Ik wil graag voor een aantal weken naar India om te backpacken. Het toeristische noorden lijkt mij het meest logische om mee te beginnen.
Nu hoor ik veel negatieve verhalen over vrouwen en hun veiligheid in India.
Is er iemand die ervaring/advies heeft over alleen rondreizen als vrouw in India?
Op basis van vele lokale studenten/vriendinnen, en de enkele toeriste, zou ik zeggen:
Het land heeft niet voor niets ladies-only secties in bussen, treinen en sinds kort ook AI binnenlandse vluchten
Overdag goed te doen, mits conservatief gekleed en oogcontact met mannen vermijdend
In donker gewoon nooit, never niet, alleen reizen; zelfs 2-3 dames samen heeft risico’s, pas als je een manspersoon in de groep hebt ben je geen ‘jachtterrein’ voor sommigen (waarbij de meeste voorbijgangers niet zouden ingrijpen). Dus bijvoorbeeld geen nachtbus/trein, altijd laten ophalen door je hostel als je toch 's avonds aankomt, etc
( Zelfs de lokale dames/studenten regelen altijd dat niemand van hen ook maar 1 stap alleen loop bij avondsessies, altijd samen van/naar hun huizen).
Persoonlijk heb ik me altijd heel veilig gevoeld in India (in totaal 5 maanden daar geweest). Je wordt wel aangestaard, maar als je assertief genoeg bent en goed van je afbijt dan komt het wel goed. Ik zorgde er inderdaad wel voor dat ik voor het donker binnen was. Neem een sjaal mee zodat je je haar en gezicht kan afdekken, dat geeft soms een veilig gevoel.
Laat je niet teveel afschrikken door verhalen, maar wees gewoon alert.