Huidig reisadvies voor Kenia

Ik zou graag met mijn partner op reis gaan naar Kenia (rugzak, safaritocht, rondtrekken) maar de huidige reisadviezen voor Kenia zien er niet zo goed uit:

[ul]
[li]Belgie: Diplomatie.be Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl
enkele termen: erge droogte, geweldadig banditisme, ontvoeringen, absoluut vermijden…
Dit baart me wel wat zorgen.
Kan iemand, die er recent geweest is, dit bevestigen of relativeren?

Hallo Kerlijne,
Het advies van buitenlandse zaken geeft aan dat het risico in bepaalde gebieden in Kenia 4 is, op een schaal van 6 en waarbij 7 een algemeen negatief reisadvies is.
Dat wil zeggen: als je in die bepaalde gebieden moet zijn, raadt men aan zorgvuldige voorbereidingen te treffen. Mensen die nu bijvoorbeeld in het noorden van Kenia moeten zijn als ontwikkelingswerker (hongersnood en overpoelingen), of in de IDP-(ontheemden kampen) van na het verkiezingsgeweld die nu in snel tempo ontruimd worden.
Dat zijn plaatsen waar je op dit moment niet zou moeten willen zijn als toerist, en als ontwikkelingwerker dien je “zorgvuldige voorbereidingen” te treffen.

Ik zat tijdens het verkiezingsgeweld, januari/februari 2008, aan de kust. Niet in een bewaakt strandhotel, maar midden tussen de lokale bevolking.
Er was een negatief reisadvies voor geheel Kenia. De enige gevolgen die ik heb meegekregen heb waren:
Mensen die ongerust waren over familieleden in het binnenland
Mensen die hun baan kwijt raakten omdat de hotels (begrijpelijk) leeg waren
De lokale shops kregen onregelmatig bevoorraad.
Er waren wel Duitsers en Zwitsers, ook buiten de hotels, zij hadden een gedeeltelijk negatief reisadvies voor alleen de geweldsgebieden.
Geen van het andere geweld hebben we meegekregen aan de kust, behalve wat op TV te zien was in het binnenland en de sloppenwijken van Nairobi.
Dat negatief reisadvies is opgeheven, al een poos terug, en ervan uitaande dat jullie geen ramptoeristen zijn, kun je met de gangbare adviezen voor Kenia er gewoon naartoe op vakantie. :slywink:

Van die droogte klopt zeker; in Amboseli lag het ene na het andere rottende kadaver ten gevolge van de droogte. (wij waren er in september 2009).
Verder nergens een onveilig gevoel gehad, ook niet in Mombasa.
's Nachts op pad gaan wordt wel afgeraden (zei de lokale bevolking)

Groetjes, Marike

Is er iemand die op de hoogte is van de veiligheidssituatie op dit moment in kenia,de bestaande berichtgevingen zijn alweer meer als een jaar oud???:wereld:

Als er nog steeds hetzelfde staat, kan je er vanuit gaan dat je gewoon kan gaan. Parken en Mombasa/Malindi zijn geen enkel probleem en ik neem aan dat je als toerist niet naar de noordelijke grenszone wil trekken.
Ook naar Lamu kan je gewoon toe gaan. Er zijn alleen wat meer militairen op zee in de wateren rond Lamu. Vooralsnog geen reden om niet te gaan.

1 like

Afgelopen weken zijn er drie ontvoeringen geweest vanuit Somalie, daarop heeft Kenia verassend gereageerd … door het zuiden van Somalie te bezetten.
Dit zegt de Amerkikaanse ambasadeur in Kenia:

“We are in the process of reviewing travel advisories. The big review will be announced on November 1. The work by police, military and Kenya Wildlife Service officers is very positive. There is tremendous progress in terms of security measures put in place around this beautiful place (Lamu),”

Het Keniaanse leger staat aan de rand van de Somalische havenstad Kismayo, waar vandaag al hevige bombardamenten door de luchtmacht plaats vonden … de 3 Al Shabaab milities die dichtbij de grens met Kenia actief waren zijn gevlucht.

Het doel is om Al Shabaab, piraten en andere criminelen op te rollen … waarschijnlijk tot aan de Somalische hoofdstad Mogadishu.

1 like

Net terug uit Kenia,( Mombasa)
Nergens last van gehad.

wendy schrijft net terug van mombasa, niets gemerkt, vandaag echter al de tweede aanslag in nairobi, ministerie van buitenlandse zaken zegt het is niet veilig in een streek van 150 km. rond lamu\daar ik naar malindi ga en in mombasa land en dan met auto naar malindi ga, vraag ik het mij af.
Malindi ligt in die zone ,is de weg van mombasa naar malindi dan niet gevaarlijk?

1 like

Er zijn erg scherpe controles overal op dit moment. De 3 milities in het zuiden van Somalie zijn ondertussen gevlucht en het gebied wordt uitgekamd door het Keniaanse leger die al tot ver in Somalie zijn getrokken.

De weg van Mombasa naar Malidi is een hoofdader die streng bewaakt wordt, echter, ik zou niet 's nachts of zelf rijden, maar dat is persoonlijk.

Het hele Keniaanse beveiligingsapparaat is uit de kast getrokken om de veiligheid te garanderen, politie, CID (geheime dienst) en zelfs de (bewapende) Kenya Wildlife Service. Vandaag al een paar keer helicopters over horen vliegen … ik ben absoluut niet bang in ieder geval :slight_smile:

1 like

Ieuw, daar zit ik straks wel voor een paar dagen; ik zit in de wijk Karen maar ga daar ook in de stad wat rondtouren.

Hey allemaal,

Ben nu net 2 weken terug uit rondreis uit keni.
Wij waren aanwezig tijdens de ontvoeren van de franse voruw. Wij zater op dat moment in shela.
Het enige wat wij gemerkt hebben is verhoogde politieactiviteit en veel minder toeristen.

De weg van mombasa naar malindi is zeker rijdbaar en is een hoofdweg die goed te doen is. Alleen zou ik ook afraden om snacht’s te rijden.

Groetejes

1 like

Maar 's nachts rijden wordt ALTIJD afgeraden, ivm met slechte conditie wegen, geen licht, overvallen en corrupte politie.
Het is in Kenya nu echt niet gevaarlijker dan anders.

1 like

Ben het volledig met jullie eens, Kenya en Saada…
Ook hier aan de Zuidkust merken we er niets van.

1 like

's Nachts van Mtwapa naar Mombasa (via Bamburu, Nyali, Bumbululu = toeristische gebied) is geen probleem, overal is licht en bedrijvigheid langs de weg, hakuna matata.

Naar Malindi is een iets ander verhaal, de weg is goed, maar donker, bossen en op lange stroken erg rustig, zou ik nooit 's nachts rijden als het niet echt nodig is.

Vandaag op de Likoni Ferry geweest, voetgangers worden gescheiden: mannen en vrouwen, per persoon gefoeileerd, er was behalve de normale security ook leger aanwezig voor en op de Ferry zelf.

Onveilig is het als je naar Somalie op vakantie gaat :slight_smile:

1 like

En in Nairobi? Hoe is het daar???

In Nairobi zijn twee aanslagen geweest, eentje in een lokale bar en een bij een busstation, beiden geen toeristische plaatsen. De daders zijn opgepakt, huiszoekingen en wapens in beslag genomen.

Ook in Nairobi zijn forse veiligheidsmaatregelen genomen. Enkele wijken met een verhoogd risico worden uitgekamd, de CID (geheime inlichtingendienst) krijgt medewerking van Somaliers. Er zijn grondige voorbereidingen getroffen, de militaire inval in Somalie is al lang geleden gepland.

Er is dus rationeel gezien een verhoogd risico op aanslagen van 1 op de miljoen, maar door aanwezigheid van politie, leger en geheime dienst zijn de gangbare risico’s in Nairobi een stuk lager.

Grote reisagenten in de VS verklaarden vandaag dat Kenia nog altijd 1 van de veiligste reisbestemmingen is http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2011-11/01/c_131224314.htm

1 like

Dank je voor je uitgebreide info Kenya!
Ik zit in een hotel in de wijk Karen en ik mag aannemen dat de chauffeur mij niet naar wijken brengt waar het eventueel niet pluis is.
Een van de uitstapjes is het nationaal museum (dat lijkt mij bijzonder interessant). Ligt dat in het centrum?

Al die paniek vooraf maakt je reis al een stuk minder leuk.

Zoals julle op mijn blog hebben kunnen zien is er niets aan de hand.

Het was zoals gewoonlijk heerlijk om thuis te zijn en we hebben nergens iets van gemerkt, ook niet op de luchthavens. (alleen een collone legerjeeps passing by op de kustweg, die overigens alweer begint met ferme potholes hier en daar !!!)

Uiteraard moet je niet in het donker in een wereldstad gaan rondspoken, en dat geld niet alleen voor Nairobi hoor !! In het donker rijden is altijd al (meer de 35 jaar die ik weet) very risky business in Kenya en ook elders in Afrika.

So *** stop worrying***, just go and enjoy.

jammer weer voor Kenya, al die paniek zaaierij !!!

• visum nog steeds 40 euro, te koop bij binnenkomst
  • ugali nog steeds belachelijk duur, geen loonopslag geweest voor de mensen
  • benzine ook erg duur !! 117 tot 119 Ksh
  • oceaanwater temeparuur : badwater
  • zon overvloedig aanwezig
  • geen mango seizoen
  • Standard 10 cent duurder geworden
  • Maestro werkt hlemaal nergens meer
  • Mastercard werkt ook nergens meer
  • Visa werkt overal
  • mijn wageni die euro’s mee hadden hebben geen enkele keer gewisseld, alle automaten werkten

.

Ik heb in januari 's avonds laat in Kampala gewandeld en werd zo aardig geholpen door een jongen op een brommer met oversteken ;misschien ben ik wel heel naief maar ik vond Kampala geen nare (afrikaanse) stad.
Maar goed, misschien heb ik wel gewoon mazzel gehad …

Habari Yako

Ik ben ondertussen al ruim een maand in Kenia en het enigste wat wij hier merken (in de buurt van Eldoret) is dat er in de grotere winkels(centra) meer controle en bewaking is van militairen ook op de straat zie je meer militairen. Voel mij absoluut niet onveilig hier. Ben pas nog in Nairobi geweest ook in het centrum en merkte daar niets. Het enigste advies wat wij kregen was om niet in het centrum te slapen. Maar dat was voor ons niet nodig omdat wij nog weer terug reden naar Eldoret die avond.

Wat wel een vervelend iets is dat hier bijna nergens gepind kan worden met de meastro en mastercard(in Eldoret). Na 4 weken kregen wij de tip om het eens bij de stanbic bank te proberen en dat lukte warempel met de meastro en mastercard. Daarnaast kan hier wel bij de KCB gepind worden met de mastercard. Maar ja je wordt dan heel creatief in het geld besparen tijdens het boodschappen doen. En daarnaast heb ik hier genoeg vrienden wonen waar ik in die periode heb kunnen eten.’

Groeten Jerop