Dag reislustige mensjes.
Eerst zal ik mij eens even netjes voorstellen. Ik ben Lucille, 18 jaar en zit momenteel in mijn eindexamenjaar VWO.
Na een aantal jaartjes hard ploeteren op school heb ik besloten dat het nu even tijd is voor wat anders!
Al jaren lang heb ik een droom, backpaken in India en wellicht ook in Nepal…
Het is een droom en daar ga ik voor!
Maar een beetje een groentje ben ik nog wel want dit wordt echt de eerste keer dat ik alleen, zonder mijn lieve oudertjes de wereld in ga trekken…
Spannend spannend, maar ik heb er wel heel veel zin in!!
Maar uiteraard zijn alle tips hartstikke welkom!!
Plekken die ik echt niet mag missen, misschien een indicatie van wat leven in India ongeveer kost en alle andere handige weetjes en tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Is India ook jou droomland? Het lijkt me geweldig om eens met mensjes te praten die een zelfde passie hebben als ik…
India here I come!
Leuk dat je naar India wil trekken met je rugzak. Je hebt ongetwijfeld massa’s vragen maar ik vrees dat je toch iets specifieker zal moeten zijn om zinnige antwoorden te krijgen.
India is een enorm groot land met een heel grote diversiteit. Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf wil. Bekijk misschien eens een reisgids en tracht uit te pluizen waar je interesses liggen.
Ook met de kostprijs van het leven in India kan je alle kanten uit maar als je 't een beetje eenvoudig houdt, kan je (zeer) makkelijk rondkomen met een 100 à 150 € per week all in.
Ja, wieweet best een goede tip, haha;)
Het is ook waar dat ik mij nog helemaal aan het begin van mijn orrientatie bevind zegmaar… Maar wat ik in ieder geval heb gehoord is dat ‘de gouden driehoek’ echt niet overgeslagen mag worden… Andere mensen vertellen dan juist weer dat het zuiden van India veeeel mooier is…
Ben je zelf een doorgewinterde India ganger? Welk hoekje van dit gigantische land zou je dan meteen aanbevelen? Wat mag echt niet worden overgeslagen zegmaar?
Ik moet tenslotte ergens beginnen met kijken en info verzamelen…
Goede tips altijd most welkome!!
Je vrienden hebben gelijk. De gouden driehoek is mooi om te zien en het zuiden is ook heel mooi, wel helemaal anders.
Het noorden is wat ruwer en zal je waarschijnlijk een grotere shock bezorgen dan het zuiden. Zuid-India is veel relaxer. Ook de mensen zijn totaal verschillend, de natuur, de cultuur, …
India is niet één land, het zijn er wel duizend, met elk hun eigenheid.
Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar ik zou beginnen in het zuiden. Dan wen je een beetje aan de “Indian way” en ben je beter gewapend tegen het hardere noorden.
Nu is de ene mens de andere niet natuurlijk, en ieder heeft zo z’n voorkeuren, dat zal je zelf moeten ondervinden.
Ben vorig jaar 3 weken in Noord-India geweest, vond het geweldig. Denk erover om in het voorjaar 2 weken naar het Zuiden te gaan. Heb er wel erg in dat mei en juni, in het Noorden erg warme maanden zijn. Je doet er veel indrukken op, maar ga niet alleen naar de bekende plaatsen kijk ook eens op iets minder bekende plaatsen. Ik had al langer het idee om naar India te gaan, maar was toch altijd een beetje huiverig. Iedereen zei altijd dat je er ziek wordt, nou dat viel reuze mee. Een paar pilletjes van het kraampje op de hoek en je bent zo weer de oude. Bij mij heeft Varanassi en het leven langs de Ganges de meeste indrukken achtergelaten, super.
Ik wil je er nog wel even op wijzen dat india redelijk heftig kan zijn, vooral voor iemand die nog nooit is wezen backpacken. Er wordt veel van je gevraagd. Ik weet niet of je alleen gaat reizen en hoe lang je gaat?
Maar behalve dat het een heel heftig land is, is het zeker de moeite waard en als je eenmaal door hebt zul je er een fantastische tijd daar beleven.
Denk er daarom goed over na of je niet eerst voor een ander wat toegankelijker land wilt kiezen. Een vriendin van mij (doorgewinterde backpacker) had het soms erg moeilijk door de cultuur maar is ondanks alles van het land gaan houden.
Begin eens met het lezen van het boek “Are you experienced?” van William Sutcliffe; geniaal boekje voor en over backpackers die voor het eerst naar India gaan. Ik vond het grotendeels erg herkenbaar.
Bedankt voor alle goede tips!
Dat boekje ga ik zeker eens proberen. Ik wil me zeker graag zo goed mogelijk voor berijden, want ja, ik ben inderdaad van plan om alleen te gaan… Zoals het er nu uit ziet in ieder geval…
Maar, voor wie er meer van weet, zou het dan bijvoorbeeld een goed idee zijn om in het zuiden te beginnen, in bijvoorbeeld een ashram… Dan heb ik eerst vast de kans om rustig aan het land te wennen, en dan heb ik een soort van veilige haven waarvandaan ik de omgeving kan gaan verkennen. Ik zat er ook aan te denken om te beginnen met een project van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, dan heb ik ook een plek waar mensen me verwachten en waar ik terecht kan, in het begin.
Ik heb in principe alle tijd, als mijn budget het toelaat zit ik er aan te denken om ongeveer 5 maanden te gaan…
Wat misschien een goeie optie is, om te beginnen in Nepal. Nepalezen hebben wel wat weg van de indiers maar zijn minder agressief. Nepal was ook wel wennen maar minder erg als de indiers en ze zijn zij gastvrij.
Nepal is een land wat er vaak bij wordt gedaan maar erg een erg mooi land en misschien een optie om daar te beginnen?
Als je vijf maanden de tijd hebt, kan je inderdaad rustig aan een heleboel gaan bekijken. Hak gewoon de knoop door, koop een ticket naar Mumbai, blijf een paar maanden in het zuiden en ga dan stilaan richting noord voor een paar maanden. Doe er dan nog een maandje Nepal bij en je bent rond. Nu ja, ik zeg maar wat, maar dit zou een leuke volgorde kunnen zijn.
Koop in ieder geval een reisgids (Lonely Planet, Rough guide, Footprint) en begin lijstjes te maken van wat je echt wel zou willen zien en doen. Als je dat lijstje éénmaal hebt, begin dan met de praktische kant uit te werken zoals de transportmogelijkheden tussen de plaatsen die je wil zien. Voor overnachtingsplaatsen moet je je niet te veel zorgen maken, je vindt overal wel wat voor ieders budget.
Als je een ashram wil bezoeken, zou ik dat alvast niet in het begin van je reis doen. Je leert het land beter kennen door je onder de “gewone” mensen te begeven. Als je in het begin gewoon enkele plaatsen uitkiest die populair zijn onder de backpackers, vind je daar genoeg mensen en gelijkgestemden die je een veilige haven kunnen bezorgen als 't nodig is. No worries.
En Indiërs zijn niet agressief hoor.
Laat maar iets weten als je vertrekt, misschien komen we elkaar nog tegen. Ik zit in november sowieso een paar weken in Zuid-India.
:zon02:
Als je gelijk naar mumbai gaat val je er wel gelijk in en als 18 jarig meisje weet ik niet of dat aan te raden is. Ik kan natuurlijk niet weten waar je tegen opgewassen bent, maar neem een weloverwogen beslissing.
Je valt er sowieso gelijk in, eender waar je landt, ook in Kathmandu. Dat is een “zure” appel waar je even in moet doorbijten. Probeer er alleen maar van te genieten, je komt maar eens in je leven voor de eerste keer aan in India, … of Nepal.
Wanneer je niet straatarm bent zou ik je geen backpacken in India aanraden. Zij hebben heel andere opvattingen over hygiëne. De gemiddelde bevolking gaat eens per week, ondanks de zengende hitte, zich met “water” wassen. De ymca’s heb ik van horen vertellen door jongeren die daar ervaring mee hadden erger dan erg. Zorg dat je voor een week ***minstens ***300 euro kunt uitgeven. Blijf verder onder alle omstandigheden vriendelijk lachen. Zij kunnen heel erg boos en agressief worden waarbij je het beste kunt doen of je ze absoluut niet begrijpt. Blijf bij een conflict altijd tussen de drukte van de stad. Laat je dan nooit om het “uit te praten” meelokken naar een rustige plaats of in een binnen locatie. Heel veel snelle jongens inclusief taxies proberen je af te zetten. ( zoals tegenwoordig ook in ons land!) Blijf dan rustig en lach terwijl je hem de indruk geeft, dat je zijn trukendoos al heel lang kent. Ook is het goed om in bepaalde gevallen te zorgen dat je een lokale alom bekende grootheid persoonlijk kent en dat je het probleem eventueel bij - en door - hem wil laten oplossen. Dan schrikken ze zich rot en is het probleem voor hen alleen nog, hoe snel zij weg willen. Het is blufpoker maar dat kan in zulke gevallen heel nuttig zijn is mij zelf meerdere malen daar gebleken. Ga absoluut niet als Nederlands meisje van 18 alleen door India! Dat zou vragen om heel grote moeilijkheden zijn. Russisch roulette!
Veel plezier en geniet van deze meest bonte carrousel van onze aarde.
Ik ben voor de afwisseling in december 3 weken met m’n zus gegaan ipv m’n man. Ik ben eerder nooit lastig gevallen maar dat was deze keer wel anders. Ik ben geen 18 meer maar een “oldie” van 46, dat maakt dus geen enkel verschil, je bent en blijft een westerse vrouw…ook last van handtastelijke mannen, oneerbare voorstellen, achtervolging en dat vond ik allemaal bijzonder vervelend. Ik had het eerlijk gezegd ook helemaal niet verwacht en helaas maakt het dus, in mij geval, uit met wie ik reis en dat valt me zwaar tegen. Ik zou in geen geval mijn dochters aanraden om naar India te gaan, althans zeker niet alleen.
Kijk nou Lucille, blijf dan maar beter thuis of doe een weekendje Amsterdam, maar zorg wel dat je binnen bent voor donker, want in Amsterdam lopen na donker allerlei ongure figuren rond !
Menen jullie dit nou echt ? Ik trek al jaren rond in India en heb nog nooit een agressief iemand tegenover me gehad. De enige die al eens vervelend kunnen zijn, zijn de touts die je overal tegen het lijf loopt. Niet naar glimlachen dus, gewoon negeren, dan druipen ze vanzelf af.
Indiërs hebben misschien een andere definitie van hygiëne dan wij, maar dat wil niet zeggen dat jij je ook volgens die norm zou moeten gedragen. Elke deftige guesthouse, en die vind je al van rond de 200 Rs per nacht (3.5€) heeft een douche en die gebruik je zo veel je zelf maar wil.
Wat wel eens een probleem kan zijn, is het “groping” fenomeen. Vooral in mensenmassa’s of gewoon op straat durven mannen wel eens een handje op je kont of borsten leggen, per ongeluk natuurlijk. Dit kan voor een jong meisje als jij (maar ook voor andere dames) uiteraard zeer, zeer vervelend zijn. Als dit je overkomt, maak meteen een scene, veel lawaai, kaffer de kerel maar uit. De Indiase politie tilt tegenwoordig zeer zwaar aan deze feiten.
India is zeker niet het makkelijkste land om in rond te trekken als jong meisje, maar je moet zeker niet paranoia worden. Wees wel voorzichtig en gebruik je gezond verstand, en dan lukt het wel.
Oh, neem mij niet kwalijk dat ik mijn ervaring in dat land heb weergegeven.
thierry, jij schijnt te vergeten het levens grote verschil tussen de body language van een volwassen man, die volgens jouw schrijven daar al aardig thuis is, of een meisje van 18 jaar, die zelf schrijft nog een groentje te zijn. Doe niet zo dom man en wijs haar óók op de gevaren.
Wanneer zij mijn tips ter harte neemt, loopt zij minder gevaar, is meer bedacht op wat haar soms te wachten staat en hoeft zij nou juist niet paranoia te worden wanneer iets dreigt uit de klauw te lopen. Verder zal het mij een rot zorg zijn wat zij daar nog doet, want mijn moeite wordt niet op prijs gesteld!
:dag:
Ach, India, you love it or you hate it, 't is een cliché, maar 't is wel zo. Jij behoort blijkbaar tot de tweede categorie en dat is spijtig.
Het kan absoluut geen kwaad om iemand op de gevaren te wijzen, maar je moet ook niet overdrijven. Ik zou de meisjes van 18 die alleen door India trekken niet te eten willen geven, dan wordt ik zelf straatarm en ben ik gedoemd om low budget te gaan backpacken.
Lucille zal echt wel niet dom zijn en zich goed voorbereiden op deze trip, en ze zal jouw tips heus wel serieus nemen. No worries. :kus:
Uit wat, meneer “Einstein”, maakt jij op dat ik India haat? Jij trekt voortdurend verkeerde conclusies. Het gaat er juist om dat het betrokken meisje al aangeeft geen ervaring in backpacken te hebben en om dat dan in India te moeten ervaren is, zonder haar goed op de bekende nationale gevaren te wijzen, krankzinnig onverantwoordelijk. Jij hebt “zoveel” 18 jarige EUROPESE of WESTERSE meisjes alleen zien rondtrekken daar? Jammer, maar ik ben daar ook heel vaak en ik heb ze nog nooit gezien en bovendien zou ik “dan” hun ervaringen willen weten na een maand backpacken. Ieder zinnig mens die daar geweest is voor een maand zal mijn adviezen aan Lucillekok waarderen. Ik heb ook geschreven, “Veel plezier en geniet van deze meest bonte carrousel van onze aarde.” Waar lees jij dan mijn haat??? Ik ben gek op dit land welk ik van binnen en buiten ken.
Je hoeft niet dom te zijn om als 18 jarig meisje met VWO nog geen wereldervaring te hebben. Want als u lezen kunt heeft zij dat voor de meeste hier duidelijk gemaakt. Ik ben bang dat jij wel een beetje dom bent. Lees je reacties!