Wat ik hierboven lees klopt voor een groot stuk, maar het klinkt wat overdreven. In de steden zijn er inderdaad heel wat opdringerige mensen, die blijven aandringen om wat te kopen of om op hun ‘motobike’ te springen.
Maar, eenmaal je meerijdt op hun motobike, zijn ze je beste vriend en laten ze je met plezier hele leuke plekjes zien.
Na een tijdje werd ik het ook gewoon en irriteerde het me helemaal niet meer. Opdringerige verkopers negeerde ik. Eens ze zien dat je hun ‘spelletje’ doorhebt, laten ze je met rust. ‘Mister you wanna buy’, ‘mister you want massage’… Zeg 1 keer nee en negeer ze dan. Of, kijk er gewoon niet meer naar op. Ik had het snel door en vond het haast grappig als andere toeristen er last van hadden.
Blijf gewoon niet te lang in een stad als Hanoi rondhangen, want je wordt er zot. Het is leuk voor 2 dagen ofzo, maar vertrek dan. Het verkeer, de uitlaatgassen in combinatie met de hitte, de verkopers, de massa mensen … De fun is eraf na 2 dagen.
De natuur is adembenemend in Vietnam. Eens je uit de steden bent begint je vakantie pas echt. Sapa bijvoorbeeld: schitterende panorama’s, supervriendelijke mensen, … Je wordt ondergedompeld in een zee van gastvrijheid: ze zingen samen liedjes met je, wandelen met je mee, en… voederen je dronken met hun rijstwijn :nod:
In Sapa is overigens een tof caffeetje in een souterin, waar het geld van de hele wereld op de muur is geplakt en waar je elk nummer kan aanvragen. Hebben ze het niet, dan downloaden ze het wel even.
Doe zeker een homestay, waarbij je blijft logeren bij de lokale mensen. Ze serveren je een ‘hot pot’, met wel 10 verschillende gerechtjes. Ik geef even mee dat het de beleefde gewoonte is niet alles op te eten. Anders denken ze dat ze je te weinig eten hebben gegeven…
In Halong Bay sta je versteld van de rotsen die uit de zee springen. De fun op de boot maak je zelf. Ga ook zeker met de kano het water op! Ook een bezoek aan het eiland Cat-Ba is de moeite waard. Er is een tof park. 2 a 3 drie dagen is er zeker voldoende;
Ook in Midden-Vietnam vind je schitterende landschappen. In Hué, de oude hoofdstad van het land, vind je intellectuele en culturele schatten. In Nah Trang kan je wat meer feesten en kan op het witte zand even uitblazen. Je kan er onvergetelijke boottochten maken. Het is een mix tussen natuur, cultuur en heel veel plezier.
Onderaan raadt ik je aan Mui Né te bezoeken. Er heerst een micro-klimaat met rode duinen, witte duinen, een canyon, vissersdorpen etc. Je kan er ook lekker feesten, samen met de Vietnamezen. Ze zullen niet aarzelen je uit de dagen om een potje te poolen. Je kan er feesten tot een kot in de nacht. Uitrusten doe je dan in je hangmat of je bungalow aan de zee…
Ho Chi Minh is een ongelooflijke stad. Vooraleer je in het centrum bent, rijdt al tientallen kilometers door de drukte heen. Langs de weg zie je open kerken met wel 2000 gelovigen… En 5 kilometer verder? Weer een kerk met een enorme mensenmassa. De stad is een metropool met geweldige restaurants, bars, musea, …
Ook de Mekon Delta is een aanrader. De drijvende vissersdorpen, de kinderen die salto’s voor je maken in de modder, de diversiteit aan mensen… Aan de ene kant wordt je er stil van en is het rustgevend, en aan de andere kant is een een avontuur. Die combinatie van de twee geven je een uniek gevoel.
Het hele land is doorspekt met militair haar verleden. Het heeft verschillende oorlogen gekend, die nog redelijk recent zijn. Maar, de (Noord-)Vietnamees kent geen haat tegen het Westen. “Het was de schuld van hun leiders”, zei één van hen tegen me.
Persoonlijk vond ik ze over het algemeen veel humor hebben. Maar, je moet je mannetje staan. Laat je niets opdringen en durf kordaat (maar beleefd) neen te zeggen. Ze zijn het gewend, geloof me.
Over het algemeen raad ik een reis naar Vietnam enkel aan ‘sterkere’ persoonlijkheden aan; tenminste als je niet meereist in een georganiseerde groepsreis. Je moet soms durven neen te zeggen, of merken dat iemand je probeert te wat te verkopen tegen een te hoge prijs. Je moet het zelf zien en zelf ondervinden, anders wordt je er geleefd.
Een andere tip: sta vroeg op. Vietnamezen leven samen met de zon. Om 5u, 6u is het sociale leven al op volle gang. Blijf niet in je bed liggen en doe mee.
Nu, dit waren maar enkele puntjes van de vele mogelijkheden die het land biedt. Staar je niet blind op enkele vervelende verkopers, of leer er gewoon mee omgaan. Denk verder, wees geen kuddebeest en je zal merken dat het een ongelooflijke mooie plek is om rond te trekken.
(Ik wil hier niet over uitwijden (dit is een vietnam-forum), maar ik raad je aan om in 1 zucht ook Laos en Cambodja te bezoeken, om dan via Thailand weer naar huis te vliegen. Regel dan best al je visums op voorhand. Anders betaal je ietsje meer… Tip: vaar via de Mekong Cambodja binnen en je waant je haast in Apocalyps Now!)
Alvast veel plezier!