India met kinderen, wie heeft er ervaring?

Erg gevaarlijk. Vanavond zat ik terwijl mijn vrouw TV zat te kijken op de website waar we afgelopen jaar onze reis hebben geboekt ( www.supersaver.nl) eens wat bestemmingen in te typen voor de komende zomerperiode 2009. Kuala Lumpur: te duur, Den Pasar: te duur, Jakarta: te duur, Hanoi: te duur, Manila: te duur, Bombay: hé 2500 euro voor z’n 4en??
hmmmm, Schat, Als ik zeg Bombay, wat zeg jij dan?
Gaaf, hoezo?
Zomaar…

OK, ik ben nog niet meteen geboekt, maar de plannen schieten al door mijn hoofd, Nieuw terein om te ontdekken, nieuwe cultuur, nieuwe indrukken… maar natuurlijk ook, Kan dat wel met kinderen zoals we afgelopen jaar Thailand deden? wat is er te doen, hoe is het reizen daar, etc etc…

wat is dan een betere plek om dat te vragen dan hier? Wie is er al eens geweest met of (toen nog) zonder kinderen? Kent iemand goede websites om eens doorheen te struinen… misschien dat het toch niks word maar informatie verzamelen kan nooit kwaad. Toch???

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Beste McFly,

Jammer dat je nog geen reactie hebt gehad. Wij zijn niet in India geweest, en al helemaal niet met onze kinderen. Maar het lijkt me niet de meest voor de hand liggende bestemming, zeker niet als je kinderen nog jong zijn.

Van bijna iedereen die wel eens in India geweest is hoor ik dat ze wel een paar dagen ziek zijn geweest. India staat namelijk niet bepaald bekend om een goede hygiene. Hetzelfde heb ik echter met Egypte, maar daarvoor is wel veel reisaanbod voor gezinnen met kinderen.

Het is dus maar net hoe je er tegenover staat. Ik ben in ieder geval benieuwd of de plannen er nog zijn. En heb je nog niets besloten, kijk dan eens naar de mogelijke bestemmingen op onze website.

Hallo,

India hebben we inmiddels wel laten vallen. ook gezien de berichten die we over de hygiene hebben gelezen. We zijn alleen niet stil blijven zitten. Sterker nog, we gaan komend jaar voor 6 maanden weg met de meiden. niet naar India maar naar Zuid Oost Azie. De planning is januari 2010 Thailand, cambodja, Vietnam, Laos, Maleisie, Indonesie en in juli 2010 weer terug naar Nederland. Je info op http://www.adventure-travel-tales-and-tips.com/adventure_travel_southeast_asia.html komt dan ook zeker van pas want dat is precies wat we gaan doen!!!

op WWW.MaWeKaFloInAzie.nl houden we de voorbereidingen bij en daar gaan we natuurlijk ook onze belevenissen bijhouden!!

Leuke site heb jij. Ik ben zelf mede moderator op www.verrereizenmetkinderen.nl . Ook een site voor reislustige Ouders met kinderen. Graag wissel ik ervaringen met jullie uit.

Sawadee Krap,
Marty

Discussie voortgezet op het Indonesië forum:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=406811

Beste ,
Wij zijn (ik en mijn vrouw) in de Paasvakantie voor de eerste maal naar India geweest zonder onze kinderen .Met de intentie om de volgende maal ze wel mee te doen ,zoals elk ander jaar .
Ik kan je vertellen dat wij ons geen enkel ,maar dan ook geen enkel moment , onveilig hebben gevoeld .Wij zijn vertrokken voor een rondrit Dehli ,Agra,en een heel deel van Radhjastan en zo terug naar Delhi .Omdat wij maar 15 dagen tijd hadden ,hebben wij naar een driver gezocht en gevonden .In Delhi en Agra is het niet echt fijn voor kinderen maar ik wil mijn kinderen (11j en 13j) de volgende maal wel meenemen naar Jodhpur,Udaipur,Rankpur,Bikaner,Jaiselmeren zo zullen er nog genoeg plaatsen zijn waar wij nog niet hebben geweest.Het voordeel van zo’n driver is dat die je kan vertellen waar je vlees kan eten en waar beter niet ,waar ik eigenlijk ook wat bang van was.Maar ik heb hier en daar toch vlees gegeten en geen problemen gehad.
Je hebt daar verschillende soorten restaurants ,maar zelfs de duurdere zijn voor ons nog heel goed koop. Je weet natuurlijk nooit wat je te wachten staat als je er zelf nog nooit bent geweest ,ik dacht er ook zo over .Maar ik kan je wel vertellen ik ben blij dat ik er ben geweest maar had toch wel spijt dat mijn kinderen er niet bij waren .Ik zou alleen niet aan raden als ze nog niet kunnen stappen .
Ik hoop je hier een beetje van je angsten heb kunnen weg nemen .
Als er nog vragen zijn ,stuur ze maar .
Grtz,Maxcorso

Wij zijn tijdens onze wereldreis een 5-tal weken met onze kinderen (toen 7 en 9) in Zuid-India geweest (Mumbai-Goa-Hampi-Bangalore-Mumbai). Op zich ging het prima, maar de kids waren na 5 weken wel erg blij toen we daarna in Bangkok aankwamen.
Onze zoon (7) zei direct bij aankomst in Bangkok: “wat ruikt het hier schoon”.

De meeste kinderen die vanuit Amsterdam in Bangkok aankomen zullen het tegenovergestelde zeggen.
Het hangt er dus een beetje vanaf wat de kinderen gewend zijn.
Je moet het voor kinderen absoluut niet vergelijken met Thailand.

India is nu eenmaal minder hygienisch, de infrastructuur is minder ontwikkeld en de elektriciteit valt 6x per dag uit.
Thailand is wat dat betreft een semi-westers land.

wij vertrekken binnen drie weken naar voor een rondtrip zuid-india met drie kids (12-14 en 16 jaar) ; drie jaar geleden trokken ze mee in het binnenland van turkije en zelf vertoefde ik in verschillende periodes een achttal maanden in india… dus ken ik het land wel een beetje.
vandaar dat de keuze viel op zuid-india… toch iets relaxter dan het noorden.
we laten jullie in september wel weten hoe het is met de kids
grts

ik ben net terug van india
de mensen met wie ik meeging, gingen voor de 19de keer naar india (meestal 3 tot 3,5 maand). Hun dochter is nu 17 en en hun zoon 13.
De zijn tot nu toe altijd mee geweest.

Het enige waar je naar moet kijken is hygiene.
Handen wassen voor het eten (zeker als je met je handen eet), als je het niet vertrouwt, is er een soort van ontsmettingsspul dat je in een klein flesje kan kopen en waar je je handen ‘droog’ mee kan wassen.

Verder gebruikten zijn dethol om het sanitair te ontsmetten, wordt er vegetarisch gegeten (vlees is nog steeds riskant), zelden of nooit ijsjes en altijd de keuken bekeken voor de ergens eten.

Ik heb nu zelf gemerkt dat ook eieren gevaarlijk kunnen zijn. 3 van de 5 omelette gegeten, 3 van de 5 met diarree :wacko:

Reizen met kinderen opent in India deuren! het gezin is daar nog steeds belangrijk en als een koppel kinderen bij heeft, kan er plots net iets meer voor een net iets lagere prijs :slight_smile:

we hebben een reis door Zuid India gemaakt met onze zoon van 3,5. Op voorhand kregen we natuurlijk commentaar. “Waarom ga je daar naar toe” en “het kind krijgt er toch niets van mee”. Dat laatste kan ik direct ontzenuwen, hij is nu 7 en praat er nog wel eens over. Het was een hele belevenis!
Hierboven is al iets gezegd over hygiëne, dat blijft natuurlijk belangrijk, maar niet alleen voor kinderen! Vlees? Niet doen, kijk naar de gemiddelde slagerij en je weet waarom, hoewel ik een “carnivoor” ben kon heel goed afzien van vlees. Daarnaast is er erg veel vegetarische keuze. (Overigens is verse vis aan het strand wel erg goed te doen).
Omdat onze zoon mee was hebben we wel iets luxer gereisd dan wanneer we met z’n tweeën zouden gaan. We hadden nu een prive-chauffeur, erg betaalbaar overigens, en ook hebben we wel gelet op hotels die iets rustiger lagen. Zodat je ook de drukte van de stad makkelijk kon ontlopen.
De reis hebben we in z’n geheel op laten stellen (en uitvoeren) door een indiaas reisburo, de contactpersoon “Balu” van toen is nu voor zichzelf begonnen (zie http://www.extremeindia.in/). Dit is erg goed bevallen.
Eén nadeel van het reizen door India met een 3,5 jarig hoogblond (blauwe ogen) jongetje … alle 1 miljard Indiërs willen hem aanraken. Met name het kneepje-in-de-wang werd als heel snel vervelend, maar dan ging hij op mijn nek en met 1,93 m is dat in India hoog genoeg om alleen de voeten binnen handbereik te hebben, en dat is nu net een lichaamsdeel waar ze niet graag aan zitten!
Een volledig reisverslag is hier te vinden

1 like

beste reizigers,

onze trip van drie weken door zuid-india met de kids is voorspoedig en aangenaam verlopen. het was een hele belevenis voor de kids (11-15-16 jaar)
we hadden vooraf de vlucht,slaapplaats voor de eerste nacht en enkele treintrips vastgelegd. voor de rest regelden we alles ter plaatse. we reisden met het openbaar vervoer, wat voor heel wat belevenissen zorgt !!!
wat betreft comfort, namen we niet meer de allergoedkoopste guesthouses, maar iets tussenin. verder bleven we op enkele plaatsen wel wat langer hangen dan bij vroegere reizen met z’n tweetjes.
wat eten betreft…we lieten aan iedereen de vrije keuze…en dat zorgde voor geen verrassingen. de eerste dagen zorgen we ervoor dat er veel fruit wordt gegeten en eten we niet te grote porties op resto…zodat ieders maag een beetje kan wennen.

de indrukken die de kids de eerste dagen te verwerken krijgen zijn fenomenaal! de geuren en kleuren, de drukte en de warmte… geef hen voldoende tijd om dit een plaatsje te geven. als ze zich eenmaal hebben aangepast …gaat het als vanzelf.
india met kids: een aanrader.

Wij zijn in januari en februari wezen rondreizen in noord india en nepal samen met onze kinderen van 2 en 4 jaar. We hebben 6 binnenlandse vluchten gemaakt (ook een met twee dagen vertraging op delhi airport). Daarnaast gebruik gemaakt van een drietal nacht treinen. Ons verblijf was in middenklasse guesthouses en 1 week bij de lokale bevolking in een klein dorp.

Onze ervaring is heel erg positief. Ook met kleine kinderen. Wat jij uitstraalt nemen de kinderen over. Denk alleen wel goed aan de hygiene (desinfectans en desinfecterende handgel gebruiken). Ook voor de kinderen helemaal geweldig. Zij passen zich erg snel aan, aan de gewoontes van het land. veel vriendjes om mee te spelen en heel makkelijk contact met alle lagen van de bevolking.

kortom; india met kleine kinderen is een geweldige ervaring.

(volgend jaar gaan we weer!)

Hoi,

Wij willen dit jaar ook graag naar Zuid-India met 2 kinderen van 4 en 6. Zijn beiden al eerder in India geweest maar alleen in het Noorden.
Wat hebben jullie gedaan met de de malariarisico’s? Is dit waar of wordt het zwaar overdreven. We krijgen zoveel tegenstrijdige berichten en dit is het enige wat ons nog doet twijfelen.

Groet Gonnie en family

Wij gezin met 2 jonge kinderen van 2 en 4 willen in februari met opa en oma een maand naar Kerala. Ik lees veel positieve berichten op het forum maar ben toch voorzichtig. Ikzelf ben 2 maal eerder in India geweest en heb in Nepal gewoond voor een half jaar. Maar toen was ik een stuk jonger en had dus geen jonge kinderen. Bijvoorbeeld hoe zit het met de zieknhuizen? en de do’s en de don’ts.

Groetjes,

Een moeder

Als je echt het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan kun je denken aan een georganiseerde reis. Voor degenen met kinderen boven de 4 jaar geeft dat ook een stukje gemak, omdat er dan andere Nederlandse kinderen zijn om mee te spelen. Je deelt de aandacht voor de kinderen dan met een wat bredere kring.

Wat ik zelf een prettige gedachte vind, is dat de reisleiding ter plekke de weg kent en bij gezondheidsproblemen je snel in contact kan brengen met een arts.

Maar het is ontegenzeggelijk veel duurder: de reizen die op dit moment op GezinsVakantieWijzer.nl staan zijn respectievelijk 1795 Euro voor 14 dagen en 1895 voor 21 dagen voor volwassenen.

Hoi Hillegonda,

Wij willen ook begin volgend jaar naar India afreizen en dan ook het zuiden, ben zelf bekend met het Noorden en Nepal maar dan zonder kinderen. Zijn jullie er al over uit hoe je dit gaat doen? Ben erg benieuwd misschien kunnen we elkaar wat tips geven.
Wij hebben 2 kindjes van dan 2 jaar en eenyje bijna 4 jaar.

Groetjes, Monique
[EMAIL=“moniquevdmey@hotmail.com”]

Hallo Monique,

We zijn uiteindelijk naar Marokko gegaan. Ten eerste werd de voorbereidingstijd een beetje kort en leek 6 weken ons toch een beetje lang voor het zuiden van India. We zijn nu met de auto 3 weken door Spanje 3 weken door Marokko getrokken.
Ik heb begrepen dat het heel erg OK is in het Zuiden maar vergeleken met het Noorden minder mooi. Daar zijn we ook zonder kids geweest.
Blijft wel op ons lijstje staan.

Even los van India. Marokko is ook nog echt een 3e wereldland. Het was heel leuk en een fantastische ervaring maar hou er rekening mee dat het heel vermoeiend is.
De kinderen worden sowieso een keer ziek. Je moet ontzettend opletten dat ze niet constant overal aanzitten. Daarnaast wil iedereen aan hen zitten. Onze jongste (4) rent altijd tever voor je uit en dat is in drukke medina’s ( vergelijkbaar met de indiaase bazaars) een drama.
Dan het constante gehassle over wat iets moet kosten natuurlijk.
Je kent het allemaal wel maar het is gewoon veel heftiger met kinderen.
Wij vonden 3 weken Marokko dan ook echt genoeg. We hebben wel veel gereisd en het was natuurlijk heel heet. Als je af en toe wat meer op 1 plek blijft is het misschien anders maar toch. Onderschat het niet.

Ben wel heel benieuwd naar jullie reis . Want nu na Marokko trekt India toch wel weer heel erg. Het was namelijk af en toe echt vergelijkbaar. Volgend jaar misschien.

Groet van Gonnie

Ja, naar welk ver warm land je ook toegaat met kleine kinderen, een voorraadje ORS is onontbeerlijk en iets om water mee te zuiveren kan ook erg praktisch zijn.

Wij zijn 26 aug 2010 teruggekomen met onze tweeling van 10 jaar van een betaalbare geweldige reis (1 maand) door India en Nepal. Delhi-Agra-Jaipur-Chandigarh-Shimla-Dehradun-Varanasi-Pokhara-Kathmandu. Ook prima te doen in het regenseizoen. We hebben alles zelf ter plekke georganiseerd. Lokale bussen, taxi’s, rickshaw’s, paard en wagen en nachttreinen zijn een prima vervoermiddel, ook voor kinderen. Het is fantastisch om te zien hoe jonge kinderen zich aanpassen aan de cultuuur van het land. Het eten was geen probleem, gewoon vragen of ze het niet te spicy willen maken.
Mineral water is overal te koop. Het reizen met kinderen maakt dat je veel vriendelijke mensen ontmoet. Bereid je reis goed voor en vertel de kinderen dat je naar een land gaat waar veel armoede, chaos, en vuiligheid is. Maar ook prachtige paleizen, forten, tempels, kleurrijke mensen, mooie natuur, wilde dieren, andere religie en bijzondere vervoersmiddelen. Een tip: Neem de Nintendo mee en maak een fotoboekje met afbeeldingen van je familie en Nederland. Daardoor heb je heel vlug contact met de bevolking. Voor meer informatie mag je ons mailen.

Beste Margee,

Wij willen volgend jaar voor minimaal 4 weken naar India met onze kinderen van 6 en 9. Wat zijn echte aanraders om naar toe te gaan? we willen rondreizen en daarna strand. We zitten nl te twijfelen tussen madagascar en india. Wie heeft er nog tips voor India en is het wel leuk om dit te ondernemen met kinderen van deze leeftijd? Dit is hetgene waar we nog over twijfelen.

Gr Marjolein