Goede raad gevraagd voor reizen in India

hey,

ik zit in mijn laatste schooljaar en ik denk erover om volgend jaar een paar maanden door india te reizen. ik heb echter geen enkele reiservaring.

nou vroeg ik mij af hoe je zoiets organiseert. waar boek je een goedkope vlucht? hoe overnacht je? moet je ingeënt worden tegen mogelijke ziektes? hoe zit het met de veiligheid, moet je erg oppassen? wat moet je echt meenemen behalve natuurlijk een flinke rugzak, paspoort en portemonnee? hoeveel ben je nou gemiddeld per maand kwijt in india? is het af te raden om als 19 jarige jongen alleen door india te reizen?

ik heb een hoop vragen en weet niet echt waar ik moet beginnen met het plannen van zo’n reis. ik hoop dat er mensen zijn met ervaring die mij kunnen vertellen hoe zij dit aangepakt hebben.

alvast bedankt

wilbert

Ola Wilbert

Ik ben in 2006 een maand op eigen gelegenheid door India getrokken.
Ticket gewoon via Internet geregeld, gewoon gekeken wie de beste prijs vroeg en geboekt bij een maatschappij die ook ticketgarantie gaf.
Wel geregeld dat ik een hotel in Mumbai had bij aankomst (1.00 's nachts) en met een taxi geregeld in de aankomsthall naar het hotel gegaan.
Daarna met de trein naar Rajastan gegaan, en de treintickets meestal via het hotel, of een internetcafe geregeld. Kost iets meer, maar 2x keer de tuctuc kost ook geld plus je krijgt soms reserveringsbiljetten in het indisch. De reisinfo haalde ik van de website van de indische spoorwegen, kun je trouwens ook kaartjes bestellen, maar je zit met de betaling (creditkaart).
Hotelkosten meestal 10-15 Euro/nacht. Eten 5 Euro/dag
Wat betreft veiligheid, gewoon de gebruikelijke voorzichtigheid. Dus niet in het donker door afgelegen straatjes lopen, wel op de druk bezochte markten.
Paspoort ticket en geldvoorraad op het lichaam dragen, onder de kleding (in je onderbroek of zo).
Touts negeren want die krijgen een percentage van de kosten.
Eventueel een pantalon met een rits in de buitenzak (Rohan) waarin je je dagvoorraad geld bewaart of los in de zak, dus wat je denkt nodig te hebben voor die dag)
Heb ook de bus genomen ben in Amritsar en Varasani geweest, nergens problemen gehad

Succes verder Oh ja als reisgids en hotelinfo gebruikte ik de Trotter reisgids. Volgt niet zo de gebaande wegen van de Lonely Planet

Guust:zon02:

he guus,

bedankt voor de informatie. helpt me weer stukje verder op weg.
wat ik me nog afvroeg is waarom je specifiek naar rajastan bent gegaan? ik twijfel nog of ik naar de noordkant of de zuidkant ga. de planning is om van begin september tot ergens in december te gaan. nou is de afweging dat er in het noorden meer te zien is maar in het zuiden een veel beter klimaat is rond die tijd. ik las dat het erg koud kan zijn in die maanden in het noorden. heb jij of iemand anders hier misschien ervaring mee of meer van gehoord??

alvast bedankt

wilbert

Ola Wilbert,

Allereerst, ik ben in de maand augustus in Nrd India geweest en ondanks de moesson viel de regen mee, alleen in Mumbai waar ik aan kwam regende het flink en na later blerek ook tijdens de treinreis naar het Noorden want we hadden 7 uur vertraging vanwege problemen op de rails door de regen.
Je hebt gelijk dat het weer in het zuiden beter is dan in het noorden, maar ook zoals je zelf al aangaf heeft het noorden meer te bieden aan bouwwerken en interessante steden. (Daar ik echter al 10 jaar geleden een korte trip in het zuiden gemaakt had, heb ik nu voor het noorden gekozen. Bezienswaardigheden vind ik belangrijk want als je solo op reis gaat is luieren op het strand niet interessant.
Bovendien ben ik op een gegeven momnet een stukje de Himalaya ingegaan aan de Ganges. Vooral omdat het koeler is en zelfs minder druk, want op een gegeven moment wordt je gek van dat getoeter en gebel. (In Mussoorie alleen maar fietstaxi’s) En Hardwar is een gheilge stad met een interessant geloofsrituelen Dus mensen die zich onderdompelen in de Ganges en andere rituelen.
Wat ik zeker een aanrader vind als je naar het noorden gaat is Amritsar met zijn gouden tempel (Dit was voor mij het hoogetepunt zeker t.o.v Varanasi dat ik vond tegenvallen) Tenslotte nog even de tip uit Trotter als je in New Delhi aankomt neem NEVER alleen een taxi altijd met andere samen en zorg dat je een hotel besproken hebt (via Internet)

Nogmaals een goeie reis en laat je overweldigen door India
You love it or hate it.

Guust

:zon:

Hallo Wilbert.

Ik heb in de laatste vijftien jaar, tien jaar in India gewerkt en nu weer voor een volgende drie jaar hier. Bedenk eerst voor je zelf wat je van India wilt zien. Het is zo groot en er is een enorme verscheidenheid in cultuur, kleur, smaak, geur, drukte, natuur, enz. enz. Dat betekent ook dat elk gebied haar eigen schoonheid en eigenaardigheden heeft. Ik kan mensen alleen maar aanraden om eens hier te komen kijken en te genieten van het land en haar schoonheid, maar probeer niet om 2000 km in twee maand te proppen want dan doe je jezelf tekort en heb je de kans niet om alles goed in te nemen en uit te proberen. Kosten liggen voor slapen in een warm bed rond de 20-25 dollar in de grotere steden, dorpjes zijn goedkoper, eten rond de $5. Verder is alles zo te regelen als Guust al aangeeft. Er is een standaard lijstje met voorzorgsmaatregelen die je kunt volgen, ik zet de link wel op het forum, moet zelf eerst weer even zoeken waar die zit, ergens op indiamike.

Riz.:wereld:

he mannen,

bedankt voor de tips / informatie. ik heb zelf ook op indiamike gekeken en dat is echt een fantastische zeer uitgebreide website, die had ik nog niet gevonden. vooral dat forum voor mensen die voor het eerst naar india gaan is handig. bedankt

nou zei iemand pas tegen mij: “ow, ga je naar india? dan ben je binnen 2 dagen ziek.”

moet ik deze uitspraak serieus nemen? ik vroeg mijzelf ook al af hoe ik bijvoorbeeld gezond moet eten, als ik het eten niet ken. en hoe red ik mijzelf als ik ziek ben en in mijn eentje rondreis?

ik denk dat ik deze hindernis wel kan overwinnen. maar ik zou toch graag jullie mening hierover horen.

verder spreekt het zuiden mij erg aan. de redenen zij onder andere: lekker weer, jungles en exotische dieren, de mensen schijnen(?) aardiger te zijn dan in het noorden, mooie stranden en de sfeer in Z-india schijnt gewoon veel vriendelijker te zijn.

nou was mijn vraag of dit goede redenen zijn, of dat ik er compleet naastzit?
en komen er veel backpackers in het zuiden of zitten die allemaal in het noorden?
waar ik het zuiden zouden jullie me aanraden te gaan?

ik hoor jullie mening graag.

ooi

wilbert

Ola Wilbert

wat de gezondheid betreft, last krijg je altijd.
Want het eten is anders dan je gewend bent en wat betreft het vreemde eten, gewoon rondkijken wat die lui zelf naar binnen smikkelen.
Wat ik zelf altijd als stelregel aanhoud, alleen eten in drukke restaurants, daar blijft het eten niet lang staan. Of waar politie zit te eten, want die houden ook niet van problemen met hun darmen.

Ikzelf kreeg na ongeveer 1,5 week last en heb toen een tijdje 's morgens een bordje havermout gegeten en geen rijst, waar kon ik op dat moment niet tegen. Waar je wel voor moet zorgen is, dat je voldoende drinkt GESLOTEN MINERAALWATER of andere vruchtendrankjes in fles. GEEN ijs, en bij eventuele racekak na 2-3 dagen ORS (Oral Rehydration Solvent)nemen. meenemen is te koop bij goede buitensportzaak of apotheker.

nogmaals geniet ervan en accepteer evt lichamelijk ongemak zolang het maar geen malaria is. (Kijk bij de GGD of je naar een gevaarlijk gebied gaat.

hoog in de bergen heb je er geen probleem mee :slywink:

Geniet ze :dag:

Guust

Hoi,
Mag ik nog even aanvullen: verzegelde flesjes mineraalwater, met plastic hulsje er omheen, want er zijn mensen die ze hervullen met minder veilig kraanwater.
Verder capsules meenemen tegen diarree, zorgen dat wondjes aan de voeten direct worden ontsmet en goed afgedekt tegen straatvuil. Nagaan wanneer je voor het laatste een tetanus injectie hebt gehad(tien jaar geldig) en een flesje Deet tegen muskietenbeten.
Ik reis als 64jarige vrouw al 12 jaar alleen door India en ik ben ook al eens in een ziekenhuis terechtgekomen wegens voedselvergiftiging. Kosten vielen mee en de reiverzekering vergoedt alles. De zorg was goed, al moet je om 1e klas bed vragen, anders heb je hele volksstammen op je kamer liggen. De verzekering deed er niet moeilijk over(klas niet apart op de rekening laten vermelden) omdat ik voor drie dagen liggen met diverse onderzoeken nog geen 200 euro kwijt was.
Verder: niet eten in mooie restaurants, waar het eten niet zo snel erdoor gaat en er te veel eten wordt bewaard. Wegens regelmatige stroomuitval bederft het toch. En het beste is, geen vlees eten, want daar ben je het eerste ziek van.
Veel plezier, waarheen je ook gaat in India. Ik vertrek over drie weken weer voor 5 maanden
Sailizzy

Gewoon doen !!!

Lees wat boeken, de voorpret is al leuk. Neem nix mee, je ken daar alles krijgen. En bring a Smile !!!

:vak02:

'Kga zelf in januari voor een maandje, n ik heb r zin in.

Hakuna matata

[quote=“mingie, post:9, topic:32317”]

Gewoon doen !!!

Lees wat boeken, de voorpret is al leuk.
:vak02:

wat voor boeken zijn goed voor de voorpret of geven een goed beeld van india neer? kun iemand wat titels / auteurs noemen??:smile:

Hoi!

Ik kan je een hele goeie chauffeur aanraden. Ik heb twee weken met hem gereisd. Daarna nog twee weken zelf. Ik heb een site voor hem gemaakt. www.kali-tours.com.
Hij weet je heel veel te vertellen, spreekt goed Engels. Hij woont in de buurt van Delhi. Hij is een goed mens en beschouwt je meteen als familie. Hij kan wel wat werk gebruiken.
Hij regelt hotels, treintickets, brengt je waar je interesses liggen en als er wat is kent hij veel mensen.

Als je meer vragen hebt mag je me mailen.
w[EMAIL=“Willemien_de_jong@hotmail.com”]illemien_de_jong@hotmail.com

de site is:
www.kali-tours.nl

groeten,
Willemien de Jong

Wilberrtt, zo je ziet aan adviezen niet tekort. Er zijn een aantal gouden regels, kan de link niet meer vinden op indiamike,maar allez, de meeste forumleden geven ze al aan. Eet waar het druk is, dat is vaak de beste garantie van goede kwaliteit en versheid. Zorg ervoor dat alles waar je uit drinkt schoon is, rand van blikje of flesje met kroonkurk is walhalla voor bacterie en schimmel, kijk de eerste dagen goed uit met wat je van de straatkraam eet, andere olie, specerijen en temperatuur spelen graag in op je darmen. Ook lokale drank en bier hebben diezelfde eigenschap. Laat je lichaam wennen aan de omgeving, net zoals de geest het nodig heeft om even om te schakelen. Ik denk zelf ook dat het zuiden voor je eerste trip de beste plek is. Je kan daar echt ouderwets relaxen, mocht je er zat van hebben, plekken genoeg. Geef eerst eens aan wat je zelf denkt. Meeste mensen beginnen in Goa, kan je maanden genieten met de juiste figuren, niks verkeerd aan. Mocht je cultuur op willen snuiven zijn er andere plekken. Laat je niet gek maken met commentaar van anderen. Ook in Nederland geraken mensen aan de race,spreken we nog niet van de Mediterrane landen. Waar je heel goed op moet letten is je eigen lichaam. Doen je spieren zeer na buikloop, als de donder naar de pil en aan de glucose. Je kunt in elke medicshop ELECTRAL kopen, dit is electroliet welke je in een fles water kunt doen, 1 ltr, en opdrinken. Regel 10, geen ijskoud water, ook dat geeft kramp. Blijf af van de koffie en melkproducten en suiker als je darmen Beethovens 5de spelen, geloof mij, zat ervaring. Ik weet zeker dat je helemaal voorbereid hier komt en als je er eenmaal bent nog duizend vragen zult hebben, maar nogmaals, als je eenmaal hier bent geweest en je hebt echt genoten van het land en de mensen, dan kom je nog heel graag terug.

Riz

hey

wederom bedankt voor de tips!

t gaat zuid india worden. iemand nog ideeën wat de leukste plekken of waar je absoluut heen moet gaan? ik lees wel erg veel dat z india nogal toeristisch is op een hoop plekken, daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten. ik reis liever door wat rustiger gebied. iemand enig idee over een goede route, aangenomen dat ik in goa begin, mooie natuur en cultuur wil zien en toch rustig?

tis nogal een ruime en vage vraag, maar ik ben blij met elke tip of idee.

adios

hey …
als je het misschien eng vindt om alleen te reizen waarom begin je dan niet in een toeriste plek en misschien vindt je daar iemand om mee verder te gaan… zelf ben ik elk jaar in india, ja je kan ziek worden en ze kunnen van je stelen, maar dat kan overal… ik zou wel omdat je alleen gaat een beetje voorbereid gaan zodat je weet wat je kan gaan verwacht…
plaatsen die ik je aankan raden zijn pune hampi goa kerela zijn perfecte plekken om mensen te ontmoeten ,waarschijnlijk in het noorde ook maarik las dat je naar het zuiden wou…
als 19 jarige kan je het prima doen hoor, ik was een 18 jarige meisje de eerste keer dat ik ging:) maar pas op als je eenmaal gaat naar india, en je wordt verliefd op het land wordt het moeilijk om terug naar ned tegaan…en om in nederland te blijven
Als het goed is ga ik in decmeber weer een maandje naar pune… b

Als je vrijwilligerswerk zoekt - doe eens wat anders op je vakantie in India - kijk dan even op www.amaidi.org. We zitten met een kantoor bij Puducherry (Z-India) en hebben op dit moment nog voornamelijk vrijwilligerswerk-plaatsen in Tamil Nadu (maar uitbreiding staat voor de deur).

Groeten,

Camille van Neer
AMAIDI Volunteering in India
www.amaidi.org