Hulp gevraagd

Hallo allemaal die dit leest,

Zal me eerst even kort voorstellen, ik ben Marcel, 28 jaar, woon en werk in Nederland maar wil dit graag, zoals zovelen, doen in Thailand.

Ik heb al het een en ander opgezocht maar zit toch met nog wat vraagjes/advies.

Ik heb hier in Nederland een huis wat ik kan verkopen, maar als ik dat nu verkoop gaat er een bepaald gedeelte van de winst naar de gemeente(sociale koopwoning 5 jaar geleden voor weinig geld gekocht). Als ik dus 5 jaar wacht dan maak ik (als de huizenprijzen gelijk blijven) ca. 130.000€ winst, elk jaar dat ik het eerder verkoop gaat per jaar 10% van de winst naar de gemeente.

In die 5 jaar kan ik zo’n 20.000€ sparen waarvan ik een leuk appartement aldaar kan kopen. En als ik de 130.000€ slim wegzet op de bank kan ik van de rente leven in Thailand, en zal er zeker in het begin nog wel bij gaan werken.

Nu kan ik wel 5 jaar wachten met naar Thailand gaan maar dat wil ik niet.
Dus zal ik me huis moeten verhuren en daar een goede baan moeten zoeken om mezelf daar te kunnen onderhouden.

Nu is me vraag of hetgene wel mogelijk is wat ik wil, en of iemand tips heeft om deze 5 jaar door te komen.

Iedere reactie is welkom, en heb je meer info nodig zal ik het je geven.

Alvast bedankt,

Marcel

Hahaha. Dit bericht komt me een beetje bekend voor??
Misschien omdat ik er net al antwoord op hebt gegeven op een ander thailand forum. LOL (2 minuten geleden).

Nou goed hier nog een keer dan, voor als je die andere niet meer kan vinden.

Kijk om naar Thailand te gaan en toch een beetje leuk te kunnen leven heb je de volgende opties:

[ul]
[li]Een zak geld meenemen waar je voor eeuwig van kan leven. [/li][li]Een zak geld meenemen waar je zelf een zaakje mee opzet. [/li][li]Bij een grote multinational een hoge functie scoren. [/li][li]Wensen, bidden & smeken en het onmogelijke bereiken, namelijk dat een normaal bedrijf je tegen een redelijk bedrag aanneemt en een werkvergunning voor je regelt met alle kosten die daar bij komen kijken.Er zijn alleen duizenden mensen die hier soms al 10tallen jaren op loeren. [/li][li]Leraar Engels worden [/ul] [/li]Daar komt het eigenlijk een beetje op neer!
Nog meer vragen? Stel ze gerust! :laugh:

Emanuel

Klinkt in ieder geval als een mooi avontuur…veel plezier enne…af en toe een fotootje hier plaatsen he? :stuck_out_tongue:

Mocht je een eigen zaakje opzetten, dan moet je wel rekening houden met het feit dat je een Thaise partner moet hebben die het merendeel van de aandelen in zijn/haar bezit heeft (minimaal 51%).

En bv. investeren in appartementen en deze verhuren, kan dit wel zonder meer?( zonder thaise partner )

Dat kan in principe, maar dan ben je al met een bedrijfje bezig.
Kijk in T zitten hier ook gewoon haken en ogen aan. Als je een gewoon bedrijf begint kan je nooit meer dan 49% van het bedrijf bezitten. 51% moet in het bezit zijn van meerdere Thais. Wilt je dan ook nog zelf in dienst van het bedrijf (anders mag je er niet werken), dan moet je een werkvergunning hebben. Dit kost veel geld en hiernaast moet je nog ruim 40.000 euro op de bank hebben staan. Dit hoef je niet te betalen maar je moet dit per aanvraag wel hebben.
Tenzij… (LOL er zitten altijd twists in een Thaise wet)
Ik was dus bij tenzij, je een BOI (Board of Investors) goedgekeurd bedrijf hebt. Het is alleen zo dat ze vaak alleen bepaalde branches in bepaalde gebieden goedkeuren.
Met een BOI goedgekeurd bedrijf kan je alles kopen wat je wilt en ben je 100% eigenaar. Onder alles kopen valt dus ook ontroerend goed wat je gaat verhuren. Bijkomstigheid is dan wel dat het og in bezit is van het bedrijf en dat je dus belasting moet betalen over de huurinkomsten.

Wil je meer informatie over de Board of Investors van Thailand kijk dan even op http://www.boi.go.th/

Nog meer vragen?
Vragen staat vrij!

Emanuel

Ok, bedankt voor de snelle reacties!

Maar is het volgens jullie ook mogelijk om van de rente van die 130.000€ te kunnen leven? (afhankelijk natuurlijk hoeveel rente je krijgt, zeg 5000€ per jaar). Het huis/condomium is dan al betaald, dus het gaat alleen om eten en drinken e.d.

En wat kan ik het beste deze komende 5 jaar doen? Is het te doen om daar een baan te vinden waarvan ik kan rondkomen, en in de tussentijd dus me huis te verhuren zodat de kosten in NL gedekt zijn?

Er zitten ongelooflijk veel haken en ogen aan een bedrijf opzetten in Thailand, ben zeker van je zaak anders doe het niet!
Ten eerste kost het al ongeveer 3000 euro om alles van de grond te krijgen (registratie, advocaat contracten) en daarnaast moet je minimaal 2 miljoen baht geregistreerd kapitaal hebben waar je dan weer 25% cash moet betalen. 51% is voor de Thais maar die laat je dan een terugkoopcontract ondertekenen zodat je op ieder moment je aandelen terug kan krijgen.
Bezint eer ge begint :slight_smile:

Ik ben in eerste instantie niet van plan om een eigen bedrijfje te beginnen, ik weet niet waardoor je dat denkt?
Als het kan wil ik leven van de rente en wat bijwerken aldaar.

Ja het kan allemaal, maar 5000 is geen vetpot.
Het is natuurlijk te doen, maar je krijgt ook te maken met GLW enz. Niet dat dat veel is, maar het moet er toch af.
Je kan een jaarvisum nemen, maar dan moet je toch om de 3 maanden even het land uit. Niet dat dat erg is, maar het zijn toch weer kosten.
Na een jaar kost een nieuw jaarvisum je weer 100 euro en dat begint toch allemaal te tikken samen. Bovendien wil je misschien wel af en toe terug naar NL en dat is met zo’n inkomen gewoon bijna niet haalbaar.
Maar goed, als je er helemaal achter staat moet je het doen. En als je wat wilt bijverdienen is er wel veel werk te vinden als Engels leraar.

Emanuel

Oh sorry ik dacht dat dat je bedoeling was. Gewoon werk als leraar is inderdaad wel goed mogelijk alhoewel ze steeds meer native speaking mensen willen hebben. Doordat er ook steeds meer amerikanen en engelsen in Thailand zitten hebben ze die natuurlijk liever dan een niet van nature engels sprekende maar op dit gebied zijn er wel nog voldoende mogelijkheden. Als je het echt wil gewoon doen ja.

Per maand heb ik zo’n 20.000 baht te besteden die ik aan rente ontvang(zal meer zijn maar ga van het minste uit), plus dat ik er zeker in het begin nog ga bijwerken zal ik toch aan een aardig maandinkomen krijgen denk ik, kosten van het huis (huur) heb ik niet want ik koop er een condomium waarschijnlijk. Dus ik hoef alleen te eten en drinken van het geld, plus dus de visa runs die je moet maken, maar dat valt heel erg mee.

en als ik een keertje terug wil naar NL kan ik als het echt nodig is altijd even snoepen van het spaarpotje. Dus dat gat wel lukken denk ik.

Ik vind alleen de komende 5 jaar lastig, voel er weinig voor om me huis hier te verhuren met alle inboedel erbij en daar hopelijk een baantje te vinden om te kunnen rondkomen daar. Misschien dat als ik nog een financiele meevaller krijg dat ik van dat geld alvast 5 jaar kan uitzingen daar :wink:

We zijn inmiddels 5 jaar verder en ik zit nog steeds in Nederland helaas…
Ik ben wel net terug van een maandje Thailand. Maar nu moet ik toch een keer de knoop gaan doorhakken.

Mijn idee was om voor ongeveer 6 tot 12 maanden daarheen te gaan en om te proberen werk te vinden of iets op te starten. Wel wilde ik totdat ik zekerheid heb, mijn huis houden in Nederland. Dus wilde ik een deel van de overwaarde opnemen om daarvan mijn huis in NL te betalen tijdens mijn verblijf in Thailand en het verblijf daar te kunnen financieren.

Mocht het me niet lukken dan heb ik in ieder geval mijn huis hier nog en misschien kan ik ook terug bij mijn huidige werkgever (daar moet ik het nog over hebben).

Ik stel verder geen hoge eisen aan het leven daar. Ik ben dit keer bij mijn Thaise vriendin thuis geweest. Zij woont op het platteland zo’n 40km buiten Korat en dat beviel me eigenlijk heel goed daar.

Hoe zit het met mijn visum, ik kan een triple entry visa nemen voor 3 keer 60 dagen, maar kan ik dat ook nog verlengen aldaar of moet ik dan echt voor bepaalde tijd het land uit? Is het misschien wijs om daar te trouwen en dan voor een Non-immigrant-O visum te gaan?

Alle tips zijn welkom!

Groeten Marcel.

Tja zat even in een time gap want je Topic is inmiddels alweer 5 jaar oud, en heb je nu in die 5 jaar er zelf niets aan gedaan om alles te doorspitten hoe het allemaal zit gezien je leeftijd, rentenieren zelf’s in Thailand is zo en bedrag lang niet genoeg, visa verplichtingen en ga zo maar door…

Sorry dat ik zo een vraag cq antwoordt hebt maar in die 5 jaar…

Ik vind het een riskant idee zeker nu met die dalende euro als dit je (financiële)draagvlak moet zijn vind het dapper maar er zijn genoeg farang’s die nu met ijszakken liggen in hun hangmat, dit kan je geen onbekommerd leventje meer noemen.

Leuk om te horen hoe de situatie er inmiddels voorstaat Marcel. Ik heb je weinig raad te geven maar ik hoop dat alles zal lukken zoals je wilt dat het uitpakt :smile:.

Misschien heb je wel wat aan deze site, maar wellicht ken je hem al. http://job.jobjob.co.th/.

Op het moment is het trouwens wel een slecht moment om naar Thailand te emigreren i.v.m. met de belachelijk lage koers, tenzij je met je baan in bath uitbetaald zou krijgen en niet in euro’s of dollars.

Het rentenier verhaal komt in mijn laatste bericht niet voor omdat ik (zeker met de huidige rentes) weet dat dat niet haalbaar is…
Het is niet zo dat ik de afgelopen 5 jaar op een bank voor me uit heb zitten staren, ik heb een drukke baan en prive leven en vrijwel alle informatie die je op internet vind is of verouderd of word door anderen weer tegengesproken, het is altijd wat. Bijna nooit echt iets concreets.
Dus ik heb 1 vraag, die voor sommige die er ervaring mee hebben waarschijnlijk heel makkelijk te beantwoorden is zonder te vragen wat ik de afgelopen 5 jaar heb gedaan. En die vraag is of je een triple entry na de 3 keer 60 dagen nog kan verlengen aldaar?

Voel je verder niet aangevallen maar ging het me om de time gap, update visa info is allemaal te vinden op deze site, en als het om wonen en werken in Thailand gaat kan je beter je vragen in de kolom “Wonen en werken in Thailand” stellen zo ook als het gaat om visa vragen kijk even in je begin scherm bij reiscafe.

Verder succes in je zoektocht.

als je een beetje wat van thailand weet dan weet je dat veel dingen vaak niet zwart wit zijn, dus ook visa’s.
een triple entry, neem aan toerist visa, kun je na 3 x niet verlengen maar als je echt had gezocht op internet dan weet je dat je na elke entry kunt verlengen met 30 dgn a 1900 baht bij een immigration office.
met een toerist visa kun je niet werken.
wat voor opleiding heb je, voor leraar engels vragen de unversiteiten en privescholen(die betalen het best) over het algemeen een bachelor’s degree.

voor andere banen geldt vaak dat het een baan moet zijn die niet door een thai kan worden uitgevoerd.

je kan proberen een non immigrant b visa te krijgen op basis dat je wilt investeren of misschien je huidige werkgever vragen of die een brief wil schrijven dat ze je naar thailand willen sturen voor evt investeringen.

Ik wist dat ik die 60dgn entry’s met 30dgn kon verlengen maar er staat ook dat je de triply entry binnen 6 maanden moet gebruiken, dus als je na elke entry 30 dgn verlengd kom ik op (3x60=180) + (3x30=90)= 270dgn en dat is langer dan 6 maanden geldigheid waarbinnen de triple entry’s gebruikt mogen worden. Dus dat snap ik niet.

je moet volgens mij binnen mnd het visum gaan gebruiken,dus binnen 6 mnd moet je de 1ste entry doen