ok allemaal,
Sorry voor de late reactie maar ik heb net 3 maanden op zee doorgebracht (tegenwoordig op lading schepen).
Ik zal eerst even mijn mailtje kopieren wat ik persoonlijk naar Jorne heb gestuurd en daarna antwoorden op de vragen van Roaldo ok?
Ik zal beginnen bij het begin, ik heb mijn stage gedaan als maritiem officier bij de HAL (Holland America Lines) dus dek officier en machiniste, dus helaas over specifieke vragen betreffende de afdeling hotel kan ik je geen antwoorden verschaffen!
Wat kan ik je wel vertellen… en ik wil jullie enthousiasme niet temperen 
Aller eerst moet ik je vertellen dat je voor op een cruise schip een bepaald type persoon moet zijn, je past daar of je past daar niet en daar hangt veeel van af!
Als je in de dienst hotel gaat werken , begin je hoogstwaarschijnlijk bij de front office (de receptie dus), daar werk je samen met Fillipijnen meestal dames waardoor het loon niet overdreven hoog zal liggen.
Als onderofficier (als je die rang al toebedeelt krijgt) ben je niet toegestaan om in het schip te komen met andere redenen dan je werk Dus dat wil zeggen enkel de laagste 2 verdiepingen, die niet zo mooi en glamoureus zijn (enkel blauw, grijs en wit).
Je deelt je hut minstens met zn 2’en en je hut bestaat uit een stapelbed een mini tafeltje, een kast waar je je kleding niet kwijt kunt en een inimini cel met wc en douche. Maar word je geen onderofficier dan deel je je hut met minstens 4 en heb je een complex van douches en wc’s op de corridor die je zelf dient schoon te houden en te delen met een 30 andere…
Je hebt 2 bars in de crew afdeling, een onderofficieren bar die bestaat uit 1 zetel en een barretje, en een officieren bar die een echte bar is, voor de crewmembers lager dan onderofficier heb je helaas enkel een messroom met een soort winkeltje waar je eens wat kan kopen enkel op bepaalde uren (niet eens een bar)…
Je bent als onderofficier niet toegestaan in de officieren bar! je mag ook niet aan het zwembad liggen of in passagiers restaurants dineren…
Hopelijk heb je geen aanleg tot dik worden want je krijgt Amerikaans eten voorgeschoteld (dus vet, vet en nogmaals vet), dit werkt in een hirarchie… eerst krijgen de passagiers dit, den overschot word de volgende dag in de onderofficieren mess voorgeschoteld (officieren hebben geen mess in de crewafdeling want die mogen wel dineren, lunchen in passagiers gedeelte) en de dag daarna vind je deze resten ergens in verwerkt bij de crew!
Heb je nu de rang van onderofficier en ben je een leuke dame om te zien, of hebben alle dames wel een oogje op je dan word je niet uit de officierenbar gegooit, en kan je ook wel eens mee gaan feesten in de passagiersgedeeltes! Let er op “verbroedering” met passagiers en ze komen erachter is het enkeltje richting huis!
heb je een chagerijnige dag omdat je vriendin/vriend thuis moeilijk doet, of er iets met weet ik veel wie thuis… dat is slikken en blijven lachen!! Zeker bij de receptie, je hebt vele ontzettend moeilijke klanten want een cruise kost veel geld en die mensen willen waar voor hun geld, dus nogmaals ondanks alle scheldpartijen blijven glimlachen! Ze komen zelfs klagen dat het regende die dag en willen hun geld terug… dus zet je schrap hahaha!!
Het is hard werken, je krijgt weinig voldoening… maar als je leuk in de groep past ga je verschillende leuke feestjes meemaken, en als je tijd overhebt en je kan eens de wal op ga je vele landen zien en daarvan kunnen genieten! dus niet alles is slecht en zeker een ervaring om eens mee te maken…
Wees er ook weer van bewust als je vroeger naar huis wil voor einde contract zijn deze kosten voor jou, maar ook de vlieg en verblijfkosten (eventueel nog een hotel) van je vervanger!
Ik heb het een jaar volgehouden 2x 6 maanden,… maar mijn mening is dat dit moderne slavernij is (die indonesische jongens werken voor 700 dollar per maand daar), en daarom vaar ik nu met ladingschepen waar zelfs elke matroos een royaal grote eigen kamer (hut) heeft!
Maar dit zijn enkel de ervaringen bij de HAL er kunnen betere maatschappijen tussen zitten he!!
En ik blijf erbij het is een unieke ervaring geweest, maar ik zal nooit van zijn leven op vakantie gaan met een cruise schip hahaha