Hoehoew!!!!! Tickets zijn geboekt. Nu nog een goed reisschema.

Gisteren hebben we onze tickets geboekt. :cheer:
28 oktober vertrekken we vanuit Amsterdam en 30 november vertrekken we vanuit
We vliegen met Singapore Airlines en hebben een stopover van 1 nacht in Singapore.
De dag van aankomst in Auckland en vertrek in Christchurch niet meegerekend hebben we 29 hele dagen. Uiteraard willen we naar de ‘‘must-see’’ area’s bezoeken. Ik heb al een grof schema gemaakt maar ben er nog niet uit waar we het beste naar de glowworm caves kunnen gaan. Ik ga overigens met mijn man en mijn dochter van (dan) vier jaar.
Iemand tips?

Dit is ons reisschema. Ik denk dat we zo niet hoeven te haasten en van verschillende dingen genoeg mee kunnen pakken.
Ik vraag me alleen af… Op google maps heb ik het stuk van Picton naar Nelson ingevoerd. Hij geeft dan aan dat we een flink stuk zuidelijk moeten gaan om vervolgens weer noordelijk te gaan. Waarom kunnen we niet gewoon in een redelijk rechte lijn in westelijke richting gaan?

Evt. Reisschema voor New Zealand:

28 okt. Vertrek Amsterdam 10.30 uur
29 okt. Aankomst Singapore 5.55 uur
30 okt. Vertrek Singapore. 21.15 uur
31 okt. Aankomst Auckland 12.15 uur 1 nov. Auckland - Coromandel (auto ophalen) ong. 280 km.168
2 nov. in Coromandel,
3 nov. Coromandel - Tauranga ong. 150 km.168
4 nov. in Tauranga,
5 nov. Tauranga - Rotorua via Waikato (gloeiwormen) ong. 120 km
6 nov. in Rotorua, naar wai o tapu
7 nov. Rotorua - Tongariro ( via Taupo) ong.170 km.
8 nov. in Tongariro,
9 nov. Tongariro - Wellington ong. 350 km.
10 nov in Wellington
11 nov. Wellington - Picton (ferry) - Nelson ong. 180 km.
12 nov. Nelson – Abel Tasman National Park
13 nov. in Abel Tasman National Park,
14 nov. Abel Tasman Park - punakaiki ong. 330 km.
15 nov. punakaiki (Daar Truman track (15min) lopen) – Greymouth,

• Hokitika – Haast ong. 360 km.
    16 nov. in Haast.
    17 nov. Haast – Queenstown via Wanaka puzzlingworld ong. 209km
    18 nov. in Queenstown
    19 nov. Queenstown – Te Anau ong. 430 km
    20 nov. in Te Anau
    21 nov. in Te Anau
    22 nov Te Anau – Bluff ong.184 km
    23 nov. in Bluff
    24 nov. Bluff - Dunedin ong. 233 km.
    25 nov. in Dunedin,
    26 nov. Dunedin - Tekapo via Moeraki boulders ong. 287 km.
    27 nov. in Tekapo,
    28 nov. Tekapo - Christchurch ong. 225 km.
    29 nov. in Christchurch (auto inleveren)
    30 nov. Christchurch - Singapore (11.45)
    1 dec Singapore richting Nederland. Aankomst 6.40

Ook naar puzzling world Wanaka.
Huka falls in Wairakei park. Ongeveer 5 minuten voor lake Taupo.
Craters of the moon in Wairakei park. (=gratis.)

1 like

Jullie hebben zeker tijd genoeg in Singapore. Het is niet mijn favoriete stad, maar deze multiculturele westerse stad midden in Azië is wel een bezoek waard.

Het schema op het Noordereiland ziet er evenwichtig uit. Niet te zwaar beginnen om te bekomen van de jet lag en toch de belangrijkste plaatsen aandoen (uiteindelijk moet je binnen dit tijdsbestek altijd een keuze maken tussen Coromandel en Northland). Volgens mij zijn the Craters of the Moon wel betalend: 6 euro per volwassene, de dochter mag gratis binnen. Maakt natuurlijk weinig uit op het totale budget. Wat wel gratis is, is het Te Papa museum in Wellington. Is de moeite om wat bij te leren over Nieuw-Zeeland en de Maori’s.

Volgens mij zit er een foutje in Google Maps waardoor State Highway 6 verkeerdelijk vermeld staat als een eenrichtingstraat. Want vanuit Nelson wordt wel de juiste route gekozen. Ik zou zelfs aanraden om vanuit Picton in westelijke richting te reizen. Dan kan je nog wat genieten van Marlborough Sounds. Over Blenheim moet je enkel reizen als je wijngaarden wenst te bezoeken.

Negeer rond Greymouth de borden over Shantytown, dat is echt niet de moeite. De Hokitika Gorge is wel een omweg waard.
In plaats van in Haast, kan je ook in Fox of Franz Josef Glacier overnachten. Zelfs al doe je geen gletsjerwandeling, loont het de moeite om naar de voet van de gletsjer te gaan kijken.
Puzzling World gaat je dochter fijn vinden.

De rustpauze rond Te Anau is interessant, zo heb je tijd om Fiordland NP en Milford Sound te bezoeken en een rustig dagje langs Lake Te Anau of Manapouri in te lassen. Waarom je onmiddellijk daarna 2 nachten in Bluff doorbrengt, is me minder duidelijk. Als je de Catlins wenst te volgen, zou ik nooit terugkeren naar Bluff, maar eerder rond Kaka Point overnachten. Of ineens doorrijden naar Dunedin.
Vanuit Dunedin zeker Otago Peninsula bezoeken.

Houd er rekening mee dat je veel bochtige wegen zal tegenkomen. Mocht je dochter snel wagenziek worden, neem zeker je voorzorgen. Voorzie ook genoeg reistijd, de reistijden op Google Maps zijn vaak aan de optimistische kant.

1 like

Dank je wel voor je reactie.
Ik wilde naar Bluff toe om een mooie foto te maken van dat gele bord met al die pijlen, maar ik heb ondertussen via een ander forum begrepen dat Bluff verder niet de moeite waard is; dat ik dus beter in Invercargill kan verblijven om van daaruit richting Bluff te rijden.
Is het raadzaam om twee nachten in Invercargill te blijven, of kan ik beter 1 nachtje daar blijven en 1 nachtje richting de Catlins meepikken?

Ben er zelf maar één nacht geweest. Ik zou de tweede optie verkiezen. De Catlins is een leuke route en een deel ervan is onverhard. Dus zou ik er zeker genoeg tijd voor uittrekken. De Cathedral Caves kan je ook enkel bij laagtij bezoeken.

Bedankt! Ik zal me er eens in gaan verdiepen.
Nu lees ik net op het andere forum dat Haast ‘‘een gat is waar niets te doen is en niet eens een supermarkt heeft.’’
Klopt dat? Anders zou ik bijv. kunnen kiezen om vanuit Punakaiki naar Fox glacier 1 nacht —> Wanaka 1 nacht en dan door te gaan met het schema in Queenstown.
Is dat een goede optie?

Klopt. Het is zelfs erger. In Greymouth en Hokitika heb je nog supermarkten. In Fox Glacier is er een buurtwinkel waar alles een pak duurder is en een tankstation. Volgens mij kan je nog tanken in Haast en er is ook een VVV kantoor, maar verder is er niets te zien (op het strand na).
In Wanaka is er wel een supermarkt. Is ook gezellig met zijn meren. Maar ook daar wonen maar 5000 mensen.

Dus 1 nacht Fox Glacier, 1 nacht Wanaka is een goede optie.

In 2004 hebben wij met een 4-berth camper de weg van Picton naar Havelock rechtstreeks gereden. Het is de moeite waard, wel bochtig en beslist geen highway.
Oostelijk van Rotorua is Tikitere (Hells Gate) en Buried Village ook aan te bevelen.
Met Google Earth is er geen tankstation te ontdekken in Haast.
Wij hebben overnacht in Fox Glacier op het Holiday Park & Motel en vandaar uit een voettochtje gemaakt naar de voet van de gletsjer.
Wanaka was toen ons zuidelijkste punt wat we hebben bereikt (tijdgebrek). Is aan te bevelen. Wij verbleven daar op het Top 10 Park “Pleasant Lodge Holiday Park”. http://www.top10.co.nz/parks/wanaka/
Succes met de verdere voorbereiding.
Nog twee weken en wij gaan naar het Noorder eiland voor een bruiloft.

Thanks voor je bericht,

wij zijn ook van plan om in de top ten parken te verblijven.
In welk park zaten jullie dan in Fox glacier, ik kan daar namelijk van de top ten parken niets vinden…
Veel plezier in N-Z trouwens.

In Fox Glacier is geen Top 10 park.
Wij verbleven met de camper op het:

Fox Glacier Holiday Park & Motels
Kerr Road
Fox Glacier 7886, New Zealand
+64 3 751 0821
www.fghp.co.nz

Ik moet Aramis gelijk geven. Helemaal naar Bluff rijden voor een foto vindt ik tijdverlies. De “grote” weg van Bluff naar Dunedin via binnenland ken ik niet maar heeft mij ook nooit aangetrokken. Als je echter de Southern Scenic Route wil doen wordt het al anders, die is echt wel mooi en je doet deze vanuit Te Anau tot Dunedin in 4 dagen, mogelijke slaapplaatsen: Invercargill, Curio Bay, Balclutha.

In dit tijdsbestek zou ik het persoonlijk helemaal anders doen: ik zou vanuit Te Anau via Mt. Cook en Lake Tekapo naar Christchurch gaan. Dit geeft je ook meer tijd voor de West Coast.

Nog enkele tips om tijd te winnen: 1) pak op tijd een ferry van Noord naar Zuid en rij dezelfde dag nog naar Motueka, dit is echt wel te doen. 2) waarom blijf je in Tauranga? Misschien familie of zo? Anders zou ik ineens vanuit bvb. Hahei naar Rotorua gaan en onderweg Karangahake Gorge bezoeken.

Mijn tante woont in Tauranga, vandaar dat we daar dus twee nachten blijven.
Als we vanuit Te Anau via Mount Cook richting Christchurch gaan, raad je dan nog wel aan om richting het zuiden te gaan? Aangezien ik nu zoveel positiefs heb gehoord over de Catlins…

Ok, dat is een goede reden om naar Tauranga te gaan :slight_smile:

Ik vrees dat je niet genoeg tijd zal hebben om én Mt. Cook (McKenzie Country) én Southern Scenic Route te doen. Moeilijke keuze, ik geef het toe. Voordeel is wel dat er geen foute keuze is en dan blijft er een reden om nog eens terug te komen.

De Southern Scenic Route heeft veel stops onderweg met korte wandelingen naar bvb. Slope Point (zuidelijkste punt zuidereiland), watervallen, Nugget Point,… en in Dunedin is de Otago Peninsula wel mooi, wij zagen hier zelfs een orka in de verte. Moeraki Boulders zijn tof maar echt niet spectaculair.

Als je voor Mt. Cook kiest rij je een mooie route langs Lindis Pass. In Omarama ben je precies in de woestijn van Zuidwest USA. De route verder naar Mt. Cook gaat door de weidse vergezichten rond het stadje Twizel. Verder rij je langs het blauwe Lake Pukaki met magnifieke zichten op de bergen rond Mt. Cook. Hier is ook de mogelijkheid om mooie wandelingen te maken. Na Mt. Cook kan je nog langs Lake Tekapo gaan.

Als je tijd over hebt is Akaroa bij Christchurch ook wel mooi, rij eens langs Lyttelton via Godley Head naar Sumner.

Kijk eens op onze blog voor meer info over beide routes: anneliesfreek.wordpress.com en klik door naar Nieuw-Zeeland.

Thanx, ik zal vandaag eens gaan lezen.

We kiezen voor de scenic route!!!
Staat die ergens beschreven? Hoe weten we hoe we moeten rijden?

Hey Sharonvb,

je vindt de nodige info op onze blog en ook op volgende website:

http://www.southernscenicroute.co.nz/

De weg kan je niet missen.

Het stuk tussen Bluff en Balclutha is redelijk desolaat en als ik mij goed herinner quasi ‘winkelloos’. Als je op de camping in Curio Bay zou willen blijven moet je weten dat deze heel basic is, de omgeving is wel de moeite. Koken vonden wij hier moeilijk door de felle win. Als goed alternatief is iets verderop aan de Niagara Falls (neen, dit is geen typefout) wel een leuk restaurantje. http://www.niagarafallscafe.co.nz/

Wat ik ook nog wilde zeggen is dat er in Fox Glacier een holiday park is:

Sjonge, wat een fijne topic is dit met al die uitgebreide informatie.
Ik ga samen met mijn vriend in november naar Nieuw Zeeland toe voor een maand.
Ben nu druk bezig met het uitstippelen van een route maar er is zoooooooo veel te zien en te doen en ik lees elke keer weer nieuwe ‘hot spots’ en ‘must sees’.
Maar uiteindelijk moet je maar keuzes gaan maken en er van genieten! :slight_smile:
We missen vast heel veel maar ik vind het net zo belangrijk dat wát we hebben gezien, we goed hebben kunnen beleven!

Maar tips en suggesties zijn altijd welkom!

Groetjes Jelske

Neem de tijd voor Picton. Gezellig, mooi gelegen aan het water, idyllisch, lekker slenteren. Heb je meer tijd, dan kun je met een postboot door de Marlborough Sound.
Verder was het uitstapje naar Akaroa voor mij een echte absolute hoogtepunt. Akaroa vond ik zelf al heel leuk en idyllisch aan het water. De rit er naar toe op Banks Peninsula vond ik zeer de moeite waard. Een heel ander berglandschap dan in andere delen van Nieuw Zeeland. Er is ook een spoorwegmuseumpje.
Bezoek je Bluff, dan moet je Stewart Island niet overslaan. In het bewoonde deel zijn allerlei voorzieningen: overnachting, supermarkt of gewone levensmiddelenzaak , enz. Er zijn prachtige baaien. Je kunt je laten rijden door het bewoonde deel. Stewart Island vind ik mooier dan b.v. de Moeraki Boulders.
Op het noordereiland zou je ook aandacht kunnen besteden aan het oosten.
Kijk ook in de discussie Noordereiland of Zuidereiland (of alle 2). Ik heb daarin in een reactie een lijst gemaakt van mijn hoogtepunten.

De Glowworm Caves zijn te bereiken met een bootr vanuit Te Anau.

Ik ben in 2010 bij Craters of the Moon geweest en dit is niet (meer) gratis!
http://www.cratersofthemoon.co.nz/html/admission.html Tegenwoordig kost het 6 dollar