Ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn reis naar Azië, o.a. India. Ik ben een lange blonde vrouw en ga zoals het nu staat alleen op reis. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere vrouwen in dit land. Alle tips do’s and dont’s zijn heel erg welkom!!!
Je moet je raliseren dat westerse vrouwen vaak gezien worden als “makkelijk”. Ze zien baywatch en dallas en denken dat wij allemaal zo’n figuur hebben en ook allemaal makkelijk met mannen naar bed gaan. Het si niet moeilijk om ze duidelijk te maken dat wij niet zo zijn.
Je kleding is heel belangrijk. Draag niet-doorschijnende kleding. Broken of rokken tot minimaal over de knie, maar het liefst lang en korte mouwen. Geen strakke shirtjes en zeker geen inkijk als je je bukt.
Zelf was ik overgestapt op het dragen van shalwar kamees. De wijde broeken met wijde jurken tot op/over de knie. Draagt makkelijk je hebt ruime keus en je valt minder op.
Verder krijg je gesis en hello groep naar je. Het is niet de bedoeling dat je daarop reageert.
Het kan voorkomen dat er in een volle bus "handjes"je richting in komen. Ga altijd bij de vrouwen staan/zitten. Mannen staan normaal voor je op. Komt er een man naast je zitten en hij komt iets dichterbij maak dan duidelijk dat je er niet van gediend bent. Doe je niets dan bevestig je juist het idee dat je makkelijk bent. Als het erg was hield ik een pen vast in mijn zij en als hij dicht ij kwam had hij dus een blauwe streep op zijn kleren. Dit werd altijd opgemerkt door de mensen en die vonden dat wel vermakelijk. Ik heb geloof ik maar 1 keer gehad dat er echt inkt op iemand zat meestal werd hij er op geatendeerd door mede-passagiers en hield hij afstand. Ik heb ook een meisje ontmoet die een mes vasthield maar dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Een
En werkt goed en je mede-passagiers zijn op je hand.
Let wel ik heb bijna nooit rotdingen meegemaakt. Wees wel op je hoede in drukken straten maar je hoeft zeker niet paranoia te worden.
Ik jeb een hele leuke tijd gehad. Doe daar niet wat je hier ook niet zou doen en volg je gevoel. Als je je in een hotel niet veilg voelt of de sfeer niet fijn vind ga je weg. In het donker over straat moet je per plek afwegen. In de meeste plaatsen as dat geen probleem maar soms voellde het niet goed. Weet dan dat als je bijvoorbeeld nog water nodig hebt dat er altijd iemand in het hotel dat wel voor je wil halen.
Probeer het zo te plannen dat je niet ergens laat aankomt. Loop als het wel gebeurd met een andere buitenlander mee. Lukt dit niet en je voelt je niet veilig blijf je gewoon op het station.
Er zijnaltijd waitingrooms. Ik liep altijd gewoon de first class voor vrouwen binnen. Nooit geweigerd. Binnen zijn daar ook wc’s en douxhes.
Heel veel plezier en laat je zeker niet weerhouden door negatieve verhalen!
Marijke
Hoi Marijke, bedankt voor je uitgebreide antwoord. ik ga in mijn eentje naar zuid india. is zuid india goed te doen op eigen houtje en op de bonnefooi? niet met het oog op het vrouw zijn maar voor een niet ervaren en enigszins naieve reiziger? of adviseer je bepaalde dingen vooraf te regelen?
Zuid India is erg relaxed en de mensen zijn ook erg relaxed.Geen probleem om alleen te reizen.Wel natuurlijk je normale verstand gebruiken zoals overal ter wereld.
Ook ik heb als vrouw (23 jr) alleen door India gereisd, en heb nooit echt vervelende dingen meegemaakt. Wel is het inderdaad belangrijk om je grenzen aan te geven. Realiseer je dat die Indiase mannen eigenlijk gewoon heel weinig van onze cultuur af weten en denken dat alle westerse vrouwen met iedereen naar bed gaan. Eigenlijk weten ze niet zo goed hoe ze met ons moeten omgaan. Daarom moeten wij onze grenzen aangeven.
Maar de meeste Indiase jongens waren eigenlijk vooral heel verlegen. Als je met een Indiase man aan de praat raakt, zullen ze vooral allemaal vragen op je afvuren: of je getrouwd bent (ik zei soms van wel, terwijl ik het niet ben), waarom je hier alleen bent (Waar is je man? Of als je niet getrouwd bent: Waar is je vader? Zij begrijpen daar helemaal niets van.)
India is zeker gewoon goed te doen als vrouw; maar sterk in je schoenen staan is zeker geen verkeerd ding. Hou vooral in je achterhoofd dat wanneer mensen geld van je moeten (of kunnen krijgen), dat dat vaak hun gedrag beïnvloedt. In de trein heb ik geweldig diepe gesprekken gehad met mensen, terwijl ik soms enorme ruzies gehad heb met riksjachauffeurs die me weer eens wilden oplichten/me naar heel andere plekken brachten dan die ik ze gezegd had. Uiteindelijk is mijn ervaring dat je je in die situaties als vrouw zijnde het beste maar gewoon heel dominant kunt opstellen: dreigen dat je dan niet betaalt, of uitstappen en weglopen, etc. Of het moet je niet uitmaken dat je (relatief veels) te veel betaalt, maarja, ik reisde zelf op een low-budget.
Kleding is inderdaad ook erg belangrijk: bedek (minstens) knieën en schouders! Schouders zijn voor Indiërs ongeveer gelijk aan borsten. Ik heb ook vaak een Salwar Kameez gedragen, voornamelijk in de niet-touristische plaatsen en tijdens bus- of treinreizen. Op plekken als Goa en andere hele touristische plekken is het iets minder belangrijk.