India roept, wie vertelt mij er meer over?

hoi,
daar heb je echt veel aan, maar het past wel- het is als vrouw te reizen anders. ik ben in november met een jonge blonde vriendin door zuid indien getrokken, en het was gedeeltelijk echt irritant. zelfs ik als niet supermodel van 44 had het gevoel van fotografen belagert te zijn- vooral aan het strand, en in de indische toeristensteden in goa.
de laatste week ben ik alleen gereist, daar was het makkelijker, of ik eraan gewend was, of de indische kleren of zonder de wapperende blonde haren het verschil maakte?
ik vlieg 2 maart er weer heen, noorden en zuiden kombineren met een donkerharige vriendin- ik ben benieuwd of ik kan ontdekken of er een truk is om relaxed in te duiken in de kultuur.
Aan de andere kant misschien mag je als ook als europese herkent worden, dat zijn onze wortels- ik was onwennig met al die aandacht, maar er zijn zat mensen die het grappig vinden waarschijnlijk.
ik woon al sinds 20jr in duitsland, als het nederlands onbegrijpelijk is, even navragen aub :wink:

Hoi,

Ik ga zelf 8 maart weg en ik trek 22 april India in. Ik lees heel veel dat het heel erg heftig kan zijn voor backpackers etc, maar er wordt nooit uitgelegd wat er dan precies zo heftig is. Tuurlijk, je moet goed uitkijken met het eten, de hygiene en mensen die je op willen lichten, maar dit is niets nieuws in vergelijking met andere ‘armere landen’ waar je doorheen reist. Kan iemand mij voorbeelden geven wat het reizen in India precies zo zwaar en moelijk maakt? Ik probeer namelijk zin in mijn reis te krijgen maar ik lees veelal afschrikkende verhalen (overigens niet van iedereen)

Jesper

Het kan vooral voor vrouwen erg heftig zijn. De meest mannen zullen hier weinig last van hebben. Bij aankomst bijvoorbeeld moet je op zoek naar vervoer. Er wordt dan op allerlei manieren aan je getrokken naar je geschreeuwd of je asjeblieft zijn tuktuk wilt nemen. Dit zijn er niet een paar maar je kunt gelijk 20 man om je heen hebben staan. Dit kan erg intimiderend zijn. Kijk altijd of er een prepaid stand staat. Je kan daar een kaartje kopen en dan krijg je een vaste prijs voor je tuktuk. Dat scheelt een hoop gezeur.

Wat betreft normaal over straat lopen. Als westerse vrouwen wordt je haast overal aangestaard. De indiers kennen de westerse vrouwen vooral van de popsterren zoals lady gaga en britney (oke, ik ben nu een stereotype bezig, dit is niet altijd zo maar een deel van de mannen zien de westerse vrouw als “makkelijk”) Gevolgen: je kan naar je gefloten worden, geroept worden van lekker ding tot erger. Je kan denigrerend behandeld worden, maar houdt altijd in gedachten dat je in india als vrouw een heel andere positie hebt als in nederland maar haal nooit de politie erbij want die wil alleen geld verdienen en de man heeft altijd gelijk.
We spraken een indies meisje en die loste het altijd op door bijvoorbeeld slippers naar de indiase mannen te gooien. hihi (echt gebeurd) ik zou het niet uit proberen, maar toch…

Eigenlijk valt het allemaal wel mee. Je stapt gewoon pardoes binnen in een totaal andere cultuur en dat is altijd wel wat aanpassen. Ik denk dat je moet trachten om de zaken een beetje te relativeren en de dingen te nemen zoals ze zijn.
Soms wordt het voor iedereen wel eens een beetje te veel, dat is wel zo.
Reizen in India kan soms wel zwaar zijn door een combinatie van allerlei factoren. Het is niet makkelijk om daar nu een echte opsomming van te geven, maar ik zal proberen er enkele toe te lichten. Het is waarschijnlijk wel meer dan dit, maar de andere forumleden moeten maar een beetje aanvullen hé.
Eerst en vooral het lawaai. Er is altijd wel iets te horen, dag en nacht. Toeterende auto’s, schelle muziek, puja’s, razend verkeer, … Soms denk ik wel eens dat Indiërs andere oren hebben dan wij.
De drukte kan ook overweldigend zijn. Er zijn veel mensen in India, heel veel mensen, en die zie je altijd overal rond je. In India hebben ze tevens een andere opvatting ivm “personal space”. Als wij bvb in een rij staan aan te schuiven, dan houden wij altijd een afstandje tussen elkaar. In India niet dus. Daar staan ze dikwijls buik tegen rug. Als ze dan vanuit die positie een fluim rode paan laten vertrekken, daar wordt je niet vrolijk van.
Soms wordt je door Indiërs zonder scrupules aangestaard. Ze gaan zelfs rond je staan om je te kunnen bekijken. Dit is niet kwaad bedoeld, maar ze vinden je gewoon interessant. Ze willen wel eens met eigen ogen zien wat zo’n westerling uitspookt.
En ze willen allemaal wel met je op de foto. Voor hen is dit een mooi souvenir. Een foto met een echte westerling ! In het begin is dit leuk, maar kan soms wel eens irritant worden.
Jonge Indiërs schuimen ook de stranden af om mooie bikini foto’s te nemen. Dit is het einde voor hen, vinden ze fantastisch. Ze zijn ook verbaasd dat westerse meisjes dit niet leuk vinden. Voor hen zijn alle westerse meisjes makkelijk en slaapt in Europa iedereen met iedereen. Dat beeld hebben ze nu eenmaal van ons.
Alles kost ook wat meer tijd dan bij ons. Wil je bvb bij ons een brief posten, dan koop je een postzegel, post de brief, en klaar. Ginds moet je in het postkantoot enkele keren aanschuiven bij diverse loketten. Eentje voor de zegel, eentje voor de lijm, eentje voor de stempel, … Ik wil maar zeggen dat je je niet druk moet maken als de dingen wat langer duren dan voorzien.
Het lijkt soms ook wel dat iedereen achter je geld aanzit, en soms is dat ook wel zo natuurlijk. Voor hen zijn wij allemaal heel rijk. Maar niet iedereen die een gesprek met je wil, is zo. Soms zijn ze gewoon oprecht geïnteresseerd in je. De meest gestelde vragen zijn ongetwijfeld : What’s your good name, what’s your country, first time India, are you married ?
En dan de eindeloze discussies met oa rickshaw drivers en winkeliers. Je kan nooit eens iets kopen zonder eerst een tijd af te dingen, tenzij je een belachelijke prijs wil betalen. Uiteindelijk zal je als westerling altijd te veel betalen, maar dan spreek ik over kleine bedragen. En als je al eens een keer opgelicht wordt, ja, dan is het zo. Wind je er niet over op, maar lach er eens mee.
De beroemde geuren van India zijn fantastisch, maar soms heb je ook wel eens een stevige stank. Het vuil ligt er overal verspreid op straat en met de hitte kunnen er dan wel eens onwelriekende geuren ontstaan. De straat wordt ook al wel eens gebruikt als openbaar toilet, met alle gevolgen vandien.
Met de hygiëne doe je zelf wat je wil. Ik vind Indiërs overigens heel propere mensen. Ze hebben echter niet altijd de middelen die wij hebben.
Je zal overal ook heel wat miserie zien. Arme drommels die liggen weg te kwijnen, bedelaars, sloppen … Dit kan soms heel hard zijn. Bedenk dat je niet iedereen kan helpen maar probeer misschien een lokaal schooltje of een project te helpen.

Dit is maar wat me zo te binnen schiet. Aan veel van die “irritante” zaken wen je wel na een tijdje.
Je leert wel doorheen dit alles te kijken en te genieten van een fantastisch land.

Mooi weergegeven…India is inderdaad een fantastisch land met zoveel kanten. Waar ik zelf moeite mee heb is dat men veel afval gewoon op straat gooit. Nauwelijks of geen vuilnisbakken…maar afgelopen december werd in Jodhpur een bijeenkomst georganiseerd vlakbij de Clocktower en werden mensen opgeroepen om de omgeving in de bazar overdag tuktuk/brommervrij te houden en aandacht te schenken aan het afvalprobleem. Maar per hoofd produceren wij hier heel wat meer afval dan in India. Wat ik soms zeer schrijnend vond was om te zien hoe sommige mensen met de dieren omgaan, veel honden met schurft etc. uitgemergelde ezels en paarden…Bepaalde dingen wennen nooit…en ondanks dat blijf ik naar India gaan.

Ja, india is zeker een fascinerend land, in alle opzichten. Soms dacht ik ook wel eens ik wil weg, maar ondanks deze liefde-haat verhouding is het een fantastisch land.
Ja, het afval is in india een groot probleem maar ze zijn er inderdaad steeds meer mee bezig dus dat is een goed teken. Maar wat ik eerlijk moet toegeven is dat de afval en open riolen op een gegeven moment gewoon normaal worden vooral als je voor langere tijd in india bent.

Wow mensen,
wat een mooie tips allemaal, wel wat waar ik mee verder kan in ieder geval!
En wat een discussies allemaa! Beste mensen, ik ben misschien wel een groentje, maar ik ben niet zo naïf als jullie misschien denken… Ik ben mij er van bewust dat ik niet open en bloot als een lekker hapje en een makkelijke prooi over straat moet gaan lopen!
En Marieke, bedankt ook voor jou verhaal!
Ik ben in ieder geval niet blond… Dat scheelt alweer.
Ik geloof dat ik er nog het beste aan zou doen om mij zo veel mogelijk aan te passen aan de mensen van het land zelf, wat uiterlijk betreft bijvoorbeeld. Dus niet in korte rokjes rondparaderen enzo…

Kan iemand mij nog tips geven voor eventuele vrijwilligerswerkprojecten waar ik misschien voor een maandje ofzo terecht zou kunnen?

bedankt maar weer!

groet lucille

Ik zou gewoon vooral gaan…
Zelf ben ik ook 21 en wil graag naar India, het land trekt me al aan sinds ik kind ben en wil het zelf ook gaan ontdekken.
Ik zit er zelf aan te denken via Djoser een 6 daagse stedentrip naar Mumbai en de Bollywoodstudio’s te doen. Ik ben namelijk helemaal gek op Bollywood.
In India heb ik een paar vrienden geboren en via hun kom ik veel te weten over India.
Natuurlijk is de cultuur (en de mannen) er heel anders maar negeren helpt vaak wel.

@Lucille

Op deze site staan een aantal organisaties voor vrijwilligerswerk, dus kijk wat jou aantrekt en laat je goed informeren.
http://www.indianet.nl/vrij_f_n.html

Als je het terplekke regelt kost het vaak haast helemaal niks. Wij kwamen bijvoorbeeld de organisatie animal aid tegen. Deze helpt dieren die verwaarloost worden. Was erg indrukwekkend. Als je daar wilt werken kon je daar volgens mij ook gewoon gratis overnachten.

check ff http://www.animalaidunlimited.com/

Lucy,

Een geweldig idée om naar India te gaan en niet zoals de grote massa op je 18e naar Australië te trekken. Ik ben zelf dit jaar voor het eerst in India geweest nadat ik mn master had gehaald (ik ben 26, man) en vond het ge-wel-dig. Je hebt al heel veel nuttige tips gehad op dit forum, maar ik wil hier graag nog iets aan toevoegen.

Je zegt dat je niet naïef bent, dat ben ik ook niet. Toch ben ik een aantal keer bijna opgelicht en ook daadwerkelijk opgelicht. Sommige Indiers, vooral in het noorden, maken hier hun beroep van (gelukkig zijn het merendeel van de Indiers gouden mensen van wie je alleen kan houden, maar sommige…) Ook is het bijzonder lastig om van touts af tekomen, tenzij je een sterke wil en persoonlijkheid hebt. Na een tijdje zal dit je makkelijker af gaan, maar ik wil je waarschuwen dat je sterk in je schoenen moet staan en blijf bij nee = nee. Ga ook op je gevoel af, voelt het fout, maak als de bliksem dat je weg komt. Voelt het goed, geniet van de Indiers en het handelen.

Het toeristische pad: heeft voor en nadelen. Voordelen zijn dat je relatief makkelijk kan reizen en dat mensen gewend zijn aan toeristen en westerlingen. Nadeel dat je belaagd zal worden door gidsen, verkopers etc. Ga je van het toeristische pad af, dan zul je merken dat mensen minder opdringerig zijn, de verkopers en gidsen in ieder geval. Want, dan ben JIJ de attractie. Geloof me, toen ik in Hydrabad of Pench was werd ik overal waar ik kwam belaagd door schooljongens en andere nieuwsgierige Indiërs die nog maar zelden een westerling in het echt hadden gezien of gesproken. Persoonlijk vond ik dit de leukste ervaringen, om met een groepje jongeren te praten over India en hen te vertellen over jouw leven in het westen. Ze hangen aan je lippen en de glimlach die je op hun gezicht kan toveren met 10 eurocent muntjes souvenirs is onbetaalbaar. Het reizen en je weg vinden is wel lastiger. Vaak zul je de enige blanken in de bus/trein zijn en alleen reizen zonder anderen te ontmoeten. Blijf je op het toeristische pad, dan zul je veel meer westerlingen ontmoeten.

Verder is het niet overdreven: India is VIES. Hier moet je tegen kunnen anders kun je beter niet gaan. En dan bedoel ik niet alleen dat er overal vuil op straat ligt. Ook het sanitair is vaak smerig, mensen doen hun behoefte op straat, riviertjes (ganges) zijn vervuild. Het is stoffig, en overal super druk en rumoerig (steden). Eind van de dag zul je een dikke laag stof van je benen moeten douche (vaak koud).

Verder kun je in India beter niet bang zijn om aangeraakt te worden. Het is in bussen en treinen vaak zo druk en vol dat je vaak gedwongen tegen anderen aanzit. Dit lichaamscontact zou in Nederland raar zijn ( stel je voor dat je in een Nederlandse trein met 3 ipv 2 mensen op een trein bankje zit tegen elkaar aan geperst… not done in Nederland!) In India, is dit echter de normale gang van zaken. Ook is het in mijn ervaring redelijk normaal om de persoon met wie je praat aan te raken. Ook zul je veel mannen arm in arm over straat lopen. Dit is niet gay, maar gewoon vriendschap. Indiers zijn in mijn ervaring een heel aanrakerig volkje. Naar vrouwen toe is dit misschien wel anders, de gemiddelde Indiaase vrouw is schuw en terughoudend! Om je een idee te geven, tijdens mijn hele India reis is zijn er, uit nieuwsgierigheid, ongeveer 2 vrouwen op mij afgestapt om een praatje te maken. Dit tegenover een dagelijkse portie van tussen de 5 en 40 mannen, afhankelijk van waar je bent. Oh en verder, ga er van uit dat je elke dag door wildvreemde gevraagd wordt om op de foto te gaan met ze. En met al hun vrienden. En nog een foto en nog eentje. Kan je hier tegen?

ZO, deze reply is wat langer geworden dan ik van te voren van plan was. Als deze verhalen je niet hebben afgeschrikt maar je alleen maar nog enthousiaster hebben gemaakt, dan zou ik zeggen – go for it! –
Denk je bij de helft van deze verhalen ieeuw, nee of bah geen zin in. Dan zou ik niet naar India gaan en een ander land uitkiezen.

Hoe dan ook, India gaat je een cultuurschok geven waar je de rest van je leven van zult leren. Verder zou ik je nog willen aanraden om –niet- als meisje alleen te gaan maar te proberen iemand mee te krijgen. Het is allemaal behoorlijk heftig en heeft mij als 26 jarige man behoorlijk beïnvloed, ontgoocheld, euforisch gemaakt en diepe emotie doen voelen. En, je kant dit alleen met niemand delen…

Ben je hier allemaal klaar voor??

Helemaal eens met de voorgaande reacties. Het is vooral een ongelooflijk intens land. Niet te vergelijken met andere bestemmingen.
Nog praktische tip : spoorwegennet is fantastisch en leuk. Erg handig is de reisbrochure van indian railways : “Trains at a glance” ; voor een prikje te koop aan de loketten en de krantenstalletjes.
Nog een interessante websit in verband met India = indiamike.com.
Veel plezier !

Vorig jaar zomer ben ik in India geweest, toen was ik 24. Lang, wat stevig en blond. Oftewel: voor de mannen erg aantrekkelijk. In het heetste seizoen zijn er veel minder toeristen, ook in de toeristische gebieden. Zo zijn wij in Jaipur een handje vol toeristen tegen te komen. Ga er dus niet vanuit dat je overal andere toeristen tegen zal komen.

Van te voren had ik me er van alles van voorgesteld en het viel mij allemaal heel erg mee! Ik heb een hoop leuke contacten gehad met locals en ook veel geleerd over de verhouding man/vrouw. Hoe je het beste kan reageren in sommige situaties en wat de straat’taal’ is, etc. Erg interessant. Op de nationale feestdag bezochten wij de Taj Mahal, toen mocht iedereen GRATIS naarbinnen… dat was dus uren in de rijstaan, maar het was GEWELDIG… hoe maak je beter met een cultuur kennis als zo.

Maar, ondanks dat ik al aardig wat reiservaring had, was ik onwijs blij dat ik met een reisgenootje aan het reizen was. Wij kregen onwijs veel aandacht, op de foto etc. etc. Je kan samen je grens beter aangeven, elkaar in de gaten houden en natuurlijk je gevoelens delen. Als je 's avonds de nachttrein pakt en je loopt daar helemaal alleen op het station tussen alle slapende mensen, starende mensen en vooral overal MANNEN, een situatie die onwennig is en zelf in het begin een beetje bedreigend aanvoelt. Maar je bent met zijn twee! Dus je kan samen praten, komt relaxter over en zit daar niet alleen. Dat scheelt echt zoveel! Ik ben echt gek van India, maar zou ik het (de volgende keer) alleen doen??? NEE! En ik ben ouder, heb ervaring, etc.

Er zijn super veel meiden die net als jij op reis willen naar India. Waarom zoek je niet gewoon een reisgenootje? In ieder geval voor de eerste periode. Dat bied je wat meer zekerheid. En ik denk dat je het wel nodig zal hebben… ondanks dat ik je niet ken!

Succes ermee!

Dag mensen,

Bedankt weer voor alle goede tips!!
En alle waarschuwingen… Ik geloof dat ik er alleen maar steeds meer zin in krijg zo. Ik durf deze cultruur wel over me heen te laten stromen!!
En wat de reisgenootjes betreft… Misschien toch geen slecht idee, ik zal eens kijken of ik nog iemand op kan duikelen met de zelfde avontuurlijke ambities als ik…

groetjes lucille