Indonesia , Land -Volk en Cultuur

M.a.w. niet erg betrouwbare dagdromerij uit Amsterdam Noord :teeth:

Zoals ?

Bij de 2 voorbeelden die je aangevoerd heb om mijn " ongelijk" aan te tonen zie ik geen verschil of tegenstrijdige verhaal .

Even terug halen :
Voorbeeld 1 .
*Wil je dan beweren dat ik de huidige Indonesia niet kent ? *
Ik ga nog geregeld tussen 1-1,5 jaar terug naar Indonesia. Sinds 1999.
Lees de Indonesische kranten op het net , krijgt dagelijks milis (internet) , geabonneerd op persoonlijke netwerk.

*Voorbeeld 2 : *

*Dus als je de indonesiers wil leren kennen , hoe ze zich gedragen moet je niet toeristisch gaan reizen , maar het doen zoals de indonesiers het ook doen , en ga je ook tussen de “kippen” reizen , de overvolle angkot .Kan je ook tegelijk kennismaken met de straatventers – etc *

Bij voorbeeld 1 heb ik geschreven dat ik X aantal keren ben geweest ( op zijn minst > 20 keer ) .Los van het feit dat ik daar geboren , grootgebracht , Indonesisache familie / vrienden en Indonesische paspoort bezit .

Bij voorbeeld 2 : is mijn oproep (“adviesje” :redface:) aan de buitenlandse toeristen om ook te gaan reizen tussen de gewone Indonesiers .
Dan kan je hun " beter" leren kennen -observeren hoe ze met elkaar omgaan , verplaatsen , leven etc .
Sommige toeristen reizen ook met O.V (bus-trein-angkot-ojek etc)
Sommigen niet .
Iedere heeft zijn eigen wensen en ervaringen.
En dat lees je ook hier.

Voor mezelf hoef ik dat niet te weten of zo nodig weer te ervaren , heb ik tig jaar geleden ook meegemaakt .
Heb ook met oude bussen gereisd ,zonder AC , waar 60 mensen in zitten terwijl het eigenlijk voor 40 passagiers plaats was.
Heb ook in beca , bemo (niet dezelfde als bajaj) , zelfs gefiets in Jakarta (tegenwoordig fiets men " niet meer" in Jakarta ) .
Gebeurt weleens dat ik ga fietsen met mijn klasgenoten.
Heb ook gejajan (ge-snoept) bij de PKL voor onze scholen , toen in mijn SR (L.O) SMP en SMA tijd .
Hebben we ook nog geen foodcourts in grote steden (behalve Sarinah in Jkt).

Moet ik dan in 2009 ook dezelfde " ervaring" opsnuiven en dunnetjes overdoen om te kunnen weten en of vertellen hoe de Indonesiers leven ?
En als ik dat niet doet word ik dan gediskwalificeerd door jou ?

Trouwens dat verhaal over Kijang wordt gewoon door je grote vriend op het net/forum geplaats .
Alsof ik elke keer in Kijang met airco plus prive of gehuurde chauffeur rondtuft in jakarta , Java .
Neerkijkend * op mijn landgenoten .

De grootste kolder en ontsproten uit zijn dichterlijke vrijheid .

(*)
Soms kijk ik ook neer op Indonesiers die in lage personenwagen rijden .
Letterlijk , logisch , een kijang is vaak hoger dan een Mercy(Mercedes Bens of Lexus personen auto. >>>

In een andere forum werd ook in het begin door vsommigen gelooft dat ik in een Lada rijdt.
Heeft wel tot grappige voorvallen gegeven.

x

Het SAWA ceedeetje wordt weer opgezet, ik, ik, ik, ik, ik, ik, tik, tik, tik… perpelend deze deun.
Dengarlah, de grote Guru spreekt, waar in het Hinduïsme er nog wel eens een God met 10 armen wild gebaart is het in het Suryaïsme gebruikelijk om met 10 tongen te spreken, waarvan er vele dubbel klinken. De leerling met 10 oren is helaas nog niet geboren. :smiley:

Ik vind dat Indonesiers een iets meer realistischer kijk hebben op hun land dan die Indische nederlanders of (Indo)europeanen

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“VZeDNtsvZsE” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Je blijft gewoon zeuren , terwijl je diverse keren schreef dat ik onzin staat te vertellen , met die SA valt niet te discusieren , dat je kotsmisselijk ben en … nou ya , te veel om te noemen.
Er zijn zelfs postings van jou verwijderd etc etc .

En elke keer kom je in allerlei topics komentaar geven op mij .
Nu ook in een topic over Land Volk en Cultuur .
Ga je jou aandacht speciaal op mij vestigen door allerlei zaken mee te nemen die niet eens goed onderbouwd zijn .

Zullen we maar stoppen ?
Je weet dat ik jou uitnodigt in mijn Multiply site te schrijven en of te discussieren .

Wat heb je toch met die Indische Nederlanders of Indo (Europeanen) ?
In welke opzicht en past het in deze topic ?

Jij begon er toch over?

Ik geef nu de** indonesische visie** weer. Ben jij soms een Indische Nederlander? Bestaan er ook Indo-germanen?

Is allemaal waar, echter hetgeen u in die paar weekkies doet in Indonesië is zo vreselijk vervelend, in een auto rondrijden, in luxe hotels de Tokeh besar uithangen, achter de wijven aan, en naar massagesalons. Nemen we de laatste reis nou, de leuke dingen zijn allemaal mislukt. U ging nog ruzie met mij maken toen ik uitlegde hoe dat met Pelni werkte, de boottrip is niet doorgegaan, een stuk grond kopen op Tanjung Pinang, nooit meer iets over gehoord. Hoewel u koopt tijdens elke reis wel een huis of zo of bieden ze u een topfunctie aan, tot vervelens toe Nou zo als u hier bij mij overkomt kan u wel met een schoteltje voor uw neus op een stoel bij het schijthuis, vertellen hoe ze het in Indonesië doen (das een half eurootje Nir) :smiley: De trip naar Batam, die u via Singapore zou doen, omdat u alles zo goed wist, niet doorgegaan, met de auto tussen Medan en Padang rossen, 8 uur per dag. Die treinreis met die stoomloc was ook mislukt, werd een Japans boemeltje, die overal op Java rondrijden. Dan Jakarta, Yogya en Bandung, voor de Xste keer, opwindend seh. En dan nog aan de schijterij raken na het eten van kupat tahu. Al je boeken achterlaten, waaronder de KBBI, die je zo nodig op dit forum hebt om je ongelijk te onderbouwen. Ik zou zeggen zonde van het geld.

Ik ben toch op het goede forum?
Daar werd net een Indo kwaad.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“kn4UQzVNiQo” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Guru SAWA is te vinden op diverse Indische fora en spreekt daar als iemand die er alles van weet hoe het is om verdreven te worden uit je land. En dat met een Indonesisch paspoort. Misschien wil hij wel een brug slaan tussen de Indische gemeenschap en Amsterdam Noord, want die tolhuispont is ook niets.

Ya , ik heb over buitenlanders die binding hebben met Indonesia.
Zoals o.a Ind.Nederlanders (en of Indo Europeanen) die een duidelijke binding hebben.
Heb de Zuis Molukkers en nog andere Nederlanders die ook binding hebben niet genoemd.

Jij komt met een opmerking n.av de vertoonde film :
Ik vind dat Indonesiers een iets meer realistischer kijk hebben op hun land dan die Indische nederlanders of (Indo)europeanen.

Dan begrijp ik niet wat de Indische Nederlanders (of I.E) mee te maken hebben met deze topic.
Indonesia is niet het land van de Ind Nederlanders , het is het land van de Indonesiers .
Dus is het logisch dat ze meer realistische kijk hebben dan anderen (de buitenlanders ) waarvan de Ind. Nederlanders behoren.

Wat voor vraag is dat nou ?
Je weet dat ik Surya Atmadja heet , ik heb geen nederlandse / europese achternaam .

S.A is eigenlijk een familienaam .

Oh, nu begrijp ik het. Sorry voor de vergissing.
Het komt omdat zij zich gedragen alsof dat land van hen is (vaderland enzo), en op een video-clip zingt er een “saya indo”