Hoe is Vietnam?

wij zijn van plan van in november naar vietnam te reizen ,ook ik kreeg al wat minder zin na het lezen van de negatieve berichten,en ben blij van dan ook wat goede ervaringen te lezen. Van verkopers daar erger ik me meest al niet aan,het is normaal dat mensen in de minder rijke landen een graantje wiilen mee pikken van het toerisme,ik denk hoe meer je er aan gaat ergeren hoe meer je ze aan trekt,een paar jaar terug was ik alleen in marakech alleen door de souks gelopen ,het was fantasties, in oktober was ik er met mijn vriend en die begon van waar loop je nu en is dat wel veilig,en ook zo wat te moren op de jongetjes die voor een beetje geld je de weg wilde wijzen ,en dan is de fun er af, ik vind je moet je eens plaats
in de mensen van het land waar je bent,en wanneer je iets niet wil zeg je dat en ga door.
ik was van plan online bij riksja te boeken voor al het noorden de stammen te bezoeken en halong bay daar we maar 19 dagen hebben durf ik het niet goed aan van terplaatse te boeken

Wij zijn met riksja-online geweest. Je kan het verslag lezen op www.bloggen.be/sammytempels

Misschien heb je er iets aan en vooral: laat je niet afschrikken door de verhalen over Vietnam maar ga het zelf ervaren.

Grtz.

Hoi Keramiek,

Kijk ook eens bij http://www.vietnamjourney.nl/.
Met deze maatschappij zijn wij november 2008 naar Vietnam gegaan.
Ze hebben voor ons echt een geweldige vakantie in elkaar gezet en goed geluisterd naar datgene wat wij wilden.
We hebben daar echt een geweldige vakantie gehad!!
Je een beetje open stellen voor de mensen en je hebt bijna nergens last van, net wat je al schreef.

Veel plezier in Vietnam met welke maatschappij je ook gaat.

Groeten,

Scubabinkie.

bedankt scubabinkie
ga zeker eens kijken

hallo sammytempels
ik heb je reis verslag gelezen dat was zeker avontuur met dat weer daarom proberen wij altijd in het droge seizoen te gaan mooi reisverhaal maar het geeft me ook een beeld over hoe riksja werkt bedankt grt keramiek

Vin en ik hebben vorig jaar een reis door Vietnam gemaakt, van Hanoi, Ha Long Bay, sapa, Nim Binh, Hué, Hoi An, Saigon en de Mekong Delta. Een verslag en foto’s hiervan staan op http://cathvin.hyves.nl

Onze reis in Vietnam is bijna voorbij en ik had me van te voren druk gemaakt over hoe ik het zou vinden, mede door de berichten in dit forum. Over het algemeen vonden we Vietnam wel okee, de massale tours zijn nogal jammer, ze kunnen beter kijken hoe naar dingen in Thailand zijn geregeld, gewoon gezellig in een minibusje met een man of 8 wat dingen gaan bekijken, ipv met 40 mensen.

Alles ging prima totdat we in Hanoi kwamen. Ik weet dat er genoeg aardige Vietnamezen zijn, maar op dit moment voelt dat absoluut niet zo.

Bij aankomst op het treinstation zijn we in de verkeerde taxi gestapt. Eentje van de taximaffia, die hun kilometertellers zo aanpassen dat hij na 500 meter al 2 km aangeeft met bijbehorende prijs. Wij willen stoppen, maar krijgen onze backpacks niet terug. Als we die over de achterbank eruit trekken, grijpt de taxichauffeur een knuppel en bedreigt ons.

Aangekomen bij het hotel zitten er 3 met dezelfde naam naast elkaar. We hadden een reservering voor een kamer van 17 dollar en tot 8 uur zouden we moeten wachten in de lobby, maar we konden dan wel van het internet gebruik maken. Twee hotels zitten potdicht met luiken voor ramen en deuren en eentje is meer toegankelijk met deurbel. We dachten dat deze drie bij elkaar hoorden (stom, i know, maar 2 hoorden er uiteindelijk wel bij elkaar en de derde hoorde er vroeger wel echt bij) en gaan daar naar binnen. We kunnen tot 8 uur wel wachten tot de kamer met raam vrij is voor 15 dollar. Hu? Na een lange treinreis , weinig slaap en de taxichauffeur met knuppel zijn we allang blij met een bed waarop we kunnen wachten. Om 8 uur vraag ik om het internet (ik twijfelde toch een beetje) en ik word naar de buren gebracht (zie je wel, dacht ik, ze horen bij elkaar). Daar vraag ik naar een kamer en daar is die kamer dan voor 17 dollar. Ik ga m’n vriend halen die bij de tassen zat te wachten, maar nu moeten we opeens betalen voor de ‘wachtkamer’ . 15 dollar graag. Hee, maar dat bedrag was sowieso voor de kamer met raam, dus de kamer waar we drie uur hebben gezeten moet goedkoper zijn. Nee hoor. Afzetterij noem ik dat.

In Sapa wordt mijn vriend ‘aangereden’ (een auto reed hard en vlak langs ons en hij hield z’n hand langs z’n hoofd als bescherming en die raakte de spiegel die omklapte). De chauffeur is laaiend, we moeten 4 miljoen dong (200 euro) betalen voor de kapotte spiegel (de spiegel was niet kapot overigens). Als we zeggen dat hij juist ons zou moeten betalen omdat hij mijn vriend aanrijdt, wordt hij heel boos, pakt een steen en neemt een dreigende houding aan (alsof hij wil gooien of slaan met die steen). Godzijdank waren we met meer mensen, maar uiteindelijk heeft hij drie keer die steen weer opgerapkt, hij heeft een paar keer mn vriend vastgepakt en door elkaar geschud. Het werd een hele nare situatie waar we niet meer uit konden komen. Uiteindelijk hebben we 50 dollar betaald. Dit alles gebeurde in 3 dagen tijd.We zitten nu in ons hotel in Sapa en ik heb het helemaal gehad met Vietnam. Ik kom hier nooit meer terug. Wat waarschijnlijk erg jammer is, omdat buiten de steden en buiten toeristische delen van het land waarschijnlijk hele aardige leuke mensen wonen…

Pernette,

Wat jammer dat jouw ervaringen zo beroerd waren. Ik heb er een prima tijd gehad. Nu moet ik wel zeggen dat Vin en ik in Vietnam niet vaak een taxi oid hebben genomen, we zijn meer van het lopen en de motocyclo. Eigenlijk alleen van Lau Cai naar Sapa hebben we een taxi(busje) genomen en daar hadden we ons qua prijs goed laten informeren door de Planet.
We hebben wel meegemaakt dat iemand ons bijna een taxi wilde slepen (wat trouwens ook op het station van Hanoi), maar die had bijna een hengst te pakken. Was er dermate pissed over dat ik daarna ruim baan had toen we naar het guesthouse liepen :angry: :storm: De mensen weken letterlijk voor me uit :biggrin: Maar dan zijn m’n vriend en ik dan ook wel “ietwat” langer dan de gemiddelde Vietnamees. Dat scheelt. Zeker als je beide een flinke rugzak op hebt.

Ik was 2 weken in Zuid-Vietnam tijdens mijn trip door ZO Azie.
Ik heb in heel dat gebied aardige en behulpzame mensen meegemaakt.
Maar mijn prettigste ervaring had ik nou net in Vietnam ! Ik zat even zonder geld, ik kon later betalen in mijn guesthouse ,in het internetcafe , boottochtje. Sterker nog ik kon 20 dollar lenen van de arme visser die mijn individueel boottochtje verzorgde ! Het miss wel de mooiste dag van mn reis. Dit alles was in Can Tho. Ik ben van PP over de Mekong bij Chao Doc de grens over gestoken , naar Can Tho en daarna HCMC en omgeving. Ik heb alleen maar relaxte en aardige mensen ontmoet. En ook weinig toeristen trouwens. Ik kan niets zeggen over midden en noord vietnam omdat ik er niet geweest ben

gr sander

Net terug uit VN en snap die slechte verhalen echt voor geen meter. We zijn alleen maar toffe, behulpzame en vriendelijke mensen tegen gekomen (en dat zijn er behoorlijk veel geweest). Ze willen inderdaad wel het een en ander verkopen aan je maar vergeleken met landen als egypte, turkije, tunesie en griekenland is het echt een verademing. Als je gewoon vriendelijk nee zegt gaat 95% meteen weg bij de andere loop je gewoon door.

Eerlijk gezegt was ik door alle slechte verhalen een beetje aan het twijfelen geraakt om nog wel vanuit cambodja naar vietnam te gaan of misschien toch maar ergens anders heen. Uiteindelijk ben ik blij dat we het wel gedaan hebben.

Dus voor iedereen die net als ik iets te veel negatieve dingen heeft gelezen…fuck dat, gewoon doen!!! Heb echt een te gekke reis gehad.

Hallo,

Het is ook heel persoonlijk natuurlijk voor iedereen die naar Vietnam gaat. Je moet het inderdaad zelf ervaren en het is goed die ervaringen te delen.
Ik ben 2 keer in Vietnam geweest en dacht na de 2de keer dat mijn mening zou veranderen dit is niet gebeurd nog steeds geen leuke tijd gehad in Vietnam. 1 plaats in heel Vietnam zou ik nog wel eens terug gaan en dat is Phu Quoc dat is een geweldig eiland met geweldige hotels wat je heerlijk kunt relaxen.

gr van Moira

Ook ik schrik een beetje van alle verhalen… ik vertrek op 24 september met de trein van Peking naar Hanoi en ik kom dan, een meid van 23 jaar, alleen aan op het station in Hanoi. Is dat wel veilig? Hebben jullie tips? Beter niet een taxi nemen? Weet iemand nog een leuk hostel die aan te raden is? Ik ga hoe dan ook naar Vietnam, ik wil van noord naar zuid gaan reizen om daarna Cambodja en de rest van Zuidoost-Azië te verkennen…

Vietnam is niet onveilig ofzo. Je moet gewoon goed opletten op oplichting. Je kunt best een taxi nemen maar er zijn veel taxi’s waar mee met de meter geknoeit is dat kun je zien doordat de meter veel harder draait en de kilometerstand vaak is weggeplakt. Soms is het daarom beter om een prijs af te spreken van tevoren.

gr van Moira

Op het station van Hanoi staan op het perron een hele batterij taxi’s van Mai Linh. Die moet je hebben volgens ons hotel.

Ik zou gewoon de trein of bus vanaf Hanoi nemen hoor! Scheelt je in kosten en dan ontmoet je tenminste mensen! Als je met de bus gaat, kan je een open bus ticket naar het zuiden nemen, kan je op- en uitstappen waar je wilt en je hebt ook nog de keus een sleeperbus of de gewone bus. Het beste kan je die via Hanh Cafe of Sinh Cafe boeken.

Groetjes, Huyen

In Hanoi kan je ook bij Queens travel boeken. Betrouwbaar adres.

ik zou zeggen neem een taxi want de luchthaven is ver verwijderd van het centrum. Als je wil grabbel ik eens in mijn kaartjesbak om te zien waar ik heb verbleven toen ik in Hanoi was. Stuur me dan ff een berichtje.

Om ff terug te gaan naar de topic:

Ik heb 4 maanden in Ho Chi Minh stad gewoond. Pal in het centrum, was daar voor een stage. Ja, het is druk, er zijn opdringerige mensen enz … boeie, heb je overal.

Drukte daar wen je wel aan, opdringerige mensen kan je best gewoon negeren, als je gewoon doorloopt laten ze je met rust. Qua taxi’s moet je de situatie wat nemen, er zijn maar 3 goede betrouwbare taxibedrijven daar: Mai Linh, Saigontourist en er is nog een naam die me ontglipt.

Cultureel en natuurlijk is dit land echt wel een pareltje. Veel mensen vinden Mui Ne een geweldige plaats, vond ik persoonlijk wat minder, het is duur en heel toeristisch, Phu Quoc is een beter alternatief als je wil luieren en genieten van het weer.

De mensen vond ik ronduit geweldig !!! Maar als toerist krijg je misschien vaak een verkeerd beeld erover. Ik heb daar effectief gewerkt. En de mensen nodigen je uit om bij hun thuis te komen eten, ze halen hun beste servies boven in de mate waarin ze het hebben. Echt schitterend, daar kunnen we hier in europa een puntje aan zuigen hoor. De mensen waarmee de meeste toeristen in contact komen zijn mensen die leven van het toerisme, daar moet je even aan denken.

Ik ga dit jaar terug naar Vietnam voor 3 weken. En mijn agenda staat alweer vol met bezoekjes aan mensen en uitgaan met hen.

Als iemand meer info wil, ik kan persoonlijk wel zeggen dat ik extreem veel weet van vietnam intussen. Je kan me dan ook altijd een bericht sturen !

Verder, ga je naar Vietnam kan ik je maar 1 ding aanraden: Plan niet teveel, relax en het belangrijkste: Go with the flow

ik ga volgend jaar naar vietnam toe met mijn vriend en ben best wel zenuwachtig aangezien ik nog nooit heb gevlogen en dan pas 18 ben geworden, maar ik heb er wel veel zin in.

zijn ouders wonen nog in vietnam (hij is zelf ook vietnamees en spreekt het ook) dus we komen er vast wel uit daar.

ik ben alleen een beetje bang dat ik niet weet wat ik kan verwachten.

zijn ouders schijnen ergens te wonen bij hanoi of halong bay dus het noorden, maar ze zijn arm, dus ik hoop dat er wel schoon drink, douche, en was water is.

daar maak ik mij toch wel een beetje zorgen om.

weet iemand misschien of er veel insecten zitten rond hanoi of halong bay?

heel erg bedankt in ieder geval!
ook al vind ik het spannend, het lijkt me een hele ervaring =D

liefs deborah

er is niet altijd warm water in landen als vietnam (vooral als je niet in hotels zit. Maar als het warm weer is dan maakt dat (mij zelf) nooit zoveel uit.

en drink water komt gewoon uit de fles (te koop in winkels ja ja echt waar).

en ja ze hebben wel de nodige insecten (tropisch klimaar he?!)

Hallo,

Ja muggen hoeveel wil je er hebben.
Verder zijn er wel insecten zoals spinnen maar die verstoppen zich graag dus niet dat je ze continu ziet.
Trouwens Halong Bay en Hanoi ligt zo’n 3 a 4 uur rijden uit elkaar dus het is nog breed waar ze zouden kunnen wonen.

gr vna Moira