Hallo,
Ik zou graag eens naar Japan gaan ,een maand ong ![]()
Nu is mijn vraag,is Japan duur om te verblijven?
Hoeveel kost een menu om te eten,een hotel,een drankje etc … vergeleken met hier in belgie.
Grtz
Hallo,
Ik zou graag eens naar Japan gaan ,een maand ong ![]()
Nu is mijn vraag,is Japan duur om te verblijven?
Hoeveel kost een menu om te eten,een hotel,een drankje etc … vergeleken met hier in belgie.
Grtz
Het is uiteraard geen heel goedkoop land (per slot van rekening is de levensstandaard daar minstens gelijkwaardig aan die van ons), maar toch ook zeker niet zo extreem duur als soms weleens beweerd wordt.
Om een idee te geven:
[ul]
[li]Hotel: reken op tussen de €50 en €70 voor een éénpersoonskamer, al kan het met wat zoeken soms nog goedkoper, ik heb bijvoorbeeld in hartje Osaka gezeten voor €35. Hostels zijn er vanaf een euro of 30. [/li][li]Eten: een kom ramen heb je al vanaf een paar euro, en voor tussen de €10 en €20 heb je de restaurants voor het uitkiezen. [/li][li]Drankje: dat kan wel knap aan de prijs zijn. Ik ben niet zo’n uitgaanstype, maar ook voor een biertje in een restaurant ben je al snel €5 kwijt. [/li][/ul]
Het meest kostbare aan een reis door Japan is het vervoer over langere afstanden. Binnen of in de directe omgeving van steden kosten kaartjes zelden meer dan een paar euro, maar als je snel een paar honderd kilometer wilt afleggen dan moet je op forse bedragen rekenen. De meeste mensen reizen dan ook met een Japan Rail Pass, waarmee je voor een paar honderd euro tot 3 weken onbeperkt kan treinen. De laatste jaren zijn echter ook de lowcost airlines in opkomst, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar tijdens m’n laatste reis heb ik wel iemand ontmoet die voor 1 yen(!) van Tokyo naar Fukuoka was gevogen…
Het eten vond ik goed meevallen. Maar verder is het zeker geen goedkoop land. Zelfde standaard of hoger dan in Belgie, is mijn mening. Zelf hebben we wel nooit in hostels geslapen. Altijd in hotels of bij mensen thuis (bed en breakfast principe)
Wij vonden het een super duur land!!!
Vooral het eten en de verblijfplaatsen… wil je een keer in een Ryokan slapen (in Tokyo of Kyoto) dan ben je
al bijna 100 euro kwijt voor 1 nacht… en dan lig je ook nog eens op de grond! Maar dat ter zijde.
Al het vervoer is duur! Met de trein heen en weer van Tokyo naar Kyoto koste ons 250 euro p.p. en dat voor 1 week!!!
Maar het is wel een prachtig land en heb nog nooit zulke vriendelijke mensen meegemaakt! Alleen 99% spreekt GEEN engels.
en die 99% die geen engels spreekt, legt met handen en voeten uit wat ze jou willen duidelijk maken of proberen jou zo te helpen.
Zelf hebben we met de auto rondgereden ipv met de trein. Dus daar kan ik niet over oordelen.
Op de grond slapen is trouwens wel zo’n beetje inherent aan overnachten in een ryokan ![]()
De hoge kosten voor de trein en in mindere mate hotels kan ik me wel in vinden, maar het eten valt toch wel mee?
Klopt ze proberen het wel, maar alles wat je vraagt of zegt knikken ze… dan heb je nog geen idee of ze ja of nee bedoelen, dus miscommunicatie is er best wel vaak!
En zo heel helpend zijn ze ook niet want toen wij er afgelopen Juni waren, zaten wij met zn 2e vast op het treinstation
bij Disney Tokyo midden tijdens een Tyfoon… maar niemand die ons hielp… alle treinen waren uitgevallen, zit je dan met zn 2 op een station tijdens een Tyfoon!!! Wij maar aan iedereen vragen (er stonden honderden mensen…) welke bus we moesten nemen maar niemand die wilde (of kon) helpen. Dus zelfs met handen en voeten is het lastig daar!
Maar dat van die Ryokan dat wisten we ook, maar dan nog 100 euro voor matje op de grond… 100 euro voor een goed bed kan ik me nog voorstellen ![]()
tsja, dat van die ryokan weet je op voorhand. Dus als je dit niet wilt, dan ga je daar niet overnachten. Het is hem wel nogal cru gezegd. Voor die €100 per persoon hebben wij een zeer uitgebreid avondmaaltijd + ontbijt gekregen. En de ganse sfeer die erbij hoort ook. Zelf hebben wij zeer goed geslapen “op de grond”. 't Is duur, en zeker niet om 2 weken lang te doen, maar voor 2 keer is het wel leuk, vonden wij.
Zelf hebben we geen problemen ondervonden met miscommunicatie. We moesten nog maar een kaart bovenhalen en de mensen kwamen vragen of ze ons konden helpen. Dus ja, zal van het moment en de plaats en de mensen afhangen zeker? Ik was op een verkeerde plaats (stad) afgestapt en een Japanse is met mij 3 treinen meegeweest tot ik op de juiste zat voor het hotel. Zij heeft echt haar ganse namiddag opgeofferd voor mij. En zo heb ik nog veel verhalen.
Jammer dat jouw reis blijkbaar niet zo schitterend was in Japan. Zelf vond ik het zalig en raad ik het iedereen aan.
En ja, het eten vond ik ook meevallen van prijs. Niet supergoedkoop, maar ook niet echt duur.
Japan was idd. een van de mindere bestemmingen waar ik geweest ben, want ik vond het er echt te duur. (werd van te voren al wel gezegd maar toch denk je dat het wel mee zal vallen…) Doe mij toch maar weer China, Dubai of Nieuw Zeeland.
Een pizza bij zo’n breng keten die we hier ook hebben (new york pizza oid.) kosten de goedkoopste 20 euro… een appel in de supermarkt koste bijna 4 euro… sushi was ook al niet goedkoop tenzij je de kant en klare uit een 24/7 supermarkt haalde dan was ie goedkoper. Dus daar schrokken we best van. De hotels en ryokans hadden we van te voren al geboekt dus wiste wat daar de prijzen van waren.
Ook het engels op de straat was niet heel goed maar ze probeerde idd wel te helpen, zoals je met plattegrond omschreef hebben ze bij ons ook gedaan, maar op een moment wanneer je ze het hardst nodig hebt, geeft niemand thuis… dus dat was toch wel jammer.
Land was mooi voor een keer, hebben veel gezien en de mount fuji beklommen maar ik hoef er niet nog een keer heen. Al waren de mensen wel erg netjes en vriendelijk (toch wel het vriendelijkst waar ik geweest ben…)
Maar ookal klinkt het tegenstrijdig ik kan iedereen het land aanraden om in iedergeval eens gezien te hebben! Zo’n totaal andere wereld.
Ze willen je best helpen als ze de mogelijkheden hebben.
De taal is vaak de grootste barrière.
Wij hebben het nu al enkele keren meegemaakt tijdens ons verblijf in Japan; als je de indruk wekt dat je ergens niet uit komt of zoekende bent, dan gebeurde het geregeld dat er een Japanner vroeg of hij kon helpen.
Zo hebben wij dat in Odaware meegemaakt; wij moesten een shuttle-bus naar ons hotel zien te vinden.
We werden toen aangesproken en deze man heeft het hotel gebeld en voor ons geregeld dat wij met deze bus toch ons hotel hebben bereikt. Ondanks dat wij niet hadden gereserveerd, wisten wij veel dat dit moest, geen enkel probleem.
Over het eten kan ik alleen maar zeggen:
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt; als je zoekt naar een niet al te duur restaurantje, vindt je deze altijd wel.
Als je in de wijk Ginza in Tokyo bent, dan zal het aantal dure restaurantjes de overhand hebben; dit past nu eenmaal bij het imago dat de wijk uitstraalt. Ook de hotels zullen hun prijzen hierop afgestemd hebben.
Maar als je zoekt, vindt je ook daar wel niet al te dure restaurantjes en hotels.
Ik vond het zelf qua prijs best meevallen. Ik heb zelf altijd in hostels geslapen en dan is je overnachting goedkoop. 1x heb ik in een hotel geslapen in Hiroshima ook voor maar EUR 35, prachtig hotel en 2x in een ryokan, ook gewoon op de grond maar de hele sfeer etc daarbij is geweldig en echt “Japan”. Met het eten kan je het zo duur maken als je wilt. Omdat ik voornamelijk in hostels sliep kocht ik dingetjes voor ontbijt en deed ze daar in de koelkast. Voor uit eten was ik meestal EUR 15 kwijt incl. drinken. Als ik een keer geen zin had om uit eten te gaan kocht ik gewoon een “bak” met eten bij een foodcenter, beneden bij een warenhuis en deed die in de magnetron vh hostel.
Alleen ja de Japan Rail Pass is duur maar ja als je ziet wat voor afstanden je daarmee kan reizen en hoevaak, dan is het toch niet zo duur.
Ik was in ieder geval veeel minder geld kwijt in Japan dan ik had verwacht. Als ik bv een dagje Amsterdam doe ben ik duurder uit dan een “dag” in Tokyo.
En ondanks dat Japanners bijna geen Engels spreken heb ik alleen maar goede ervaringen met Japanners die mij hielpen als ze me een beetje verdwaald zagen kijken.
100 Yen is weer Eur 0,838909 het niveau voordat de Grieken rare fratsen gingen uithalen. Hotels zijn weer een stuk betaalbaarder dan begin vorig jaar, in 2013 ga ik maar weer eens naar het mooie Japan.
Ik ben sinds gisteravond weer terug van een weekje Tokyo, ik moet zeggen dat het een prijzig tripje is geworden, ondanks de inderdaad gunstige koers. Maar dat was eerlijk gezegd toch vooral m’n eigen fout, teveel souvenirs gekocht en ik had m’n horloge toch maar niet thuis moeten laten…
Ik zat in Hotel Touganeya vlakbij Ueno (roltrap van een van de loopbruggen rond het station af, en dan nog 40 meter lopen…), €68 per nacht voor een éépersoons kamer met groot bed en eigen badkamer. Ik had oorspronkelijk wederom het wat goedkopere Oak Hotel geboekt, maar alleen al de locatie was me wel een tientje per nacht extra waard.
Voor vervoer heb ik deze keer wel een Suica-kaart gehaald, in totaal zo’n 7.000 yen verbruikt, dat is inclusief de verhoudingsgewijs dure ritten van en naar het vliegveld, en de trips naar Chiba en Saitama, alsook de toegang tot het Railway Museum. Voor Odaiba wel een dagkaart gekocht, 800 yen. Daarnaast nog een prijzige misrekening: net 5 minuten te lang in een barretje in Golden Gai blijven hangen, daardoor de laatste trein naar Ueno gemist, nu kwam ik niet verder meer dan Ikebukuro. Dat werd dus een taxirit van 3.300 yen…
Eten viel steeds zoals altijd wel mee, m’n duurste maaltijd is een kleine 1.500 yen geweest, toen ik me een beetje heb laten gaan bij een kaiten-sushi. Achteraf nog wel een gemiste kans: voor zo’n 2.950 yen had ik kunnen lunchen bij een restaurant van Joël Robuchon met 2 Michelin sterren. Wel een verhaal apart was Furusato Matsuri, een evenement wat draait om festivals en culinaire specialiteiten van heel Japan. Weliswaar vooral heel erg veel dingen gratis geproefd (waaronder ook dusdanig veel sake dat ik het effect daarvan best begon te voelen…), maar uiteraard ook het een en ander gekocht. En dat tikt toch lekker aan…
Maar zoals gezegd vormden de souvenirs de voornaamste kostenpost. Niet dat ik echt hele dure dingen heb gekocht, maar wel heel erg veel, en dan telt het toch lekker op. Ik ging met 10kg bagage van huis, en kwam weer terug met 22kg…
Eigenlijk heb ik maar één ding mede vanwege de prijs (al kwam ik ook gewoon tijd tekort) gelaten: Tokyo Sky Tree. Een uitzicht van 350 meter hoogte kost je al 2.000 yen, en wil je naar 450 meter dan kost dat je nog eens 1.000 extra. Oftewel €25 voor een leuk uitzicht, dat gaat mij toch net wat te ver.
Voor 12 kg aan souvenirs ? Ben benieuwd wat je dan allemaal koopt.
O.a. boeken (niet dat ik het kan lezen, maar ik ben nu eenmaal een sucker voor mooie treinenboeken), dat alleen is al 4 kg. En ik heb een klein beetje gesmokkeld, op die beurs heb ik ook een shitload aan foldertjes meegenomen, ook 2 kg. Maar ook de nodige sake, en op het vliegveld nog een set ochoko daarvoor. Voor de rest echt van alles en nog wat, heb de 100 yen-winkels flink geplunderd (ook handig voor praktische zaken, zoals stevige plastic bakken om alles heel thuis te krijgen), snoep en andere etenswaren (ooit inktvis gevuld met rijst gegeten?), de nodige dingetjes voor m’n inmiddels alweer 3 maanden oude neefje, het nodige otaku-spul bij Nakano Broadway en Gundam Front, en nog wat typische souvenirs als magneten. En verder gewoon zo ongeveer alles wat ik maar leuk vond. En met die insteek is Japan een heel gevaarlijk land…
Leuk, dat verklaard een hoop. Wat ik zelf erg mooi vond van die insteekmappen met de mooiste designs er op, doet het ook altijd goed als relatie geschenk. Ben wel benieuwd naar de foto’s straks.
Heb ik inderdaad ook veel gezien, maar die verdwijnen waarschijnlijk dan toch ergens in een kast, da’s weer zo zonde.
Die inktvis in rijst zit dat in blik of in vacuum plastic, heb je dat al eens eerder geprobeerd ?
Vacuüm plastic inderdaad. Heb het zelf ook nog nooit geprobeerd of überhaupt maar gezien, maar kwam het op het vliegveld tegen.