Ik denk dat je het over de golfbaan bij de Novotel Bogor heb .
Die ken ik van buiten .
Had een paar jaar een kleine gubukhuisje gehad bij de Bukit Bogor Raya , in de volksmond bekend als Lake Estate.
Of heb je over de Rancamaya golfbaan ?
Vervolg VII
Het Volk :
Bestaat uit tientallen volkeren met verschillende taal en cultuureigenschappen.En ook deelbelangen .
De grootste bevolkingsgroep zij dan De Javanen en Sundanezen , de 2 broedervolkeren die verweven zijn in taal en cultuur .
(Encl. Ned.Indie)
In het verleden waren hun koninklijke huizen met elkaar verbonden.
De invloedsfeer van de Sundanezen komt zelf tot de Dieng gebergte .
Volgens de statistieken van 2000 wonen er ongeveer 35 miljoen mensen in West Java , en 8 miljoen in de provincie Banten .
In Midden en Oost Java , wonen er ong 65 miljoen Javanen exclusief Yogyakarta ( ongeveer 3 miljoen).
Het zijn oude gegevens , ik wil hier alleen laten zien waarom Java en de “Javanen” (Sundanezen en Javanen) een belangrijke rol spelen in de Indonesische politiek en economie.
Globaal zou je 42 miljoen mensen vinden die in West Java , sommigen zijn ook import , of nakomelingen tussen de Sundanezen en andere migranten.
Je moet die 2 volkeren ook niet door elkaar halen , het is dezelfde als je een Fries met een Hollander , of een Nederlander met een Belg verwisseld .
Eerlijk gezegd veel Sundanezen vinden het irritant als mensen hun verwisselen met de Javanen.
In sommige buitenlandse artikelen werden die 2 broedervolkeren ook door elkaar gehaald , er wordt nog steeds gezegd over Javanen , terwijl het over Sundanezen gaat .
Vaak worden ook over de Javaanse “hegemonie” geschreven , men bedoelde namelijk dat de "Javanen"te veel macht uitoefent , en zelfs andere eilanden annexeren .
Als men de geschiedenis van Indonesia niet kent en dan alleen maar kijken naar de “aanwezigheid” van de Javanen in het hele archippel zou men het mss zo denken .
Aan de andere kant is het ook duidelijk dat door hun demografische aantal , hun eeuwen oude cultuur en hun aanwezigheid dmv handel , met politieke verbindingen zoal huwelijken tussen Javaanse vorstenhuizen met andere vorstenhuizen buiten Java , de macht al eeuwenlang in de handen van de bewoners van het eiland Java .
Op dit moment begin de buiten provincies ook hun roots te herontdekken .Door verbeterde opleidingsnivo en de toegangklijkheid van culturelebronnen is men nu bezig hun geschiedenis te reconstrueren.
Dat zie je in de roep voor meer autonomie , en in sommige gevallen kreeg men het ook . Zie bijvoorbeeld Aceh , Papua (de oude West Irian).
Door de democratische ontwikkelingen kan men nu beter en vrijer uiten , mits ze de oude eed (Sumpah Pemuda) van 1 land , 1 volk en 1 taal niet verlaten.
**Rechtssysteem : **
Was ooit een afgeleide van de Nederlandse Romeinse Recht .
In de huidige rechtsysteem zal men ook veel bekende Nederlandse woorden en wetteksten terug vinden.
De jonge generatie juristen die hun magister en of hun Ph.d titel willen halen gaan ook meestal hun Master of Doctor titel in Nederland halen.
Op papier is het bijna even goed of even slecht als de meeste rechtsystemen van de meeste West Europese landen die ook afgeleid zijn van de Romeinse Recht.
Indonesia is ook gebonden aan Internationale recht , dat zie je ook als een paar verouderde wetten getoets worden aan de nu gangbare waarden en normen.
En in sommige gevallen kan de nog bestaande Islam Recht en Adat Recht soms in conflict komen met de Staatsrecht.
In Indonesia moet men nog steeds rekening houden met de 3 bestaande wetten , de Staatsrecht, De Islam Recht en de Adat Recht.
**De Taal : **
Veel van de Indonesiers houden nog steeds aan de traditie , zelfs bij de hoogopgeleiden.
Ooit was er een tijd geweest dat de hoger opgeleiden , en in het bijzonder de jongeren die met buitenlandse studenten in aanraking komen in het begin hun traditie min of meer verwaarlozen.
Zoals wij weten zijn er veel buitenlandse studenten die aan verschillende Indonesische universiteiten studeren voor taal en cultuur .
De Indonesische regering geeft ook studiebeurzen .
Ik hoor veel van mijn generatie genoten die in buitenland studeren hoe ze beetje bij beetje meer aandacht krijgen voor hun culturele erfenis .
En nu ze meer mogelijkheden hebben wordt hun (plaatselijke) cultuur en geschiedenis herontdekt.
Dat is ook te zien dat de daerahs(provincies) hun bahasa daerah (streektaal) weer invoeren.
Vervolg VIII:
De eerste contact :
Als je voor de eerste keer naar Indonesia gaat is het logisch dat je gaat voorbereiden.
Lees je reisboeken , ga je naar speciale reissite (zoals wereldwijzer) , of je gaat te rade bij vrienden of aangetrouwde familie die banden hebben met Indonesia.
Bij de reisboeken (ik blader ook weleens bij de bieb) , zie je ook tip en trucs , vaak met standaard verhalen zoals , de beroemde jam karet , de corruptie , de chaos , burocratie etc .
Om dat te vermijden zou je echt genoodzaakt zijn om met een verzorgde reis te gaan , dat kan je vinden in allerlei prijsklasse van budget tot super de luxe.
Persoonlijk zou ik de verzorgde reis nemen , zeker als je voor het eerst komt .De eerste indrukken van een land en volk kan bepalend zijn voor je mening , dus voor je toekomstige reizen.
Als je voor de 2de of 3de keer gaat , kan je het best zelf regelen .
Je heb al een beetje ervaring.
De eerste contact van persoon tot persoon is belangrijk voor beide de kanten .
Soms wordt ook adviezen gegeven over kleding , hoe je moet gedragen , hoeveel fooi je moet geven etc .
Wat mij opvalt is dat veel van mijn “medelanders” vaak anders gedragen dan ze gewend zijn in Nederland.
Dat heb ik gezien in 3-4 sterren hotels , in diverse resorts .
Niet alleen de individuele reizigers , maar ook de verzorgde groepen.
Soms doen ze echt vreemd omdat ze zogenaamd geld hebben (de rijke toerist spelen) , en soms ook te vriendelijk of amicaal optreden tegen bedienend personeel .
Als ik eerlijk mag zijn , worden de 1ste groep ook als BG (belanda gembel ) gezien door indonesische gasten .
Dat komt omdat de indonesische gasten die daar logeren of gasten zijn hebben ook geld en of relatief hoge opleiding .
Door te vriendelijk / amicaal optreden brengt men het personeel ook in verlegenheid. Je gaat ook in Amsterdamse sterrenhotel of restaurant niet amicaal doen met de bedienen personeel ?
Gewoon beleefd en correct gedragen is voldoende , en niet overdrijven.
Dit kan ik gerust zeggen omdat ik met 2 brillen kan kijken , de "Nederlandse"bril en Indonesische bril .
Tijdens mijn reizen maak ik vaak gesprekken met het personeel .
Fooien geven bij de ontbijtbufet in een sterrenhotel is niet de gewoonte , bijna niemand doet het en toch doe ik het wel .
Wat is 5000 rp (discreet onder het bord) voor een “rijke” toerist .
Bijna niks , trouwens je blijf hoogstens 2 - 3 nachten.
Maar dan heb je (bijna) altijd de beste plaats en de beste service .
Als je individueel gaat reizen en gaat verplaatsen zoals de gewone indonesiers het doen moet je van te voren ook weten dat je te maken zal hebben met de ongemakken wat je niet gewend bent .
En dan moet je naast het hebben van bepaalde kennis ook veel geduld hebben , gewoon verwonderen en niet kwaad worden.
Daar heb je met een andere " wereld" te maken , vol met tegenstellingen .
**K.K.N : **Korupsi-Kolusi-Nepotisme
KKN is daar een bekende verschijnsel , als je iets wil ritselen kan altijd geritseld worden. Hoewel de laatste tijd wordt ook beetje bij beetje op jacht gemaakt op foute ambtenaren .
Dus probeer niet mee te doen als je de regel van de spel niet weet en niet over betrouwbare (onbetrouwbare) tussenpersoon heb.
Wil je iets gaan regelen , het kopen van ticket , regelen van visum etc zou ik adviseren om naar een officiele “biro jasa” te gaan .
Een bemiddelingsburo (het stikt daar van die buro’s) die voor een paar euro meer jou susah/problemen kan overnemen . En het is ook legaal.
Vervolg IX :
Geloof.
Indonesia is de grootste moslimland ter wereld , bij benadering zijn 85% van de 230-240 miljoen Indonesiers Moslims.
De rest zijn Christenen , Katholieken en Protestanten en andere Christelijke splinterkerken.Ook heb je andere erkende geloven zoals , Budhisme , Hinduisme , Confusianisme en nog een paar andere .
De vrijheid van het geloven is gegarandeerd door de grondwet , de U.U.D 1945.
In het begin waren er problemen geweest toen militante en orthodokse moslim de Islam als staats geloof willen invoeren.
Om de andere gelovigen , en in het bijzonder de Christenen tegemoet te komen heeft men veranderingen aangebracht in de Piagam Djakarta.
Dat heeft tot verzet geleid bij de hardliners , men ging in de jaren 50-60in opstand gekomen . Dat gebeurde in West Java , Noord Sumatra en in Sulawesi.
De zogenaamde Darul Islam beweging heeft de wapengenomen om hun zin door te drijven.
Gelukkig heeft de regering in Jakarta maatregelen genomen .
Als men nu bepaalde problemen lezen , dan kan men in het algemeen zeggen dat het een uitvloeisel is van vroeger.
Uiteraard wordt het nu ook beinvloed door politieke situatie , soms speel de wereld politiek ook een rol mee.
Aan de andere kant is de conflicten waar geloofszaken schijnbaar een rol speelt vaak gebaseerd op plaatselijke politieke en economische belangen.
Het is een gevoelige zaak , omdat men ook weet dat het een grote splijtzwam kan zijn voor de binnenlandse stabiliteit.
in het algemeen kan je zeggen dat de meeste Moslim in inonesia vaak moderate moslim zijn .
Vroeger werden ze de zgn "abangan"genoemd.
De Islam in Indonesia is totaal anders dan de Islam van de Arabieren.
De Islam in Indonesia is doordrenkt met de meer dan 2000 jaar "javaanse"cultuur , de zgn Kabuyutan van de Sundanesen , en de Kejawen van de Javanen.
Ook spelen de Buddhisme en zeker de Hinduisme een grote rol , meer dan 1500 jaar lang.
In het begin periode van de Islam , bestaan de Islam en de Hindu geloven praktisch vredig naast elkaar.
In sommige gevallen duurt zo’n Islamiserings proces tientallen jaren lang , zelfs honderden jaren lang .
De oude gewoonten(Adat) en geloven worden daardoor een onderdeel van de huidige Islam.
**Armoede ** :
Iedereeen die naar Indonesia gaat zal Jakarta en de grote steden wel zien.
Dan kan je ook de tegenstellingen zien , tussen zeer arm en zeer rijk .
En zeker als je niet in een reisgroep zit , die van de ene resort naar de andere gaat , in een luxe toeristenbus.
Ik heb vaak gezien hoe mensen onder de viaduct wonen , de bedelaars en soms ook de plattelanders die naar de grote steden trekken voor werk en een hapje rijst.
De mensen die werk hebben , krijgen officieel een “minimumloon”, wettelijk vastgesteld.
Vaak wordt het ontdoken als het goed is zal men ongeveer 3 dollar perdag verdienen , vaak werken gezinsleden ook mee .
Volgens de statistieken verdienen de Indonesiers gemiddeld veel meer , makro ekonomisch gezien zal het wel kloppen.
Door het ontbreken van een goede economische en sociale opvannet vallen veel buiten boot.
De regering probeerde de arme bevolking te steunen door verschillen uitkeringen te geven , subsidies voor de basisbehoeften , voor woningen , voor scholing en gezondheidzorg.
Het is natuurlijk niet te vergelijken met het budget van de Nederlandse regering .
Voor de arme indonesiers (ongeveer 30 % ) van de bevolking zijn het zware tijden , en eerlijk gezegd zal het nog 15-25 jaar duren voordat men een redelijk menswaardig bestaan kunnen leiden.
Zolang ze de economische groei en politieke stabiliteit kunnen garanderen zal het hoe dan ook veranderen , stap voor stap .
Dat kan je ook zien als je de cijfers van afgelopen decenia bekijkt.
Ik heb even die “vriend” van SAWA naar boven gehaald, vast een Indonesier, dezelfde schrijffouten als SAWA
x
Wat me weer opvalt in de verhalen van surya is zijn geweldige symboliek.
massage apparaat (in de vorm van vibrat-r) , voor het geval dat je het nodig hebt , uiteraard om je nek te masseren
Volgens SBY zijn die vibrators van de Indonesische mannen vrij klein
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/106326.jpg
Ondanks de vaak diepzinnige verhalen op dit forum, denk ik toch dat veel mensen hun eigen voorstelling hebben van Indonesie zoals bijvoorbeeld op deze muziek clips.
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“D0GZepSq5yI” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“Q0NO_dCfT70” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Dat klopt , Mas .
Ik kan alleen maar beamen.
Iedereen heeft zijn/haar eigen mening , verwachtingen en dromen over Indonesia.
Over het land zelf , over de mensen en over de cultuur.
En het zal nooit dezelfde zijn , veel zal afhangen van wat hun achtergrond zijn , de relatie met Indonesia***** zoals door werk , huwelijk of dat ze daar als pensionado leven .
Gelukkig maar .
(*****) of ze Indonesiers , Indische Nederlanders of Indo(Europeanen) zijn .
Die zullen wel een “gekleurde” voorstelling hebben die ook anders kan zijn dan wat de Nederlanders en zeker wat de Nederlandse toeristen die in hun gekoelde Bus Pariwisata (Toeristenbus) van de ene sterrenhotel naar andere hoppen.
Lekker uitgebreid buffet , of kleine versnapperingen eten zoals pisgor(pisang goreng) en sateetje , nippend aan hun Bir Bintang.
En als ze cape zijn (moe) kunnen ze s’avonds naar de SPA om te laten verwennen.
Korte komentaar op posting nr 26 , geplaats door maryono.
Wat heeft dat te maken met de topic zelf .
Mijn bedoeling is om iets te vertellen over Land -Volk - Cultuur.
En dan kom hij met een verhaal over andere topics en over mijn persoon .
Vreemd .
Terug On Topic :
Dus mijn vraag (van Maryono) aan Surya Atmadja is, hoe leer je Indonesië 2009 kennen, krantje, kijang, discover indahnesia online, of uit die kaijang en reizen zoals de Indonesiërs reizen, jij mag het zeggen?
Makkelijk zat , gewoon vaker komen naar Indonesia , omgaan met Indonesiers , als het kan ook leven tussen en met de indonesiers .
Het is ook afhankelijk van hoe vaak je komt , wie je “Indonesische contacten” zijn en in welke sociale/economische "laag"je het ervaren hebt .
Een expat (vaak dikbetaald) , een migrant , een student , een backpacker , een verwende luxe toerist kan verschillende ervaringen hebben .
Soms is het negatief (je wordt bestolen ,of je wordt belazerd) en maar vaak is het positief .
Percentage kan ik niet geven.
Is ook te zien aan de verbeterde contacten en meer reizende Nederlanders naar Indonesia.
Meer zakenmensen die hun toekomst in Indonesia (nog) zien zitten , de Lansia mensen die hun laatste levensjaren zo aangenaam mogelijk willen inrichten.
Ook mensen die hun liefde en geluk hebben gevonden .
Doch Volk - Land -Cultuur zijn niet synoniem met de Megalomaniak Surya Atmadja alias SAWA de man die alles weet :D. Die zaken moeten wij hier gescheiden proberen te houden
No comment :dag:
x