleen maar Indonesische en Sundanese liederen spelen. Dat is ver voor de Beatlestijd.
Toen zat ik nog in de lagere school .
In die tijd waren de zgn Band Bocah (Jonge kinderen) populair.
mbt 4:
Je heb ook gelijk , Raden Haji Oma Irama heeft de dangdut (dang ndut , dang ndut) populair gemaakt . Hij is toch de Raja Dangdut.
Tot mijn vertrek (1968) ken ik die man ook niet , en heb ook niet gevolg , omdat het niet mijn smaak is.
Terwijl ik vaak in Tasikmalaya kwam .
mbt 5:
je hebt gelijk.
Logish , dat is ook de reden waarom ik gebaseerd (moet zijn beinvloedt) heb geschreven .Moet zijn beinvloedt door de diverse stromingen.
Zie punt 3.