Ja, goed idee! Wie begint het en met welke land? (ik wil niet onvoorbereid overkomen, hihihihi!)>>>
Sopirla, ja ik heb wat Indisch bloed (van wat nu Indonesië is), weet niet hoeveel maar het is generaties lang vermengd toen mijn voorouders daar woonden. Maar toch had ik helemaal niet het gevoel dat ik daar ‘roots’ had toen ik op Java was. Gek genoeg had ik in Malawi in Afrika wel heel veel ‘herkenning’, onverklaarbaar… maar voelde wel als iets uit mijn verleden (vorig leven??).
Okee wat hoogtepunten / positieve dingen van beide continenten… van landen waar ik zelf ben geweest.
Thailand: heerlijk en goedkoop eten, goedkope massages, lekker weer, veel strand, veel cultuur, veel mensen spreken Engels, veel keuze uit hotels, ook luxe hotels zijn nog betaalbaar, goed geregeld openbaar vervoer.
Laos: lekker rustig, weinig inwoners en weinig toeristen, fantastisch mooie natuur, overzichtelijke kleine mooie steden, leuke homestays, veel rivieren en watervallen en grotten, veel mensen spreken Engels, zelfs bewegwijzering is in het Engels / Frans, op veel plekken fietsen te huur, heerlijk en goedkoop eten, goede en goedkope accommodatie, goedkope massages, lekker weer. **
Indonesië**: lekker eten, lekker weer, vulkanische activiteit, veel cultuur, divers, veel strand
Brazilië: warme, hartelijke, kletserige, behulpzame, relaxte, mooie mensen; mooie taal, veel superleuke muziek, de mensen leven en feesten buiten, heel diverse landschappen, veel dieren, watervallen, grotten, regenwoud, woestijn, duinlandschappen met meren, etc etc… koloniale architectuur, carnaval en veel andere feesten, honderden kilometers strand, veel cultuur en musea / geschiedenis,… prima bussen en vliegtuigen… bruisend!
Peru: kleurrijk, heel divers landschap, prachtige ruige bergen, vulkanische activiteit en hot springs waar je in kunt badderen, veel dieren (van pinguins en zeeleeuwen tot condors en lama’s), veel muziek, koloniale architectuur en veel mooie kathedralen en kerken, veel katholieke en Indiaanse feesten / ceremonies, ‘terug in de tijd’ en traditionele leefwijzen, drijvende eilanden van riet, bijzondere ruïnes, onder een wat stug masker ook heel aardige nieuwsgierige mensen (vooral de jongelui), redelijk modern uitgaansleven, bijzondere keuken, ook veel Chinese restaurants en andere internationale invloeden, leuke markten, in de kust en regenwoud lekker weer
Bolivia: overweldigend mooie landschappen, bergen, zoutvlaktes (met o.a. een hotel van zout met bedden van zout!), felgekleurde meren (rood, knalgroen), gigantische cactussen, vreemde Dalí-achtige rotsen, geisers en hot springs en andere vulkanische activiteit, regenwoud; ‘terug in de tijd’ / traditioneel, ook veel katholieke ceremonies én Indiaanse invloeden (bv. lama-embryo’s), kerken, Spaanse architectuur, leuke markten, goedkope hotels, zeer goedkoop openbaar vervoer, etc…
Chili: heftige mooie natuur, bergen, meren, vulkanische activiteit, woestijnen, redelijk moderne steden, rijke en heftige (recente) geschiedenis.
Nicaragua (op Wereldwijzer valt dit onder ‘Zuid-Amerika’): lekker weer, divers landschap van hete stranden tot koelere bergen, meer dan 70 vulkanen, veel koffieplantages, relaxte aardige mensen, heerlijk eten, veel internationale invloeden, mooie koloniale steden met veel cultuur, mooie kerken en musea, leuke markten, goedkoop, relatief klein en makkelijk rond te reizen, mooie natuurgebieden, homestays, ook prima te doen qua veiligheid.
Cecilia, ik ga je ervaringen met Zuid-Amerika (Nicaragua hoort er niet bij, eerder Latijns-Amerika) naar mijn echtgenote tonen en hem laten ook lezen; met alleen “tonen”, heb ik niets bereikt !
Nu iets die met je bloed te maken heeft: niemand kan mij overtuigen dat de “sari” niet de meeste elegante kledij is, voor vrouwen, natuurlijk; ik heb ooit aan een Indische vrouw gevraagd hoe gaat het eigenlijk in zijn werk; ze heeft me geleerd, maar ondertussen ben ik de helft al vergeten.
Nu, in Azië zijn we in India geweest (Kerala, fantastische boottocht op de kanalen), Thailand, Laos, Malaysië (alleen de hoofdstad - Kuala Lumpur), Indonesië (alleen Bali en ik zal nooit genoeg van hebben !).
Onze vakanties zijn minstens 5 weken lang, anders heeft het geen zin (volgens mij) omdat hoe dan ook niet genoeg tijd hebt om een “burger” worden van het land die je aan het bezoeken bent.
Waar of niet? Wat denkt je?:wereld:
Hoi Sopirla, laat ook maar eens wat foto’s zien aan je echtgenoot (niet echtgenote, want dat is een vrouw ;)), Cecilia's Photo Galleries at pbase.com. Kijken of hij dan enthousiaster wordt over die landen.
Ik zal het lijstje van Cecilia aanvullen met landen die er nog opgenoemd zijn. Het door haar beschreven kan ik, waar ik ook ben geweest, zeker beamen ![]()
Cambodja: ondanks de grote armoede geweldig lieve vriendelijke mensen en over het algemeen zeer veilig. Heerlijk en goedkoop eten en een lekker lokaal biertje. Goedkope hostels en hotels, behalve in Siem Reap(Angkor). Vooral het veel gemeden/vergeten platteland is prachtig en voegt echt iets toe aan je ervaring als reiziger. Angkor hoeft geen uitleg, want ik ben na meerdere bezoeken nog niet uitgekeken op deze prachtige oude stad.
Kuala Lumpur: ik kan niet over het land Maleisië spreken. Moderne stad, maar ook veel oude cultuur te vinden. De beste eetstraat ter wereld (Jalan Alor), wat ons weer via deze stad naar Azië laat vliegen
Veilig en veelzijdig en makkelijk te gebruiken openbaar vervoer.
Costa Rica: zeer veelzijdig en een topper voor natuurliefhebbers. Ondanks de vele toeristen toch nog wel wat rustige plekken te vinden. Lekkerste nationale ontbijt (Gallo Pinto) en heerlijke trpische drankjes. Vulkanen, tropische stranden, natuurparken etcetera, het kan gewoon niet op. Relatief veilig om met een huurauto op pad te gaan en een goed en goedkoop openbaar vervoer netwerk. Ruime keus aan hostels en hotels, die voor onze begrippen goed betaalbaar zijn.
Panama: lijkt optisch veel op Costa Rica, maar kent weinig toerisme. Is ondanks dat goed uitgerust qua vervoer, al is het soms puzzelen. Panama heeft nog 7 redelijk grote inheemse bevolkingsgroepen, die het land dat extraatje geven t.o.v. toeristische buur Costa Rica. San Blas archipel is terug in de tijd tussen de Kuna indianen op voetbalveldgrote eilandjes. Panama City is een prachtige stad en relatief veilig. Het kanaal met z’n sluizen is beroemd, maar de hierdoor ontstane eilanden zijn de echte parels van de kanaalgebieden. Redelijk goedkope onderkomens en heerlijk betaalbaar eten. Prachtige stranden en gezellige plaatsjes met leuke muziek. Panama is onbekend, maar voor mij een grote verrassing.
Verder naar het noorden zal ik niet gaan.
Goh ik krijg helemaal zin in Panama door jouw verhaal, Roberts!
Maar eerst maar eens naar Andalucia, Spanje… ![]()
Da’s ook niet verkeerd hoor :zon02:
Panama staat mij bij als grote verrassing en een zeer prettige bevolking. Onze eerste dagen in Panama City waren surrealistisch, want bijna iedereen die ook door de stad liep groette ons met “buenas”. Zoiets in een grote stad had ik eerder alleen op Madagascar beleefd…
Wij zijn enkele dagen op de Kuna eilanden geweest en dat was echt zeer geweldig. Om de meeste eilanden kun je in 10 minuten heen lopen ![]()
Bocas was de enige tegenvaller, maar dat waarom is tegenwoordig op plaatjes al redelijk te zien ![]()
Ik heb geen commentaar ! maar wel een bescheiden vraag: waarom schrijf je geen boek over je reizen? ik zou het zeker kopen!:zon02:
Roberts, heel waarschijnlijk zal ik je ervaring met Cambodja in 2013 nodig hebben. Maar eerst, volgend jaar familiebezoek in Roemenië; ik heb een andere traject dan gewoonlijk omdat ik meer dan beu ben van de “autobahn”, al zijn ze goed…
Nu mijn lijstje is maar karig:Formosa(tarroko gebergte)wel heel mooi om daar over te vliegen(gedaan)minpunten(vroeger)Met Engels kon je daar niet terecht,ook het hotel was erg duur(green peak hotel ongeveer:400euro’s toen in de jaren tachtig.
Vietnam heb ik ook al bezocht,oa:Halong Beach alsook de cu shi tunnels(indrukwekkend)
Laos:Luang Phrabang,vond het echt aangenaam vertoeven in dit stadje,zoals Roberts al heeft vermeld waren de mensen echt vriendelijk(kan het beamen)
Birma:éénmaal geweest,ben echt verschoten(niet over het landschap)maar hoe dat de mensen daar worden uitgebuit(met eigen ogen gezien)Ook qua vriendelijkheid,sorry maar vind het maar een nors volk,eender het wantrouwen tegenover de toerist.(mijn indruk)
Tenlaatste:Cambodja;Siem reap,Ankor what waren mooie plaatsen om te bezoeken.Qua levenstijl vind ik dat je goedkoper bent gesteld in Cambodja dan in Thailand!
Dus, ik moet 2 namen onthouden; Roberts en George, de collega’s met ervaring in Cambodja en Vietnam. Nu ben ik gerust; want lezen en zich informeren kan iedereen maar het is totaal anders als je collega’s kunt aanspreken die ervaring mee hebben.
Ik heb ook een lijst van plaatsen (landen) die ik absoluut wil bezoeken, maar er zijn 25 landen op geschreven; ik heb het verstopt want mijn echtgenoot is niet zo “ziek” voor reizen dan ik; en nu, krijgt hem nog commentaar van onze forum ook bovenop; als ik hem niet meer thuis vindt, dan weet ik dat ik misschien overdreven enthousiast ben geweest…![]()
Ervaring met Cambodja en Vietnam heb ik hoegenaamd niet Sopirla,ben er wel een keer naar die landen geweest.
Thailand,daar kan je me alles over vragen,vooral het noorden van Thailand alsook de Isan country en natuurlijk Bangkok en omgeving weet ik veel over!
Je moet mijn interview maar eens lezen op het Thailandforum!lol2lol2
groetjes:georges.
Ik moet voorzichtig zijn met nieuws te melden aan mijn echtgenoot, hij is namelijk hartpatiënt (ik, in minder mate, maar ik rook even lekker door); daarom heb ik de lijst verstopt.
Nu, als Cambodja uit de bus komt, dan mijn plan is: eens geland in BKK, een kleine auto huren en weg zijn we richting de grens met Cambodja. Eerst, Siem Reap (een paar dagen om Angkor Wat oppervlakkig te leren kennen), Phnom Penh, dan de noorden bezoeken en om af te sluiten Kompong Som en de rustige stranden van daar en de Nationale Park Preah Sihanouk en dan terug BKK om de vlucht naar België te nemen.
Wat denken jullie?>>>
Nu ikzelf vindt Angkor Wat werkelijk onvoorstelbaar mooi!
De tempels zijn geweldig mooi, vooral de zonsopkomst is bijzonder om mee te maken. Wat je ook kunt doen Sopirla is een tuktuk huren en laat je door het hele park (er zijn vele tempels op een gigantisch stuk grond) rondrijden, of huur een fiets en ga zelf op pad! Bekijk de tempels niet alleen van een afstand, maar ga er echt in, loop er om heen.
Right ! George, aangezien dat ik veel (slechte) ervaringen had met de fiets (mijn medicatie is de boosdoener), lijkt me gezonder om een tuk-tuk te nemen; trouwens, in Thailand, voor korte afstanden, wou ik niet lopen, maar in een tuk-tuk zitten; ik vind ze geweldig ! (nog steeds)
Ok, nu weet ik wat ik moet doen; normaal, koop ik een kaart, 2 vliegtuigtickets en mijn “bijbel” - “Lonely Planet” en we zijn weg ! Maar nu kan ik van jullie ervaring “profiteren” en ik doe het, zoals je ziet.
![]()
en Bedankt !!!
Zonder Dank Sopirla,voor meer uitleg over Cambodja is Roberts beter geplaatst om info te geven.
Nu ik ga wat rusten(nog naweeen van mijn operatie,misschien dat ik straks nog ff kom piepen op het forum)
groetjes:georges.:kus:
Rust je maar goed, alles kan wachten; en nu ga ik ook eten voor de eerste keer vandaag…:kus: