Waarschuwing voor meisjes/ vrouwen alleen

Beste allemaal,

Op dit moment ben ik in India en ik wil vanuit mijn ervaringen even een waarschuwing plaatsen, niet om paniek te zaaien, wel om mensen te helpen verstandig te zijn; wij westerse vrouwen hebben toch een bepaalde vrije houding en willen avondtuurlijk zijn; dat kan maar je kunt niet op een zelfde manier rondbanjeren in India als thuis.

Wanneer je als vrouw overdag alleen door een stad loopt op plekken waar andere mensen zijn, ook vrouwen, is dat veilig; je zult misschien aangestaard worden of een opmerking naar je hoofd krijgen,…,
maar ga alsjeblieft niet en nooit alleen buiten de stad wandelen, niet overdag, niet wanneer mensen zeggen dat het prima kan, niet wanneer het net buiten een stad is of langs een grote weg; gewoon niet! Als je buiten de stadjes van dingen wilt genieten ga dan altijd met iemand samen!

Ter verduidelijking; dit staat los van kledingstijl, al is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je je hierin aanpast, ook voor je eigen veiligheid en rust.

Veel plezier allemaal!

groet Angela

Leuk dat je het even zegt (jeweetmaarnooit)…
En hoe was het nog in India ? Of zit je daar nog…
Groetjes

Vorig jaar ben ik samen met mijn vriendin een half jaar in India geweest.

Het is zeker zo dat vrouwen (zeker met blond haar) erg veel (ongewenste) aandacht krijgen. Ook hebben wij verschillende jonge vrouwen onderweg ontmoet en die hadden inderdaad ook zo hun ervaringen en adviezen.

Een paar praktische aanvullende tips voor vrouwen:
-reis niet alleen (als je solo gaat probeer dan in ieder geval in je hotel een reismaatje voor de volgende bestemming te vinden)
-reis bij voorkeur 2nd class AC en niet sleeper class. Het ziet er misschien romantisch uit die wagonnetjes zonder ramen, maar s’nachts is het niet echt tof. 2nd AC kost ongeveer het dubbele, maar het is nog steeds heel goedkoop en een stuk veiliger. In tegenstelling tot veel andere reizigers hadden wij na een half jaar nog steeds onze eigen schoenen!

Qua veiligheid wil ik graag nog wel even opmerken dat naar mijn idee autoverkeer het grootste gevaar is in India, dit maakt wandelen langs wegen zowiezo tot een niet al te veilige wijze van transport.

Nog een kleine aanvulling naar aanleiding van een anonieme reactie op mijn topic.

Destijds hebben wij veel contact gehad met andere reizigers en lokale mensen. Zelf zijn wij redelijk onbevreesd op reis geweest, en ik ben van mening dat dat in India ook kan. Wel merkte in het geval dat ik alleen op pad was, dat er voor mij vrijwel geen belangstelling was, in tegenstelling tot wanneer we samen op pad waren.

India is een redelijk veilig land ook voor vrouwen alleen. Heb diverse vrouwen alleen gesproken en deze hadden weinig problemen. Je moet je wel terughoudend gedragen en kleden. Reizen is sowieso geen probleem. Je hebt speciale vrouwen coupes waarvoor je kaartjes kunt kopen aan het vrouwen loket bij de grotere stations. Bij kleinere stations mag je als vrouw gewoon vooraan gaan staan. En in Nederland moet je als toerist ook niet 's-avonds de Bijlmer in gaan of door de donkere straten achter het station gaan lopen. De vrouwen coupes schijnen ook nog reuze gezellig te zijn. Dus laat je niet weerhouden door mensen die er kennelijk niets van weten, anders tippen ze wel over de vrouwenquota.

Lieve, lieve Angela,

Ik heb jou daar ontmoet. We hebben geen e-mail met elkaar uitgewisseld. Misschien hebben we via dit forum ineens weer contact. Want ik weet zeker dat jij het bent. Ben benieuwd hoe je daar verder hebt gereisd… en als ik het goed heb ben je bijna terug in Nederland?

Wat erg uitmaakt in India is je lengte. Als je een lange vrouw bent, kun je wat makkelijker uitkijken over de mensen en aanstaarders negeren. En een zelfverzekerde uitstraling helpt ook. Ook al voel je je even niet zelfverzekerd… kijk wel zo uit je ogen. Zelf heb ik veel in Zuid Amerika gereisd en vind India daarmee vergeleken veel veiliger.

Wat iemand hier eerder zegt over de trein… helemaal waar. Ik heb zelf met de sleeper gereisd van Delhi naar Goa met een lokale goede vriend van mij. En dat was goed te doen. Doe het als vrouw beslist nooit alleen… ik zou dat zelf ook niet doen. De coupes zitten overwegend vol met mannen. En sommigen daarvan hebben nog nooit een westerse vrouw gezien.

Ik vind India verder als vrouw goed te doen. Je zult je idd een beetje moeten aanpassen aan kleding enzow. Op het moment dat je echt geinteresseerd bent in de cultuur en mensen daar dan gaat dit als vanzelf.

Ik snap de waarschuwing van Angela heel goed. Dat komt omdat ik haar daar heb ontmoet.

Hallo allemaal,
Jongens, wat een bangmakerij. Jullie doen voorkomen alsof Eruopa zo verschrikkelijk veilig is. Vergeet niet dat hier de meeste pedofielen zitten! Je kan overal verkracht of in elkaar geslagen worden, of je nou in Nederland zit of ergens in de rimboe. Het probleem is dat wij hier van stigma’s houden, alles moet precies in hokjes passen, anders kunnen we het niet plaatsen. Narrow minded, hahaha

Narrow minded zou ik het niet willen noemen Salom! Ik heb door India gereisd met mijn vriend en heb meerdere vormen van seksuele intimidatie ondervonden die echt veel te ver gingen (nogmaals: en ik was met mijn vriend!). Zeker als vrouw alleen loop je hier meer risico. Niet (alleen) door je kleding (ik liep vrijwel altijd in Churridah), maar doordat ze denken dat westerse vrouwen erg liberaal zijn en overal voor open staan. Mocht je te maken hebben met ongewenste intimiteiten (mannen die je betasten of op andere wijze intimideren) dan kun je daar het beste ‘a big deal’ van maken; veel stampij en als de man echt te ver gaat, een flinke tik. Dit gedrag wordt zeker niet getolereerd door Indiase vrouwen, dus ook als ze het bij westerse vrouwen proberen is het not-done. A public humiliation werkt het best.

Maar laat je vooral niet afschrikken als je het land wilt bereizen, aangezien het hier echt geweldig is. Veel te zien en nog meer te doen. Wees gewoon alert.

Zelf ben ik afgelopen zomer zes weken in India geweest. Een jonge meid van 18 met blond haar. Ben ik lastig gevallen? Ja, 1 keer door 3 jongens van mijn eigen leeftijd die elkaar liepen op te jutten. Gewoon laten merken dat ze dit niet kunnen maken, niet bang worden en er gebeurt niks. De rest van de weken is er niets gebeurd. Ik ben gewoon alleen wezen wandelen, zowel binnen als buiten de stad. Tuurlijk komen er mensen op je af, kijken ze naar je, willen ze je aanraken…dit is allemaal pure interesse! De mensen zijn juist heel vriendelijk, willen graag helpen en vinden het geweldig als ze met je op de foto mogen, of als je ze alleen maar even gedag zegt en een hand wilt geven.

Zoals hier al gezegd werd, overal kan het onveilig zijn. Gewoon naar je gevoel luisteren zoals je thuis ook doet en dan komt het allemaal goed!

Ga gewoon lekker naar India en geniet van al het moois wat het land te bieden heeft!

woe, jullie maken me bang:P
ik ben een klein blond meisje! en ik ga alleen naar inda!!owjee

wees gerust STephanie, ze vallen daar in India niet op blond! hahahahha

niet?
pfiew
ik hoor namelijk juist dat ze dat heel interessant vinden, heel veel mensen raden me aan mun haar te verfen!
maar das dus niet nodig?

hee angela waar zit je in india?ik reis er nl ook naartoe in maart met mijn vriend.maar echt heel india door.heb je het specifiek over 1 plek?groetjes ampay

Beste allemaal,

Hier een reactie van Angela zelf. Ik heb het oorspronkelijke bericht geplaatst op 20-09-2006. Daarna heb ik wereldwijzer eigenlijk nooit meer bezocht totdat ik vandaag: 08-01-2008 ineens een prive bericht ontvang n.a.v. dit bericht en nu zie dat mijn boodschap nos steeds bijna bovenaan in het forum staat. Gek.
Nu pas lees ik alle reacties die er zijn gekomen en discussies n.a.v. mijn schrijven.

Mijn reactie en toevoeging n.a.v. jullie reacties:
Ik heb destijds deze waarschuwing geplaatst omdat mij in Noord India (Keylong om precies te zijn) iets heel heftigs is overkomen. Ik heb het niet over nagestaard worden of twee handen richting mijn borsten; ik ben n.a.v. dit incident op twee plaatsen gehecht en ben hier alleen lichamelijk al twee maanden mee zoet geweest, en ik heb heel veel mazzel gehad met hoe ik er vanaf ben gekomen. Na dit gebeuren voelde ik, met name toen ik nog in Keylong zat, de behoefte om vrouwen die ik tegenkwam te waarschuwen, ook omdat de man niet gepakt is. Uit bezorgdheid naar andere vrouwen die ik daar alleen zag. Zo is het ook gekomen dat ik dit bericht heb geplaatst.
Naar aanleiding van reacties zal ik zeggen dat het natuurlijk waar is dat het op vele plekken in de wereld niet veilig is, zeker niet s’avonds, maar wat ik mee heb gemaakt overrompelde me enorm. Ik heb het gevoel gehad dat als je in Nederland opgroeit in een beetje evenwichtige omgeving je eigenlijk geen idee hebt van wat er verder in de wereld gebeurt en waar dit vandaan komt. Ik heb ervaren dat er een enorme kloof kan zijn in communicatie, de manier van respect tonen en grenzen hebben. Dit kun je als beginnende in Nederland opgegroeide reizigster niet altijd overzien en niet altijd aanvoelen.
De waarschuwing heb ik geplaatst, nogmaals, niet om vrouwen af te raden naar India te gaan, maar alleen om ze aan te raden andere beslissingen te nemen dan dat je normaal gesproken zou doen, omdat je situaties niet kunt inschatten en mensen niet kunt inschatten.
Na mijn ‘ongeluk’ ben ik in India gebleven, omdat het mijn droom was om te reizen en ik niet wilde dat dit het einde zou zijn van die droom die ik na lang eindelijk in vervulling had laten gaan. Ik ben nog zes maanden in India gebleven en had ik niet plotseling naar huis gemoeten, dan was ik nog een aantal maanden gebleven. Ik heb leren ‘leven’ in India. Ik heb van me af leren bijten, leren te schreeuwen tegen mensen, leren op verschillende manieren HARD te zijn en geleerd me bijna net zo vrij te voelen daar als in Nederland, met iets meer uitdagingen (Die ik nu nog steeds wel eens mis).

India is een waanzinnig land, waanzin, waar je niets anders kunt dan gaan met wat er komt, dat is mijn ervaring. Het is schoonheid, verbazing, volheid en leegheid, warmte en kilheid, afgrijzen soms, angst soms, alles tegelijk. Dat is het mysterie van India in mijn beleving en dat is waarom het blijft trekken voor veel mensen die er 1 keer zijn geweest. Ik heb veel geleerd van dit land over mezelf en over anderen en daarom zou ik zeggen; als je de behoefte voelt naar dit Land te gaan; GA! Het brengt je altijd iets.
Maar doe voorzichtig; Wees niet alleen op plekken waar je alleen kunt zijn, kijk om je heen en VERTROUW JE GEVOEL!

Veel geluk,
Angela

Bedankt Angela voor deze update!
Het maakt mij in ieder geval iets rustiger want ook ik vertrek binnenkort (16 feb.) alleen naar New Delhi om vandaaruit rond te reizen… en je laatste berichtje geeft me toch weer opnieuw wat energie!

Groetjes,

angela bedankt voor je antwoord. ik vind het verschrikkelijk wat je is gedaan en het heeft me aangegrepen toch vind ik het dapper van je dat je gewoon je droom alsnog achter na bent gegaan!!je hebt er duidelijk veel van geleerd.hoop dat ik dit niet mee ga maken,gelukkig reis ik met mijn vriend.maar alsnog zal ik heel voorzichtig zijn.

veel plezier met alle reizen die nog voor je gaan komen,

liefs ampay