Maestro en mastercard worden enkel in de stanbic bank aangenomen. Weten wij uit eerste hand harde hand trouwens als je geld moet opsturen met money transfer.
Heb vrienden die nu in kenia zitten aan de kust, in malindi. Daar is niets te merken van de zogezegde problemen.
Genieten zou ik zeker doen
Maandag heb ik alle pinautomaten in Diani geprobeerd, helaas, enkel de Stanbic Standard Bank in Mombasa, bij de Nakumatt in Nyali zit ook een SSB, deed het.
Misschien dat verschillende NL banken afspraken hebben met 1 of meer Keniaanse banken, ik weet het niet, maar zomaar vertrouwen dat je hier wel zal kunnen pinnen … ik zou die gok niet nemen in ieder geval …
Wij zijn vrijdag terug gekomen uit Kenia na een rondreis van 2 weken en de laatste week in Diani. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Door de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de Kenianen hebben we een topvakantie gehad.
Het enige moment van agressie dat we hebben meegemaakt was tijdens de aanval van een tsetsevlieg…
Dus ga gewoon en geniet! De mensen daar hebben het hard nodig.
Hakuna matata!
vr 04 nov 2011, 15:02
**Keniaan gedood en Zwitser gewond bij aanval **
GARISSA - Een Zwitserse toeriste is vrijdag gewond geraakt toen ze in het oosten van Kenia in haar voertuig werd beschoten. De Keniaanse chauffeur kwam om. Een derde inzittende, een Zwitserse man, bleef ongedeerd.
Volgens een zegsman van het Zwitserse ministerie van Buitenlandse Zaken is de vrouw er ernstig aan toe. De Keniaanse politie zei dat twee groepen betrokken waren bij de aanval, die het werk zou zijn van ‘gewone’ criminelen.
De afgelopen maanden zijn meerdere westerse hulpverleners en toeristen in Kenia ontvoerd. De autoriteiten houden de radicaalislamitische beweging al-Shabaab uit Somalië hiervoor verantwoordelijk
Al opgezocht waar Garissa ligt ? Een doorsnee toerist heeft er niets verloren. Garissa was al gevaarlijk toen wij in 1979 in Bura woonden… Niet voor niets ben ik , in al die 8 jaar dat we nu heen en weer naar Kenya reizen, nog niet terug gaan kijken in Bura naar wat er over is van ons project van toen…
Klopt. 25 jaar geleden reed je in konvooi naar Lamu met de bus, veel meer bewaking dan nu. Militairen voor de bus aan, voorin in de bus, achterin in de bus en een jeep vol militairen achter de bus aan. Vanwege de shifta’s (Somaliers) in de bosjes…
Oh en…al Shabaab bestond toen nog niet…
Al het gedoe over veiligheid… Er is in Kenya niets onveilig, enkel de wegen als je zelf rijdt zijn onveilig te noemen…
Mwende, dit schrijf je zelf in een ander topic en nu schrijf je dat Garissa gevaarlijk is.
Ik weet idd niet waar het ligt; ik ga naar Nairobi, Ol Pejeta, Samburu, Nakuru, Masai Mara en Diani.
Het is en blijft natuurlijk heel erg voor de Zwitsers en die Keniaanse chauffeur.
Garissa ligt op weg naar vluchtelingenkamp Dabaab dus wat deze Zwiterse toeristen daar nu precies te zoeken hadden in die regio?
Het is verschrikkelijk wat er is gebeurt natuurlijk, maar waren het wel toeristen vraag ik me af … misschien hadden ze een toeristenvisum, maar gingen ze om andere redenen richting Garissa: schooltje opzetten, vrienden/familie opzoeken die daar wonen/werken.
Er zijn altijd veiligheidsrisico’s, zoals overal op de wereld. Dit incident zou niet vanwege aanslagen zijn van Al Shabaab.
De route die je noemt Marikke is goed beveiligd, ik zou me niet te ongerust maken…
Al deze incidenten weerhouden mij er niet van om naar Kenia te gaan hoor!
Het is niet voor niets dat ik weer voor kenia heb gekozen; in 2009 heb ik het geweldig gehad terwijl ik daar ook op een bepaalde route met een gewapend convooi reed terwijl er volgens de gids al ruim 5 jaar niets gebeurd was.
Safety for all voor de touristen?
In Samburu ga je onder begeleiding naar je tent; niet vanwege eventuele bandieten maar vanwege de olifanten die het kamp gewoon binnekomen (er is geen omheining) .Ik logeer daar in The Elephant Bedroom.
Spannend, en ik zie er ontzettend naar uit, zit de dagen af te tellen…
de zwitserse vrouw en de bestuurder zijn beschoten,
in de buurt van isiolo shaba/samburu national park
bandieten wouden de safari bus laten stoppen
de chauffeur reed door en werd toen dood geschoten
waarbij de zwitserse tourist zwaar gewond raakte
toch nog zo’n 250 km van garissa
neemt niet weg dat dit gebied veilig is
er vinden regelmatig overvallen voor op auto’s
bussen of vrachtauto’s door (somalische) bandieten
of turkana’s
de stijging van het aantal overvallen/berovingen
en andere criminaliteit vind zijn oorsprong naar mijn mening in,
dat het met name na de onlusten in 2008 het zeer slecht gaat,
met de economie toen is er erg veel schade ontstaan
veel huizen verbrand en ook veel opgeslagen voedsel voorraden
ook zaad en poot goed voor een nieuwe oogst waren verbrand
daar overheen kwam de wereldcrises in 2009
en werd alles voor de kenianen erg duur
hogere voedsel prijzen
hogere brandstof prijzen
hogere electra rekeningen
hogere huren van woning
en de lonen gingen niet evenredig omhoog
menig keniaan laat het niet merken, maar hun leven is de laatste
jaren zwaarder/moeilijker geworden
Ik begrijp uit het bericht dat de Zwitsers genegeerd hebben dat ze onder bescherming deze weg hadden moeten rijden. En die chauffeur dan; die had toch ook beter moeten weten?
Zoals ik al eerder berichtte; wij kwamen wel in een convooi (gewapend) op een bepaalde route.
Ook toen we uit de auto gingen bleven de militairen bij ons in de buurt met hun automatische geweren.
Natuurlijk is Kenia over het geheel gezien veilig, maar ik denk dat die Zwitsers er misschien nu een tikkeltje anders over denken?
Niemand wil toch zoiets meemaken?
Ik kan ff niet volgen ?
Feit 1 = dat wij tussen 1979 en 1981 meerdere keren over Garissa naar huis (Bura irrigation Project) gereden zijn in konvooien met politie begeleiding. Wegens Shifta. PUNT. Die streek van Kenya is dus altijd al ‘‘gevaarlijk’’
Feit 2 = dat op sommige plaatsen de wegen (en dan heb ik het over wegdek en niet over shabaab, shifta’s, gansters dies al meer) gevaarlijk zijn door potholes, ontbrekende wegwijzers, ontbrekende op en afritten. Wat dus ook ‘‘gevaarlijk’’ kan zijn als je niet oplet/geen ervaring hebt.
Dat zijn twee heel verschillende soorten ‘‘gevaarlijk’’…
In een ander topic waar hikerroeland vraagt of het veilig in MOmbasa is schrijf jij dat er niets onveilig is in Kenia, later schrijf je (als reactie op mijn bericht) dat Garissa altijd al gevaarlijk is. Dat is voor mij een contradictie…
Maar misschien begrijp ik je wel helemaal verkeerd hoor.
:wub:
Ah ok. Dan snap ik wat je bedoeld. Sorry als ik onduidelijk was.
Tja, als er rellen zijn in Luik (zoals gister) heb jij daar wss in Nederland geen last van ? Is het dan onveilig in Belgie ?
Je veilig voelen is soms erg subjectief. Heb al in posts gelezen dat het absoluut onveilig is de trein te nemen in Kenya. Ik heb me nooit onveilig gevoeld in die trein.
Dit is naar mijn idee meer een toeristen forum, en in Garissa komen normaal helemaal geen toeristen , het is erg ver van alle bekende parken etc. Vandaar miss. de verwarring ?
Toen ik in vlakbij Mtwapa zat een paar jaar geleden is er een lokaal persoon in brand gestoken omdat hij op heterdaad betrapt werd terwijl hij een vrouw aanrandde.
Is Mtwapa dan onveilig ? Nee, de toeriste die zich om 23:00 's nachts daar bevond gedroeg zich onveilig, het zou niet in mijn hoofd opkomen om rond middernacht te gaan rondspoken in Mtwapa. (*maar evenmin in Brussel, Oostende of Amsterdam)*Ik denk dat veiligheid vaak tussen de oren zit.
Ik begrijp je zeker hoor! Kenia is een erg groot land waar natuurlijk overal wel iets kan gebeuren.
Het is ook de bedoeling dat ik weer ontzettend ga genieten van het prachtige land met haar vriendelijke bevolking!
wat betreft veiligheid is het ook een beetje bangmakerij,
men wil natuurlijk liever dat u een safari boekt,
ook op zich niets mis mee
maar het lijkt er nu ook een beetje op dat u
deze driver al meerdere malen op deze wijze
promoot, doe dat dan ook zonder het in een verhaaltje te verpakken