Kan beamen dat het stadhuis van Tokyo een zeer leuke plek is om even te bezoeken. Gratis, groot en adembenemend. Ik was er met een heldere dag en redelijk weinig vocht in de lucht, dus Fuji was mooi zichtbaar (Mijn bezoek was op 27 april j.l.).
Omdat het weer en de vele dingen die te zien zijn parten speelde, ben ik 1 x bij het MGbuilding geweest. Zich was goed, nauwelijks last van reflecties, maar het was overdag.
's Avonds regende het nogal, dan lijkt het toch al vrij zinloos. Andere dagen andere dingen gaan zien en inmiddels enorm verkouden geworden. Ga niet meer 's avonds proberen; heb ik een goede reden om een keer terug te komen!
Overigens is de titel van dit draadje de vraag of Japan duur is om te verblijven. Ik vind het eerlijk gezegd nogal meevallen. Losse OV-kaartjes zijn redelijk prijzig, (goeie) koffie of thee tussendoor ook stevig geprijsd. Daarbuiten vind ik het erg meevallen. Hotel totaal niet duur (2 min lopen vanaf JR-station Otsuka) en prima; maaltijden ergens in Tokyo vind ik zelfs goedkoop t.o.v. Nederland, al ga ik hier niet in de betere restaurants Europees of “buitenlands” eten. Gewoon Japanse maaltijden tussen de Japanners; soms ok, soms echt lekker, maar altijd voor zeer schappelijke prijzen. Zelfs de lunch in het restaurant in het MGObuilding viel erg mee, zeker gelet op de locatie.
Nog 'n tip, die misschien al eerder is gegeven: Haal bij een Tourist Office de toeristengids met kaart van Tokyo en je krijgt op veel plekken ook nog eens 20% korting op entree. Metropolitan Musuem of Photography kostte bijvoorveeld 400 Yen! Probeer daar in Nederland eens een museum voor binnen te komen…
Japan is nu inderdaad goedkoop, de devaluatie van de Yen met 30% en de jarenlange deflatie leidt tot dit effect.
Eten is goedkoop en van zeer goede kwaliteit als je tussen de Japanners waar het druk is gaat eten, musea, tuinen en tempels entree is spotgoedkoop, hotels zijn goedkoper geworden, meestal logeer ik in een hostel in een prive kamer met gedeelde (brandschone) douche, dan ben je tussen de Eur 18 en 25 kwijt soms zelfs inclusief ontbijt. In het hostel ontmoet je vaak andere interessante reizigers.
Toen ik terug kwam van 4 weken Japan in april jl. en ik vertelde aan vrienden en klanten wat dit had gekost, kreeg altijd zeer verbaasde blikken, erg grappig. Inmiddels heb ik een aantal van hen zover dat zij ook een reis naar het mooie, stijlvolle en vriendelijke Japan aan het plannen zijn ![]()