In dit topic staat het wat beter uitgelegd dan ik kan:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=106620
Helemaal onderaan de pagina vroeg iemand zich ook af of er geen passen zijn die voor een bepaalde deel van Japan gelden, en WizardOfOss die kon daar goed antwoord op geven.
Met een Japan Rail Pass mag je onbeperkt gebruik maken van alle treinen van de JR (de grootste spoorwegmaatschappij van Japan), met als enige uitzondering de allersnelste Nozomi-shinkansens.
Via de JR spoorwegmaatschappij kom je vrijwel overal in Japan.
Als je zo’n pas aanvraagt, en je ontvangt hem thuis dan heb je 3 maanden de tijd om hem te activeren.
Dus in principe als je in mei naar China gaat, en je vraagt de pas op 20 april aan en je krijgt hem de 21e, dan heb je vanaf 21 april t/m 21 juli de tijd om hem te activeren
Wat mij aantrekt in Japan. Ik had Tokyo in films gezien, Fast and the Furious Tokyo Drift o.a. en hoe Tokyo er snachts uitzag met al die wolkenkrabbers en lichten, dat vond ik eigenlijk gewoon heel erg vet. Eigenlijk was dat de reden dat ik Japan wilde zien haha. Daar wilde ik gewoon heen, het zag er voor mij in die films een beetje science fiction-achtig uit allemaal, supermodern, high-tech etc…ik wilde eigenlijk gewoon naar de toekomst, zo voelde het een beetje haha. Pas toen ik me reis een beetje begon te plannen, kwam ik erachter dat ik ook zeker de culturele bezienswaardigheden wilden zien, en dan vooral de tempels van Kyoto. Ik ben dan gelukkig ook naar Kyoto geweest. Helaas heb ik wegens omstandigheden niet veel van Kyoto kunnen zien, maar toen ik daar eenmaal was spraken die paar tempels die ik had gezien mij wel enorm aan. Dat was voor mij het echte Japan, en dan zijn er wel meer dan duizend tempels in Kyoto terwijl ik maar een paar heb kunnen zien. Daarom wil de volgende keer zeker langer in Kyoto blijven, 3 of 4 dagen schijnt wel genoeg te zijn om heel Kyoto te zien.
Maar wat me verder aantrok toen ik eenmaal in Japan was. Ik ben alleen in Tokyo en Kyoto geweest, dus eigenlijk maar 1% van Japan. Maar ik kan zo niet iets specifieks noemen wat me aantrok. Het zijn meerdere factoren, de discipline die de mensen daar hebben bijvoorbeeld. Op straat was bijvoorbeeld geen enkele vuilnisbak te vinden. Ik heb een keertje 2 uur lang rond gelopen met een lege fles cola, en moest ergens in een restaurant naar binnen om te vragen met gebaren of ik het hier ergens kon dumpen :). En dat terwijl er geen vuil op straat te vinden is, nog geen sigarettenpeukje of kauwgum. Daar is er trouwens ook nog geen rookverbod. De metro is zo super makkelijk, je kan een app downloaden met de metro plattegrond van Tokyo, en het systeem heb je binnen no-time door, hoe je moet reizen en welke metro je moet pakken.
Yoyogi park was echt vet, is een beetje te vergelijken met het vondelpark in de zomer in Amsterdam. Ik had gelezen dat je op een zondag middag dat park moet bezoeken, want elke zondag middag (in de zomer/lente) hangen daar dan jongeren rond die zich verkleden als bijvoorbeeld Elvis Presley en dan de hele middag gaan dansen op zijn muziek. Dus ik ging daarheen op zondag, maar die dag was er het Cinqo de Mayo festival in dat park. Een Mexicaanse feestdag waarbij word gevierd dat Mexico een Frans leger versloeg ergens in het jaar 1800. Gezellige bandjes die optraden op het podium, overal eettentjes, duizenden mensen. Er waren wel veel toeristen, maar ik vond het wel gezellig. Het was verder ook gewoon heel gezellig.
dfltweb1.onamae.com – このドメインはお名前.comで取得されています。 2015 ook in mei
Kyoto===>zoveel mogelijk tempels
Tokyo===>discotheek The Womb, Magneettrein zonder chauffeur, Yoyoghipark, robot restaurant, cockroach alley (smal gezellig steegje met meer dan 60 restaurantjes vlakbij het drukste station ter wereld) en nog veel andere dingen
Stukje wiki over station Shinjuku:
Shinjuku station wordt iedere dag door gemiddeld 3,64 miljoen reizigers gebruikt, heeft meer dan 200 in- en uitgangen, vele honderden winkels en restaurants en is daarmee veruit het drukste treinstation in de wereld. Het dient als het knooppunt voor het spoorwegverkeer tussen het centrale deel van Tokio en de westelijke voorsteden.
Maar verder zijn er nog veeeeeel meer dingen te doen en te bezoeken in Tokyo alleen al, maar als ik dan toch moest kiezen wat me echt aantrok…
Ik denk cockroach alley vlakbij station Shinjuku…
Gewoon iets waar je effe geweest moet zijn denk ik, al is het maar 2 minuutjes er doorheen lopen
echt een heel apart steegje. Ik weet het niet, maar het voelt alsof je effe een paar minuutjes in een film loopt of zelf in Japan woont en net van werk komt om ff wat te eten. Daar komen veel locals na hun werk namelijk om wat te eten 
Oohjaa en het Hachi standbeeld bij het Shibuya station, van die zielige film over die hond Hachi…was bijna vergeten dat ik daar ook ben geweest.
Pfff zo zijn er nog veel meer leuke dingen