Ik heb gewerkt op cruise schepen

Zoek je informatie over werken op cruise schepen,
Hoe het is, hoe het werkt, wat, waar en hoe…

Of ga je op vakantie met een cruise schip en je wil wat weten, vragen staat vrij.

Ik zou er wel even bij vertellen dat ik als dek officier daar heb gewerkt, voor een jaar lang op 2 verschillende schepen!

Groetjes

Hoi Mayke,

Je berichtje komt als geroepen. Ik ben 21 jaar en werk op dit moment in een hotel als receptionist. Ik wil graag vanaf oktober op een cruise gaan werken als receptionist/guest services officer. IK ben al een tijdje aan het rondneuzen op internet. Ik zat zelf te denken om te solliciteren bij royal caribean, princess cruises of carnival cruises. Heb jij met deze maatschappijen ervaring… of kun je wat vertellen over hoe het jou bevallen is en de voor en nadelen.

Is het nu nog te vroeg om te solliciteren of kan het nu ook al voor oktober. Ik hoorde namelijk dat je aan kunt geven wanneer je startdatum is en ze dan een cruise voor je uit zoeken. Ik kan dan namelijk rustig even de dokterverklaring, visum enzo gaan regelen.

Je kunt het me wel eventjes mailen, dat is net zo handig. Mijn email adres is jorn_janssen@hotmail.com. Mocht ik dan meer vragen hebben naar aanleiding van je mail dan kan ik je ook weer even terug mailen.

Ik hoop dat het gaat lukken!

Groetjes Jorn Janssen
jorn_janssen@hotmail.com

Dat lijkt mij ook leuk!
Ik heb laatst nog gesolliciteerd bij de Disney cruise line voor receptioniste

En heb je er wat op gehoord of…? Heb je ook al ervaring op cruise schepen of wordt dit je eerste keer?

nee nog nooit en het ligt niet meer in de planning

en ik was om een bullshit reden afgewezen.
Ze zoeken mensen voor 21 jaar en ouder en ik was afgewezen omdat ik te jong was. ben 30 jaar!
Tja dan niet he

Hai allemaal,

Ik heb ook al een paar sollicitatieformulieren ingevuld voor het werken op een cruiseschip, maar ik hoor teleurstellend weinig.
Ik wil mijn plan om op een cruiseschip te werken graag door willen zetten, maar weet niet meer zo goed hoe… Iemand tips?

Groetjes

Hallo Mayke,

Wil je nog iets meer vertellen over je werk als DEKOFFICIER.
Heb je op de zeevaartschool gezeten ? Of is dit een funktie in het restauratie deel van het schip.?
Graag zou ik dit van je horen! En bij welke cruisemaatschappij werk je?
Was het eenvoudig om er te worden aangenomen?
Ik ben zelf ook voornemens om te soliciteren als bootsman en ben dus benieuwd naar je belevenissen.Het zou meer toevoegen aan deze site.
Als wilt kun je mij ook direkt mailen,mijn emailadres is [EMAIL=“roaldhaan@gmail.com”]roaldhaan@gmail.com

Heel veel geluk gewenst,groet,Roaldo

ok allemaal,

Sorry voor de late reactie maar ik heb net 3 maanden op zee doorgebracht (tegenwoordig op lading schepen).

Ik zal eerst even mijn mailtje kopieren wat ik persoonlijk naar Jorne heb gestuurd en daarna antwoorden op de vragen van Roaldo ok?

Ik zal beginnen bij het begin, ik heb mijn stage gedaan als maritiem officier bij de HAL (Holland America Lines) dus dek officier en machiniste, dus helaas over specifieke vragen betreffende de afdeling hotel kan ik je geen antwoorden verschaffen!

Wat kan ik je wel vertellen… en ik wil jullie enthousiasme niet temperen :wink:

Aller eerst moet ik je vertellen dat je voor op een cruise schip een bepaald type persoon moet zijn, je past daar of je past daar niet en daar hangt veeel van af!

Als je in de dienst hotel gaat werken , begin je hoogstwaarschijnlijk bij de front office (de receptie dus), daar werk je samen met Fillipijnen meestal dames waardoor het loon niet overdreven hoog zal liggen.
Als onderofficier (als je die rang al toebedeelt krijgt) ben je niet toegestaan om in het schip te komen met andere redenen dan je werk Dus dat wil zeggen enkel de laagste 2 verdiepingen, die niet zo mooi en glamoureus zijn (enkel blauw, grijs en wit).
Je deelt je hut minstens met zn 2’en en je hut bestaat uit een stapelbed een mini tafeltje, een kast waar je je kleding niet kwijt kunt en een inimini cel met wc en douche. Maar word je geen onderofficier dan deel je je hut met minstens 4 en heb je een complex van douches en wc’s op de corridor die je zelf dient schoon te houden en te delen met een 30 andere…

Je hebt 2 bars in de crew afdeling, een onderofficieren bar die bestaat uit 1 zetel en een barretje, en een officieren bar die een echte bar is, voor de crewmembers lager dan onderofficier heb je helaas enkel een messroom met een soort winkeltje waar je eens wat kan kopen enkel op bepaalde uren (niet eens een bar)…

Je bent als onderofficier niet toegestaan in de officieren bar! je mag ook niet aan het zwembad liggen of in passagiers restaurants dineren…
Hopelijk heb je geen aanleg tot dik worden want je krijgt Amerikaans eten voorgeschoteld (dus vet, vet en nogmaals vet), dit werkt in een hirarchie… eerst krijgen de passagiers dit, den overschot word de volgende dag in de onderofficieren mess voorgeschoteld (officieren hebben geen mess in de crewafdeling want die mogen wel dineren, lunchen in passagiers gedeelte) en de dag daarna vind je deze resten ergens in verwerkt bij de crew!

Heb je nu de rang van onderofficier en ben je een leuke dame om te zien, of hebben alle dames wel een oogje op je dan word je niet uit de officierenbar gegooit, en kan je ook wel eens mee gaan feesten in de passagiersgedeeltes! Let er op “verbroedering” met passagiers en ze komen erachter is het enkeltje richting huis!

heb je een chagerijnige dag omdat je vriendin/vriend thuis moeilijk doet, of er iets met weet ik veel wie thuis… dat is slikken en blijven lachen!! Zeker bij de receptie, je hebt vele ontzettend moeilijke klanten want een cruise kost veel geld en die mensen willen waar voor hun geld, dus nogmaals ondanks alle scheldpartijen blijven glimlachen! Ze komen zelfs klagen dat het regende die dag en willen hun geld terug… dus zet je schrap hahaha!!

Het is hard werken, je krijgt weinig voldoening… maar als je leuk in de groep past ga je verschillende leuke feestjes meemaken, en als je tijd overhebt en je kan eens de wal op ga je vele landen zien en daarvan kunnen genieten! dus niet alles is slecht en zeker een ervaring om eens mee te maken…

Wees er ook weer van bewust als je vroeger naar huis wil voor einde contract zijn deze kosten voor jou, maar ook de vlieg en verblijfkosten (eventueel nog een hotel) van je vervanger!

Ik heb het een jaar volgehouden 2x 6 maanden,… maar mijn mening is dat dit moderne slavernij is (die indonesische jongens werken voor 700 dollar per maand daar), en daarom vaar ik nu met ladingschepen waar zelfs elke matroos een royaal grote eigen kamer (hut) heeft!

Maar dit zijn enkel de ervaringen bij de HAL er kunnen betere maatschappijen tussen zitten he!!
En ik blijf erbij het is een unieke ervaring geweest, maar ik zal nooit van zijn leven op vakantie gaan met een cruise schip hahaha

@ Roaldo

Ik ben afgestudeerd als Lic. nautische wetenschappen (dus aan de zeevaartschool) Momenteel vaar ik als 2de stuurvrouw op de lange omvaart (dus ladingschepen).

Ik weet niet wat voor nationaliteit je hebt Roaldo maar op cruise schepen varen ze vooral met indonesische en Fillipijnse matrozen (dus ook de bootsman). Je ziet nauwelijks nog andere nationaliteiten in deze functie zowel cruise schepen als koopvaardij! En waarom is dit, omdat deze mensen voor een 700 euro per maand werken, 14 uur per dag maken nooit klagen en een 10 maanden aan 1 stuk aan boord blijven!

Roaldo, als bootsman ben je “gewoon” matroos en mag je dus niet in passgiers gedeeltes komen behalve voor je werk, voor de rest van de tijd zit je in de crew area (onder de waterlijn) dus geen frisse lucht in een grauwe omgeving. Als matroos deel je je hut met minstens 3 andere en heb je een gemeenschappelijke douche complex. je hebt geen ontspanningsvoorzieningen behalve een messroom waar je in het winkeltje (als het open is) eens een biertje kan kopen! en 1 pooltafel voor nog 300 andere!!

Ik zeg het nogmaals ik wil jullie enthousiasme niet temperen maar weet goed waar je aan begint! hierarchie heerst daar enorm…

Als officier mag je alles, een onderofficier word gedoogt in areas waar die normaal niet mag komen als het een leuke (gemakkelijke) dame is, of als je als jongeman er zo leuk uitziet! Maar als gewoon crew mag je echt nergens komen!

Maar als je eens de wal op kan… wat zeer onwaarschijnlijk is met als je 14uur per dag werkt (en het schip ligt enkel overdag in een haven) dan zie je hele mooie stukken van de wereld!

hopelijk hebben jullie allemaal er iets aan…
ik raad het jullie niet af maar denk heeeel goed na waar je aan begint!

Groetjes

Hey hallo,
Ik wilde graag even reageren! :slight_smile: Ik heb zelf bij Carnival Cruises gewerkt en daar is het wel een beetje anders… Als je in het hotel werkt ben je namelijk officier (weliswaar met 1 streep) maar je mag dan alles wat de gasten ook mogen, verder heeft iedereen toegang tot de crewbar en is er ook een crewzwembad helemaal vooraan aan de punt van het schip! Eten is inderdaad ook gescheiden, de hebt de staff mess (schoonmakers, dekpersoneel etc) de crewmess (diningroompersoneel, kinderpersoneel winkelpersoneel etc) en de officer mess (voor de officieren) en de kapitein eet apart in zijn eigen eetzaaltje bij de officermess… Het eten is elke dag anders en niet altijd even geweldig maar als je officier bent kun je altijd op het dek hamburgers of pizza gaan eten :-)… Als hotelmedewerker deel je je kamer met iemand anders met dezelfde functie, wel klein maar goed te doen! Ik weet dat de staff met meerdere mensen onder de zeespiegel slaapt en de douches moeten delen! Klopt dat de staff veelal indonesisch, thais, etc is… De pursers (receptionisten) en andere hotelbanen zijn eigenlijk altijd europeanen… Eigenlijk ben je als je in een haven bent bijna altijd vrij aangezien alle gasten dan ook van boord zijn en mag je dus doen wat je wilt! Wij werkten als pursers ongeveer 6 tot 8 uur per dag de rest van de dag ben je vrij! Al met al heb ik het echt geweldig gehad, maar ik hoor vanuit meerdere kanten dat Carnival “the fun ships” vooral geld voor het personeel :-)…
Groetjes,
Majo

1 like

@ majo
Inderdaad elke rederij (compagnie) heeft zijn eigen faciliteiten en werkwijze… ik had het gewoon niet getroffen op de oude mensen cruises hahaha
En zoals ik aangaf je moet er een type persoon voor zijn! Dat was ik overduidelijk niet :wink:

Groetjes

Bedankt voor alle informatie!

Is de HAL dan wel een cruise waar veel oudere mensen zitten, of is het toch wel erg gemengd :stuck_out_tongue:

Marjo, heb jij nog iets van een e-mail adres binnen Carnival cruise lines waar ik misschien wat aan heb? Hoe had jij gesolliciteerd bij Carnival?

Groeten Jorn

De HAL staat bekend voor oude mensen cruises ja… geen zwembaden met glijbanen etc! Disney cruises, nou ja de naam zegt genoeg toch?

Groetjes en succes

Haha inderdaad de naam zegt genoeg. IK krijg binnenkort van een collega ook een adres binnen Royal Caribean en Celebrity Cruises. Dus hopen dat daar ook wat uitkomt. Ik denk dat ik wel bij de HAL doorga met solliciteren, even kijk hoe het gesprek gaat en hoe hun het bedrijf schetsen en dan zien we wel.

Mocht ik nog vragen hebben dan horen jullie het!

Groetjes Jorn

Ik ben aan de slag gegaan via bureau Carribean Cruise Carreers maar zij vragen wel een vergoeding van 400 euro voor het bemiddelen… Ik had dat ervoor over maar het is maar net wat je wilt… En ik had wel een direct email adres, maar weet niet zeker of ik dit nog ergens heb, kan zijn dat ik dat vanaf mijn werk heb gedaan en heb een nieuwe baan dus kan daar niet meer in mijn mailbox! Maar ik wist zijn naam nog en dacht ik google het even :-)… Ik vond dit op een ander engels forum:

Email David Steedman, head of the department, with Carnival Cruise Lines if and only if you are seeking employment as a purser or groups coordinator. He will be happy to Assist you in becoming a crew member aboard one of the many Carnival Ships. Email: Dsteedman@carnival.com. Good luck to you.

Hij (David Steedman) heeft ons geinterviewd bij carribean cruise carreers maar weet niet of hij er nog steeds werkt… En dus alleen voor purser of groups cordinator!

Succes!

Hey,

Via hun kon ik dus ook op gesprek komen maar heb eigenlijk dat geld er (nog) niet voor over. Ik wou het eerst kijken of het goed gaat met direct solliciteren en anders zou ik altijd nog met hun in gesprek kunnen gaan.

Hartstikke bedankt voor het adres. Ik kan het altijd proberen. En wat houd het purser zijn precies in, ik heb wel wat gelezen dat dat ook deels met receptie te maken heeft??

Ik ga hem binnenkort ff mailen en hoop zo verder te komen.

Groetjes

Purser zijn is hetzelfde als receptionist!
Je staat namelijk aan de frontdesk en bent HET aanspreekpunt voor de gasten… Voor hun problemen, voor hun vragen, voor stortingen op hun “sail and sign” kaart, en ook voor het boeken van tours wanneer de tourdesk is gesloten… Je staat 4 tot 6 uur per dag aan de balie met minimaal 2 maar soms ook 4 personen en wanneer je klaar bent moet je alle complaints in het systeem zetten (meestal maar 1 of 2), zorgen dat ze netjes een brief krijgen en champagne of chocolade aardbeien en dan je float (kassa) tellen :-)… Als purser heb je verder veel voordelen, je bent namelijk officier en mag dus meer dan het andere personeel, verder als je aan land gaat hoef je 9 van de 10 keer niet te werken omdat er geen gasten zijn… En er hoeven maar een paar pursers aan boord te blijven en dat zijn meestal mensen die dat graag zelf willen… Ook omdat je de tours moet verkopen mag je deze allemaal uitproberen :slight_smile: je moet toch weten waar je over praat uiteindelijk… Geweldige ervaringen opgedaan zo, ben naar Bob Marley’s huis geweest, met dolfijnen gezwommen, jeepsafari’s gedaan enz… Ik zeg echt als je de kans krijgt dat je het moet doen, ik vond het echt leuk! Heb zoveel gezien en gedaan en veel vrienden gemaakt want dat gaat daar echt als vanzelf… Ja je moet elke dag werken en heb in die 7 maanden niet één dag vrij gehad, maar 4 uur werken en de rest van de dag luieren is ook echt niet verkeerd! Na 7 maanden ben je wel klaar om naar huis te gaan hoor! :slight_smile: want het schip blijft toch elke dag hetzelfde, de gasten zijn elke week anders, maar toch hetzelfde als je begrijpt wat ik bedoel… Owja je krijgt ook nog een aantal verplichte cursussen, die komen bovenop je werkuren, maar deze duren meestal maar een dag of 2… Zoals EHBO, over veiligheid, besturen van een lifeboat enz… Ooo en zou ik bijna vergeten, als purser ben je ook supervisor van een ontruimingsstation en deze worden elke nieuwe cruise voordat ze uitvaren geoefend met alle gasten! Echt lachen want amerikanen (no offense) zijn best wel dom en je moet ze dus regelmatig helpen met het uittrekken van hun reddingsvesten waar ze dan mee in de knoop zitten hahaha… Geweldig! Ik hoor het wel als je nog meer wilt weten! Ik praat er graag over zoals je merkt :slight_smile:

Wens je in ieder geval succes met solliciteren!

Groetjes

Owja wilde ook nog zeggen dat bij Carnival de cruisers niet zo oud zijn! Gemiddeld rond de 40 denk ik, ook veel kinderen… Het is allemaal niet zo sjiek als bij HAL maar daar zijn de gasten ook na! We hebben een keer een swingers cruise gehad (uff dat was wel teveel van het goede hoor) en met springbreak een keer een heel schip vol zatte jongeren die de purser desk verwarden met de bar :-)… En ja hoor klagen over het weer doen ze! En stomme vragen stellen ook, maar een stom antwoord stellen ze niet op prijs :-)… Paar quotes:

Guest: Miss can I ask you something?
Purser: Of course!
Guest: (wijzend naar een grote trap in de lobby) These stairs do they go up? Or down?
Purser: … Depends where you stand miss, if you stand on top, they go down, if you stand down, they go up…
Guest: You dont need to be so rude! I will go and speak with your manager!

(serieus hoor! zulke dingen krijg je naar je hoofd)

Guest: Hello miss, wat is your name? The Netherlands? (Je draagt een naamplaatje met je naam en waar je vandaan komt…)
Purser: No my name is Marjolein
Guest: Ohhh thats beautifull! Where your from??
Purser: … (hahaha)

Wauw, dan heb ik nog kansen als 32 jarige :wink:

Ik heb ook op de cruise gewerkt wel in het hotel department dus als ik je kan helpen… 1999-2003 royal caribbean 2004-2004 disney cruise line 2006-2007 costa cruise line.

groet