Hoe is Vietnam?

Net terug uit Vietnam en het enige tegenvallende punt was het klimaat. Veel regen in deze tijd van het jaar en een paar overstromingen en tyfoons erbij. De mensen zelf zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Nergens problemen met geld gehad, altijd een correcte prijs kunnen afdingen, geen problemen met verkeerd- of niet kunnen terug geven, niks van dit alles. Met taxichauffeurs net hetzelfde: correct de prijs van de meter zonder enige discussie. Het is inderdaad razend druk en in steden zoals bv Hanoi, met zijn vochtig en hete klimaat, kan die drukte en het voortdurende lawaai van de miljoenen brommertjes al eens op je zenuwen werken maar dit is nu eenmaal Vietnam. De Vietnamezen zitten idd constant aan je maar ze doen dat ook onder elkaar het is gewoon hun manier van omgang. We zijn van Noord naar zuid getrokken en overal heb je mensen die iets proberen te verkopen maar nergens hebben we last gehad wanneer we niks kochten. Je mag uiteraard niet vergeten dat wij de rijke westerling zijn, in het zuiden hadden we twee brommertjes gehuurd en ergens in een godvergeten dorp moest ik tanken. Ik kwam terecht bij een particulier die 2 flesjes benzine staan had en toen hij deze in mijn tank goot maanden de omstaanders hem aan om meer te vragen. Uit hun manieren en gebaren kon ik opmaken dat ze hem zeiden om 40.000dong te vragen. De eigenlijke prijs bleek 10.000dong te zijn en ik heb…20.000dong betaald.(nog geen euro) Ben ik nu opgelicht? Ik vindt van niet, ik heb meer dan normaal betaald maar kan je deze mensen ongelijk geven? Wij komen met onze cameras even hun, vaak armzalige manier van leven bekijken. Waarom zouden zij daar niet van profiteren? Vietnam is voor mij een mooi land met zeer vriendelijke en behulpzame mensen (vooral buiten de steden). Bezoek dit land niet georganiseerd en vergelijk dit aub niet met andere landen in Azie zoals bv Thailand of Indonsesie want dit is gewoonweg niet te vergelijken. Daarvoor heeft Vietnam een te bewogen geschiedenis en te groot cultuurverschil.

mvg,

Wat ik hierboven lees klopt voor een groot stuk, maar het klinkt wat overdreven. In de steden zijn er inderdaad heel wat opdringerige mensen, die blijven aandringen om wat te kopen of om op hun ‘motobike’ te springen.
Maar, eenmaal je meerijdt op hun motobike, zijn ze je beste vriend en laten ze je met plezier hele leuke plekjes zien.

Na een tijdje werd ik het ook gewoon en irriteerde het me helemaal niet meer. Opdringerige verkopers negeerde ik. Eens ze zien dat je hun ‘spelletje’ doorhebt, laten ze je met rust. ‘Mister you wanna buy’, ‘mister you want massage’… Zeg 1 keer nee en negeer ze dan. Of, kijk er gewoon niet meer naar op. Ik had het snel door en vond het haast grappig als andere toeristen er last van hadden.

Blijf gewoon niet te lang in een stad als Hanoi rondhangen, want je wordt er zot. Het is leuk voor 2 dagen ofzo, maar vertrek dan. Het verkeer, de uitlaatgassen in combinatie met de hitte, de verkopers, de massa mensen … De fun is eraf na 2 dagen.

De natuur is adembenemend in Vietnam. Eens je uit de steden bent begint je vakantie pas echt. Sapa bijvoorbeeld: schitterende panorama’s, supervriendelijke mensen, … Je wordt ondergedompeld in een zee van gastvrijheid: ze zingen samen liedjes met je, wandelen met je mee, en… voederen je dronken met hun rijstwijn :nod:
In Sapa is overigens een tof caffeetje in een souterin, waar het geld van de hele wereld op de muur is geplakt en waar je elk nummer kan aanvragen. Hebben ze het niet, dan downloaden ze het wel even.
Doe zeker een homestay, waarbij je blijft logeren bij de lokale mensen. Ze serveren je een ‘hot pot’, met wel 10 verschillende gerechtjes. Ik geef even mee dat het de beleefde gewoonte is niet alles op te eten. Anders denken ze dat ze je te weinig eten hebben gegeven…

In Halong Bay sta je versteld van de rotsen die uit de zee springen. De fun op de boot maak je zelf. Ga ook zeker met de kano het water op! Ook een bezoek aan het eiland Cat-Ba is de moeite waard. Er is een tof park. 2 a 3 drie dagen is er zeker voldoende;

Ook in Midden-Vietnam vind je schitterende landschappen. In Hué, de oude hoofdstad van het land, vind je intellectuele en culturele schatten. In Nah Trang kan je wat meer feesten en kan op het witte zand even uitblazen. Je kan er onvergetelijke boottochten maken. Het is een mix tussen natuur, cultuur en heel veel plezier.

Onderaan raadt ik je aan Mui Né te bezoeken. Er heerst een micro-klimaat met rode duinen, witte duinen, een canyon, vissersdorpen etc. Je kan er ook lekker feesten, samen met de Vietnamezen. Ze zullen niet aarzelen je uit de dagen om een potje te poolen. Je kan er feesten tot een kot in de nacht. Uitrusten doe je dan in je hangmat of je bungalow aan de zee…

Ho Chi Minh is een ongelooflijke stad. Vooraleer je in het centrum bent, rijdt al tientallen kilometers door de drukte heen. Langs de weg zie je open kerken met wel 2000 gelovigen… En 5 kilometer verder? Weer een kerk met een enorme mensenmassa. De stad is een metropool met geweldige restaurants, bars, musea, …

Ook de Mekon Delta is een aanrader. De drijvende vissersdorpen, de kinderen die salto’s voor je maken in de modder, de diversiteit aan mensen… Aan de ene kant wordt je er stil van en is het rustgevend, en aan de andere kant is een een avontuur. Die combinatie van de twee geven je een uniek gevoel.

Het hele land is doorspekt met militair haar verleden. Het heeft verschillende oorlogen gekend, die nog redelijk recent zijn. Maar, de (Noord-)Vietnamees kent geen haat tegen het Westen. “Het was de schuld van hun leiders”, zei één van hen tegen me.
Persoonlijk vond ik ze over het algemeen veel humor hebben. Maar, je moet je mannetje staan. Laat je niets opdringen en durf kordaat (maar beleefd) neen te zeggen. Ze zijn het gewend, geloof me.

Over het algemeen raad ik een reis naar Vietnam enkel aan ‘sterkere’ persoonlijkheden aan; tenminste als je niet meereist in een georganiseerde groepsreis. Je moet soms durven neen te zeggen, of merken dat iemand je probeert te wat te verkopen tegen een te hoge prijs. Je moet het zelf zien en zelf ondervinden, anders wordt je er geleefd.

Een andere tip: sta vroeg op. Vietnamezen leven samen met de zon. Om 5u, 6u is het sociale leven al op volle gang. Blijf niet in je bed liggen en doe mee.

Nu, dit waren maar enkele puntjes van de vele mogelijkheden die het land biedt. Staar je niet blind op enkele vervelende verkopers, of leer er gewoon mee omgaan. Denk verder, wees geen kuddebeest en je zal merken dat het een ongelooflijke mooie plek is om rond te trekken.

(Ik wil hier niet over uitwijden (dit is een vietnam-forum), maar ik raad je aan om in 1 zucht ook Laos en Cambodja te bezoeken, om dan via Thailand weer naar huis te vliegen. Regel dan best al je visums op voorhand. Anders betaal je ietsje meer… Tip: vaar via de Mekong Cambodja binnen en je waant je haast in Apocalyps Now!)

Alvast veel plezier!

Jouw ervaring komt mij zeer reëel over. Opdringerige verkopers heb je overal en zeker bij Angkor in Cambodja waren ze zeer vasthoudend. Mijn vrouw ergerde zich daar soms wel aan; ik niet. Het is een spel, waarbij Oosterse rust en kalmte prima helpt. (Ik ben trouwens van nature niet rustig, maar in Vietnam en Cambodja ging me dat prima af) Voor de rest is het precies zoals je het zegt. Ben je vriendelijk maar duidelijk, stopt men in doorsnee heel snel.

@Lucille: ik kan me helemaal vinden in jouw beschrijving/verhaal…
heerlijk om weer even terug te zijn in dat prachtige land! :chin:

Laat je vooral niks wijs maken! De Vietnamezen zijn vriendelijk en de meeste mensen zijn eerlijk. Het grote probleem is de taal: weinig vietnamezen spreken engels en dat maakt alles iets moeilijker.

Lees anders mijn reisverslag eens op reisblog van sammy tempels

veel reisplezier.

inderdaad, met een glimlach en vriendelijk nee zeggen in ZO-Azië tegen verkopers, heb je nergens ‘last’ van. De mensen daar moeten uiteraard ook hun brood verdienen zoals meerderen al hebben gezegt hier. Zit zelf ook te denken aan Vietnam voor 2009…

nou na 600 keer glimlachen en nee zeggen ben ik het wel zat sorry om te zeggen maar na 1 jaar reizen negeer ik ze. Klinkt heel hard maar ik kan het op een gegeven moment niet meer opbrengen om iets te zeggen. Als ik zou reageren zou het niet meer vriendelijk zijn, dus dan maar niets meer zeggen en doorlopen.

gr van Moira

daar heb je idd ook wel een punt, op een gegeven moment heb je er wel genoeg van, maar je went er ook wel aan…althans ik wel…

nou ik wil er niet aan wennen dus daarom negeer ik het. Soms gaan ze je ook achtervolgen meestal loop ik toch wel wat harder dus houden ze me nooit bij. Je ziet ze dan echt rennen met die korte benen van ze.

gr van Moira

Het blijft natuurlijk heel persoonlijk welk gevoel het oproept als verkopers (aanhoudend) vragen om iets van hen te kopen. Ik vind het trouwens in Vietnam niets vergeleken met Arabische landen. Wanneer het je blijft storen, denk ik dat je een ander land moet opzoeken, waarbij waarschijnlijk veel derde wereldlanden zullen wegvallen. Toch hoop ik dat je Vietnam vaker zult bezoeken en een modus kunt vinden waardoor je misschien zelfs de lol ervan kunt inzien. Dat laatste hoeft natuurlijk niet! Veel succes met je volgende vakantie

Net terug van een vakantie van drie weken naar Vietnam.
We zijn van Noord (Hanoi) naar Zuid gereisd (HCMC en verder) en het was in een woord FANTASTISCH!!
Zelfs zo fantastisch dat ik er serieus over nadenk om daar wat te gaan beginnen.
Enorm leuke reis gehad (ook fantastisch geregeld door vietnamjourney trouwens) en hele leuke mensen ontmoet.
Voor de mensen niets dan lof vanwege de behulpzaamheid en de vriendelijkheid.
Maar… volgens mij ligt het er aan wie je treft.
Wij hebben in ieder geval genoten!!

Eind november zijn wij teruggekomen van vier weken Vietnam (noord naar zuid). Op een enkele afzet-actie na was de reis zeer, zeer, geslaagd. De bevolking vond ik overwegend vriendelijk, een paar norse types nagelaten (maar die heb je natuurlijk overal. Moet je hier maar eens op straat kijken). Wat me opviel is dat 90% van de reizigers de “standaardroute” (Hanoi-Sapa-Halong Bay-Hué-Hoi An-evt. Nha Thrang-Saigon-Mekongdelta) aflegt. Daarom is op deze plekken de omvangrijkste toeristenindustrie aanwezig, en daarmee de grootste kans op negatieve ervaringen.

Het is ons opgevallen dat zodra je ook maar even van deze route afwijkt, het gelijk een paar keer (nog) leuker wordt. Het hoogtepunt van onze reis vond ik Ninh Binh, waar we drie dagen zijn geweest en lekker hebben rondgefietst op het platteland in een schitterende omgeving, van karstbergen met daartussen rijstvelden. De bevolking is hier supervriendelijk, wil graag met je praten en geeft je allerlei snoep en fruit. En daar zit helemaal niets achter!

Een andere erg leuke bestemming was Quy Nhon. Noordelijk van Nha Thrang, een soortgelijke stad en strand, maar als er twintig toeristen waren is het veel. De open-tour bussen stoppen dan ook niet in de stad, het is ca. 10 km met de xe om of taxi vanaf highway 1A. Ook hier erg leuk contact met de bevolking.

Als ik één tip kan geven: afhankelijk van hoe lang je gaat, maak een keuze om één van de “toeristische” stops in het midden van het land misschien niet aan te doen, en kies in plaats daarvan een eigen bestemming. Succes verzekerd. Wij hebben Hué en Hoi An laten schieten, maar ik heb er door bovenstaande ervaringen geen moment spijt van gehad. Pas alleen op dat Je Halong Bay niet skipt, dat is toch wel te schitterend om over te slaan.

Ik vond Vietnam helemaal niet zo super maar ik vond Hoi An daarintegen onwijs leuk en gezellig. We hebben daar heerlijk bij het water genoten van de lokale mensen en lekker goedkoop lokaal bier gedronken. Ik vond de straatjes ook erg leuk in Hoi An.
Als ik een leuk ding aan Vietnam moet noemen was dat voor mij wel Phu Quoc dat was nog niet verpest door toerisme dat zal het over 10 jaar zeker wel zijn. Ze zijn namelijk nu flink aan het bouwen.

gr van Moira

Dat jij Vietnam niet zo super vond heb ik inderdaad ook al in diverse eerdere posts kunnen lezen, beetje onnodig om dat nu weer te herhalen, alsof mijn positieve verhaal direct ontkracht dient te worden ofzo!

Inderdaad, Phu Quoc wordt een international airport, de capaciteit wordt verhoogd van 250.000 passagiers/jaar naar 7.000.000 passagiers in 2030. Dat is dus bye bye Phu Quoc…

Nou volgens mij heb ik het recht om dat te herhalen zovaak ik wil omdat het mijn mening is en ik heb de vrijheid om mijn mening te geven dacht ik zo. Ik heb het niet geschreven om jou verhaal te ontkrachten blijkbaar denk jij daar anders over.

Ja dus daarom zeg ik ook nu naar Phu Quoc gaan het is nu nog niet verpest maar dat gaat in de toekomst wel gebeuren.

Dat ik daar anders over denk, komt omdat jouw post wel heel snel na die van mij verscheen. Dan komt het wel over alsof je achter de computer zit te wachten tot er een post verschijnt waar je op in kan haken. Maar misschien ben ik wel paranoïde.
Maar goed, ik zal het ook nog maar eens herhalen: ik vond Vietnam super :slight_smile:

Hallo,

Zoals je misschien aan mijn posts kan zien ben ik al een tijdje actief op het forum. Ik krijg in mijn mailbox van elke reactie die gegeven word een email op reacties.
Ik zit inderdaad achter mijn computer omdat ik eigenlijk weinig anders te doen heb op dit moment. Ik vind het forum ook erg leuk en ik reageer eigenlijk op elk onderwerp waar ik wat van weet en deel mijn ervaringen over mijn reizen.

Ik ben nu op wereldreis en zit in mijn hotelkamer achter mijn laptop te surfen op het net en te reageren op het forum van wereldwijzer.
Dat is dus de rede dat het bericht toevallig snel achter die van jou aan kwam, dat je daar trouwens op let ik kijk daar eigenlijk niet naar ik heb het dus niet eens in de gaten gehad.

gr van Moira

Ok, bedankt voor de uitleg en een fijn vervolg van de reis nog :slight_smile:

Nou ondanks de soms wat negatieve reacties heb ik nog meer zin in mijn reis gekregen volgende maand!
Opdringerige verkopers heb je in elk land, we proberen daarom iets buiten de vaste routes te gaan en een zonnebankkuurtje voor vertrek wil ook nog wel eens helpen :slight_smile: