Hoe veilig is het om als meisje van 23 jaar naar India te gaan? Ik ga daar dan wel vrijwilligerswerk doen maar hoe veilig is het daar om alleen over straat te lopen of is dit onmogelijk? Ik heb namelijk een aantal negatieve verhalen gehoord waardoor ik begin te twijfelen of het wel veilig is om daar heen te gaan.
Ik heb in India een tijdje samen gereisd met een meisje van jouw ouderdom omdat ze het vervelend vond dat de mannen in de bus of trein haar steeds aanstaarden als ze daar als enige toeriste op zat. Maar er reizen veel vrouwen in hun eentje rond, dus zo’n probleem zal het niet zijn. En anders zoek je je ook maar gezelschap hé
ook ik heb enkele negatieve ervaringen meegemaakt tijdens mijn rondreis in India. Ik was ook een alleenreizende vrouw. Vooral in de trein en de bus voelde ik me het meest onveilig, omdat de passagiers grotendeels mannelijk waren. Kijk er bestaat een grote kans dat je je vaak onveilig zult voelen in India. Wat mij geholpen heeft is dat ik een en ander heb gelezen over de Indiase cultuur. Hierdoor kreeg ik een beter beeld over de beleveniswereld van veel Indiers. Zo kunnen zij westerse vrouwen zien als ’ schaamteloos en makkelijk. ’ In een drukke bus of trein zullen sommigen misschien proberen om je te betasten. Ik zou zeggen spring hier gelijk op in. Laat merken dat je het niet leuk vind. De meeste Indiers maken ook zomaar een praatje met je, iets wat wij in Nederland niet gewend zijn. Ze zullen je waar je ook komt zomaar aanspreken en dat maakt het voor jou niet makkelijk om snel bij je bestemming te komen. Maar goed, Indiers zijn nu eenmaal zeer geinteresseerd in westerlingen. Dit laatste zou ook een onveilig gevoel kunnen oproepen. Desalniettemin zou ik me hierdoor niet laten tegenhouden om naar India te gaan. Als jij het gevoel hebt sterk genoeg in je schoenen te staan ga er dan voor. India is een schitterend land met de meest uiteenlopende landschappen, een rijk cultureel en historisch erfgoed en een soms wat onbegrijpelijke, maar ook uiterst behulpzame en trotse bevolking. De manier van leven daar zal de kijk op je leven hier zeker voorgoed veranderen.
Hoop dat je hier wat aan hebt…vooralsnog veel succes, maar vooral plezier…
Groetjes,
Anura
P.S. Ben wel nieuwsgierig naar het vrijwilligerswerk wat je gaat doen…
Ik ga studenten begeleiden en natuurlijk zelf ook meewerken die voor 2 weken in india aan een project mee willen werken. Dus bijvoorbeeld een gedeelte van een schooltje of weeshuis opknappen.
Maar wat ik voor mijzelf belangrijk vind is of ik er over straat kan lopen zonder dat ik bij wijze van spreken wordt aangerand of verkracht. Want op dit moment heb ik zo’n beeld ervan en ben ik dus zeer aan twijfelen of ik wel zal gaan. Want dat is het natuurlijk niet waard! Maar uit jouw verhaal maak ik weer op dat het toch niet zo erg is?
Graag zou ik er nog iets meer van horen
Ligt voor een deel aan je persoonlijkheid Xanita.
Ben je timide, en sta je niet sterk in je schoenen, dan is het moeilijker.
Kun je daarin tegen goed van je afbijten, en sta je stevig in je schoenen dan lijkt het me dat het geen probleem zou zijn.
succes Kailash
Ik denk dat het heel erg uitmaakt waar in India je heengaat maar vooral ook hoe ga je gekleed.
Ik heb in 2000 een heel jaar alleen door Zuid India gereist en gemerkt dat als je de plaatselijke kleding draagt (churida of sari) je met respect wordt behandelt. Ik raad je wel af om na zonsondergang nog te reizen.
Overdag gedragen de Indiase mannen zich heel netjes maar 's avonds niet meer.
Hai xanita,
dit even over je vrijwilligerswerk dat je nu inmiddels denk ik wel al hebt gedaan. Hoe is dat je bevallen? en via welke organisatie deed je dat, want als mensen er voor 2 weken heen kunnen is wel heel relaxed.
Thanks, megin
kijk eens op yauc.com, ze zijn er super flexibel!
Je kiest je periode, dat mogen enkele dagen/weke/maanden zijn en je betaalt (behalve de vliegtickets natuurlijk) nix van kosten! ze appreciëren het al enorm dat je even wat aandacht aan de kinderen kan geven. Mss ga ik er wel heen eind aug/sept
Wat mij een veilig gevoel gaf was mezelf niet bloot kleden. En dat hoeft niet perse traditionele kleding te zijn. In ieder geval geen topjes en korte broeken dragen, want dan krijg je nog meer aandacht!
Hoi, ik heb gekeken op www.yauc.com, maar dat is toch alleen voor nepal? Of heb ik een verkeerde site gezien. Ik ben namelijk bezig om vrijwilligerswerk te regelen in india. Ga namelijk van oktober tot en met december naar india. Ik las dat jij schreef dat ze bij yauc.com heel felxibel zijn, dus vandaar dat ik ging kijken. Maar ik las niets over india?? Weet jij iets meer?? Thnks, pushpa