Duur om te verblijven?

Zo te zien heb je de economie van Japan weer flink gesteund :zon02:
Als je maar plezier hebt gehad, maar dat blijkt al uit jouw verhaal.
Ben je in het railway museum van Omiya geweest?
Wij vonden het erg interessant zoals alles daar getoond werd.
Het volgende museum zal dat bij Nagoya zijn, schijnt ook interessant te zijn.
Japan is zowiezo al een land voor “treinengekken”

Dat was inderdaad het Railway Museum bij Omiya, heb daar praktisch een hele dag rondgehangen, echt geweldig. Niet dat ik veel eerder weg had gekund waarschijnlijk (sneeuwstorm), maar toch…

Een treinenmuseum bij Nagoya is mij trouwens niet bekend, is dat deze? Gaat op de lijst voor een volgende trip…

Ik ben in 2008 wel in het Umekoji Steam Locomotive Museum in Kyoto geweest, ook erg leuk, maar wel grotendeels in de open lucht. Daarnaast in 2011 in het Kyushu Railway Museum in Mojiko (Kitakyushu).

Ik had voor deze trips eigenlijk nog twee andere spoorwegmusea op het programma staan, maar dat is er niet meer van gekomen: het Tobu Railway Museum en het HARA Model Railway Museum in Yokohama. En eigenlijk had ik ook in stijl willen eten, ben naar Yutenji (vlakbij Shibuya) geweest voor Niagara Curry, maar die was helaas aan het renoveren. Een alternatief was Little TGV, maid café in Akihabara, maar daar ben ik überhaupt niet geweest.

Dat is hem inderdaad, makkelijk te bereiken vanaf Nagoya-station, rechtstreeks met de Aonomi-lijn.
Omiya zijn wij ook een hele tijd geweest, nog even in de simulator gezeten, stopte alleen te vroeg, dus stond niet in zijn geheel lang het perron.
Die andere musea hebben we nog niet bezocht, maar we houden ze in gedachten.
Onze trip in november zal grotendeels bestaan uit een rondtrip over Shikoku.
Niet voor de 88 temples, dat is ons te heftig om te doen.
We gaan dan meer voor de herfstkleuren.

Shikoku staat ook nog op mijn lijstje, maar waarschijnlijk zal eerst het noorden van Honshu eventueel in combinatie met Hokkaido eraan moeten geloven.

Nog even een plaatje van (het grootste deel van) m’n souvenirs:

http://i.imgur.com/WFzbnLd.jpg
(klik op de foto voor een groter formaat)

Heb wel aardig m’n best gedaan, toch? :biggrin:

1 like

Haha, geweldige foto, je hebt flink je best gedaan :smile:

Vandaar die vele extra kilo’s :slywink:

Honshu is ook prachtig, en Hokkaido is veel natuur.
Wij hebben nog maar een stukje van Hokkaido gezien.
Ach er zijn nog zo veel plekken te ontdekken in Japan.

Wij nemen eigenlijk nooit zoveel spullen mee op de terugreis; hooguit een paar souvenirs.
Wel veel foldermateriaal wat je overal uitgereikt krijgt en gratis mee kunt nemen om later nog eens door te nemen.
Wel handig als je de foto’s in een boek laat afdrukken en je nog eens de namen van de plek waar je was kunt terug vinden.

De volgende keer, dat zal november worden, gaan we voor wat meer. :teeth:

Normaal gesproken heb ik meestal ook niet zoveel. Vaak wel een paar boeken of tijdschriften, misschien wat snoep of zo, en als echte souvenirs meestal alleen wat magneten. Maar ik heb nu een neefje van een paar maanden oud, een deel van de aankopen is voor hem bedoeld. En een aantal dingen had ik sowieso al eerder eens willen kopen, maar toen was het er steeds niet van gekomen. En nu ging ik toch met een zeer mager gevulde tas van huis, en had dus volop ruimte…

Heb overigens gisteren nog wel ontdekt dat de meeste “sake” die ik gekocht heb eigenlijk helemaal geen sake is. Sake is in Japan blijkbaar gewoon een algemene term voor alcoholische drank, wat wij sake noemen is “Nihonshu”. Die “sake” uit Okinawa is dus eigenlijk awamori, een gedestilleerde rijstdrank van 30%, en die “pruimensake” is pure pruimenlikeur. Maar ach, als het maar lekker is…

Die pruimenlikeur website is leuk !

Geweldig herkenbaar die souvenirs, het lijkt de koffer/tas van mijn dochter wel.

Ik heb tijdens onze laatste reis door Japan wel een hele serie shirts gekocht.
We hebben een 2-tal hardrock cafés bezocht in Yokohama en Tokyo Ueno, deze laatste kwamen we bij toeval tegen.
Daar hebben ze vaak ook leuke shirts en sweaters.
En op de luchthaven nog enkele shirts met typische Japanse afbeeldingen.
Goede kwaliteit, redelijke prijs; niet zoals die uit China die na vele keren wassen nog de verf uit je wasmachine komt.

Hun stand op die beurs was nog veel leuker! Ik zal niet alle soorten hebben geproefd, maar heel veel scheelt het niet. En ook al valt het alcoholpercentage nog wel mee (12 tot 20%), als je een stuk of tien glaasjes achterover slaat voel je dat toch wel…
(al hielp het uiteraard ook wel dat ik bij diverse andere stand al het een en ander geproefd had, en ook al een glas makgeolli uit Morioka op had. En zeker na nog een flink glas lekker zwaar bier liep ik vast toch wel enigszins zwalkend de Tokyo Dome weer uit…)

Van die awamori heb ik trouwens de Seiryu. Ik heb daar ook de Zuisen Mature Couth geprobeerd (40%, zeker als je gewone sake verwacht hakt dat er hard in…) die eigenlijk nog lekkerder was, veel krachtiger van smaak. Maar helaas hadden ze die alleen in grote flessen, dus niet zo handig.

Die pakjes sake komen trouwens wel gewoon bij een konbini vandaan. Het zal (mede gezien de prijs, 100 yen per pakje) vast niet geweldig zijn, maar sake uit een limonadepakje (inclusief rietje!) vond ik dusdanig op het banale af dat ik die toch niet kon laten staan. Al had het niet veel gescheeld of ik had ze niet meegekregen, ik had geen ID bij me en de verkoper geloofde me blijkbaar toch niet op m’n blauwe ogen dat ik ouder dan 20 was…

Ach ja, HRC, ook al zo’n verslaving. Heb inmiddels shirts van Tokyo (zowel Ueno als Roppongi), Osaka, Hong Kong, Beijing, Seoul (bestaat inmiddels niet meer), Londen, München, Atlantic City (inmiddels een paar maten te klein…) en Las Vegas (Strip & Hotel). In Macau (hotel) en Seattle was ik helaas te vroeg, die waren toen nog in aanbouw.

Ik heb dus al wel shirts van Tokyo nog van 5 jaar geleden, maar had eigenlijk nu nog wel even voor een nieuwe willen kijken. Maar ondanks dat Ueno Station mijn uitvalsbasis was en mijn hotel er hemelsbreed nog geen 200 meter vandaan was ben ik er deze keer niet binnen geweest.

Het zit me nog wel steeds dwars dat ik in 2011 in Yokohama in het gebouw waar het HRC zat ben geweest, echter zonder dat te weten. Gelukkig heb ik dat toen later in Osaka goedgemaakt, ik wist niet meer bij welk station het zat, maar nog wel de naam van het gebouw. En laat ik die naam nu bij toeval tijdens een overstap op een van de borden tegenkomen…

Seoul en vooral Beijing hebben daarnaast ook de nodige frustraties opgeleverd, maar met die verhalen zal ik jullie nu niet vervelen :wink:

Andere shirts koop ik in Azië maar zelden, ik heb nu eenmaal toch echt een goede XXL nodig, en die zie je daar maar zelden. Heb nog wel uit Zuid-Korea een shirt van Koreaanse voetbalteam (in de metro gekocht voor 1000 won, dus nog geen euro), die ik tijdens de oefenwedstrijd Nederland - Zuid-Korea in het Seoul World Cup Stadium heb gedragen :biggrin:

Al mijn shirts in de kast zijn tijdens onze reizen gekocht! :nod:

Mijn ervaring is toch dat die uit Japan de beste kwaliteit hebben; natuurlijk is de prijs dan ook wat hoger.
De enigste die in Japan moeilijk te krijgen is, is een Shinkansen-shirt.
In de maten voor kinderen zijn er genoeg.
Heb er 1 kunnen vinden, die behoorlijk aan de prijs was.
Misschien op onze volgende trip meer succes. :lol:

Probeer couchsurfing in Japan! Ik heb dit zelf ook gedaan en dit is mij heel goed bevallen! x

Geweldig al die souvenirs WizardofOz!

Ik vond de prijzen in Japan dus ook reuze meevallen dat ik me ook suf heb gekocht aan allerlei fratsen in de 100 yen shop en andere winkels en in de supermarkt! Ik had op een gegeven moment zoveel dat ik dat nooit mee kon slepen. Ik ben er toen mee naar het postkantoor gegaan en heb alles naar mezelf opgestuurd, 2 flinke dozen! Verzenden per post is niet duur vond ik. Ik had toen ook heel veel tijdschriften met de straatmode in Japan gekocht en van die echte Japanse knuffels, Rillakuma etc.

Echt de gekste dingen! Toen ik thuis kwam had ik de supermarkt dingen best snel op maar die andere frutsels…sja die lagen maar in de kast maar die kwam en altijd goed uit als ik een of andere verjaardag van een kindje had, dan dook ik even in de “Japan” doos en vond wel iets leuks en het kind wat dan het kadootje kreeg vond het helemaal geweldig! Ondertussen is alles weg!

Maar wat ik nog steeds in de woonkamer heb staan is een Japanse pop en van die Japanse houten klompen/slippers.

Ook wel een goed idee eigenlijk, spullen opsturen. Zou ik met duurdere souvenirs wellicht minder snel doen, maar voor bijvoorbeeld etenswaren is het een prima optie, dat is sowieso toch vaak meer volume dan gewicht. Zit net even op de site van Japan Post, wel typisch dat er een fors prijsverschil zit tussen pakketjes en “printed matter”, bij hetzelfde gewicht scheelt het bijna de helft.

Voor komende zomer had ik ook al een ander idee in gedachten: vooral wat oudere, goedkope kleding meenemen, en ter plekke prullebakkiseren. Maar sowieso was ik toch niet van plan het weer zo gek te maken als in januari…

Al eens in Dubai geïnformeerd naar de prijs van een ticket voor de Burj Khaliffa als je niet tevoren hebt geboekt via internet? :wink:

Serieus nu: Ik ben van plan het uitzicht te gaan genieten vanaf de “gemeentekantoren” in Tokyo. Dat zou, volgens reisgidsen, erg goed en ook nog gratis zijn. Iemand ervaring? Kun je er (fatsoenlijke) foto’s maken?

Vanaf the Metropolitan Gouvernements gebouwen heb je inderdaad een mooi uitzicht over Tokyo.
En helemaal gratis mag je naar boven.
Je kunt onder gunstige omstandigheden de Mt Fuji in de verte onderscheiden; maar die omstandigheden zijn er meestal niet.
Ons is het niet gelukt.
Fotograferen gaat heel goed, al moet je wel goed opletten hoe je door het glas de foto’s maakt.
Je hebt al gauw last van reflecties van de zon die vanachter je schijnt of via andere ramen.
Lens strak tegen het glas is de beste oplossing.
Wij waren er toen het vrij warm was buiten, dus achter al dat glas was het dan net een broeikas.

1 like

Nope, ik was daar helaas net een half jaartje te vroeg, toen was ie nog niet af…

Maar zo zullen er in de wereld nog wel meer torens zijn waar ze dergelijke idiote bedragen vragen. In sommige gevallen zal ik het er wellicht nog wel voor over hebben, maar in Tokyo zijn er volop goedkopere alternatieven. En waarschijnlijk ook met een mooier uitzicht, de Tokyo Sky Tree staat wel erg ver overal vandaan.

Ik ben vooralsnog ook alleen in het MGO geweest, aardig uitzicht maar die spiegelingen zijn wel een ramp. Daarnaast mis je ook het zicht richting Shibuya en Roppongi, of je moet aan de (peperdure) bar gaan zitten. De meeste andere kantoren zoals bijvoorbeeld de “Pez-dispenser” in Bunkyo gaan vrij vroeg al dicht, meestal om 19u.

Wat mij betreft blijft de Mori Tower (Roppongi Hills) nog steeds onovertroffen, die is weliswaar niet gratis, maar dan kan je (bij goed weer) het dak op zodat je niet achter glas staat. Daarnaast staat ie mooi centraal, met vrij zicht op de Tokyo Tower:

Ook mooi is het uitzicht vanaf Sunshine 60 in Ikebukuro, ook niet gratis en helaas van achter glas:

1 like

Dank voor de reactie en de tips. Dat het geld kost vind ik op zich niet zo erg, maar dan van achter (vaak smerig) glas fotograferen is wel vervelend.
Over de Mori Tower had ik wel gelezen dat die toegankelijk is en dat je “vrij” staat. Sunshine 60 kende ik; ik zal zeker zien of het lukt daar (ook) heen te gaan, afhankelijk van het weer omdat regen op glas helemaal een ramp is.

Ben een tijdje terug in de gemeente “twintowers” geweest. Ik gebruik vaak mijn hand als een soort zonnekap om reflecties te weren. Tip: neem brillendoekjes o.i.d. mee om het ranzige glas schoon te maken. Zoals je hieronder ziet: een vaag stuk gebergte, vermoedelijk de Fuji.

's Nachts lijkt me dit de mooiste kant, vooral door het vogelnestachtige gebouw (herinner me dat er iets van fashion center op staat) in het midden. De foto’s zijn met 35mm prime gemaakt, wellicht heb je met groothoek en telelens meer variatie in foto’s. Vermoedelijk is de Mori Toren van de Wizard de beste optie door het vrije zicht en de grotere variatie aan gebouwen.